Seuraa 

Mieheni ei tahdo ymmärtää minun haluani hoitaa lapset kotona. Aiomme tulevaisuudessa ryhtyä rakentamaan omakotitaloa ja hän on ehdottomasti sitä mieltä että minun pitäisi mennä töihin jos meille tulee lisää lapsia. Äitiysloma on hänen mielestään ok, mutta sen jälkeen. Haluaisin olla kuitenkin kotona ainakin siihen kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta. Miten selitän hänelle tämän asian? Onko kokemusta??

Kommentit (5)

...paitsi etta totuus on todella monissa perheissa aivan toinen. Vaikka molemmat vanhemmat kayvatkin töissa, on aiti silti se, joka hoitaa suurimman osan kotitöista kuten pyykit ym, hoitaa sairasta lasta kotona, tekee enimmakseen ruuat jne jne. Isilla usein sailyy lasten viihdyttajan ja aidin pikku apulaisen rooli...ihan vaan sivuhuomautuksena.

Meillä oli vähän samantapasta. Mies ois halunnu, että olisin menny jo aika pian äitiysloman jälkeen töihin eli kun lapsi oli vajaan vuoden. En kuitenkaan mennyt kun ei ollut taloudellisesti pakko ja tuossa vaiheessa tuntu aivan mahdottomalta olla erossa pienokaisesta. Menin sit kun lapsi oli 1,5-vuotias ja itse asiassa silloin tuntu jo itsestäkin kivalta mennä. Mut siis, ei mun mies ainakaan sitä tuntunu ymmärtävän, että miks lapsi piti hoitaa kotona " noin pitkään" ... odotti vain, että meen töihin niin että saadaan enemmän rahaa (vaikkei siis varsinaisesti pakko eli oltais kyllä toimeen tultu yhdelläkin palkalla). Toi miehen asenne oli mulle aika raskas, kun tuntu ettei se arvosta mun kotonaoloa ollenkaan, ja osittain siitä syystä tuntukin kivalta palata töihin. Mies suhtautuu nyt muhun jotenkin ihan eri lailla kun oon töissä ja täytyy sanoa että toistaiseksi elämä tuntuu nyt paljon helpommalta, kun ei tarvi enää yksin hoitaa kaikkia kotihommia. Joten tyytyväinen oon sit kuitenkin siihen, että menin töihin. Toista lasta ei haluta tähän perään enkä sit kuitenkaan ois halunnu olla kovin montaa vuotta kotona yhtä mittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ikävää, että olette eri mieltä lasten kotihoidosta. Jos miehesi ei halua ymmärtää " lasten parasta" niin entä jos vetoaisit siihen, kuinka paljon helpompaa myös miehelle on se, että sinä olet kotona?

Jos lähdet töihin, joutuu mieskin osallistumaan lapsen hoitoon kuljetuksiin aamuin illoin, herättämään, pukemaan ja ehkä syöttämään lapsen ennen työpäivänsä alkua, pakkaamaan tämän hoitotavarat ja kuljettamaan päiväkotiin eli aamuherätykset aikaistuvat ja töihin lähteminen ei sujukaan yhtä helpolla kuin nyt. Sama rumba toisinpäin iltapäivällä.

Lisäksi iltain joutuu käymään työpäivän päätteeksi hoitopäivän jälkeen kitisevän ja väsyneen lapsen kanssa ruokaostoksilla, laittamaan ruokaa ja loppuilta kuluu sitten kotitöissä, sen sijaan että tulisi suoraan töistä kotiin valmiiseen ruokapöytään, kodin ollessa siivottuna ja vastassa hyväntuulinen vaimo ja lapsi.

Ja entä jos lapsi sairastaa? Silloin mies joutuu perumaan työmenojaan jäädäkseen vuorostaan hoitamaan lasta kotiin. Hän joutuu myös sopimaan työaikansa paremmin, ei enää ylitöitä tai firman illanistujaisia, koska töistä on kiire hakemaan lapsi kotiin ennen päiväkodin sulkeutumista. Myös omille harrastuksille jää vähemmän aikaa, koska sinäkin kaipaat pitkän työpäivän enemmän lepoa ja miehen tulee olla kotona hoitamassa lasta&niitä kotitöitä.

Maalaile pieniä kauhukuvia millaista elämä voisi olla, jos sinä olet työssä sen sijaan että olet kotona :)

Eikös se ole aika hyvä perustelu, että haluaa itse hoitaa omat lapsensa ja sen vuoksi lapsia on hankittu, että niiden kanssa ollaan. Tuntuu ihan ihmeelliseltä joutua puolustelemaan halua olla kotona lasten kanssa. Tosin meidän perheessä molempien äidit ovat aina olleet kotona, joten meillä tämä on kodinperintöä ja tuntuisi varmasti tosi oudolta jos minä olisin töissä. Olen myös sitä mieltä, että miehen elämä on paljon, paljon helpompaa jos äiti hoitaa lapset kotona. Ei tarvitse miettiä kuskaamisia, sairaspoissaoloja, kaupassa käyntejä, ym. ym.

Meillä oli mies ennen omia lapsia kovasti sitä mieltä et tarhaan vaan heti äitiysloman jälkeen... Ekan lapsen jälkeen meninkin töihin ihan taloudellisista syistä kun lapsi 1v3kk. Toinen lapsi oli toiveissa ja en kovin kauan ehtinyt töissä olla. Tarhajakson aikana (kesti nn. puoli vuotta) miehen mieli muuttui. Lapsi sairasteli koko ajan ja raskasta oli muutenkin. Nyt kaksi lasta 3v4kk ja 1v4kk enkä ole menossa töihin kuin vasta juuri ennen toisen 3v synttäreitä.

Mieskin on huomannut että lapsille ja itselle helpompaa kun olen heidän kanssaan kotona. Itsekin haluan tätä vaikka välillä tuntuukin kun uhmiksen ja ylivillin kanssa on kotona, että töissä pääsis niin paljon vähemmällä... Kaikki tyylillään. Haluan vain sanoa että se mieli tosiaan voi vielä muuttua... Lycka till! Toivottavasti asiat järjestyy...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat