Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

nen normaalia nykylapsen käytöstä? Tuntuu ettei silloin kun itse olin lapsi tuolla tavoin nimietelty toisia. En kai voi joka päivä sanoa hoitajille että nyt tyttö haukuttu siksi ja siksi. Vaikuttaako tällainen jo itsetuntoon. Olen kehottanut tyttöä sanomaan, että enkä ole itse olet ja kertomaan myös tädeille. Olisiko teillä ohjeita miten pitäisi toimia?

Kommentit (7)

että eivät päiväkodissakaan aina viitsi puuttua tuollaisiin tilanteisiin. Monta kertaa olen kuullut ohikävellessä miten kauheeta kieltä isommat pojat toisilleen käyttävät ja rumasti huutelevat. Kotonahan nämä asiat pitää opettaa, mutta jos koko päivä vietetään tuollaisessa seurassa niin vaikeeta on yrittää karsia omalta lapselta " rumat" sanat pois. Sitäpaitsi olen huomannut, että monet vanhemmat haukkuvat lasten kuullen esim. telkkarissa olevia ihmisia tai toisiaan kotona, joten lapsihan imee kaiken itseensä ja pitää hyväksyttynä sitä mitä vanhemmat tekevät ja sanovat. Ja joukossahan tyhmyys tiivistyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja jos muut eivät tee niin kuin hän haluaa, niin ei huoli leikkiin mukaan tai haukkuu. Silloin menen aina väliin, meillä on se periaate, että kaikkien kanssa leikitään tai ei leikitä ollenkaan. Lapsi haetaan heti pois pihalta, jos alkaa kuulua jotain toisten haukkumisia. Tilannetta vähän rauhoitti se, kun olimme juuri muuttaneet, ja pihan lapset eivät ottaneet häntä mukaan leikkeihin. Silloin oppi tietämään miltä tuntuu kun jätetään leikkien ulkopuolelle. Siitä aina välillä muistutan.

Mielestäni on tärkeää opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, toisten kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja. Se kaikki lähtee kotoa, tarhan ja koulun tehtävä on tukea tätä.

Oletteko ikinä kuunnelleet, millaista kieltä käytetään joissakin piirretyissä? Itsellä välillä loksahtaa suu auki, kun teeveessä huudellaan ties mitä haukkumasanoja, käsketään " pistää leipäläpi umpeen" jne. Ei se tietty ole ainoa syypää, mutta varmasti osatekijä.

kotonakin, eli nimittelee niiden omia lapsia, ja lapset oppii matkimalla, eli kutsuvat sitten kavereitansa nimillä mitä kotona on kuultu.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat