Seuraa 

tuli nimittäin mieleen sellainen juttu kun tuo meidän iskä on töissä myös viikonloppuja( onkohan se keskeytymätön kolmivuoro tai jotain sinnepäin) elikkäs kun kelan sivuillakin puhutaan vain arkipäivistä, pitääköhän tuon ukon sitten sunnuntaisin käydä töissä loman aikana? Eihän se nyt varmaankaan niin mene mutta oliskos kenelläkään henk.koht kokemuksia miten käytännössä menee?

Entä missä vaiheessa sitä pidennetteyä lomaa tuli hakea, kun kelan sivulla oli vain joku maininta että ennen vanhempainvapaan aloitusta...

Kommentit (6)

2kk ennen pitää ilmoittaa työnantajalle. Mutta Kelalle paprut pystyy lähettämään vasta lapsen syntymän jälkeen ja rahat tulee sitten isyysloman jälkeen takautuvasti.

Asian voisi tietenkin yhtä lailla esittää äideille, jotka jäävät äitiys- ja vanhempainvapaalle kolmivuorotyöstä. Uskoisin, että arkipäivät ovat vain maksuperusteita, joiden perusteella päivärahaa maksetaan.

Tosin mikään ei kai estä olemasta töissä sunnuntaisin. Jos on sunnuntaina töissä, se ei kai vaikuta päivärahan suuruuteen siinä kuussa.

Mutta nämä ovat ihan mutua. Itse kyllä uskoisin, ettei isänkään pidä mennä töihin sunnuntaisin, vaikka jäisi isyysvapaalle vuorotyöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Isän kannattaa kysyä työpaikalta milloin vanhempainvapaata pitää hakea. Käsittääkseni sitä pitää hakea yleensä 2 kk ennen vapaan alkamista, mutta jossain voi lyhyempikin aika riittää.

Jos isäkuukausi olisi vasta ensi vuoden puolella, silloin sen ajankohtaakin saattaa saada siirrettyä myöhemmäksi, siihen kun lapsi on max 16 kk. Samoin ehdotuksessa on esitetty isälle korkeampaa korvausta kuin nykyisin on. Nämä siis jos hallituksen esitys menee syksyllä eduskunnassa läpi. Ehdotuksesta löytyy lisätietoa sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilta www.stm.fi

Ne päivät on vain maksuperusteita eli kuudelta päivältä viikossa maksetaan. Vuorotyössähän on yleensä jokin tasausjakso, (meillä 3vko), jossa päivät tasaantuu keskimäärin samaksi kuin normaalia päivätyötä tekevällä. Eihän normaalissakaan kk-palkkaisessa työssä olla kuin 5pv viikossa työssä ja kaksi on palkatonta vapaata.

Vuorotyö vaikuttaa lähinnä päivien laskentaan. Eli meillä ajoitettiin isyysloma aloitettavaksi kahdella vapaapäivällä. Periaatteessa vasta kolmas päivä oli ensimmäinen maksettava isyyslomapäivä. Eli jos synnytyspäivä ja ilmeisesti ensimmäinen isyyslomapäivä on sattumalta vapaapäivä, sitä ei kannata merkitä ensimmäiseksi lomapäiväksi. Vaan se on ansaittu vapaa, jolloin siitä on palkka maksettu.

Hieman sekavaa, mutta toivottavasti ymmärsit.

minua ihmetyttää kuten viimeisin vastaaja juuri kirjoittikin niin nämä arkipäivät/pyhäpäivät, eli tosiaan jos vaikka sen pidennetyn isyysloman aikana sattuisi työvuorot esim pe-ke niin pitäisikö isän siis sunnuntaiksi mennä töihin??? Kun arkipäivät on siis lomaa mutta se pyhäpäivä, itsellähän minulla ei töitä silloin olisi mutta periaatteessa jos molemmat olisivat vuorotöissä ja sattuisi sunnuntaiksi työvuorot molemmille siis jos itsekin töissä olisin silloin... Ihmetyttää vaan...

Meillä ukko on säännöllisessä kolmivuorotyössä, jossa siis on myös töitä viikonloppuisin. Isyyslomaahan voi hakea vasta kun lapsi on syntynyt ja riippuu varmasti paljon työpaikasta, että kuinka nopeaa voi jäädä lomalle.

Isyysrahakin maksetaan siis arkipäiviltä (johon kuuluu lauantai). Ja työpaikasta riippuu maksaako työpaikka isyysrahan vai Kela.

Olenkin tässä itse ihmetellyt, että kun kela ei maksa äippä- eikä isyysrahaa sunnuntailta, niin vauvanko saa viedä kelaan siksi päiväksi??

Mielestäni hullua hommaa!! Eihän vauvaa olla hoitamatta pyhäpäivänä.

Että näin..

Minä vain ja Poitsu 24 vrk

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat