Seuraa 

Sekasotku uhkaa levitä kotiimme joka nurkasta... Kertokaa, hyvä siskot, missä te säilytätte seuraavanlaisia esineitä: uimarenkaita talvella, lasten ulkovaatteita ja kenkiä, joista ette ole varmoja mahtuisivatko ne vielä keväällä, vanhaa kameraa, josta ette raaski luopua, eri aikakausilta olevia sähköjohtoja ja latauslaitteita, joita ette uskalla heittää pois kun ette oikein tiedä tarvitaanko niitä, aikakauslehtiä, kun kirjahyllyissä ei ole tilaa... Minulla tämä lista on loputon eikä minulla kerta kaikkiaan ole tuollaisille varattuna minkäänlaista säilytyspaikkaa... : )

Kommentit (11)

Ostin hattuhyllylle muoviset kannelliset laatikot, jokaiselle omansa. Siellä säilytetään hattuja, tumppuja, villasukkia yms. kausitavaraa. Pysyvät paremmin kasassa, mahtuu enemmän ja eivät pölyty.

Lisäksi mies teki naulakon lasten vaatteille, jossa yläpuolella on lokerikot jossa on helppo säilyttää sillä hetkellä käytössä olevat pipot ja hanskat, jotka ei kuitenkaan kulkeutuisi kaappiin. Siis samalla tyylillä kuin lastentarhoissa ja kerhotiloissa on.

Lisäksi meillä on yksi vierasnaulakko, johon oma väki ei saa pistää ulkovaatteitaan. Näin vieraille löytyy aina tilaa vaatteille.

Pienimmän lelut säilytetään sängynaluslaatikossa meidän vanhempien makuuhuoneessa- jossa usein enemmän tilaa kuin lasten huoneissa. Sohvaryhmässä oleva rahi ostettiin sellainen jossa sisällä säilytystilaa. Sinne saatiin mahtumaan vaikka mitä, kun on sellainen pitkä sängynpäätypenkiksi tarkoitettu. Lisäksi on keittiössä yksi arkku istumatilana ja se syö sisäänsä paljon. Samoin leluhuoneessa on arkku penkkinä ja sen sisällä on pehmolelut. Lapsilla on käytössä parvisängyt, jotta saatiin enemmän tilaa lattialle ja säilytyspaikkoja sinne allekin. Eli huonekailuissakin voi ostaessa miettiä tuota säilytystilaa.

että säilytystila ei lopu kesken. Sekä talon vintti että ulkorakennuksen vintti nielevät lähes loputtomasti laatikoita, joihin kaikki tuollainen on kätevä säilöä.

Lehdet voisi mielestäni heittää pois - itse käyn lehdet välillä läpi ja säilytän vain saman vuoden lehdet, jos en raaski kokonaan luopua. Paitsi säilytän toki esim joululehdet joissa hyviä joulureseptejä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kengät: lasten vaatekaapissa roikkuu yksi Ikeasta ostettu kenkäsäilytyshylly, samoin eteisessä. Niissä on yleensä käytöstä pois olevat kausikengät.

Lapsia on kaksi, ja vaatekomeroja 3. Toinen hyllykaappi on esikoiselle ja toinen kuopukselle. Kolmannessa kaapissa on kausivaatetta, tangolla roikkuvat talvipuvut ja tämän kaapin lattialle mahtuvat uimarengas ja -kellukkeet, joita tarvitaan talvella uimahallissa. Isommat uimalelut ovat autokatoksen yht. varastossa hyllyllä.

Pienet vaatteet yms: olen kerännyt ä-pakkauslaatikoihin (2) vaatehuoneen hyllylle. Siellä myös laatikollinen Kuomia ja saappaita.

Eteisen kaapeissa on ylähyllyllä tilaa kesähatuille ja lippiksille tai vastaavasti talvihatuille.

Vaatehuoneita on 2, joista toinen lasten kamoille ja toinen aikuisille + varavuodevaatteet ja 2 patjaa.

Tavarat mahtuvat, mutta minä käyn pari kertaa vuodessa kaapit ja komerot läpi ja LUOVUN tarpeettomasta. Muuten ei kyllä homma toimi. Lisäksi inhoan röykkiöitä, läjiä ja kasoja.

Vanha talo, ei kaappeja, ahtaat eteistilat, kuraeteisistä on vain kuultu joskus... Mutta kiitos kaikille vastanneille. Yritän nyt panna mieleeni, että tästä sekasotku-uhasta ei selviä kuin kävelemällä kaappikauppaan ja ostamalla kaappeja. Harmi vain, että ne maksavat niin kamalasti. Mutta olenhan sen huomannut jo itsekin, että on huomattavan miellyttävää kun on olemassa paikka, johon tavaran voi käsistään työntää ja josta sen tarvitessaan löytää. Esimerkiksi lääkekaapin ottaminen käyttöön oli tällainen ahaa-elämys! Ennen kaappikauppaan menoa taidan käydä ostamassa pahvilaatikoita, joiden kylkeen laitan heti nimilapun enkä vain kuvittele muistavani, mitä siellä suunnittelin säilyttäväni.

Mitä niiden sisuksiin parhaiten mahtuisi. Meillä suositaan elfa-järjestelmää sekä tiettyjä tietyn kokoisia muovisia ja pahvisia (tukevia) laatikoilla kannella ja ilman; mm. Etolasta ja Ikeasta hankittuja.

On kiva kun lootat ja sisustus menevät yksiin : ) ja usein olen investoinut kerralla moneen , jos ei ole ollut tietoa sarjan jatkuvuudesta. Samoin lehtikoteloita kerralla paritusinaa niin on sitten niitä tyhjiäkin mitä täyttää.

Kodinhoitotilassa on joitakin nimettyjä pahvilaatikoita, joihin viskelen pestyjä vaatteita. esim. siskonpoika, veljentyttö, kirppis, kierrätys, rätit jne. ei ne kauniita ole, mutta kätsyjä.

Nyt ostin u-seinäkoukkuja kaikenmaailman pelimailoille - käkkiköön katonrajassa kun siellä on tilaa : )

(eli esim. talvivaatteet kesällä ja kesävaattet talvella) pahvilaatikoissa, joita säilytetään varastossa. Onko teillä vaatehuonetta? Varastoa? Käyttöullakkoa?

Vanhat aikakauslehdet olen laittanut suosiolla kierrätykseen kavereille, muuten lehtimäärä olisi loputon, kun lehtiä tulee jatkuvasti lisää. Muutamat tietyt lehdet olen säästänyt, joita säilytän lehtikoteloissa kaapissa tai varastossa.

Ovatko kaappitilat asunnossanne tehokkasssa käytössä? Esimerkiksi lapsilla hengarikaappi on yleensä aika turha. Itse olen ostanut lastenhuoneen hengarikaappien alaosaan säilytysjärjestelmäkoreja (esim. elfa), joihin olen laittanut esim. leluja ja vaatteita. Kaapin yläosassa roikkuu hengarissa lasten vaatteita, mutta alaosaan (ainakin 60 cm leveään kaappiin) menee hyvin kolmen tai neljän korin säilytyssysteemi.

Itse olen nykyvuosina ottanut sen periaatteen, että jos jotain tavaraa ei ole vuoteen tarvittu, niin ei sitä todennäköisesti tarvita enää ikinä. Reippasti vain tavaraa roskiin!

Meillä kaikki tungetaan sängyn alle siististi erilaisissa laatikoissa, paperi- ja muovipusseissa tai erillisissä sängynaluslaatikoissa. Lastenhuoneen kirjahyllyn päällä on kasa pahvilaatikoita, joihin olen pakannut lasten pienet vaatteet (ei voi heittää pois, koska vielä tulee lisää tenavia viiden vuoden sisällä). Eteisessä on vanha puusohva, jossa on petivaatelaatikko, sinne olen tunkenut talvivarusteet. Kuistin seinällä ruikkuu läjä muovipusseja, joissa on kaikki kengät odottamassa niin kesää kuin talvea. Sohvan alla on paperijemmat. Ja sohvan takana asiakirjamapit sekä lehdet, joita ei ole vielä ehditty lukea. Leivinuunin päällä kattilat ja paistinpannut.

Lehdet olen lajitellut säästettäviin ja pois heitettäviin. Säästettävät lehdet ovat laatikoissa vintillä. Ja sitten kun tullaan tilanteeseen etten saa enään mitään mahtumaan sisälle siirrytään asuinrakennuksen ulkopuolelle. Onneksi meillä on vanha aitta ja iso suuli =) Toisaalta aitassa on lasten lelut ja suulissa miehen roinat... hmmm

Useimmiten on vain pakko kylmästi ja raa' asti otettava viereen iso musta jätesäkki ja aloitettava urakka tavaroiden karsimiseksi. Viimeksi viikonloppuna kertyi ainakin meillä kuusi muovipussilta tavaraa, jota ei voinut kierrättää eteenpäin =( ja jolla ei todellakaan tehty mitään eikä kukaan edes muistanut, että sellaisia meillä on joskus jossain vaiheessa käytettykään.

jos tavaraa ei ole tarvittu viiteen vuoteen, ei sitä tarvita koskaan...

Tosin nyt se on tiukentunut kolmeenkin vuoteen : )

Muistot on erikseen, niille on omat lootat.

Hyppeli-hiiri:

Lainaus:

Sekasotku uhkaa levitä kotiimme joka nurkasta... Kertokaa, hyvä siskot, missä te säilytätte seuraavanlaisia esineitä: uimarenkaita talvella, lasten ulkovaatteita ja kenkiä, joista ette ole varmoja mahtuisivatko ne vielä keväällä, vanhaa kameraa, josta ette raaski luopua, eri aikakausilta olevia sähköjohtoja ja latauslaitteita, joita ette uskalla heittää pois kun ette oikein tiedä tarvitaanko niitä, aikakauslehtiä, kun kirjahyllyissä ei ole tilaa... Minulla tämä lista on loputon eikä minulla kerta kaikkiaan ole tuollaisille varattuna minkäänlaista säilytyspaikkaa... : )

*Meillä käytetään eteisen kaappien yläkaappeja kausitavaroiden säilytykseen joita ei niin tarvita sillä hetkellä. Yläkaappien alapuolella kaapeissa on sitten käytössä olevat tavarat. On lyhyt matka siirtää kausitavarat, siis nostaa vaan alhaalta ylös ja vaihtaa ylhäältä alas.

*Lasten ulkovaatteet ja kengät joita ei sillä hetkellä käytetä on odottamassa lasten omassa vaatekaapissa. Lapsilla on jokaisella 3kaappia, joista yksi on henkarikaappi (jossa on kaksi tankoa sillä lyhyet lastenvaatteet mahtuvat hyvin) ja yksi korikaappi (koreissa on helpompi pitää vaatteita eikä pinot kaadu) ja sitten yksi hyllykaappi tälläisille ei käytössä oleville kausivaatteille ja kengille. Lasten kaappien yläkaapeissakin olisi tosin vielä tilaa...

*Aikakausilehdet on jo varastossa ja laitan kiertoon isommassa erässä.

*Sähköjohdot ja latauslaitteet on yhdessä lipaston laatikossa, siis ne mitä vielä tarvitaan. Ne mitä ei tarvita hävitetään. Muutenkin tuon lipaston laatikot keräävät hyvin säilöttävät asiat kuten käyttöohjeet ja takuulappuset, pikkutavarat, valokuvat jne. Ja lipaston päällä on tv.

*Lisäksi meillä on " kuittikaappi" erikseen työhuoneessa, jossa on puhelinluettelot, askarteluvälineet, pc-pelit, asiakirjat jne. Samaisen kaapin saisi vaikka eteisen seinälle halutessaan (on keittiön yläkaappi oikeasti).

ja sitten kun tila loppuu totaalisesti kesken käyn kaiken läpi ja laitan vanhat kirpputorille tai UFF:n laatikoihin. Itse en voi pitää omissa vaatteissani 1vuoden sääntöä, vaan vähintään 3-5v on oikeampi. Nyt kotona ollessa kun käytän totaalisesti eri vaatteita kuin työelämässä. Eli ne kaapin ja vaatehuoneen perukoillakin odottavat kengät ja vaatteet joita en ole vuosiin käyttänyt, kaivan aikanaan esiin kun palaan töihin. Sitten toisaalta heitän vasta ne kauhtuneet ja osittain läikikkäätkin vaatteet menemään joita käytän niin kauan kotona itsekseni kun lapsi on sen ikäinen että halatessaan jättää nuhanenän räkäläikät paitaani... Eli kun elämäntilanne on stabiloitunut vähenee tuo vaate- ja kenkämääräkin. Nyt sitä aikaa vaan odottelen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat