Vierailija

Kun ollaan avoliitossa ja on yhteinen tili joka on vain toisen nimissä, jäävätkö rahat sille, jonka nimissä tili on vai onko toisella oikeus saada omansa pois?

Kommentit (26)

rahat on sen kenen tili ja tilihän ei ole yhteinen jos vaan toisen nimissä. Eli nyt toinen on lahjoittanut toiselle rahaa. Kuinka isoista summista on kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tilinomistaja on ollut työtön ja toinen osapuoli töissä, että ihan oikeasti rahoista ehkä suurempikin osa on sen, jolla ei ole tilinkäyttöoikeutta?

Vai onko tämä todella se juttu, miksi kannattaa mennä naimisiin, että avoerossa omatkin säästöt voivat mennä toiselle, jos ne on toisen tilillä? Eli toisella ei ole mitään laillista keinoa saada rahojaan, ainoastaan vetoaminen toisen oikeudentuntoon?

Tähän on tosin mahdollisuus hakea muutosta oikeudelta, jos on esittää todisteita siitä, että on oikeasti maksanut tilille rahaa (vaikka tili onkin toisen nimissä). Oikeusprosessin tulos on kuitenkin epävarma ja oikeudenkäynti tulee helposti kalliiksi.

ei se ole. Jos kaksi vastuullista ihmistä yhdessä kokoaa omaisuutta, se voidaan myös pitää yhteisenä ja jakaa puoliksi liiton purkautuessa. Avioehdon puuttuminen ei välttämättä ole merkki siitä, ettei asioita ole mietitty.

anna sun rahoja säilytettäväksi hänen tilillään?!?

tietenkin rahat ovat sen jonka tilillä ne ovat, voi hyvänen aika.

jos sen sijaan voit jotenkin osoittaa *lainnanneesi* ne rahat hänelle (esim. tilisiirtoja joissa lukee ' lainaksi annetaan), se voi auttaa

vähävaraiset saa oikeudellista tukea ilmaiseksi tai edullisesti (riippuu tuloista meneekö maksu ja mimmoinen) oikeusaputoimistosta, soita sinne.

Itse olen naimisissa ja vaikka uskon vakaasti, että koskaan emme eroa olen silti pitänyt huolen, että _kaikki_ tilit ja omaisuus on molempien nimissä.

Jos jostain syystä tulee riitaisa ero, niin voi mennä kauankin että omansa saa perittyä jos toinen pääsee tillit tyhjentämään eikä ole muutenkaan yhteistyöhaluinen.

Lisäksi mulla on (yhteisestä sopimuksesta) myös oma tili, jolla kiinteä summa kaiken varalta. Olen kotiäitinä ja jos mies vaikka tapaturmaisesti kuolee on mulla ne rahat heti ja ongelmitta käytössä.

Pitäkää hyvät naiset puolenne ja varautukaa myös pahimpaan.

miksiköhän ne ihmiset menee naimisiin? Se on ensisijaisesti taloudellinen yhteiskunnallinen instituutio, ja vasta toissijaisesti romanttinen.

Jos esim. kaikki huonekalut jne. onostettu toisen tililtä menneillä rahoilla ja hänellä on tiliotteet / kuitit näyttää, niin saa lain mukaan pitää kaiken sen minkä voi todistaa itse ostaneensa. Sillä, että toinen on maksanut vuokrat, ruoat jne. ei ole mitään merkitystä...

ei erotakaan. Sitten kun saa toisen uskomaan ja rakastumaan uudelleen (kaikki keinot käyttöön), niin sitten hankkii itselleen käyttöoikeuden ko. tiliin ja siirtää omansa omalle tilille ja sitten vasta eroaa :D

Vierailija:

Lainaus:

Vai onko tämä todella se juttu, miksi kannattaa mennä naimisiin, että avoerossa omatkin säästöt voivat mennä toiselle, jos ne on toisen tilillä? Eli toisella ei ole mitään laillista keinoa saada rahojaan, ainoastaan vetoaminen toisen oikeudentuntoon?

Avioliitto on tosiaan tässä suhteessa selvästi turvallisempi kuin avoliitto. Mutta kyllä avoliitossakin voi pitää omasta omaisuudestaan huolta. Ei vain pidä panna sitä minnekään, mikä on pelkästään toisen osapuolen hallussa.

Ja kuten edellä sanottiin, avoerossakin voi yrittää saada omaa omaisuuttaan takaisin, mutta oikeusprosessi voi tulla kalliiksi ja tuloskin on epävarma, jollei ole esittää todella selvää näyttöä rahojen alkuperäisestä omistajasta. Paljon järkevämpää on heti alunperin olla tekemättä tyhmiä tilisiirtoja.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat