Vierailija

Perustelut toki henkilökohtaisen arvion mukaan!

Kiitos!

Sivut

Kommentit (32)

Jotkut vanhemmat vaan eivät halua jonkin diagnoosin etenemistä muille tahoille, ettei lapsi vaan leimaudu mitenkään. Tähän voi olla syynä vanhempien ennakkoluulot tai huhupuheina kuullut huonot kokemukset. Vähän huonoja syitähän nuo ovat, mutta tämän tyyppisistä olen kuullut ainakin koulumaailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vanhempien sanan/mielipiteen.

Siis viranomaisella on velvollisuus ainakin ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, jos ongelmia.

No esim meidän perheessä - olen sallinut kaikkien virallisten tahojen välisen yhteistyön - kehitysvammaneuvola tietää, ettemme asioineet keh vammaisen lapsen kanssa tav. neuvolassa juuri lainkaan.

kaikkihan kuitenkin toimivat lapsen parhaaksi - näin ainakin itse vilpittömästi uskon. niinpä se että kaikilla on asiasta tarpeellinen tieto on varmasti lapsen hyväksi.

ja pk tietää sen. Lähihuoltaja käyttää lapset neuvolassa ja uskottelee siellä, että lasten etähuoltaja on " mielipuoli" , jota ei kiinnosta lasten huoltajuus. Pk:ssa ollaan usein törmätty tilanteeseen, jossa lähihuoltaja on yhteistyökyvytön ja haastaa riitaa etän kanssa/ on törkeä.

Toki on lähin edun mukaista, että tieto vanhempien tulehtuneista väleistä ei leviä minnekään ja että etä saa tietoa niin vähän kuin mahdollista, jotta lähi pääsee levittämään tuota keksimäänsä " p*skaa" joka puolelle (kuten neuvolaan, kouluun).

En todellakaan luota neuvolaan niin paljon, että haluaisin heidän tietojensa menevän mahdollisesti suoraan kouluun. En myöskään toisinpäin tapahtuvaa tiedonvälitystä hyväksy. Jos on jotain ongelmia tms. niin haluan, että kotiin otetaan yhteyttä. Sitten mietimme mitä tehdään.

Olen ollut neuvolassa kesätöissä ja kyllä sinne soitti ihan pph:kin kertoakseen 2-vuotisneuvolan alla, että hänestä kannattaisi tarkkailla/tutkia lapsen motoriikkaa. Minusta käytäntö vaikuttaa ihan normaalilta.

Hänen yllätyksekseen päiväkodin hoitajat olivat ottaneet asian puheeksi (kaveri ei ollut siis kertonut ongelmasta lainkaan päiväkodista). Tästä kuultuani kielsin tietojen automaattisen siirron neuvolan ja hoitopaikan välillä. Ei minulla ole mitään salattavaa eikä lapsillani erityisiä ongelmia. Halusin vain, että minun ei tarvitse neuvolan terveydenhoitajan kanssa jutellessani miettiä, keille muille kertomani asiat kerrotaan automaattisesti. Ja olen kyllä valmis suostumaan tietojen siirtoon silloin, kun minulta on kysytty siihen etukäteen lupa niin, että tiedän, mitä tietoja siirretään.

haluaisi saada tietoja lapsen kehityksestä. Esim. jos jotakin epäillään, haluan tietää ensin itse. Itse olen viranomainen, tiedän paljon tietosuojasta, ja todellakaan en anna lupaa eri viranomaisten kahden keskisiin yhteydenottoihin. Hei tiedostakaa oma ja lastenne tietosuoja ja mitä kaikkea se sisältää.

1) luottamuspula: neuvolantäti tai päiväkotihoitaja tai vastaava on jonkun sortin hörhö, esim rasistinen tai ei muuten suhtaudu kunnioittavasti lapseen, vanhempiin ja perheeseen. Jos joku ei esim usko lapsen diagnoosiin vaan yrittää tuputtaa muita (jo asiantuntijoiden turhiksi toteamia) tutkimuksia niin turha hänen kanssaan on keskustelua jatkaa.

2) luulo (ja usein ihan perusteltu) että eteenpäin menee myös turhaa yksityistä tietoa. Esim koulun opettajien ei tarvitse tietää, että adhd-lapsen mummo on kuollut, tai että naapurinsedän uusi poikaystävä hämmästyttää lasta, vaikka se onkin terapiakeskusteluissa ollut esillä.

Jos vanhemmat kerta on niin tarkkoja, ettei se vuoda ulkopuolisille? Eri asia tietty, jos vanhemmat vie lapsensa vaikka kännissä päiväkotiin, niin tokihan se huomataan, mutta siinä vaiheessahan jo varmasti sosiaaliviranomaiset asiaan puuttuu.

ja myöhemmin kysytään neuvolasta tiedonsiirtomahdollisuutta kouluun.

Mutta siis vanhemmiltahan on lupa kysyttävä, mutta mietin juuri mitkä ovat sellaisia syitä, mitkä saavat vanhemman/vanhemmat kieltämään tietojen välityksen.

ap

voisin katsoa syyksi juuri tuon että haluan etukäteen tietää mitä tietoa luovutetaan ja miksi. En myöskään näe mitään estettä miksi ei voisi kieltää. Voihan ne tiedot toimittaa itsekin eteenpäin, silloin ainakin tietää mitä liikkuu ja keiden välillä.

Toki yleistin rajusti äskeisessä. Tällaisissa perheissä kuitenkin usein suojellaan salaisuutta viimeiseen asti ulkopuolisilta, ettei perhetilanteeseen vaan puututtaisi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat