Seuraa 

Hei,

kysyisin teiltä jo synnyttäneiltä seuraavaa: jos sf-mittanne menivät raskausaikana yläkäyrällä tai sen yläpuolella, minkä kokoisen vauvan synnytitte? itsellä mennyt tuo mitta koko raskauden yläkäyrällä ja olen hieman huolissani....

Kommentit (15)

Mulla sf-mitta kulki ensin kaikkien käyrien yläpuolella, kunnes vähitellen tasaantui keskikäyrän yläpuolelle. Tyttö syntyi rv 35+3 mitoin 1620 g ja 41,5 cm.

Olen n. 154 cm, normaalipainoinen; lapsivettä oli normaali määrä.

Mä huitelin ihan omissa afosfääreissä koko raskauden ajan ja ihmiset kauhistelivat mahan kokoa. tyttö syntyi rv 40+0 ja painoi 3365g ja oli 52 cm pitkä. Itse olen 167cm joten muistutin rantapalloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla oli esikoisesta sf-mitta puolesta välistä lähtien yläkäyrän yläpuolella. Kokoarviossa syyksi paljastui se, että vauva vaan oleili hyvin korkealla. Laskeutui vasta synnytyksessä. Tyttö syntyi rv40+0 ja kokoa oli 53cm ja 3810g. Itse olen 170cm.

Kävin sen takia ylimääräisissä mittauksissa ja peloteltiin kans että vauva olis iso ja että lapsivettä olis tosi paljon. No, lapsivesijuttu piti paikkansa, sitä oli runsaasti, mutta vauva oli ihan normaalikokoinen 3720g. Sf-mittaan vaikutta niin moni asia...onko istukka ihan edessä, lapsiveden määrä, oma ruumiinrakenne, mittaajan tarkkuus...Nyt tän raskauden kohdalla olen ajatellut, etten anna kovinkaan suurta painoarvoo tolle sf-mitalle ja hermoile turhaan.

Sf-mitta riippuu hyvin pitkälti äidin ruumiinrakenteesta. Jos masu kasvaa myös sivusuunnassa paljon, sf-mittakin jäänee pienemmäksi kuin jos maha kasvaa pääasiassa eteenpäin. Itselläni ollut todella suuret sf-mitat molemmista lapsista (välillä jossain reilusti yläkäyrän yläpuolella, myös mittaajalla on suuri merkitys!) ja molemmat ovat olleet syntyessään keskikokoisia eli hieman 3,5 kilon molemmin puolin.

Elikäs itse pelkään sitä että vauva tulee olemaan suuri vaikka mun sf-mittani on pieni. Pelko johtuu siitä, että olin itse 4850g syntyessäni, veljeni 4300g ja veljenlapseni 4300g. Nyt kuiteskin lekurit katsoo vain sf-mittaa ja sanoo, ettei lapsi tuu olemaan suuri (katsoo käyröstöstä kuinka suuri lapsi noilla mitoilta tulee..). Olen siis itse aika pitkä ja lantioni on iso. Paino on ollut ennen raskautta normaali.

Rv 33 ylitöissä oleva lääkäri katso ultralla nopeasti, että kaikki on hyvin (lähinnä lapsiveden) ja sanoi nopeasti tämän jälkeen käsikopelolla et semmonen 3-3.5kg lapsi ois nyt masussa. Sit katso viikkoja ja sanoi että juu taitaa olla sittenkin pienempi.. Neuvola täti sanoi tuohon aikaan että semmonen 2-2.5kg ois. Nyt kun rv on 39 neuvolatäti sanoo, että 3kg ois tulossa. Itseäni kuitenkin pelottaa suuri lapsi.

Vauva syntyi rv 40+0 ja painoi 3235g, pituus 50cm, eli ei se kerro vauvan koosta. Lähinnä sf-mittaa seuraillaan siksi, että nähdään tuleeko siinä muutoksia. Jos menee koko raskauden yläkäyrällä, ok. Jos menee koko raskauden alakäyrillä, ok. Mut jos yhtäkkiä tipahtaa niin sit pitää mennä lisätutkimuksiin. Ei sillä sf-mitalla siis seurata kuinka iso vauva on tulossa,

vaan että kasvaako vauva normaalisti.

Tytteli-83

Menin koko ajan käyrien päällä ja viimeisestä neuvolalääkäristä laittoivat painoarvioultraan. En muista enää mikä arvio oli, mutta oli hyvin lähellä syntymäpainoa. Tyttö oli 3360g, eli se siitä isosta vauvasta...Nyt kun odotan toista, en huolestu enää yhtään vaikka mennään vähän isommilla mitoilla kuin esikoisesta. Taidan itse vain olla sen mallinen. Kohtua mitataan kuitenkin vain etupuolelta, muista mitoista se ei välttämättä kerro mitään. Oli kuitenkin kiva päästä painoarvioultraan, ettei synnyttämään mennessä vauvan koko turhaan jännittänyt.

Nyt kun puhuin nlalääkärissä tästä, oli sitä mieltä että painoarvioultra on tarpeen jos käyrä ei kasva johdonmukaisesti ja tunnustelemallakin tuntee, että minulla vauva on aika ylhäällä. Toisilla on samankokoisia vauvoja paljon pienemmällä sf-mitalla kun koko " paketti" on alempana. Nyt jää varmaan se painoarvioultra välistä, mutta itsekään en ainakaan tällä hetkellä koe sitä mitenkään tarpeelliseksi.

viikolla 40+2 oli 37,5 ja 40+6 viikolla 36. Sen jälkeen ei enää mitattu. Poika syntyi viikolla 41+6 käynnistyksellä. Itse sitä vaadin, koska lapsi vesi oli vähentynyt huomattavasti ultran perusteella. Eivät olisi mitenkään suostuneet. Paino arvio oli 3,2kg. Poika painoi syntyessään 3,970g. Itse olen 158cm pitkä ja paino vaihtelee 45-50 välillä.

Tässä toisessa raskaudessa sf viikolla 32+5 oli 33.

Ei sitä ihan suoraan voi sanoa, että suuri sf-mitta tarkoittaisi suurta lasta. Tuo mitta kun on paljon kiinni myös äidin koosta (esim. selän pituudesta) ja kohdun asennosta jne. eli käytännössä siitä, kuinka hyvin vauva mahtuu äidin lantion sisällä olemaan vai työntyykö " kokonaan" esiin sieltä. Monella pienellä naisella suurta sf-mittaa on seurannut kuitenkin " normaalikokoinen" lapsi.

Mulla taas oli vähän toisin päin. Sf-mitta meni keskikäyrillä koko raskauden ja lääkäri + neuvolan täti oli sitä mieltä, että noin 3,5 kg vauva syntyy. Vajaa viikko ennen laskettua aikaa neuvolan täti keksi, että taitaa vauva sittenkin olla " vähän isompi" ja laittoi mut kokoultraan. Vatsan päältä tunnustelivat, että vauva olisi 3900g ja ultralla arvio oli 4100g. Parin päivän kuluttua syntyi 4600g poika ;o). Että se siitä keskikäyrän sf-mitasta. Oon kylläkin lähes 180 cm ja selkä ei ainakaan ole lyhyt, jos ei nyt merkittävän pitkäkään ja lantio taitaa olla tilava, joten vauva oli hyvin piilossa mun sisällä. Nyt toista odottaessa hitusen hirvittää, että meneekö 5 kg rikki.

A.A.

esikoisen sekä kuopuksen aikana käyrä meni käyrästöjen yläpuolella, mitta viikolla 35 oli 40cm kummassakin raskaudessa, esikoinen oli syntyessään 4320g/54cm ja kuopus taas 2790g/48cm. Lapsivettä tosin oli molemmissa odotuksissa paljon, ilmeisesti kuopuksen aikana sitten tosi paljon=)

että keskiviikkona kävin äitipolilla, koska edellinen synnytys oli hätäsektio. Nyt sf oli 37 ja viikkoja tasan 37. Painoarvio tällä hetkellä 3,2kg. Ja mahtuu kuulemma syntymään normaalisti, vaikka ikinä ei mitään lantiomittauksia olekkaan tehty. Jos viikolle 40 päästään niin syntymä paino n. 4kg oli lääkärin arvio.Syys-Sissi:

Lainaus:

Hei,

kysyisin teiltä jo synnyttäneiltä seuraavaa: jos sf-mittanne menivät raskausaikana yläkäyrällä tai sen yläpuolella, minkä kokoisen vauvan synnytitte? itsellä mennyt tuo mitta koko raskauden yläkäyrällä ja olen hieman huolissani....

minulla sf-mitta menee yläkäyrillä ja neuvolassa sanottu, että iso vauva tulossa...olen kyllä itse pitkä ja maha ei ole kauheen iso...lääkäri on vaan kokeillut mahn päältä ja sanoovat vaan,että iso vauva tulossa pelottaa ihan hirveesti minkä kokonen se sitten on. Neuvolasta laittoivat ultraan ja nyt sit vaan odottelen, että koska saan ensiviikolle ajan...laskettu aikakin lähenee uhkaavasti. RV 38+6

Esikoisen odotuksen aikana sf-mitta huiteli koko ajan ylikäyrillä ja niinhän sieltä syntyikin 4,7kg poika. Mutta tota vauvan kokoa sf-mitta ei kyllä siltikään suoraan kerro, vaan siitä antoi viitteitä lääkärin " käsikopelo" arviot ja ultrat ym.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat