Seuraa 

heips

miten muitten kaksosten äitien laita tuleeko maitoa riittävästi. musta tuntuu että mulla maidontuotanto lopahtamassa. asiaa ei tietysti auta että vauvoilla flunssa ja imeminen heikompaa. toinen kokonaan lypsyllä sydänvian takia. haluaisin imettää mutta kun tuntuu siltä että maito ei riitä ja tulee turvauduttua lisämaitoon nyt siis kaikki neuvot tarpeen. miten siis maidon tulon lisääntymään.

Kommentit (11)

Meidän kaksosemme (nyt 7 viikkoa, syntyivät keskosina rv 30+1) ovat olleet kotona vasta pari päivää ja huomaan kyllä, että imetys on hankalampaa kuin yhden kanssa. Toisaalta omaa arkea helpottaisi jos yrittäisi rytmittää päiviä jotenkin, ja taas toisaalta jos toista yrittää väkisin syöttää kun toinenkin syö ei se välttämättä onnistu. Yhteisimetyksen jos osaisi kunnolla, niin voisi imettää päivisin ja öisin ja illalla tankkausvaiheessa turvautua pulloon.

Omalta kohdaltani olen ratkaissut imetysasian niin, että imetän mitä tulee ja loput pullosta eli en ole missään vaiheessa ajatellutkaan että väkisin yrittäisin täysimettää kaksoseni. Tiedän, että oma pääni hajoaa jos otan tuollaisen tavoitteen. Odotukset imetyksestä eivät alunperinkään ole olleet kovin korkealla, sillä sain kokeilla imetystä ensimmäisen kerran vauvojen ollessa 4 viikkoa, kuukauden lypsämisen jälkeen. Asennoidun niin, että jokainen lypsetty tai imetetty pisara on plussaa, mennään päivä kerrallaan ja joka syötöllä imetän ainakin toista. Ja tarpeen vaatiessa, esim. yöllä voi mies isyysloman ajan hoitaa syötön pullosta.

Esim. viime yönä molemmat saatiin nukkumaan iltakäninöitten jälkeen n. klo 24, seuraava syöttö klo 03, jolloin imetin heidät peräkkäin, seuraava klo 06 jolloin imetin toisen ja mies antoi toiselle pullosta. Ja aamulla klo 9.30 taas molemmat peräkkäin. Yösyötöt makuullaan imettäen ovat vaivattomia, mutta peräkkäin tehtynä vievät aikaa. Lisäksi ei voi tietää, jaksaako toinen odottaa kun toinen lopettaa. Meillä ainakin poika on sen verran äkäinen tapaus, että ei pysy kovinkaan kauan hiljaa jos palvelu ei heti pelaa. Tyttö jaksaa odottaa, joten paras tilanne on aina se jos poika herää ensin.

Uskon kyllä, että periaatteessa maito tosiaan riittää kahdellekin jos imetyksen vaan saa alkuun kunnolla. Mutta raskasta kahden imetys kyllä on, joten käytännössä voi vähän soveltaa ja antaa pulloa tarpeen mukaan.

... ja reilun kuukauden ikäisiä kaksosiani tähän saakka täysimettäneenä toteaisin, että homma vaatii hurjasti itseluottamusta kun useimmat ulkopuoliset tuntuvat pitävän kaksosten täysimettämistä jotenkin mahdottomana ja poikkeuksellisena. Oman käsitykseni mukaan maidon riittäminen kahdelle on ihan fysiologista, vaikkakin sanottakoon että homma vie julmetusti aikaa (vaikkakin imettäisi yhtäaikaa), kysyy hermoja etenkin iltaisin kun ovat lähes koko ajan rinnalla, ja joutuu itse syömään ja juomaan hirveät määrät. Itse koin jo esikoisen aikana lypsämisen tosi hankalana enkä lypsäen saanut tiristettyä kuin pikku määriä vaikka muuten maitoa suihkusi, joten jos joudut lypsämään toiselle, olet varmaan vielä kovemmilla. Mutta tosiaan, anna korviketta vaan hyvillä mielin, kun on tarvis; hyvää ravintoa sekin on. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hilla-marja antoi sen verran tyhjentävän vastauksen maidonlisäyksen keinoista ettei mulla jäänyt siihen oikeastaan mitään lisättävää.

Jos vauvasi on täysaikainen iältään ja terve, hän kyllä imee tarvittavan määrän maitoa rinnasta kun saa imeä silloin kun haluaa ja kun imuote on tehokas. Tuo lypsäminen tosin voi sujua ongelmallisemmin silloin kun alun maidon suihkuaminen vähenee. Se ei kuitenkaan kerro mitään maidon riittävyydestä. Rinnat voivat myös tuntua " tyhjiltä" vaikka maitoa kuitenkin tulee hyvin, tosin ehkä hitaammin heruen. Jos toiselle vauvoista joudut kuitenkin kaiken maidon pumppaamaan ja antamaan pullosta niin itse ehkä tekisin sitten niin että jos pumpattua maitoa ei tule tarpeeksi, antaisin tälle pullottelijalle lisäksi tarvittavan määrän korviketta ja antaisin rinnalla olevan lapsen sitten imeä pelkkää rintaa koska sillä tavoin maito heruukin paremmin. Toki on hienoa jos saat, pumppailemalla ja imettämällä ahkerasti pidettyä kummankin lapsen rintamaidolla mutta mitään stressiä ei sellaisesta kannata ottaa. Minulla on lapset olleet molemmat pelkästään rinnalla ja voin sanoa että minulla ei maito herunut alun jälkeen kunnolla pumppaamalla, rinnasta lapset kuitenkin saivat tarpeekseen. Toisilla äideillä sen sijaan pumppaaminen sujuu hyvin joten aika yksilöllistä sekin. Maidontulo kuitenkin useimmiten tasaantuu alun runsauden jälkeen, jolloin usein luullaan että maidontulo on ehtymässä. Kannattaa varmasti kuitenkin yrittää sen verran kuin omat voimat antavat myöten. Toivottavasti sinulla on käytössä sähköpumppu!

heips!

kiitos kaikille jotka on ottaneet asiaan kantaa. itse olen nyt tullut siihen tulokseen että imetän toista vauvelia ja lypsän toiselle sen verran kun maitoa riittää ja jos ei riitä niin ilman huonoa omaa tuntoa annan korviketta. tärkeäähän on vaan että vauvat kasvaa. olen kyllä opetellut syöttämään yhtäaikaa siis toista pullosta ja toista rinnasta. homma vaatii vielä opettelua mutta kyllä onnistuessaan helpottaa huomattavasti. saa itsekkin enemmän levätä ja taata rintamaitoa edes jonkin verran molemmille.

Ota ihan ensiksi ihan rauhallisesti ja jos tarvetta lisäruokaan tulee, älä arkaile sitä antaa. Täysimetys tai osittaisimetys, hyviä asioita lapsille molemmat.

Maidon lisäämiseen on yksinkertaisia mutta aikaa vieviä ja sinua sitovia konsteja. Mieluiten kannattaa imettää aina kun vaan vauva osoittaa merkkejä mielenkiinnosta imemistä kohtaan. Flunssaisena etenkin vauvat tarvitsevat paljon nestettä, mutta imeminen on vaikeaa, joten kärsivällisyyttäsi tarvitaan.

Tee imetys mahdollisimman helpoksi: linnoittaudu sohvalle tai sänkyyn, valjasta mies tuomaan sinulle nestettä ja jotain purtavaa, sillä energiaa maidontuotanto vaatii. Nuku vauvojen kanssa samassa sängyssä, vietä vaikka kokonainen päivä tai kaksi viikonloppuna sängyssä pienten kanssa " pesien" , anna miehen hoitaa vaipanvaihdot ja röyhtäytykset, ruuanlaitto, tiskaaminen ym.

Jos täysimetys ei syystä tai toisesta toimikaan, älä syyllisty tai ajattele, että olet tehnyt jotain väärin. On vaativaa täysimettää kaksoset, vaikka he olisivat täysin terveitäkin, joten älä vaadi itseltäsi liikoja. Kun lapsesi ovat 2-3 -vuotiaita vauhtipakkauksia, ei sillä imetyksellä tunnukaan enää olevan niin suurta painoarvoa kokonaisuuden kannalta kuin tuossa pikkuvauvavaiheessa vielä ajattelee ;)

Nautinnollista vauva-aikaa!

Hilla ja mussukat 2v4kk

Minusta ei kannata ottaa turhaan paineita täysimetyksestä! Tietysti hienoahan se on jos onnistuu, mutta osittainkin ja varmasti jopa ilman imetystäkin lapset kasvavat hyvin.

Tuo aikaisemmin mainittu imetykselle omistautuminen lasten kanssa sängyssä pesien on varmasti hyvä kikka, mutta meillä se ei ainakaan ollut mahdollista. Kaksosten hoito kaikkineen vei meiltä molemmilta vanhemmilta kaiken ajan, ja minä en ainakaan pystynyt järjestämään niin että isä hoitaa lähes kaikki muut ja minä keskityn imetykseen.

Meillä kaksoset nyt 7 kk ja alussa yritin imettää molempia minkä kerkesin, ja tuntui että maitoa ei kuitenkaan ihan riitä kummallekaan. Aina halusivat pullosta vähän lisää. Sitten päätin ottaa vähän rennommin, enkä pyrkinytkään molempien täysimetykseen ja mites kävikään...yhtäkkiä huomasin täysimettäväni toista ja toiselle annoin vain vähän korviketta!

Eli mielestäni se, että pystyy ottamaan jollain tavalla rennosti ja lepäämään ja tietysti myös syömään ja juomaan kunnolla on pitemmän päälle tärkeintä. Turha stressaaminen ja itseltä liikoja vaatiminen vain haittaa asiaa. Itse yritin alussa pumppaillakin lisätäkseni eritystä, mutta tosesin myöhemmin, että sekin aika kannattaa käyttää johonkin muuhun, jos lapset imevät kuitenkin rintaa. He itse säätelevät kuitenkin loppupelissä tuotannon. Ja tärkeintähän on etää äiti jaksaa hoitaa lapsiaan eli ei se pullo korvikettä joskus lopputulosta mihinkään muuta!

Hei meilleko_tuplat ym. joilla ongelmia yhteisimetyksen kanssa, mulla ainaskin yhteisimetys alkoi sujua vasta imetystyynyn kaverilta lainattuani. Moinen kapistus helpottaa kummasti; vauvat lötköttää tyynyllä molemmin puolin ja itsellä jää kädet vapaaksi, voi vaikka lukea kirjaa samalla. Jaksaa iltatankkauksenkin paremmin.

Itselläni oli yksi vanhan kansan konsti käytössä... Join kotikaljaa, sen mallasuute nosti ainakin mulle maitoa rintoihin.

Mutta niinkuin sanottu älä stressaa täysimetyksestä lapsesi kasvavat ja kehittyvät myös korvikkeella. Imetystukilistaltakin saat kyllä vertaistukea jos sitä kaipaat.

Wiiwa ja 18kk ikäiset tissuttelijat

En nyt ole lukenut koko ketjua, ehkä tätä on jo ehdotettukin. Itse nimittäin soitin valtakunnalliseen imetystukipuhelimeen ja sain tosi ihanaa apua. Ensin juttelin yhden tukihenkilön kanssa ihan yleisellä tasolla ja sitten hän vielä antoi minulle sellaisen henkilän puhelinnumeron, joka on itse imettänyt kaksosia ja ilmeisesti on myös jossain imetystukityöntekijä. Oli tosi helpottavaa saada pätevää apua, kun ainakaan meillä neuvolassa ei oikein osattu jakaa kuin sitä sympatiaa. Hankaluuksiahan imetyksen tiellä voi olla, mutta jos jaksamista riittää, useimpiin vaikeuksiin yleentä taitaa löytyä joku konsti.

Minä annan aina päivällä pojille vuorotellen rintaa ja toinen saa pullosta Tuttelia. Yhtäaikaa imettämistä en vielä ole kauheasti opetellut, kun meillä toinen poika on huonompi imemään rinnasta. (ottaa vaan rinnanpäästä kiinni). Joskus onnistun kyllä hänellekin antamaan, mutta vie pidemmän aikaa, että hän alkaa imemään ja saa hyvän otteen. Yöllä olen sitten myös antanut tissiä vain toiselle ja mies on antanut toiselle pullosta.

Itse haluaisin myös täysimettää, mutta luulen ja melkein tiedänkin, että se ei varmaan minun kohdallani tule onnistumaan. Nyt jo tuntuu, että hyväkun maitoa riittää toiselle. Hänellekin joudun aina välillä antamaan lisää pullosta. Ja yritän myös ehtiä lypsämään omaa maitoa, mutta tuntuu, että aikakaan ei siihen aina riitä.

Välillä soimaa huono omatunto imettämisestä. Mieheni on kuitenkin sanonut minulle, että älä stressaa siitä asiasta. Mutta tällaisiahan me naiset olemme. Nyt olen yrittänyt vain ottaa mahdollisimman rennosti ja antanut rintaa aina joka syötöllä niin kauan kuin vauva jaksaa imeä.

T: Santsuma, tyttö 10/04 ja kaksospojat 7/06

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat