Seuraa 

Hei

Mulla ei ole missään odotuksessani lapsi laskeutunut kunnolla kuin vasta synnytyksessä. Eli nytkin pää heiluu lantiossa reippaasti ja keuhkot on ahtaalla vaikka viikkoja 37, mutta ehtiihän se vielä vähän laskeutuakin. Neuvolassa sanottiin, että jos nyt lähiaikoina menee lapsivedet niin ambulanssilla sairaalaan, koska pitää mennä makuuasennossa ettei vaan napanuora esiinluiskahda. Onko muilla kokemuksia ambulanssilla menosta tällaisessa tapauksessa? Ja uskooko ambulanssiväki että tarvitsee kyydin ? Aikaisemmin mun synnytykset ovat alkaneet supistuksilla että vaaraa ei ole ollut, mutta nyt hieman jännittää jos vedet meneekin yllättäen esim. kauppareissulla tms.

Kommentit (20)

soitin heti synnärille että miten tulen ja kätilö totesi että koska vauva kuitenkin oli pää alaspäin niin voin tulla taksilla. itse sitä vähän ihmettelin kun niin sekavia viestejä olin saanut. menin taksilla sitten. ja vauva oli kyllä varsin alhaalla, että ehkäpä se pää oli sen verran tulppana. sanoivat että jos en olisi tiennyt miten päin vauva on olisi pitänyt mennä ambulla.

mieluummin ambulla siis jos mietityttää yhtään. jälkikäteen olen miettinyt kyllä että onneksi mitään ei käynyt.

pään keikkuminen korkealla, perätila tai poikkitila ovat indikaatiot lähettää äiti makuultaan synnärille, virallisesti kirjallisuuden mukaan. " Konkarit" jotka ovat paljon nähneet vähättelevät tätä juuri siksi ettei se ole yleistä. Ymmärrän hyvin terkkareiden paineen kehoittaa tai ainakin mainita äidille asiasta. Jos jotakin kävisi, niin olisi ainakin informoitu. Napanuora on ominaispainoltaan lapsiveteen suhteutettuna luotu kellumaan vapaasti, joten siksi harvemmin, jos pää on tarjoutuvana, se sinne väliin niin helpolla lupsahtaa. Itse matkustin vettä valuvana lanssilla sairaalaan, vauva poikittain masussa, tarjosi kyynärpäätänsä, ei nuoraansa, ulos. Pelotti koko matkan ajan napis-komplikaatioita. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

oman päätöksensä. Mutta siis jos lapsi on pää alaspäin, eikä mitään poikkeavaa ole todettu, niin sitten ainakin kättärin henkilökunnan mukaan ei ole riskiä, vaikka ihan istualtaan sairaalaan menisi.

Ja minäkin sain neuvolasta ohjeen kummankin kohdalla, että ambulanssilla sairaalaan. Tätä ohjetta kovasti kätilöopistolla ihmettelivät ja ehkä vähän sille naureskelivatkin.

Mullakin vauvan pää heiluu vielä todella korkeella ja just toissapäivänä terveydenhoitaja sanoi, että jos lapsivettä alkaa tulla, niin ambulanssilla sairaalaan ettei se napanuora luiskahda. Ensimmäisenkin lapsen synnytys käynnistyi lapsiveden menolla ja kesti vielä n. vrk siitä ennen kuin syntyi, mutta hänellä pää oli ollut siellä alhaalla jo kauan aikaa. Mä ainakin aion soittaa sen ambulanssin jos lapsivettä alkaa tulla (nyt kun pää vielä on korkeella), vaikka meiltä onkin vain reilun 5 minuutin automatka sairaalaan. En halua ottaa mitään turhia riskejä. Jos menisin omalla autolla ja jos se napanuora sieltä luiskahtais ja vauvalle sattuis jotain, niin miten sitä vois enää elää ittensä kans sellasen jälkeen. Mä en ainakaan...

oli ohjeena mennä ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee. Kättärin lääkäri tämän ohjeen antoi rv 37. Neuvolan terkkari taasen ei pitänyt ambulanssikyytiä välttämättömänä. Sanoi vaan, ettei nyt ihan lenkille kannata lähteä. No uskoin sitten lääkäriä.

Onneksi vedet meni aamulla omassa sängyssä, joten ei tarvinnut missään kaupassa heittäytyä maihin. Mies soitti ambulanssin ja hätäkeskus ihan mukisematta sen lähetti. Ambulanssin miehet kyllä kyseli kutsuunsa syytä, mutta ymmärsivät sitten hyvin tämän napanuoran luiskahdusasian. Rauhallisesti sitten köröteltiin sairaalaan.

Sairaalassa kätilö huomasi, ettei vauva tosiaan ollut laskeutunut ja totesi minulle, että oli todella hyvä, että ambulanssilla tulin. Elikkäs ambulanssi pihaan vaan ja turhat kainostelut sikseen. Minustakin se oli jotenkin noloa lähteä ambulanssilla, mutta loppupeleissä ilmeisesti säästyi pienokaiseni henki!

Mä käsitin mut vastaanottaneen kätilön kommentin " liian hienosta kyydistä" niin, ettei ambulanssi ollut välttämätön, mutta että makuuasennossa piti kuitenkin tulla. Tilatessani kyytiä mulle sanottiin, että pysythän sitten makuullasi, kunnes tullaan hakemaan. On eri asia olla liikkeellä synnytyssalissa, jossa on kuitenkin jonkinmoisessa seurannassa. En sitten tiedä, oliko meidän tapauksessa raskausviikoillakin merkitystä.

minulle terveydenhoitaja sanoi, että ilman muuta ampparilla sairaalaan jos vedet menee ilman mitään , että lapsi olisi vielä ylhäällä. Tosin meillä matkaa sairaalaan hiukka vajaa 100 kilsaa.

Esikoisesta meni vedet kotona ja mentiin autolla, mutta se synnytys oli aika nopeasti ohi supistusten alettua joten siinä varmaan syy moiseen ohjeeseen.

Toisen kohdalla alkoi supistukset, mutta vielä salissa lapsi oli tosi ylhäällä. kun kalvot puhkaistiin reilu tunti ja kaikki ohi.

Se johtunee varmaan osin tuosta matkasta sairaalaankin.

Tosin molemmissa tapauksissa olen mennyt omalla autolla ja takapenkillä kylkiasennossa.

onpas paljon erilaisia neuvoja samasta asiasta. Itse vesien menon jälkeen odottelin vielä vuorokauden supistuksia Kättärillä ihan makuuasenossa. En saanut edes vessassa tai syömässä käydä. Ruoka tuotiin sänkyyn ja makuultani söin. Alusastiaan tein tarpeet.

Onkohan sitten jotain eroa, että kuinka ylhäällä vauva on tms. Vastaisipa meille tähän joku kätilö tai lääkäri.

Mä olin saanut saman ohjeen neuvolasta, joka taas oli saanut sen - Kättärin SVO:sta!

Mins-ku:

Lainaus:

Ja minäkin sain neuvolasta ohjeen kummankin kohdalla, että ambulanssilla sairaalaan. Tätä ohjetta kovasti kätilöopistolla ihmettelivät ja ehkä vähän sille naureskelivatkin.

Se on ihan luonnollista, että vasta ne " oikeat " supistukset saa vauvan laskeutumaan ja kiinnittymään sinne synnytyskanavaan. Sehän niiden supistusten tarkoitus on. Ja se, että menee vedet ei vaikuta siihen mitenkään ( jos siis vesi normaalin väristä ). Saattaahan na laittaa laitokselta vielä kotiinkin, vaikka vedet olisi mennyt.

Ja se " esiinluiskahdus " on äärimmäisen harvinaista. Saattaahan koko synnytys itsessäänkin kestää vaikka vuorokauden ja siellä salissa tulee oltua liikkeellä, eikö?

Minulla on molemmat synnytykset käynnistynyt vesien menolla ja vauvat laskeutuneet vasta salissa. Ja molemmilla kerroilla mentiin sairaalaan ihan rauhassa ja omalla autolla. Niin ja tästä samaisesta asiasta olen keskustellut sekä kätilöiden että lääkärien kanssa.

ihan mukisematta. Itse menin myöskin ambulanssilla sairaalaan kun lapsi oli perätilassa ja vedet meni. Eikä ambulanssin tuloon mennyt edes kauaa. Kannattaa ehdottomasti mieluummin mennä turhaan ambulanssilla kuin ottaa se riski että jotain käy. Ja matkustaminen makuuasennossa oli huomattavasti mukavampaa kuin istuallaan kun loppu matkasta mulla tuli supistuksia jo 2-3 minuutin välein.

Reilusti siis vaan tilaat ambulanssin jos vedet menee. Eikä matkan teko ambulanssilla tule edes sen kalliimmaksi kuin taksilla.

...viime raskaudessa ei vauva ollut kiinnittynyt ja vettä runsaasti.Synnytys käynnistettiin kalvot puhkomalla.Siinä lääkäri sitten jutusteli ja käski maata 30 min käyrissä.Sanoi että on suuri riski napanuoran luiskahdukseen kun oli niin ylhäällä ja vedet lähti.

Totesin vain jälkeenpäin että jos vedet olis kotona tai muualla lähtenyt olisin varmasti normaalin käytännön mukaan rauhassa odotellut suppareita ja lähtenyt sitten vasta sairaalaan ja varmasti ihan autossa istuen...

Eli uskoisin kyllä ohjeita ja tilaisin amulanssin ja sitä ennen köllöttelisin kyljelläni,vaakatasossa!

Onnea matkaan sitten kun sen aika on!!=)

Leanna+5 ja sissi rv 14

Se on ihan luonnollista, että vasta ne " oikeat " supistukset saa vauvan laskeutumaan ja kiinnittymään sinne synnytyskanavaan. Sehän niiden supistusten tarkoitus on. Ja se, että menee vedet ei vaikuta siihen mitenkään ( jos siis vesi normaalin väristä ). Saattaahan na laittaa laitokselta vielä kotiinkin, vaikka vedet olisi mennyt.

Ja se " esiinluiskahdus " on äärimmäisen harvinaista. Saattaahan koko synnytys itsessäänkin kestää vaikka vuorokauden ja siellä salissa tulee oltua liikkeellä, eikö?

Minulla on molemmat synnytykset käynnistynyt vesien menolla ja vauvat laskeutuneet vasta salissa. Ja molemmilla kerroilla mentiin sairaalaan ihan rauhassa ja omalla autolla. Niin ja tästä samaisesta asiasta olen keskustellut sekä kätilöiden että lääkärien kanssa.

Tähän vielä eriävä mielipide,omakohtainen kokemus.Mulla viimeksi oli tosiaan niin paljon vettä että vauva kellui erittäin ylhäällä(ihan jossain lantion " yläaukeaman" yläpuolella).Vaikka on totta että ainakin uudelleen synnyttäjällä kiinnittyminen ja laskeutuminen tapahtuu usein vasta synnytyksen alettua,niin jos vauva on todella ylhäällä ja vedet menee,on syytä varovaisuuteen.Viimeksi tosiaan olin jo sairaalassa ja kalvot puhkaistiin juuri tämän tilanteen takia ja kauan vauva vielä siitä pysytteli korkealla.Vasta kun ensimmäinen supistus iski asettui vauva asemiinsa ja siitä ei mennyt kuin 55 min syntymään.

Mutta onnea matkaan itse kullekkin ja jokaisen kannattaa omalla kohdallaan miettiä hyvin tilanteen mukaan,miten matkaa sairaalaan=)

L ja 5 muksua sekä sissi rv 15

Mulla ei myöskään laskeutunut kuin vasta todella myöhään synnytyksessä. Neuvolassa oli todettu, että on vielä ylhäällä, mutta mitään varotoimia ei annettu. Vedet meni ja synnäriltä sanoivat, että voin olla ihan rauhassa, kun ei ole supistuksia ja tulla aamu kahdeksaksi (vedet meni neljältä yöllä). Laitoin siis kassit kokoon, siivosin vielä vessan ja kävin suihkussa. Kahdeksaksi synnärille. Siellä vietin puolipäivää (edelleen todettiin, ettei vauva ole laskeutunut). Koska suppareita ei juurikaan tullut, mut passitettiin vielä kotiin lepäämään ja aamulla olisi ollut käynnistys. Eli kaikkien mukaan sain olla ihan normaalisti.

Vedet meni kotona ennenaikaisesti, joten soitin Naistenklinikalle ja kysyin ohjeita. Luulin jopa, että vauva olisi ollut perätilassa edellisessä ultrassa ja silti puhelimesta neuvottiin, että voi tulla taksilla. Synnärillä vietin seuraavat viikot, mutta sain liikkua vapaasti, koska vauva olikin raivotarjonnassa, vaikkei siis tietenkään laskeutunut. Vauvan asentoa ei edes ultrattu/tarkistettu säännöllisesti, vaan kerran viikossa, pitkän pyytelyni jälkeen ja silloinkin vastahakoisesti. Ei myöskään tarkistettu kuin runsaan viikon välein, oliko tapahtunut aukeamista, vaikka sain säännöllisesti supistuksia ja välillä estolääkitystäkin. Ainoa mitä seurattiin, oli sydänkäysä ja veriarvot. En kertakaikkiaan vieläkään tiedä, toimiko synnäri siinä oikein vai liioittelinko itse napanuoran esiinluiskahduksen vaaraa.

vaihtelee, jopa sairaalan sisällä. Olen itse terveydenhuollon ammattilainen ja se vaikuttaa toki minun arvioon siitä mikä vaatii kiireellistä hoitoa ja mikä ei.

Mulla meni vedet rv 35+3 ja vauva laskeutui vasta synnytyksessä. Olin saanut neuvolasta ohjeet, että tuollaisessa tapauksessa makuuasennossa ambulanssilla sairaalaan, mutta synnyttäjien vastaanotossa kätilö totesi, ettei olisi niin hienoa kyytiä tarvinnut.

Toisaalta oli rauhoittavaa saada ambulanssi paikalle, kun aloin voida pahoin enkä pitkään aikaan tuntenut vauvan liikkeitä. Ambulanssissa makuuasentokin on helpommin järjestettävissä kuin taksissa. Ei se auto kovin nopeasti tullut, mutta ihan kiltisti lähettivät, kun puhelimessa kerroin tilanteeni. Kyllä ne siellä päässä arvioivat tarpeen.

Taksilla voi varmaan hyvinkin mennä, jos kaikki on muuten kunnossa.

ihan ehdottomasti menet ambulanssilla jos vedet menee! Ei tavitse sitten jossitella jos jotain vakavaa sattuu siinä yhteydessä! Käytetään sitä vähemmässäkin ambulanssikyytiä - tuossa tapauksessa kyse on kuitenkin vauvan hengestä!

Sitä varten sellainen kyyti on, jotta sitä käytetään tarvittaessa.

onnea synnytykseen!

eikä vauva ollut kiinnittynyt.Naistenklinikalta sanottiin että tulkaa tänne. En olisi missään tapauksessa jäänyt kotiin jahkailemaan, makoilin sohvalla taksia odotellessa. Rentouduin vasta kun pääsin ktg- käyrään. Onneksi napanuora ei ollut luiskahtanut. Mutta koska sellainen on mahdollista niin ei kai kukaan ota riskiä?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat