Vierailija

Hätäkeskus tunaroi

Nainen kuoli astmakohtaukseen

15.8.2008 3:56

Nuorehko nainen sai astmakohtauksen myöhään perjantai-iltana Villähteellä Nastolassa.

HARVINAISTA Kunnat saavat itse päättää alueellaan toimivien ambulanssien määrän.

Hätäkeskus sai Etelä-Suomen Sanomien tietojen mukaan ilmoituksen asiasta kello 23.13. Ambulanssi saapui kohteeseen kuitenkin vasta 20 minuuttia myöhemmin.

Avun saapuessa paikalle elvytysyrityksistä ei ollut enää apua. Nainen ehti kuolla kohtaukseen.

Kuuden minuutin empiminen

Tapauksessa on outoa se, että hätäkeskukselta meni lehden tietojen mukaan kuusi minuuttia asian ilmoittamiseen pelastuslaitokselle.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jari Hyvärinen ihmettelee viiveen pituutta.

- Ilmoituksen pitäisi tulla meille heti. Se on selvä juttu.

Hämeen hätäkeskuksessa syytä viiveeseen selvitellään parhaillaan.

- Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mistä se on johtunut. Saattaa olla, että sinä aikana on sopivaa yksikköä on etsitty, toteaa johtaja Kyösti Lehtonen.

Pelastuslaitoksen saatua tiedon tapauksesta ambulanssi lähti Villähteelle Lahdesta, koska hälytyshetkellä Nastolan ainoa oma ambulanssi oli varattu.

Lisää aiheesta perjantain Iltalehdessä.

Sivut

Kommentit (37)

että ihmiset väsyessään kritiikkiin etsivät parempaa ja paremmin palkatumpaa työtä, ja tosiasia on, etteivät nuo tehtävät nytkään niin haluttuja ole.

Eli kun aikanne ruoditte, hätäkeskuksessa on jonoja henkilöstöpulan takia. Joillain paikkakunnilla tämä on jo ongelma.

Eli kiitos olisi paikallaan, jotta nämä ihmiset jaksaisivat työssään pysyä.

Ja työnjohdon tehtävä on tarkistaa ohjeet ja että kaikki ne ymmärtävät, mutta olen varma siitä, että näin tehdään joka tapauksessa aina tällaisten tapausten jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen samoilla linjoilla kuin nro 2. Meidän ihmisten on vain joskus niin vaikea uskoa/ymmärtää/ hyväksyä, että kaikkia ei vain voida pelastaa elämälle. Syitä tähän on monia, mutta uskon ja tiedän, että alan ammattilaiset tekevät aina parhaansa.

Keskustelua toki voi herätellä, mutta tämänkaltaiset avaukset ovat mielestäni kohtuuttomia.

että okei, lähetän sitten ambulanssin ja kysyi osoitteen uudestaan ja siitä päätellen lähetti ampparin vasta sitten.

Lainaus:

ambulanssi on jo voitu lähettää matkaan vaikka hätäkeskuspäivystäjä jutteleekin kanssasi.

aina kun joku kuolee, syyllinen löytyy suomen terveydenhuoltojärjestelmästä.

Onko kukaan koskaan lukenut, että samainen terveyden/sairaanhoito myös pelastaa ihmisiä elämälle, -eipä tietenkään,koska se ei ole mikään uutinen.

on tapahtunut.

Kritiikki on paikallaan silloin kun tiedetään mikä virhe on tapahtunut ja miksi, mutta tällaisten tapausten julkituonti keskeneräisinä asioina on aivan turhaa eikä palvele ketään, paitsi ehkä joitakin astmaatikkoja ja heidän omaisiaan jotka eivät ole tajunneet ettei sairauden kanssa ole leikkimistä.

Siitä kun soittaja näpyttelee 112, siitä kun hätäkeskuksesta vastataan vai siitä kun puhelu loppuu?

Kun minä olen joutunut soittamaan hätäkeskukseen, niin viivettä on tullut ensin linjoilla odottelusta ja sitten siitä, että hätäkeskus kyselee epäolennaisia kysymyksiä, vaikka olen jo kertonut avuntarpeen ja syyn heti puhelun alussa. Kun ilmoitin, että allerginen lapsi on saanut anafylaksian niin hätäkeskus halusi tietää vaikka mitä yksityiskohtia hänen sairaushistoriastaan ennen kuin suostui kutsumaan ambulanssin paikalle ja tenttasi minua mitä tiedän anafylaksiasta ja voisiko se kuitenkin olla jotain muuta. Kyllä siinä varmaan kuus minuuttia meni.

se on pitkä aika odottaa kun kohtaus on päällä.

Itselläni on aina astman avaava mukana jos kohtaus yllättää.

Tämä oli muistutus siitä että astman kanssa ei ole leikkimistä. Hyvä hoitotasapaino on a ja o.

jos ongelman ydin siis olikin se, että kunnassa on liian vähän ambulansseja, niin silloinhan on ihan törkeää syyttää palastuslaitosta tyrimisestä.

Tulee kyllä mieleen sekin että tuo nuori astmaatikko on hälyttänyt apua itse liian myöhään, vasta kun on ns. kuoleman kielissä! Siihen saakka yrittänyt varmaan itse hengitellä avaavaa lääkettä kotona jne.

Mun lapsella on astma ja kohtauksen tullessa on tärkeää tarpeeksi ripeä toiminta. Tosin joskus saattaa kohtaus kehittyä ihan parissa minuutissa, mutta tosi jännää jos ei ole avaavalla lääkkeellä 20 minuuttia selvinnyt itsekseen... Tiedä sitten. Karmea tapaus!

hengenvaarallisessa tilassa ambulanssilla hoitoon viemään, ja muuta en osaa sanoa, kuin että kiitollinen olen jokaiselle ihmiselle, joka auttoi pitämään vauvamme hengissä. Ilman heitä meidän elämämme ei kyllä enää ihan elämisen arvoista olisi. Ymmärrän, että jokainen mokaa työssään, ja minusta on kohtuutonta hyökätä sellaisten ihmisten kimppuun, jotka joka päivä auttavat toisia aika pienellä korvauksella.

Kamala tapaus, mutta kuka enää haluaa tehdä tuollaista työtä, jos epäonnistumesen kohdalla hyökätään? Ja miten meidän sitten käy?

koska se useimmilla ihmisillä pysyy hyvin kurissa lääkityksellä. Minut ja moni muukin on päivystyksessä laitettu odottamaan pitkiä aikoja hengitysvaikeuksista kärsivän pikkulapsen kanssa. Itsekään en alkuun ymmärtänyt, että kyseessä on tosiaan hengenvaarallinen tilanne ja ettei lääkitys ehkä autakaan enää jos sen saa liian myöhään.

Vasta nyt jälkeenpäin, kun lapsella on diagnoosi ja kotona kunnon lääkkeet, olen lukenut mm. käypähoitosuosituksesta hengenvaarallisen kohtauksen oireet, ja huomannut että sellaisessakin tilanteessa meidät jätettiin odottamaan.

mutta ei ihan joka kunnan kolkkaan silti riitä päivystävää ambulanssia odottelemaan ovenpielessä että josko jotain tapahtuisi, vaan ajomatkoja tulee silti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat