Seuraa 

Onko kukaan ollut työkkärin myöntämällä ja työttömyyskassan maksamalla ansiosidonnaisella päivärahalla?

Äitiyslomani loppuu vajaan 2 kk päästä ja olen jäämässä keväällä uudestaan äitiyslomalle. Kuulin ystävältäni, että on mahdollista hakea työkkäristä ansiosidonnaista päivärahaa, joka on 70% palkasta ja sen lisäksi saa myös kotiohoidontuen. Täytyisi kuitenkin ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi ja pitää olla valmis menemään työhaastatteluun jos kutsutaan. Ehdot voi ilmeisesti kuitenkin itse päättää, ja koska olen terveydenhoitaja koulutukseltani, olen lähestulkoon varma ettei työtarjouksia tulisi. Varsinkin kun laittaisin ehdoiksi vakituinen työ ym....

Mietinkin tässä sitä, että mikäli minulle päätettäisi myöntää ansiodidonnaista päivärahaa, vaikuttaisiko se seuraavan äitiysrahan suuruuteen laskevasti? Saan nyt ihan kohtuuhyvin äitiysrahaa ja se on laskettu viimeisen 6kk:n työtulojen perusteella.

onko joku siis ollut ansiosidonnaisella? Myönnetäänkö sitä helposti? Pitikö käydä työkkärin työnhakija-kursseilla tms?

Methilde 10+0

Kommentit (3)

Ansiosidonnaista päivärahaa haetaan oman liiton työttömyyskassasta, jos sellaiseen kuulut. Ansiosidonnaisen päivärahan hakemisen/saamisen edelletyksenä on, että ilmoittaudut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Työttömäksi ilmoittautuminen ei poikkea yhtään siitä tuletko saamaan ansiosidonnaista päivärahaa vai kelan päivärahaa.

Jos jäät äitiyslomalle v.2007 niin äitiyspäiväraha maksetaan v. 2005 tulojen mukaan. Mutta jotain juttua muistan lukeneeni liittyen siihen, että jos lapsilla pieni ikäero ja ollut kotihoidontuella, niin saa saman verran äippärahaa tokan kuin ekankin kanssa.

Itsellä on sellainen tilanne, että olen nyt työtön ja saan ansiosidonnaista pvärahaa. Jään äippälomalle lokakuun lopulla. Minulla äippäraha maksetaan ansiosidonnaisen pvärahan mukaan, sillä niin laskettuna äippäraha on isompi kuin v. 2004 tuojen mukaan laskettu. Eli jos on äitiyslomaa edeltäneinä, muistaakseni, pari kuukautena ollut työttömyyspäivärahalla, voidaann äippäraha maksaa sen mukaan, se on silloin olisko ollut 80% työttömyyspäivärahasta. Eli suunnilleen sama määrä sillä työttömyyspäiväraha maksetaan 20 päivältä ja äippäraha 25 päivältä.

En tiedä oliko tässä mitään tolkkua, mutta toivottavasti vastasin edes johonkin sun kysymykseen.

ansiosidonnaisesta, eli niitä ei siis voi saada päällekkäin. Töihin/haastatteluun on oltava valmis menemään. En tiedä, kuinka pitkälle " ehtoja" voi itse määritellä, mutta muistaakseni kolmen kuukauden jälkeen saattavat tarjota muitakin töitä.

Ä-päiväraha maksetaan edellisen mukaan, jos lasten ikäeroksi on tulossa maksimissaan 3 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli kotihoidontuki vähennetän ansiosidonnaisesta eli niitä ei voi saada päällekkäin. Koin tämän karvaan pettymyksen kokemuksen kautta viime keväänä kun olin hetken työtön. Nyt olen uudelleen työtön ja ansiosidonnaisen hakemus on liitossa sisällä. En edes viitsinyt hakea kh-tukea, sillä jään äititysrahalle 7.10 alkaen, kh-tuen käsittelyaika olis ollut tällä hetkellä noin 2kk eli saan saman rahan nopeammin kun nostan suoraan ansiosidonnaista.

Ja siitä työn hyväksymisestä... Enpä usko, että sinulla suurta vaaraa on joutua töihin, sillä jo maininta raskaudesta työhaastattelussa saa tylnantajan yleensä varpailleen. Kun käväisin työkkärissä ilmottautumassa työttömäksi muutama viikko sitten, sanoivat vaan, että soitto riittää kun olen saanut kelasta äippälomapäätösken eli siihen asti olen heidän kirjoissaan. Ei siis tarvitse edes mennä käymään vaan olettavatkin, ettei kukaan minua tässä jamassa palkkaa ja hyvä niin...

Itselläni on taas sama tilanne ensi syksynä kun tämä alkava äippäloma päättyy. Sillon toivon hartaasti, että antavat minun olla sen kolmisen kuukautta ainakin rauhassa kotosalla... Tosiasia vaan on, ettei kahden pienen lapsen äitiä niin hirvittävän mielellään palkata eli tuskimpa niin sinulla kuin minullakaan on kovin suurta hätää tämän asian suhteen...

Voimia odotukseen taaperon kanssa. Itselläni seuraava äippraha maksetaan joko esikoisen (0205) mukaan, jolloin otettiin huomioon 6kk tulot tai jos vuoden 2004 verotus antaa paremman summan niin sitten sen mukaan. Saa nähdä mihin päätyvät. Tämä välillä nostamani ansioisidonnainen ei siis millään tavalla vaikuta äippärahan suuruuteen.

Tiina 29+

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat