Seuraa 

Onko kukaan ollut työkkärin myöntämällä ja työttömyyskassan maksamalla ansiosidonnaisella päivärahalla?

Äitiyslomani loppuu vajaan 2 kk päästä ja olen jäämässä keväällä uudestaan äitiyslomalle. Kuulin ystävältäni, että on mahdollista hakea työkkäristä ansiosidonnaista päivärahaa, joka on 70% palkasta ja sen lisäksi saa myös kotiohoidontuen. Täytyisi kuitenkin ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi ja pitää olla valmis menemään työhaastatteluun jos kutsutaan. Ehdot voi ilmeisesti kuitenkin itse päättää, ja koska olen terveydenhoitaja koulutukseltani, olen lähestulkoon varma ettei työtarjouksia tulisi. Varsinkin kun laittaisin ehdoiksi vakituinen työ ym....

Mietinkin tässä sitä, että mikäli minulle päätettäisi myöntää ansiodidonnaista päivärahaa, vaikuttaisiko se seuraavan äitiysrahan suuruuteen laskevasti? Saan nyt ihan kohtuuhyvin äitiysrahaa ja se on laskettu viimeisen 6kk:n työtulojen perusteella.

onko joku siis ollut ansiosidonnaisella? Myönnetäänkö sitä helposti? Pitikö käydä työkkärin työnhakija-kursseilla tms?

Kommentit (4)

eli äitiyspäivärahaa saat ihan saman verran kuin edellisellä kerrallakin. Esikoisesi kun ei ole vielä täyttänyt kolmea vuotta, kun seuraava jo syntyy, joten uuteen äitiyspäivärahaan sovelletaan tuota 3 vuoden säännöstä. Edellisiltä vastaajilta tulikin jo kaikki muu kysymäsi!

terveisin

mine

Mä oon juuri jäänyt ansiosidonnaisellepäivärahalle. Itseasissa tänään tuli päätös kuinka paljon tulen kuussa saamaan rahaa. Saan noin 200 euroa vähemmän kuin äitiyslomallla ollessani. Minun tietojeni mukaan en kuitenkaa saa lisäksi kodinhoidontukea. Onkohan kenelläkään varmaaa tietoa?

Työvoimatoimistosssa en joutunut käymään kuin työnhakuinfossa ja tekemässä virkailijan kanssa työnhakusuunnitelman. Itskin olen hoitoalalla ja tietoihin merkattiin etten voi ottaa keikkatyötä vastaan lastenhoito- ongelman vuoksi. Tarvitsen siis 2 viikkoa aikaa etsiä hoitopaikan. Näiden tietojen perusteella en siis usko että minulle tulee ihan pian työtä löytymään. Millenkään kurssille minua ei kehoitettu hakemaan. Sanoi, etten halua uudelleen kouluttaa itseni. Luulen, että saan ainakin tämän syksyn olla ihan rauhassa kotona. Seuraava aikani työkkäriin on vasta joulukuussa. Ja silloin voisin jo itsekkin olla hiuikan aktiivinen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kotihoidontukea kyllä saa mutta ansiosidonnainen on siitä edestä pienempi. Eli ihan sama olla hakematta kun lopputulos on sama :(

Näin ainakin kun itse olin keväällä viimeksi työttömänä.

Virna

Niin, eihän työkkäri kai voi pakottaa mitään ihan yli oman alan, mutta jos sopivaa työtä tulee tarjolle niin mentävä on tai tulee karenssi.Sillon joutuu tekemään aikas perusteelliset selvitykset, miksi ei ota työtä vastaan.Itse en kerran halunnut vuorotyötä,koska olin yksinhuoltaja ja työmatkaa olisi ollut paljon.Työkkäristä totesivat,että en ole työmarkkinoitten käytettävissä ja väärin perustein työnhakijana,kun kaikki ei kelpaa.Mutta siitä tilanteesta onneksi selvisin.

Tosiaankin kotihoidontukea voi hakea ja se vähennetään liiton rahasta.Joten rahaa ei tule sen enempää.Mutta pointti on siinä,että kotihoidontuki kerryttää eläkettä.Joten sen takia sitä kannattaa hakea.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat