Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ei ole vielä kovin ajankohtainen asia kelien puolesta eikä tuon meidän taaperonkaan (1v4kk) mut mietin kun sain naapurista luistimet lapselle, että minkäikäistä voisi luistimille talvella mallata? Luistelukokemuksia, tykkääkö lapset, minkäikäiset?

Kommentit (14)

Näppärästi siis tuollainen 4v luistelee, jos motorisesti ok (no samainen lapsi ajoi polkupyörälläkin ilman apupyöriä sitten tuossa vähän yli 4v:na- lopputalvella kun harjoiteltiin). Siitä voisi ajatella että tuollainen 3v voisi yrittää aloittaa luistelua, mutta taitaa tarvita vielä aikuisen apua. Itse en ihan 1-2v vielä luistimille laittaisi.

Meillä pienin 1,5v ikäinen joutuu kyllä odottelemaan useamman vuoden (varmaan tuollaisen pari vuotta) ennen kuin hän pääsee luistimille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

esikoinen vietiin ekoja kertoja luistinkentälle 4-vuotiaana ja luisteli jotenkuten, kovin montaa kertaa ei käyty. 5-vuotiaana innostui kovasti luistelusta ja oppikin varsin hyväksi viime talven aikana.

keskimmäinen " luisteli" 2-vuotiaana tosi innokkaasti sellaisilla kaksiteräisillä harjoitusluistimilla, tosin luistelu oli lähinnä jäällä kävelyä mutta kuitenkin. viime talvena 3-vuotiaana kokeili luistelua kerran tavallisilla luistimilla ja pettyi pahasti kun ei osannutkaan toisin kuin kuvitteli eikä suostunut enää koko talvena luistelemaan. saa nähdä kuinka tänä talvena käy...

tuttujen vajaa 2,5-v tyttö oppi viime talvena luistelemaan todella hyvin joten lapsissa on paljonkin eroja.

Me vietiin jo viime talvena alle 2-vuotiaana luistelukentälle. Ei tietenkään pysynyt itse pystyssä eikä muutenkaan tajunnut koko hommasta mitään, heilutteli vaan jalkojaan, mutta oli ihan innoissaan eikä olis millään lähtenyt pois kentältä (kerrankin oltiin melkein 2 tuntia). Ja tietysti selitti kaikille, että osaa luistella...

Tyttö ei muuten ole aiemmin ollut kovin liikunnallinen, hoikka kylläkin, joten ei sinänsä ole mitään estettä ollut. Sitten yhtäkkiä viime talvena kun täytti 3 (joulukuussa), alkoi sen viimesenpäivänen kiipeily ja roikkuminen, samoin juoksentelu ja mm. luistelu. Oppi ekalla kerralla kun jäällä oltiin, ja vähän harmitti kun ei monta kertaa ehditty käydä kentällä. Tänä talvena (heh, tai siis tulevana) on mentävä senkin edestä! Tyttö siis täyttää nyt jouluna 4. Pikkuveli tuskin vielä tulevana talvena luistelee, ikää kun vasta vähän päälle 2v. Mutta maila varmasti tarvitaan jo kentälle ja liukkaat kengät;)

Olen ihmetellyt, kun naapurin 10-v tytöllä on jääkiekkokypärä päässä, kun on kaunoilla luistelemassa. Onko nykyisin tosiaan siis, että myös koulussa käyttävät vielä isommilla lapsilla (kauno)luistelussa kypäriä? Joo, meidän aikana oli vaan joskus pojilla ja alle kouluikäisillä. Siitä onkin jo vierähtänyt tovi.

tyttäremme ei viime talvena 3-vuotiaana innostunut muista talvilajeista kuin liukurilla laskemisesta. Luistelu meni ihan velttojalkailuksi. Hiihtäminenkin sujui 2-vuotiaana paremmin. Toivottavasti ainakin tuo luistelu kiinnostaisi tänä talvena enemmän, se on niin mukavaa.

Tyttö täytti syyskuussa 3 ja aloitti luistelun heti jäiden tultua kentälle. Yritys oli kova, auttaa ei saanut :) ja heti ekasta kerrasta sitten oppikin pysymään itse pystyssä ja vähän etenemäänkin. Lopputalvesta viiletti jo täyttä vauhtia.

Eli kyllä se omaehtoisuus on mielestäni tuossa kaikista tärkeintä. Sopiva ikä on sitten kun lapsi itse haluaa opetella. Välillä on katseltu kauhulla kun vanhemmat raahaavat hysteerisesti itkevää ja holtittomasti kaatuilevaa parivuotiasta väkisin jäälle :(

lätkivät. Samainen poika oppi myös hiihtämään samassa iässä. Ja nyt 3½v. ja taitaa oppia ilman appareita ajamaan pyörällä vielkä talveen mennessä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat