Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli onko työnantajan pakko ottaa minut äitiysloman aikana töihin vai saavatko sanoa että ovat ottaneet sijaisen siihen eikä minulle nyt ole töitä

Kommentit (10)

Ilmoita sinne selkeästi, milloin olet tulossa töihin. Jos vielä voit.

Vanhempainloman voi pitää isäkin, jos haluat mennä itse töihin. Mitään tukeahan isä ei saa, jos itse pidät sitä vanhempainlomaa, mutta tiettyhän se on kiva, jos voitte molemmat olla kotona.

Vanhempainvapaan voi tosiaan jakaa. Kysy nyt ensin sieltä töistäsi, että onko ok, jos tulisitkin aikaisemmin kuin on sovittu. Minäkin olen parhaillaan töissä ja mies kotona vanhempainvapaalla lasten kanssa. Ei siis mitenkään ihmeellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siitähän se kai paljon riippuu. Minä olin lomista vain osan ja mies osan, eikä siinä mitään ongelmaa ollut, mutta ilmoitin kyllä selkeästi etukäteen, milloin minun osuuteni on.

Mutta jos ei ole ilmoittanut työnantajalle palaavansa vanhempainvapaalta aiemmin, niin eihän se silloin ole mahdollista.

Työnantajasi ei elä pelkän sinun ilmoituksesi varassa, vaan hän varmistaa tuomasi todistuksen perusteella, milloin sinulla on oikeus aloittaa äitiysloma ja milloin vanhempainloma päättyy. Ja jos et ole muuta ilmoittanut, niin työnantaja on varautunnut sijaisen sinne vanhempainloman loppuun asti, sillä se on tavallisin järjestely.

Jos olet hakenut vapaan vanhempainrahakauden loppuun asti, et voi keskeyttää sitä noin vain. Työnantaja on suunnitellut sijaisuusasiat hakemuksesi mukaan. Mutta jos olet hakenut vapaan tämän töihinpaluusuunnitelman mukaisesti, niin silloin tietenkin sijainen on otettu vain sille ajalle, mille olet hakenut vapaata.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat