Seuraa 

Moikka!

Minkälaisia ohjeita olette saaneet siitä, että koska voi aloittaa urheilun sektion jälkeen? En ole saanut mitään ohjeistusta ja viime neuvolassakin unohdin asiaa kysellä. Kavereilta taas oon saanut aika ristiriitaistakin tietoa. Ajattelin lähinnä, että ensin kotona tekisi vatsalihaksia ja lähtisi kevyelle juoksulenkille yms. ja vasta tietty myöhemmin voisi mennä takaisin ohjatuille tunneille (bodypump yms.). Meidän vauva on kyllä vasta 3,5vkoa, joten vielä ihan arkiset askareet ja kövelylenkitkin ovat riittäneet...

Kiitos vastauksista!

Anny

Kommentit (5)

Mieluusti sittenkin rauhallisesti. Suunnitellussa sektiossa tuli pieniä ongelmia. Muuten normaalitapauksessa samaisen lääkärin mukaan 3-4kk pitäisi ottaa rauhallisesti, eli ei jumppaa, eikä juoksua eikä nostelua, painavien kanniskelua ja nopeita liikkeitä. Vain kävelyä ja rauhallista venyttelyä ja lantionpohjan jumppaa, yms.

Uskalsin vasta joskus 9-10kk sektiosta yrittääkän mitään vatsalihaksia, ja heti tuntui jotain kipeästi revähtävän, en sen koommin ole ko. liikkeitä vielä tehnyt. Vain syviä vatsalihaksia olen jumpannut sen 6kk jälkeen, sen lantionpohjan lisäksi, ja noita kävelylenkkejä pidentänyt ja juossutkin vähäsen niiden yhteydessä nyt kesän aikana kun oli tosiaan se 9-10kk mennyt. Aiemmin tuntui pahalle ja revähteli tosiaan jotain. Nyt vasta tuntuu, että voi mennä, juosta, nostella ja hypellä ilman mitään tuntemuksia. Mutta se on yksilöllistä. En siis ole mikään himoharrastaja, kävelylenkkejä ja kotijumppaa vain olen harrastanut.

En kiirehtisi urheilun kanssa. Itse tein sen virheen, että laskin mieheni töihin 3vk jälkeen, ja jouduin hieman hoitelemaan silloin 1v11kk esikoista, ei tarvinnut kun yksi kevyt pikkunosto muistamattomasti, niin sain kohtutulehduksen (ja tietty sen päivän muut isomman lapsen hoidosta aiheutuneet rasitukset päälle). Eli varovaisesti alkuun varsinkin!

Mulle sanottiin, että 2 vkoa on varottava ehdottomasti nostoja ja muitakin rajuja liikkeitä, vain vauvan painoista sai nostaa. Jälkitarkastukseen asti sitten melko rauhallisesti ja sen jälkeen saa harrastaa rajoituksetta voinnin mukaan.

Minulla sektiosta nyt 3vkoa ja kevyillä kävelylenkeillä olen vasta käynyt, reippaampia en ole uskaltanut tehdä vielä... Vatsalihasliikkeitä uskallan tehdä tosiaan jälkitarkastuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse aloin tehdä aika pian vaunulenkkejä, mutta vatsalihasliikkeitä olen alkanut tehdä vasta nyt. Kannattaa antaa parantua rauhassa. Tiedän, et on tylsä odotella, mutta sektio on kuitenkin tosi iso leikkaus. Itse tein n.kk sektion jälkeen askelkyykkyjä ja silloinkin haava kipeytyi. Vatsalihaksia pystyy ite kokeilemaan, kun makuuasennosta nostaa päätään ylöspäin ja jännittää vatsalihaksia. Jos keskellä tuntuu " kolo" niin lihakset ei ole vielä palutuneet. Mulla oli aluksi tosi leveä kolo ja ihan kuin vieläkin olisi vähän.

Jumpassa aloin käydä n.3kk sektiosta, mutta tein vähän varovaisemmin kaikki liikkeet.

Nauti vauvasta, kyl sä vielä ehdit urheilla:)

Sport75 ja pikku-ukko 6kk

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat