Seuraa 

Onko kukaan ollut työkkärin myöntämällä ja työttömyyskassan maksamalla ansiosidonnaisella päivärahalla?

Äitiyslomani loppuu vajaan 2 kk päästä ja olen jäämässä keväällä uudestaan äitiyslomalle. Kuulin ystävältäni, että on mahdollista hakea työkkäristä ansiosidonnaista päivärahaa, joka on 70% palkasta ja sen lisäksi saa myös kotiohoidontuen. Täytyisi kuitenkin ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi ja pitää olla valmis menemään työhaastatteluun jos kutsutaan. Ehdot voi ilmeisesti kuitenkin itse päättää, ja koska olen terveydenhoitaja koulutukseltani, olen lähestulkoon varma ettei työtarjouksia tulisi. Varsinkin kun laittaisin ehdoiksi vakituinen työ ym....

Mietinkin tässä sitä, että mikäli minulle päätettäisi myöntää ansiodidonnaista päivärahaa, vaikuttaisiko se seuraavan äitiysrahan suuruuteen laskevasti? Saan nyt ihan kohtuuhyvin äitiysrahaa ja se on laskettu viimeisen 6kk:n työtulojen perusteella.

onko joku siis ollut ansiosidonnaisella? Myönnetäänkö sitä helposti? Pitikö käydä työkkärin työnhakija-kursseilla tms?

Methilde 10+0

Kommentit (3)

Ansiosidonnaista päivärahaa haetaan oman liiton työttömyyskassasta, jos sellaiseen kuulut. Ansiosidonnaisen päivärahan hakemisen/saamisen edelletyksenä on, että ilmoittaudut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Työttömäksi ilmoittautuminen ei poikkea yhtään siitä tuletko saamaan ansiosidonnaista päivärahaa vai kelan päivärahaa.

Jos jäät äitiyslomalle v.2007 niin äitiyspäiväraha maksetaan v. 2005 tulojen mukaan. Mutta jotain juttua muistan lukeneeni liittyen siihen, että jos lapsilla pieni ikäero ja ollut kotihoidontuella, niin saa saman verran äippärahaa tokan kuin ekankin kanssa.