Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

HEi!

Meidän poika 4.5kk ei millään " pysy" päiväunilla, unet olisi jotain 15-30min luokkaa, ellen aina välillä menisi viereen tarjoamaan tissiä. POika nukkuu kaikki unet meidän sängyssä.

Iltaunilta ei heräile näin tiuhaa tissiä kaipaamaan, mutta päivällä saan rampata koko ajan vieressä, että unet olisi jonkin mittaiset.

JOs pojalle ei tarjota tissiä kun heräilee unilta, on tosi pahan tuulinen ja itkee, eli selvästi vielä väsynyt.

Pari tuntia nukuttuaan herää sitten pirtsakkana.

Poika ei ime kauaa, eli ei siis ole nälkä, mutta toisaalta tuttikaan ei kelpaa. Kun tissi on suussa, painuu silmät umpeen, hetken jatkuu imu ja sitten poika simahtaa. PAri minuuttia siis siinä vaan olen, ja kaikki on taas ok.

Onko Muilla vastaavaa ja miten ootte päässeet " tavasta" eroon?

Kiitos vastanneille! :)

Kommentit (7)

Kyllapa oli lohduttavaa lukea tama viesti juuri kun palasin alakertaan kahden tunnin imetyspaivaunilta - aivan sama homma siis taalla, poika nyt 4kk ja reilun viikon eika nuku paivisin ollenkaan ellei ole rinta suussa. Valilla tama on ihan ok, jos itsekin haluaa loikoilla ja lepailla, mutta joskus olisi kiva tehdakin jotain kun poika nukkuu. Iltaisin nukahtaa myos rinnalle tunnin iltatankkauksen jalkeen, mutta sitten irrottaa otteen ja nukkuu suht hyvin, heraillen syomaan kyllakin.

Nelikuinen tuntuu kylla liian pienelta huudattamiskouluun, pitaa kai vaan yrittaa jaksaa!

Lumsku ja Eljas

Meillä on ollut sama ongelma (tyttö 3 kk). Pahinta tissille nukahtamisessa on kuitenkin siitä seuraavat kauheat vatsavaivat. Jos sattuu lutkuttamisen ohella saamaan tipan maitoa ja hörppäisemään samalla ilmaa on myöhemmin lopputuloksena vatsakivut.

Nyt olen tehnyt niin että illalla annankin maitoa pullosta ja sen jälkeen jätän vauvan pimeään huoneeseen sänkyyn nukkumaan. Hän nukahtaa siihen noin 15 min ähkimisen jälkeen. Välillä tämä onnistuu välillä ei.

Päivällä sitten onkin eri asia. Aamulla kun nukahtaa tissillä, laitan nopeasti vaunuihin ja sitten lenkille. Joskus toimii joskus ei.

Iltapäivällä ainoa keino saada nukkumaan on kantoliina. Siihen nukahtaa aina varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuulostaa peräti tutulta! Olen nyt viime aikoina, kun poika on kasvanut yli kahdeksankuiseksi, ottanut tissin pois suusta, kun ei enää ole nälkä, jäänyt viereen ja antanut pojan nukahtaa itsekseen. Vähän se siinä möyrii ja saattaa inahtaa ja protestoida, muttei välttämättä pillahda itkuun.

Joskus onnistuu, joskus ei.

Eipä sitä itse ajatellut vauvan ollessa pieni, miten suuri ahdistuksen aihe tuosta tissille nukahtamisesta tulee. Nykyään tytölle ei kelpaa nukuttajaksi muu kuin tissi, joskus harvoin nukahtaa vaunuihin tai autoon. Itse olisin kaivannut vaikka neuvolassa keskustelua tällaisesta asiasta. En tiedä, olisiko meidän tilanteessamme auttanut mikään keskustelu, mutta itse en ajatellut aiemmin, että tästä voisi tulla ongelma, josta on vaikea päästä eroon!

Ihan tuttua tuo tuttina oleminen. Meillä tyttö nukkuu nykyään päikkärit hyvin, jopa 2,5 tuntia putkeen, mutta illalla ja yöllä joudun jatkuvasti olemaan tuttina. Siinä jää miehenkin kanssa yhteinen aika tosi vähäiseksi. Kyllähän sitä ajattelee, että nelikuinenkin on niin kovin pieni vielä, mutta hyvin helposti siitä tissillenukahtamisesta tulee ikävä tapa. 5-kuisesta tyttö alkoi viihtyä rinnalla vähän liiankin hyvin ja nykyään lutkuttaisi tissiä ihan niin paljon kuin antaisin. Meillä ei kanssa tuttia syödä, ei sitä oppinut, vaikka yritinkin. Ehkä sinnikkäämmin olisin voinut yrittää. Tutille opettaminen toisi kyllä helpotusta, mutta enää tässä iässä en viitsi.

Huutoa on meilläkin luvassa jossakin vaiheessa. Yritin pitää unikoulua tytölle, nelisen tuntia jaksoin kanniskella hysteerisenä huutavaa vauvaa ennen kuin luovutin. En pystynyt siihen yksin, mutta ehkäpä miehen avulla jatkossa saattaisi onnistua.

Tsemppiä ja toivottavasti teillä ei mene tilanne näin pahaksi. :)

-Pilkku & Sara-Ellen 9 kk-

Ymmärrän oikein hyvin, miten väsyttävää voi olla lapsen unituttina olo. Ajattelin itsekin vielä jokunen viikko sitten, että antaa vauvan olla rinnalla niin paljon kuin haluaa, on niin vähän aikaa pieni jne.

Totuushan kuitenkin on, että kukaan ei pysy tervejärkisenä, jos vauva roikkuu aivan jatkuvasti tississä ja omaa aikaa ei jää mihinkään.

Itse olen nyt vajaa 2kk vauvaani vierottamassa jatkuvasta tissittelystä ihan kylmästi niin, että tissibaari on auki kahden tunnin välein 20min kerrallaan ja tarkoitettu syömiseen, ei huvitteluun. Sylissä raahaan prinsessaa joka paikkaan ja sillä koitan häntä lohduttaa. Ja uskomatonta mutta totta, muutaman tunnin itkuilla selvittiin, meidän neiti ymmärsi ainakin nopeasti mistä on kyse ja nytkin nukkuu omassa sängyssään päiväunia, joita ei ilman tissiä ole nukkunut vielä koko elämänsä aikana kertaakaan.

Joten, jos haluat tissittelystä eroon niin luulenpa että sama huudatus on sinullakin edessä. Jokainen voi toki itse valita, pystyykö olemaan lapsen huvituttina, mutta mielestäni pitää myös hyväksyä, jos oman jaksamisen raja tulee vastaan. Lapsi on varmasti onnellisempi jos äiti on onnellinen eikä lopenuupunut ja liikaa jauhettu huvitutti. :)

Nämä on vaan minun ajatuksiani, mutta pohdin tosiaan, että tarviiko sitä noin pienen kanssa tuollaisesta tavasta eroon päästäkin? Mietin, että vauva on niin pieni ihminen ja äiti hänelle tärkeintä, hyvähän siihen rinnalle on nukahtaa :)

Meidän melkein 3vkoinen tyttönenkin nukahtaa melkein aina rinnalle, niin minun puolestani saa siihen vauva aikanaan nukahdellakin ihan rauhassa ja tuttia en aio edes sen takia tarjota, jos rinta kelpaa uneen tuudittajaksi :)

..mulla nimittäin poika 5kk joka on nukahtanut kaikille unilleen tähän asti tissillä (toki päivällä joskus vaunuihin mutta tooosi pitkän vaunuttamisen jälkeen). Tähän asti minusta tuo nukuttamistapa on ollut tosi helppo, mutta kun palattiin 2 yösyönnistä noin neljään yösyöntiin + 2-3 muuhun yöheräilyyn, niin neuvolasta sanottiin että kannattaisi opettaa vauva pikkuhiljaa nukahtamaan itsekseen. Ja sen mitä itse olen yrittänyt muutaman kerran, niin hirvee huutohan siitä vaan tuli.

No sitten neuvolasta (Espoossa) sanottiin että heillä on sellasia neuvolatätejä jotka on erityisesti perehtyneet vauvan unirytmien korjaamiseen jne. Semmoinen täti tuli meillä sitten kahdesti käymään, kartoitettiin meidän tavat ja tottumukset tarkkaan vauvan syöttöjen ja nukuttamisen suhteen ja sitten hän antoi meille tarkat ohjeet miten lähteä askel askeleelta toteuttamaan tätä vauvan nukuttamista ilman tissiä. Tai siis tuo oli väärin sanottu; tarkoitus on että vauva NUKAHTAISI ITSE jatkossa omaan sänkyynsä, ILMAN NUKUTTAMISTA! Mutta siis kuitenkin ettei enää nukahda " maidon maku ja tissi suussa" !

En nyt jaksa tähän kaikkea selostaa, mutta siihen käytetään tassuttelu menetelmää, psykologi Katja Rantalan opein. Kyseessä ei ole unikoulu (vielä, se on yli 6kk vanhoille ja kun opetellaan kokonaan yösyötöistä pois!) ja vauvaa ei tosiaankaan huudateta vaan päinvastoin!

Meillä nyt siis menossa eka kokeiluilta! Mies vei vauvan nukkumaan ja puoli tuntia meni ja vauva nukahti! Ilman rintaa!! Uskomatonta mutta totta!!!! ;-)

Kyselkää ihmeessä lisäapuja omasta neuvolastanne!!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat