Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

http: //www. vauva-lehti. fi/keskustele/tm. asp?m=8279007&p=&mpage=5&tmode=1&smode=1&key=&language=

Kommentit (19)

Minulla on molemmissa synnytyksissä ollut kivuton avautumisvaihe, eli minulla on periaattessa voisi olla samantyyppinen ongelma (jos tekisin lisää lapsia). Koska en tiedä, milloin synnytys alkaa ja olen aikaisemminkin nukkunut koko avautumisvaiheen ajan. Ja kun vedet menee, niin lapsi on ollut viidessä minuutissa maailmassa. Onneksi minulla on vasta lääkäri puhkaissut kalvot.

Mutta hän ei tainnut olla ensimmäinen vauvasi, vai oliko? Millainen oli ensimmäinen synnytys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ainoana erona vain se, että aattelin mennä sairaalaan hyvissä ajoin. Mulla oli kolme oikeasti kipeää supistusta ja sitten vauva syntyi. Ehdin olla sairaalassa 15 minuuttia. Meillä ois käynyt huonommin jos vauva olisi syntynyt kotona, napanuora 2 x kaulan ympäri.

Kyynelehtien luin sinun synnytystarinaasi. Tsemppiä sinulle! Mulla 2. lapsi, esikoisen synnytys normaali, kesto 8h.

Tässä kertomus neidin syntymästä. Ei sovi herkille.

On hieman sekavaa kirjoitusta kun kaikki tapahtui todellakin niin nopeasti.

Sunnuntai iltana mulla oli maha hieman kipeä, sellainen olo kun maha ois menossa sekaisin (maha ei ollut toiminut muutamaan päivää). pyysin pikkusiskoni meille yöksi jos nyt kävis ihme ja vauva päättäisi syntyä. No maha kivut loppuivat kokonaan. Yöllä en juurikaan saanut taas nukutuksi kun Veeti kömpi sänkyymme nukkumaan ja mulla valui hiki ihan norona.

Aamulla mies lähti puoli kahdeksan aikaan töihin. Siinä kirosin kun ei ollut supistuksen supistusta tullut. Siinä sitten siskoni kanssa tein aamupalaa ja hän lähti koluun. Veetin viereen menin puol ysin aikaan hetkeksi vielä lepäämään. Tuli ysiin mennessä kaksi supistusta jotka olivat jonkin verran kipeitä, mutta eivät vielä kovin. Ysiltä tuli tunne että maha on menossa sekaisin ja menihän se. Seuraava supistus tuli 9.10 ja silloin laitoin miehelle viestiä että jos supistukset jatkuu ja muuttuu kivuliammiksi varautuu lähtemään töistä.

Yhtäkkiä supistuksia tulikin 2-4 minuutin välein ja todella kipeinä. Soitin miehelle että tulee heti kotiin ja hakee pikkusiskoni samalla koululta tänne Veetiä hoitamaan.

Maha oli edelleenkin sekaisin ja supistuksia tuli koko ajan. Nyt alkoi myös tulemaan verensekaista limaa. Miehen kanssa puhuin tässä vaiheessa puhelimessa ja sanoin olevani valmis lähtemään heti kun hän vaan tulee hakemaan. Mies oli jo tulossa tässä vaiheessa.

Siinä sitten soitin kättärille ja sanoin että synnytys on varmaan nyt alkanut. Kätilö toivotti tervettulleeksi sinne. Tässä vaiheessa pystyin vielä hyvin puhumaan supistuksenkin tullessa.

Aloin siinä sitten pukemaan vaatteita päälleni. Ehdin rintsikat, topin, hupparin laittaa päälleni. Housuja kun olin laittamassa tuli kamala tarve ponnistaa. Siinä vaiheessa hätäännyin ja soitin hätäkeskukseen tilatakseni ambulanssin. Ehdin puhelimeen sanoa tietoni ja tilanteen. Samalla kuitenkin jo tunsin kuinka vauva alkaa vaan tulemaan ulos. Kuului kova poks ja lapsivedet meni ja samalla vauva syntyi käsiini vessassamme.

Vauva ei heti alkanut huutamaan ja pelästyin ihan suunnattomasti. Hätäkeskuksessa naine neuvoi koko ajan mitä tehdä. Putsasin sormella vauvan nielun ja annoin luunappeja jalkapohjaan ja tulihan se parkaisu sieltä. Tässä vaiheessa hätäkeskuksen nainen kysyi kumpi tuli ja itsekkin vasta tajusin katoa että pieni tyttöhän se sieltä putkahti.

Vauvan käärin paitaan kun muutakaan ei ollut käden ulottuvilla.

Ambulanssimiehet olivat jo oven takana mutta jotuivat siellä odottamaan palokuntaa että palokunta rikkoisi oven että he pääsevät sisään. Veeti ei ovea osaa avata ja mies oli edelleen matkalla kotiin ja itse en saanut liikkua. Paniikissa koko ajan seurasin että vauva hengittä. Pelkäsin että lopettais hengittämisen. Palokunnan ei tarvinnut ovea rikkoa kun mies tuli pihaan heidän kanssaan samaan aikaan. Siinä vaiheessa lopetin puhelun hätäkeskukseen kun ensihoitajat tulivat luokseni. Mies oli mennä paniikkiin kun näki että mulla oli jo vauva sylissä. Palokunta siinä sitten rauhoitteli miestäni. Pikkusiskoni oli Veetin kanssa olohuoneessa.

Ensihoitajat tulivat minulle laittamaan tippaa ja kyselemään tapahtuneesta ja katsoivat vauvan. Mies sai leikata napanuoran. Sitten mies sai vauvan syliinsä ja haki vauvalle pyyhettä ympärille.

Minut ensihoitajat nostivat paareille ja veivät ambulanssiin. Ambulanssissa sain taas vauvan syliini. Näin lähdimme kohti kätilöopistoa ja mies lähti meidän omalla autolla perässä. Ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan synnytys. Ja Veeti jäi pikkusiskoni kanssa meille.

Synnytyssaliin päästyämme toinen kätilö alkoi tutkia vauvaa ja toisen kanssa + ensihoitajien kanssa käytiin läpi mitä tapahtui. Ensihoitajat olivat todella mukavia ja osaavia. Olivat joutuneet synnytyksiä ennenkin hoitamaan.

Istukka syntyi siellä synnytyssalissa. Pari pientä haavaumaa tuli alapäähän, eivät tee edes kipeää. Vauvalla oli kaikki hyvin. Itse kävin suihkussa, olin meinaan hieman sotkuinen. sitten syötiin siinä ja päästiin osastolle.

Neidillä oli siis hieman vauhdikas maailmaan tulo. Ensimmäisestä supistuksesta reilu tunti ja neiti oli maailmassa. Vaikka mitä olisin tehnyt niin en olisi sairaalaan ehtinyt. Itse ihmettelin että osasin toimia tilaanteessa oikein, mutta totesin että kait sitä osaa kun on pakko.

Mies joutui kotona hieman siivoamaan. Vessa oli hieman sotkuinen. Mies kutsui sitä että oli kun sotatantareelle olisi joutunut.

Neiti on aivan ihana vauva ja kutsunkin neitiä hätähousuksi kun oli niin kiire maailmaan. Neiti oikeastaan vaan syö ja nukkuu. Todella tyytyväinen pikku prinsessa joka päätti testata äidin kätilön taidot.

Kirjoitus on hieman sekava ja pitkä. Onneksi kaikki meni hyvin. Kyllä pelotti ja kun ajattelee niin pelottaa edelleen ja miettii vaan että mitä jos kaikki ei oiskaan sujunut noin hyvin. Mutta vauva on täysin kunnossa kuten me muutkin =)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat