Seuraa 

Hei kaikille!

En tiedä kirjoitanko oikeaan osioon mutta pakko jonnekin kirjoittaa. Testasin plussan tällä viikolla. Meidän yhteinen esikoinen on vasta kolme ja puoli kuukautta. Miehellä n edellisestä liitosta kolme lasta. Ja nyt suoraan sanottuna en ole vielä valmis uuteen raskauteen ja lapseen. Tietysti omaa tyhmyyttä kun tuo ehkäisy on jäänyt huonolle tolalle, mutta sitä on nyt turha miettiä. Mille viikoille asti raskauden voi keskeyttää.?? Mihin minä otan yhteyttä tästä asiasta? Vai ihan neuvolaan. Olo on jotenkin typerä!! Tulee sellainen huono äiti olo. Meidän pikkuinen on ollut niin helppo lapsi, että sen puolesta ei ole mitään hätää, mutta ei vielä uutta ehkä kymmenen vuoden päästä iltatähti. Olen vielä niin nuori ja aloitin kouluni uudelleen, jonka suoritan talven aikaan äitiysloman aikana loppuun.

Apuva kaivataan!!

liisa06

Kommentit (5)

Raskauden voi keskeyttää viikolle 12 saakka ilman TEO:n lupaa. Alle 9 viikkoiset keskeytetään useimmiten lääkkeellisesti ja yli 9 viikkoiset aina kirurgisesti eli kaavinnalla. Raskaus täytyy ensin näkyä ultrassa, jotta tiedetään ettei ole esim. kohdun ulkopuolinen raskaus. Eli noin (5-)6 rv:n jälkeen.

Nyt ensiksi sinun tulee hakea lähete omasta tk:sta/omalta lääkäriltäsi tai yksityiseltä gynekologilta, josta saat lähetteen sairaalaan. Lähetteen perusteella sinulle varataan aika keskeytystä varten. Sairaalassa sinulle tehdään ensin toki normaali gynekologinen tutkimus ja tarkastetaan raskaustilanne ultralla.

Tässä lyhyesti kuvio..

l

Varmaankin ihan omaan lääkäriin tai siis terveyskeskuslääkäriin kantsii ottaa yhteyttä. Mitä aiemmin homma hoituu, sitä helpommalla pääsee. Mulla ei omaa kokemusta asiasta kylläkään... Mutta vissiin ilman kaavintaa siis ihan lääkkeillä voi tehdä varhaisen keskeytyksen.

Sanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä meidän kaupungissa ainakin ensimmäisenö pitää ottaa yhteyttä perhesuunnitteluun, mutta toki jos soitat omaan tk:seen niin ohjaavat sieltä soittamaan oikeaan paikkaan.

perhesuunnittelussa vähän kartoitetaan tilannettasi ja varataan lääkäriaika, lääkäri tekee sisätutkimuksen ja arvioi raskauden keston. Hän sitten kirjoittaa jonkin sortin luvan siihen abortoimiseen ja lähetteen naistentautien polille. Mielestäni aborttiin kkun tarvitaan kahden lääkärin " lupa"

Sitten on edessä se polikäynti jossa tehdään ultra ja keskustellaan yleiesti tilanteesta ja jatkoehkäisystä. Lääkkeellisessä se päätös tehdään sillä hetkellä kun ensimmäiset lääkkeet suunkautta on otettava, sen jälkeen ei voi perua. Täällä ainakin loput lääkkeet sai kotiin mukaan jotka otettiin parin päivän päästä ja reseptillä sai kipu ja pahoinvointilääkkeet. Kotona on oltava joku silloin kun kesteytyksen tekee, koska vuotoa on seurattava ja lääkäriin on päästävä.

Tämä tukihenkilö olen ollut ja siksi asiasta tiedän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat