Seuraa 

Tietystihän asiaan vaikuttaa, että onko ruuhka-aikaa, mutta noin yleisesti.

Olin nimittäin lähettänyt anomuksen kelaan ja mukaan liitteeksi 6kk palkkatositteen ajalta 30.3-30.8 jonka sain palkanlaskijaltani. Noh, kelasta tuli ilmoitus että palkkatulot pitää olla viimeiseltä 6kk mitä on töissä ennen äitiyslomaa eli koska jään lomalle 30.11, on todistuksen oltava ajalta 30.5-29.11.

Soitettuani palkanlaskijalle hän sanoi ettei pysty toimittamaan todistusta kuin vasta marraskuun lopulla kun tunnit on laskettu. Kelan lapussa luki että papereiden pitää olla heillä viimeistään 15.12.

Nyt vähän pelottaa että uskaltaako sitä odottaa sinne asti, että ehtiikö päätöksen tuesta saada siihen mennessä kuin rahaa pitäisi saada nostaa...

Eli onko jollakulla kokemusta aivan loppuvaiheessa lähetetyista anomuksista ja niiden käsittelynopeudesta?

Kommentit (3)

Tänään vasta oli tehty päätös, kun selvisi ensin paljonko saan sairauspäivärahaa (joudun olemaan sairauslomalla 2½kk ennen lomalle jäämistä)...järkyn hidasta touhua ollut kun ajattelee, että hakemukseni on ollut perillä Kelassa jo 16.8. Työnantaja on lisäksi laittanut niiden mukana menemään palkkatiedot viimeisen 6kk:n ajalta. En itse saanut milloinkaan kopiota papereista itselleni, joten en tiedä millaisia lukuja mihinkin saakka on ollut Kelalla käytössään.

Miksiköhän Kela sitten vaatii, että etuutta haetaan viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa kun kerran mitään ei tapahdu ennen äitiyslomalle jäämistä? Tässä jää vähän sellainen ulkopuolinen olo, vaikka Kelan päätös loppupeleissä koskettaakin enimmässä määrin juuri minua ja omaa rahallista pärjäämistäni...Ei todellakaan voida puhua asiakasläheisestä palvelusta, jos saan tiedon asiasta viimeisenä.

Tuo on niiden käytäntö, joka on yksilön kannalta kohtuuton.

Sen verran voisin lohduttaa, että jos onnistut viemään palkkatodistuksen ennen tuota 15.12. vaikka suoraan Kelan toimistoon, ne eivät keskimäärin kuulemma ensinkään hukkaile niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

..Kelan perkelehän ei lähetä päivärahapäätöstä ennen kuin tieto työntantajan maksamista palkoista aivan viimeiseen päivään asti on mennyt Kelaan.

Ihan riippumatta siitä minkä mukaan päiväraha (viim. 6 kk tai edellinen valmistunut verotusvuosi) maksetaan.

Itse olin toimittanut kaikki paperit erittäin hyvissä ajoin Kelaan ja ihmettelin kun päätöstä ei alkanut herua vaikka olin ollut pitkään ä-lomalla (tapauksessani 3 kk palkka työnantajalta).

Työnantajan palkanlaskennassa kukaan ei tiennyt käytännöstä eikä Kelassakaan oikein kukaan tuntunut tietävän mitään ennen kuin nostin metelin ja sain tämän kuulla olevan " yleinen käytäntö" että vasta palkanmaksun loputtua tulee virallinen päätös. Kela sucks.

Epävirallista tietoa voi kysyä Kelan toimistosta, niillä on siellä laskuri.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat