Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (36)

voi vittu, mikä umpi-idiootti juntti olet!!! Niin varmaan se yksinhuoltajuus vaikuttaa siihen että lapsi ei takuulla menesty elämässään, ei pääse koskaan elämässään ulkomaillekaan. Sitä paitsi tosi törkeää puhua alentuvasti partureista tai putkiasentajista. Tärkeitä ammatteja, kaikkia tarvitaan että yhteiskunta pyörii, vitun urpo.

Ja niin, en ole yh, en parturi enkä putkiasentaja mutta silti suivaannun tuollaisista halveksivista kommenteista joita joku vajaamielinen heikkolahjainen juntti täällä päästelee.

kuulostaa ihan Venäläiseltä nimeltä. Minä tykkään vain suomalaisista nimistä. Kummallisia sellaiset vanhemmat, jotka suosivat väkisin jotain ulkomaalaisperäisiä nimiä ollakseen muka hienoja. Mielestäni on ihan hölmöä toimia niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei kyllä ole ainakaan mitään ulkomaalaisia nimiä järkeä tänne vetää. Parempi sitten keksiä suomalaistyyppisiä ja suomenkielen mukaisia nimiä, kuin ottaa jotain ulkomaalaisia. Nadja on venäläinen nimi.

Jos työpaikkaa hakee Jenni, niin se saatetaan ottaa, kun kuulostaa suomalaiselta ihmiseltä. Taasen Jennyn papereita ei viitsitä kunnolla edes vilkaista, jos on paljon hakijoita, kun se ehkä on joku ulkomaalainen.

Tietysti tämä koskee vain massatyöpaikkoja, joihin on paljon hakijoita. Teidän Jennynne tietysti tunnetaan, kun hakevat professorin työtehtäviin.

kun Nadjaa arvellaan venäläiseksi. Voi vaikuttaa siis jatkossa negatiivisesti tuollainen ulkomaalaisvillitys. Ruotsissahan jotkut ulkomaalaiset ruotsalaistavat nimensä ja ovatkin sitten pärjänneet paremmin esim työnhaussa.

Kukin tekee, miten parhaaksi näkee, mutta ulkomaalaisia valitettavasti syrjitään ja niiksi luultuja myös.

Jokainen antakoon lapselleen sen nimen, jonka haluaa! Avarakatseisuutta asiaan. Tosin olen sitä mieltä, että Suomessa kannattaa täysin suomalaisten ja suomenkielisten antaa nimiä, jotka lausutaan samoin kuin kirjoitetaan.

Liisa tulee elisabethista, joka on keskieurooppalainen nimi. Matti tulee matteuksesta eli on raamatullinen nimi todella kaukaa suomesta...

Eli vain kalevalanimet olisi sallittuja? mahtaisi olla tapiolilla ja telluilla tylsää...

olen itseasiassa asunut jo vuosia ulkomailla ja musta on kiva kun nimestäni huomaa etten ole mikään perus- sandra tai mary vaan suomesta kotoisin! mikäs sen eksoottisempaa ja olen suomalaisuudesta ylpeä. sen takia kuulostaa vähän hassulta perustelut että annan lapselleni kansainvälisen nimen koska maailma kansainvälistyy..ennemminkin vanhemmista taitaa olla hienon kuuloista kun (suomalaisen) lapsen nimi on vaikka alexandra tai alex.

Maailma muuttuu ja me sen mukana. 20-luvulla Kirsti nimi oli huiman ihmeellinen ja outo. 50-luvulla vanhoilliset pyörittelivät silmiä Ritvoille ja Pirkoille. 70-luvulla vanhemmat ihmiset eivät voineet käsittää miksi nuoret antavat niinkin typeriä ja outoja nimiä kuin Marko, Jari, Sari jne..

Nyt on hampaissa uudet nimet.

Ja sinä jaksat kohista Nadja nimestä, joka on ollut suomalistenkin käytössä jo vuosisadan verran. Voi sua.

ruotsissa ulkomaalaiset muuttavat nimensä ruotsalaisiksi, mutta av-palstalaiset taas haluavat suomalaisille lapsille ulkomaalaiset nimet. Nurinkurista. Ette ole viisaita.

voi ulkomaille päästä. Ei elä Suomi enää ihan torppariajassa!

Ja Nadja nyt ei kyllä todellakaan ole liian eksoottinen ihan normaalisuomalaiseenkaan suuhun. Vai pitäisikö kaikkien kaivaa nimensä Kalevalasta, että varmaan kelpaisi?

jos mun pitäisi valita esim jostain luettelosta joku ihminen, niin kyllä ottaisin yhdeksi kriteeriksi, että on suomalainen nimi, kun en viitsisi mitään hankalaa alkaa selvittää jonkun venäläisen kanssa.

(Minulla ei ole mitään venäläisiä vastaan. Olen itsekin venäläistä sukua.)

Tämä nimikeskustelu muistuttaa keskustelua oikeakielisyydestä. Siinäkin ajatellaan, että vain yhden aikajakson (ja ihmisryhmänkäyttämä) kieli on ainoa oikea eikä hyväksytä muutoksia, vielä vähemmän sitä, että " oikea" kieli ei ole mikään ikiaikainen juttu vaan yhden ajan tuote.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat