Seuraa 

tulee 2v 3kk? Mitä merkkiä ja mallia suosittelet talveksi? Pärjääköhän pelkällä liinalla tai rintarepulla ja yksillä vaunuilla vai ovatko tuplarattaat tarpeen? Entä miten seisomateline talvella toimii ja onko sisaristuimia vielä myynnissä?

Kommentit (11)

Meillä sisaruksilla ikäeroa 1,7kk ja tuplat olleet ehdottomat. Asumme omakotitaloalueella, missä ei ole erillisiä jalkakäytäviä, vaan joudumme päivittäin kävelemään paljon tienvierustaa. Lisäksi kauppaan, bussipysäkeille yms. on matkaa - ei alle kaksivuotias jaksa kävellä niin paljon (ja seisomalaudalla ei meillä pysynyt -> en sitä alle kaksivuotiaille suosittelisikaan).

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tupliimme ja ilman niitä en olisi viime talvena-keväänä selvinnytkään. Kuljetin esikoista kerhoon, kävimme perhekahviloissa ja asukaspuistoissa.

Tietenkin jos olisin kotona viihtyvää tyyppiä, enkä koskaan kävisi missään, voisin niitä ilman ollakin...

Mutta paljon hoidan asioita ja shoppailen myös lasten kanssa, eli tuplat ovat siinä ihan ehdottomat! Itse en lähtisi seisomalaudan kanssa Helsingin keskustaan.

Ai niin, meillä kävi niin että esikoinen vaati itselleen " sen oman paikan" rattaissa. Eli kun vauva meni HÄNEN vaunuihinsa, rattaisiinsa yms. niin hän halusi jotain tilalle :-) Puolitoistavuotias kun on vielä aika vauva itsekin...

meillä kahden nuorimmaisen ikäeroa 1 v 7 kk, ja tuplat olivat aivan ehdottomat.

Ilman niitä emme olisi pärjänneet.

Meillä oli alkuun Brion Twinetet, ja niihin olimme tosi tyytyväisiä.

Sittemmin vaihdoimme tupliksi Brion Tuplaponyt, ja niitä välillä vieläkin käytetään, vaikka pojat jo 2,5 v ja 4 v.

Lisäksi meillä on yhden istuttavia rattaita (kahdetkin), ja yksi seisomalauta, mutta itse koen seisomalaudan vaikeaksi.

Työntöasento jää vaikeaksi, ja lauta on jalkojeni tiellä, ja kolisee ikävästi :/

Meillä ainakin tuo kuopus on niin vilkas, että tarvitsee ehdottomasti rattaita, ja kyllä tuo isompikin ihmismassassa ja liikenteenvilinässä on hyvä olla istumassa, etenkin jos kiire on.

Me kuumeilemme vauvaa, ja epäilenpä, että tulemme tarvitsemaan tuolle kuopukselle vielä pitkään istumapaikkaa rattaissa, joten tupliin olemme varautuneet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä lasten ikäero on 2 v ja 5 kk ja en ostanut tuplia, kun kaikki, siis kaikki, olivat sitä mieltä, että ihan turhaa. Homma sujuikin ihan hyvin seisomalaudalla, kun kuljimme koti-puisto-kauppa-koti-linjalla.

Mutta kuljin paljon lasten kanssa muualle (kylään, retkille yms) ja silloin koin, että olisi ollut kätevää, jos olis ollut tuplat. Käytämme paljon julkisia ja autoa vain harvoin.

Perusteluja tuplien puolesta siis löytyy:

- Meillä isompikin nukkui (nukkuu edelleen) päikkärit ja ei ollut kiva tulla kiirellä kotiin kyläilemästä tai retkiltä nukkumaan ja isompi suurinpiirtein nukahti seisovilteen.

- Uhmakohtauksissa olis ollut kiva laittaa isompi istumaan ja kärrätä

lapset kotiin (on aika vaikeaa yrittää pitää raivoavaa lasta laudalla).

- Asumme kaupungissa ja tykkään kävellä paikasta toiseen ja isompi ei vaan jaksanut kävellä niin paljon ja lauta-ratas-yhdistelmä on todella huono ergonomisesti työntää (vaikka meillä se ei ollut pahimmasta päästä).

- liina-ratas-yhdiselmä ei toiminut meillä kovin hyvin. Koin sen hyvin raskaaksi ja varsinkin talvella, se ei ollut mun juttu.

Jos nyt olisin tilanteessa 2v takaa, niin ostaisin muiden kommenteista huolimatta tuplat. Niiden jälleenmyyntiarvo (käytettynäkin ostettunakin) on niin hyvä, ettei tappiota juurikaan tule. Olisin säästynyt monelta turhalta hermostumiselta ja olisimme voineet enemmän kulkea ja tavata ystäviä. Nykyään isompikin kävelee, lautailee tai pyöräilee reippaasti ja aika pitkiä matkoja. Välillä päiväkodista tuleessa on tosin niin poikki, että puolen kilsan matka tuntuu tuskalta :). Pienempi kävelee jo aika reippaasti, mutta kyllä rattaat ovat varmasti vielä ainakin vuoden.

Rattaissa minä painotaisin: kokoa ja painoa. Eli pienet ja ketterät olisivat valintani, muttei kuitenkaa mitään matkarattaita. Mutta toki asuinpaikka ja elämäntyyli vaikuttaa asiaan.

Tässä siis jälkiviisas kokemukseni.

tuo tuplarattaiden tarve.

Itse kuitenkin kuvittelisin, että esim. liinailu on hankalampaa vastasyntyneen kanssa talvella kuin kesällä.

Isompi ei välttämättä niin vain pyöräilekään, lunta ei joka paikassa ole niin, että pulkka kulkisi, seisomalauta juuttuu taas lumeen ja sisaristuimessa oleva istuu tuulessa ja tuiskussa kaikkein korkeimmalla...

Ihan riippuu siitä, miten ja minne aiotte liikkua. Meidän talvella syntyneillä tytöillä on ikäeroa 2v1kk, ja pärjättiin pulkalla ja seisomalaudalla. Kun vauva syntyi, ulkoiltiin enimmäkseen vain omassa pihassa, jos pitikin lähteä imettämään, niin pääsi nopeasti sisälle. Puistoon mentiin pulkalla (pääsee turvallisesti kävelyteitä pitkin, ei tienylityksiä tms) ja kuopus tietty vaunuissa.

Kun lumet sulivat, seisomalauta oli ehdoton. Esikoinen tykkäsi seistä siinä, ja se oli myös kätevä bussilla liikkuessa ja kaupungilla.

Eli mä olen turhia hankintoja vastaan...ne tuplarattaat voi hankkia vasta vauvan synnyttyä, jos huomaa, ettei pärjää ilman niitä. Sisaristuimen kanssa vaunuista tulee korkeat ja kiikkerät.

lapset syntyneet 6/03 ja 8/04

ostimme tuplat mutta tosi vähän käytettiin, myytiin pois kun lapset 1v ja 2v3kk enkä ole kertaakaan kaivannut. seisomalautaa olen viimeksi käyttänyt huhtikuussa.Meillä liikuttiin talvella pulkassa ja toukukuun alussa esikko 2v11k halus apupyörät pois ja siitäasti ajanut pyörällä.

Eniten tuplia käytetty matkustaessa ulkomailla 3 kertaa.

2 vuotta. Tarve riippuu tietysti myös siitä, miten yleensä liikutte ja kuinka hyvin esikoinen jaksaa kävellä. Mustasukkaisuuttakin voi ilmetä, joten reippaasta kävelijästäkin saattaa vauvan myötä tulla rattaissa viihtyvä taapero. Meillä tuplia on käytetty kaupunkireissuilla ja kävelylenkeillä, lyhyet matkat esikoiselta taittuu kävellen, mutta pidemmillä matkoilla on hyvä välillä päästä rattaisiin lepäämään. Ulkoillessakin usein käy niin, että menomatka leikkipuistoon taittuu hienosti kävellen, mutta paluumatkalla alkaa jo väsymys painaa, joten ilmat tuplarattaita matkaan kuluisi varmaankin tunteja. Ihmisvilinässä kaupungilla on myös aika paljon helpompi liikkua, jos molemmat lapset ovat rattaissa, eikä esikoinen pääse poukkoilemaan mihin sattuu.

ja hankin tuplat jos rupeaa siltä tuntumaan et ei päästä mihinkään ilman et molemmat lapset istuu/makaa. Meidän esikoinen, tyttö, on tosi reipas kävelemään, ei haluaisi istua rattaissa enää ollenkaan. Sanoo vaan, että vauvan rattaat ja pitää aika kivasti rattaista kiinni ja kävelee vieressä. Toki on päiviä jolloin kävelemisestä ei tahdo tulla mitään mut ei meidän pakko ole joka päivä mennä kaupungille tms.

Asutaan kaupungissa, matkaa keskustaan on n. 5km, bussi menee ihan meidän talon vierestä. Neuvola, kauppa, kirjasto, posti, apteekki, kaikki on suht lähellä. Seisomalaudalla yritetään nyt alkuun pärjätä, vaikka vauvan pitäiskin syntyä joulukuussa et saa nähdä miten lauta lumessa kulkee. Lisäks sitten esikoinen voi istua pulkan kyydissä puistomatkat. Kantoliinakin meillä on mut koska en ole ennen liinaillut niin en sen varaan laske et vauvaa pelkästään liinassa kantaisin...

Meillä ykkösen ja kakkosen välillä ikäeroa 1v2kk ja tuplat oli käytössä siihen asti kun vanhempi oli 2v. Silloin siirryttiin rattaisiin ja seisomalautaan. Kertaakaan ei tullut tilannetta että tuplia olisi tarvittu. Esikoinen jaksoi seistä pitkätkin matkat laudalla.

Kakkosen ja kolmosen välillä ikäeroa on himpun vajaa 2v, eikä tuplia ole ollut käytössä (kuopus nyt 6kk). Kakkonen ei ole seissyt laudalla yhtä mallikkaasti kuin isoveljensä aikanaan, välillä on joutununut napata pemskan kainaloon. Kuitenkaan en ole kertaakaan tuplia kaivannut.

Mutta mutta, olen kotona lasten kanssa ja meidän ei tarvitse olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa (no esikoisella on kerho kerran viikossa ja neuvolakäynnit).

Meillä tuplat aivan ehdottomat. Pojat nyt 2v4kk ja 2kk. Ihan ensinnäkin meillä puistomatka on 40min kävelyä tai bussilla. Jos esikoinen olisi laudalla,me ei koskaan päästäisi puistoon asti. Rakastaa juoksemista,enkä usko että jos keksisi karata,että pysyisin rattaiden tai vauva liinassa hänen perässään. Joo ja esikoinen on myös ruvennut vauvailemaan,eli usein kieltäytyy kävelemästä jos ehdotan sitä.

Meillä on myös esikoisella kuomarit( Scooterit,jotka ei sovellu vastasyntyneelle) ja nyt olen intoutunut kulkemaan liinan ja kuomareiden kanssa. En tiedä miten talvella liinailu onnistuu. Puistoiluihin olen ostanut kantotakin mutta miten liinailiu onnistuu villkangastakin kanssa??? Meillä kumpikaan pojista ei suostunut koskaan olemaan liinassa kehtosidonnassa, ja vastasyntynyttä en halunnut laittaa kietaisu x 2:seen. Meillä oli alunperin Brion Twinetet, jotka oli mielestäni ihan hyvät rattaat. Mutta myytiin ne pois kun koin ne raskaiksi ja rumiksi...juu,ratasfriikki olen:). Ostettiin juuri Emmaljungan ensi vuoden mallistosta uudet tuplat ja ilokseni huomasinkin että Emmaljungan Twin City Cross onkin vain 77cm leveä. Eli meillä yksi syistä miksi Twinetet alunperin ostin,oli tuo leveys,joka Twineteissä on 74cm. Ja meidän esikoinen on pitkä poika, eli nukkumapituus on myös ratkaiseva.

Meillä esikoinen nukkuu päikkäreitä ja kun paljon liikumme niin senkin takia tarvitsee oman paikan rattaista. Jumitettaisiin paljolti kotona jos ei tuplia olisi. Ja kylässä helppo nukuttaa kun mielellään nukkuu rattaissa.

Ja vaikka suurimmat ostokset tehdään autolla, niin silti usein joutuu kaupassa käymään rattaiden kanssa.

Mutta kuten edellisetkin sanoivat, asia riippuu pitkälti, miten paljon ja missä kuljet lasten kanssa ilman autoa ja millainen liikkuja esikoisesi on!

Meillä tuplarattaat 2,5 ikäerolla olevilla sisaruksilla oli ehdottoman tarpeelliset. Käytin isompaa kerhossa 3 km päässä kävellen, käytiin kaupoissa, isompikin nukkui joskus päiväunet rattaissa, kun itse pyörin kaupungilla. Seisomalauta ei olisi missään tapauksessa tullut kyseeseen meillä, koska sehän ei tunnetusti lumessa kovin hyvin kulje ja sisaristuin tuntui myös huonolta vaihtoehdolta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat