Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen aikeissa lopettaa imetyksen ens viikolla, mutta neuvojanne/kokemuksianne kaipaisin. Tyttö nyt 1v2kk ja enää kolmesti päivässä imetän; aamulla, illalla ja päikkäreille mennessä. Töihin olen lähdössä tammikuun alussa, joten sen suhteen ei vielä ole kiirettä.

Nyt aloin miettiä, että lopetanko kokonaan vai jättäisinkö tuon aamuimetyksen vielä. Tyttö nimittäin herää jo viiden aikoihin ja silloin olen ottanut viereen (nukkuu veljensä kanssa samassa huoneessa pinnasängyssään), imettänyt ja tyttö nukahtanut vielä ainakin tunniksi uudelleen. Jos tuo imetys jää pois, niin miten mahtaa aamut mennä?? Iltaisin yleensä nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn tai sitten jo rinnalle. Tosin nyt on ollut vähän vaikeuksia (hampaita? ja nuhaa) ja olenkin nukkunut alkuyön patjalla tytön sängyn vieressä.

Päikkäreille menee puolenpäivän aikoihin ja nukkuu yleensä 2-3h. Joskus nukahtaa jo rinnalle tai sitten omaan sänkyynsä.

Ja sitten ne iltarutiinit. Miten teillä tehdään 1v kanssa ja missä järjestyksessä? Meillä nyt seitsemän aikoihin lähdetään pesulle (pelkästään lavuaaripesu, kylpy tai suihku) ja yöppäri päälle. Sitten iltapalalle (puuroa ja maitoa), hammaspesu ja äidin sänkyyn peiton alle maidolle. Siitä sitten nukkumaan. Nyt kun tuo imetys jää pois, niin tarttee rutiinejakin muuttaa jotenkin.

Kommentit (8)

Imetin sen jälkeen pari kuukautta illalla ja aamulla 5-6 aikaan (jonka jälkeen lapsi nukkui vielä pari tuntia).

Nyt jätimme noin viikko sitten iltamaidonkin pois. Se kävi todella helposti, lapsi ei tuntunut edes kaipaavan sitä. Iltarutiinimme ovat samanlaiset kuin useimmilla edellä: iltapuuro, kylpy tai pesu, yöpuku päälle, hampaiden pesu, (tässä välissä oli imetys minun sängyllä), omaan ja sänkyyn soittorasia soimaan. Sinne lapsi nukahtaa joskus piankin yksin, joskus pidän kädestä kiinni kunnes nukahtaa jos on levoton.

Nyt jätimme muutama päivä sitten myös aamumaidon pois. Ensin se meni loistavasti. Lapsen isä kävi silittelemässä ja antamassa vettä kun hän heräsi. Ja uni jatkui yllättävän helposti. Mutta tänään sama ei onnistunut, uni ei tullut ilman maitoa ja nousimme puurolle. Lapsi oli selvästi väsynyt ja heräsi kesken unien. Taitaa olla tuo aamumaito se vaikein vieroitettava useimmille.

Tsemppiä!

Meillä tyttö 1v3kk ja imetyksen lopettaminen on pyörinyt mielessä jo tovin- en vaan saa aikaiseksi:) Imetän enää illalla ennen nukkumaan menoa ja sit just aamuyöllä että nukahtais vielä hetkeksi. Olen tässä kans miettinyt, että miten varsinkin tuon klo 4-6 tissin sais jätettyä niin, ettei tyttö sitten vallan herää siihen aikaan. Olen koittanut tarjota silloin vettä pullosta, mutta ei auta -pyörii ja hyörii/ suuttuu kunnes saa tissiä ja sit nukahtaa heti.

Mielessä kävi maitopullon antaminen silloin aamusta, mutta onko se sittenkään sen viisaampaa? Joskus sitä tarvii sitten taas siitäkin vieroittaa...Mikähän mahtais olla toimivin systeemi -kokemuksia pliis:)

-Puula-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkäpä tosiaan vielä jätän aamuimetyksen, mutta yritän muista päästä eroon. Tiedä sitten, miten maitoa riittää kerran päivässä (tai miten pakkaantuu rintoihin)...

ZapZap: Olen itsekin vähän miettinyt, että iltapuuro ja -pesut on väärinpäin. Kyllähän puuron jälkeen saa kädet ja naaman pestä uudelleen ja yleensä vielä vaipankin vaihdan kertaalleen.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

iltatissi on jo vapaampi. Samoin kuin edellisellä. Pesu on ruokailun jälkeen, paitsi saunailtoina. Meillä on vielä se 3 kertaa/vrk imetyksiä (tai jos olen rehellinen, on niitä enemmänkin, koska lapsi osaa jo vaatia. Tänäkin aamuna on ollut jo kaksi. Mutta pyrin vaan 3 kertaan)

Illat menee siis näin:

-puuron valmistus -> jäähtymään

-iltatissi sohvalla (voi joskus jopa jäädä pois)

-iltapala

-pesut ja yökamat päälle heti ruuan jälkeen

-sänkyyn: " Hyvää yötä! X käy nukkumaan! Aaa-aaa!" (ja nukahtaa itsekseen omaan huoneeseen)

Nukkumaan voi jopa laittaa kumpi tahansa vanhemmista.

Illat meillä siis oikein miellyttäviä. Aamut sitä vastoin ei. Herätys on klo 4-5.30. Mikään ei auta, ei edes tissi. Meillä jätettiin aamutissi (klo 4-6) jossain vaiheessa pois, eikä se silloin rikkonut aamuja. Rytmin vaihdos loman jälkeen ja päivähoidon aloitus taitavat olla syynä näihin aamuihin . Näin on vaan jatkunut jo turhan pitkään. Ei voi puhua omasta ajasta iltaisin, kun lapsenkin yöunet sattaa jäädä alle 8 h. Minäkin tarvitsisin lähes tuon saman määrän!

Ainiin, tuo iltatissin paikka siirrettiin reilu 1v kohdalla (muutamia viikkoja päälle 1v), ja meni ihan ongelmitta. Sitä ennen oli tissi ollut pesun jälkeen ennen sänkyyn laittoa.

Minä säästin aamuimetyksen viimeiseksi juuri sen takia että pelkäsin aamujen aikaistuvan ihan hirmuisesti. Kävikin sitten niin että tyttö (1v1kk) alkoi heräillä jo yöllä 03 aikaan ja uudestaan 06 aikaan eikä aina nukahtanutkaan uudestaan vaan piti nousta 06 ylös. Silloin päätin että haluan nukkua heräämättä ainakin siihen asti, joten lopetin imetyksen.

Ensimmäinen yö meni kiukutellessa. Tyttö oli vihainen ja loukkaantunut kun tissiä ei enää saanutkaan. Toinen yö meni paremmin, ei huutoa ennen 06:tta. Kolmas vielä paremmin jne. Nyt tyttö nukkuu 11 tuntia putkeen, heräämättä siis kertaakaan. Hän nukkuu omassa sängyssä, mikä on meidän sängyssä ihan kiinni, eli oikeastaan perhepedissä. Imetyksen lopettaminen oli unikoulumainen, mutta lempeämpi koska tyttö saa tulla kainaloon aina kun siltä tuntuu ja tulikin alussa aina aamuyöllä. Minun pitää edelleen huolehtia että on paita päällä tai peitto tiukasti ympärillä, muutan hän edelleen tilaisuuden tullen " käy kiinni" . Muuten hän ei tissiä vaadi eikä pyydä.

Eli lapsi ei välttämättä herää kamalan aikaisin vaikka aamuimetyksen lopettaa, nytkin hän nukkuu vielä ja minä kukun ylhäällä 8tunnnin sikeiden unien jälkeen :)

Tsemppiä! Kuuntele omaa jaksamista ja lastasi. Meillä tuli tytön rytmiin selkeä muutos ja silloin oli helppo tehdä lopettamispäätös.

kukkis:

Lainaus:

Olen aikeissa lopettaa imetyksen ens viikolla, mutta neuvojanne/kokemuksianne kaipaisin. Tyttö nyt 1v2kk ja enää kolmesti päivässä imetän; aamulla, illalla ja päikkäreille mennessä. Töihin olen lähdössä tammikuun alussa, joten sen suhteen ei vielä ole kiirettä.

Nyt aloin miettiä, että lopetanko kokonaan vai jättäisinkö tuon aamuimetyksen vielä.

Ja sitten ne iltarutiinit. Miten teillä tehdään 1v kanssa ja missä järjestyksessä? Meillä nyt seitsemän aikoihin lähdetään pesulle (pelkästään lavuaaripesu, kylpy tai suihku) ja yöppäri päälle. Sitten iltapalalle (puuroa ja maitoa), hammaspesu ja äidin sänkyyn peiton alle maidolle. Siitä sitten nukkumaan. Nyt kun tuo imetys jää pois, niin tarttee rutiinejakin muuttaa jotenkin.

Sinuna en kyllä lopettaisi kokonaan, vaan pikku hiljaa. Tietysti joillekin voi sopia sekin, että lopetaan ykskaks, mutta itse en kyllä ole sen kannalla. Jätä viimeiseksi se teille (lapselle) TÄRKEIN imetyskerta eli jos se on tuo aamuimetys, niin se sitten. Sen poisjättäminen kyllä ehkä onkin sitten vaikeampaa, kun tuon ikäinen ei välttämättä selittelyjä ymmärrä. Isommalle voisi esitellä laastareita tisseissä tms.

Sitten noista iltarutiineista... sanon nyt suoraan, etten ole ikinä ymmärtänyt sitä, miksi iltapesut tehdään ENNEN iltapalaa. Kun meillä ainakin on syöminen sotkuista puuhaa, niin sitten pitää kuitenkin pestä uudelleen. Ja toisekseen pissitkin saattaa tulla vaippaan vielä siinä syönnin päälle, niin turha yövaippaakaan on ennen iltapalaa laittaa. Meillä onkin aina tehty siis niin, että ensin on iltapala, sit jonkin ajan päästä iltapesuille (tai suoraan, jos tarpeeks väsyneitä lapset) eli suihkuun/kylpyyn tai vessaan. Sit kipataan pienempi sänkyynsä tutti suussa ja luetaan iltarukous + iltalaulu. Sen jälkeen menen lukemaan isommalle (ellei isänsä ole jo lukenut) ja toivottelen hyvät yöt iltarukouksen kera. Semmosia meillä.

Eli imetin vielä aika tiheäänkin mutta aluksi jäi pois iltaimetys kun poika tahtoi nukahtaa tissille. Jätin vain tissittelyt illasta pois ja pidin muuten rutiinit samana eli meillä iltapuurot, iltapesut, ilatasasut ja tälle pikkuiselle vielä vellit nokkamukista siinä vaiheessa. Hampaan pesu ja pisut jos tarpeen ja sitten jäävät kaikki lapset nukkumaan. Meillä siis kaksi isompaa mukana kaikissa pienenkin jutuissa eli hoidan kaikki yhtä aikaa ja sitten isot menevät omaan huoneeseen nukahtamaan ja pieni jää meidän huoneeseen omaan ssänkyynsä. Satu luetaan meidän isossa vuoteessa jossa pieni syö myös vellin. En tuota velliäkään olisi halunnut pitää mutta poika syö huonosti puuroa ja velli oli kuvioissa imetyksenkin aikana joten en vielä ole yrittänyt siitä pois päästä.

Imettelin päivällä sen mukaan mitä poika tahtoi maitoa saada ja aika usein olikin tissillä. Tärkein hänelle kuitenkin oli aamuimetys eli kun heräsi otin meidän sänkyyn ja tissille ja usein nukahtio vielä uudelleen. Nuo heräämiset alkoivat kuitenkin aikaistua ja aikaistua ja lopulta päätin n. 1v5kk iässä että enää en anna sängyssä tissiä vaan nousin pojan kanssa sitten ylös ja mentiin olkkariin jossa sai tissiä. aamut pysyi aikaisina ja yritin vaihtaa niin että vasta aamupalan jälkeen sai tissiä mutta poika oli tosi kiukkuinen ja vaati tissiä eikä suostunut syömään. Tästä sitten kykllästyneenä (aamut alkoi jo klo 5) lopetin 1½ viikkoa sitten kokonaan imetyksen pojan ollessa 1v8kk ikäinen ja aluksi oli aamut yhtä h*****ä kun poika huusi tissin perään jo aamu neljästä lähtien. Mutta nyt on tilanne parantunut ja jo kahtena aamuna poika on nukkunut kahdeksaan jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt. Ja illalla nukahtaa klo 20-21 välillä.

Meille soipi tuo kertaheitolla lopettaminen tämän lapsen kanssa parhaiten. poika ei vain ymmärtänyt sitä että miksi ei jossain kohdassa saisi tissiä kun toisessa kohtaa sai ja huusi sitten aina kamalasti kun ei saanut. Nyt ei enää vaadi tissiä vaan tyytyy juomaan maitoa mukista.

niin, että ensin jäi päiväimetys pois, sitten jätin iltaimetyksen, ja aamuisin imetin vielä 1v 5kk asti. Se oli mukava tapa herätä.

Iltarutiinit on ollut samat jo pitkään, eli: iltapala, hammaspesu, kylpy, sitten yöpuku, iltasatu ja sit sylitellään ja lauletaan iltalaulu. Silloin kun vielä imetin, niin tuo imetys oli siinä ennen hampaiden pesua, iltapalan jälkeen. Aika helposti jäi tuo iltaimetys, yks ilta vaan jätin sen pois, ja siinä oli vielä kylpyä ja iltasatua, joten ei tainnut tyttö edes huomata että maitoa ei saanutkaan!

Aamuimetyksen poisjättö oli hankalampaa: pitkään sen jälkeen tyttö suuttui aina, jos näki minut vielä vuoteessa kun oli itse jo sängystä pois. Oli tottunut siihen aikaan juuri tisuttelemaan ja tuli varmaan muistot mieleen. Korvasin aamumaidon silleen, että heti tarjottiin juotavaa nokkamukista, sokeriton laiha maitotee oli tyttömme suosikki. Tai sit vaan maito/tuoremehu.

Samat iltarutiinit on meillä vieläkin, paitsi kylpy on monesti ennen iltapalaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat