Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

moi...

Olenko liian " ylisuojeleva" , kun en tykkää, että 11kk kaverivauva pistää suuhunsa oman vauvani leluja?

Kommentit (8)

ole ylisuojeleva. En itsekään tykkää, että muut lapset laittavat suuhunsa minun vauvani (nyt 7kk) leluja. Muistan kun kaveriperheitä vauvoineen ja lapsineen tuli katsomaan meidän vauvaa ekoja kertoja, jolloin vauvani oli siis vain muutaman viikon ikäinen, niin en kyllä yhtään tykännyt kun kaverin vuoden ikäinen maisteli ja kuolasi minun kolmiviikkoisen vauvani lelut. Kyllähän vuoden ikäisellä on jo aika lailla enemmän vastustuskykyä kuin kolmiviikkoisella, niin ei ole kiva että pieni vauva saa sit kaikki pöpöt taaperolta. Ja kun taapero tuskin saa mitään pöpöjä vauvalta. Ei ole reilu " vaihtokauppa" . :) Joskus hieman ärsyttääkin kun vanhemmat antavat lastensa maistella kaikkea mitä eteen tulee. Ei lapsen tarvi saada koskea kaikkeen mitä näkee! Varsinkaan toisen omaisuuteen. Lapsen täytyy kestää myös sana EI. No, opin sitten pian että esillä on vain muovisia leluja kun tulee pikkuvieraita kylään, niin voin sitten tarvittaessa jälkikäteen pestä lelut. Kun ei tosiaan viitsi kavereiden lapsia kieltää :)

Ehkä opin ottamaan rennommin kun vauvalle tulee ikää lisää. : ) Mutta kun sitä vaan haluaa suojella lasta ylimääräisiltä pöpöiltä niin kauan kuin voi. Nythän vauvani tosin jo nuolee kenkiä, keinun reunoja ulkona, laittaa hiekkaa suuhun, ym. joten en ole enää niin tarkka kuin hänen ollessaan pienempi. Mutta siis pointtini on se, että taaperojen ei tarvitse antaa kuolata vastasyntyneiden (tai sanotaanko alle 4 kk ikäisten) leluja. Ja taaperojen vanhempien tehtävä on huolehtia siitä! Tämä on minun mielipiteeni.

Kun kaverini käy meillä vauvansa kanssa ja sillä on tietysti omia leluja mukana. Minä sitten koitan pitää meidän tytön erossa niistä,kun kaverini ei selvästi hyväksy,että niihin koskee toiset lapset.

Vähemmän kai niissä nyt on pöpöjä,kun esim.lattialla missä lapset pyörii ja saattaa jopa kengän pohjaa maistaa.

Mielestäni menee hieman ylivarovaiseksi tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis mitä teidän mielestä pitäisi käytännössä tehdä. Kun alle vuoden ikäinen ei vielä kovinkaan hyvin ymmärrä kieltoja, eikä varsinkaan miksi. Niin kyllä on mielestäni kyläilevää lasta kohti todella väärin jos saa katsoa, mutta äidin pitää olla koko ajan muutaman kymmenen sentin päässä valmiina nappaamaan lelu, joka on eksymässä suuhun. Kyllä vastuu on minusta silloin isäntäväellä, että niitä leluja ei jätetä esille. Aika paha mieli voi kyläilstä jäädä lapselle, jos mitään muuta ei tehdä kuin oteta kivoja leluja pois kädestä. Ja on ihan turha väittää että komentamalla selviää. Ei kyllä ainakaan minun tuntemani vajaa vuoden ikäiset vielä niin hyvin tottele, että voisi luottaa siihen ettei todella mene suuhun. Jos minun käverini ovat leluistaan tätä mieltä toivon että laittavat lelunsa kaappiin tai eivät kutsu meitä kylään ennen kuin esillä olevia tavaroita/leluja saa vapaasti katsoa.

Tipy

Mutta minkäs teet?! No, nyt kun lapsi on jo isompi, osaa ottaa vähän rennommin. Mutta tosiaan silloin kun poju oli ihan vauva, oli tosi ärsyttävää, kun isommat kyläilevät lääppivät ja söivät pikkuisen leluja. Ja tosiaan pesuun meni monet lelut, kun vieraat olivat ovesta poistuneet. En siis ole kieltänyt koskemasta leluihin, tutista olen pitänyt tarkempaa lukua, vaikka toisaalta sehän on helppo kiehauttaa. Silloin kun meidän lapsella oli sammasta, kielsin kyläpaikassa häntä syömästä isäntäväen leluja (vaikka itse eivät olleet moksiskaan!).

Olen antanut muiden lasten koskea ja maistella lasteni leluja. Mun mielestä on aika naurettavaa jos ei saa maistaa tai saatika edes koskea toisten leluihin. Olimme kerran mieheni vanhemmilla ja sinne tulivat mieheni veli avokkine ja lapsineen, meidän muksu sitten otti käteensä heidän pojan lelun..nooh tämä pojan äiti tästä sai kauheat kohtaukset ja kävi repimässä lelun tytöltäni kädestä pois niin että parkuhan siitä tuli, ku ei toinen vielä tajunnut miksei sitä saanut katsoa. Mun mielestä toi oli tosi naurettavasti tehty. Olis sitten ilmottanut ettei heidän lapsen leluilla saa muut leikkiä, niin olisin ottanut tyttöni siitä kokonaan pois, mut jokainen tallaa tyylillään.

jopa MLL:n perhekahvilassa kaikkien käytössä olevia leluja, en usko että toisten lasten kuolasta mitään kovin vakavaa voi saada. Kun Syö ulkonakin kaikkea vielä vähemmän puhdasta.

Kysymykseen, mielestäni on kyllä ehkä liiankin tarkkaa. Ainakaan itse en haluisi kyläillä paikassa jossa lapsi ei saisi koskea mihinkään. Eli lelut pois esiltä jos joku tulee tai sitten saa vapaasti katsoa ja maistaakin. Ei ole montaa ärsyttävämpää asiaa kuin vajaa vuoden ikäsen vahtiminen ettei vaan laita suuhun jotain, jos muuten saa katsoa.

Tipy+ lähes kaikkea maistanut ja terveenä pysynyt ipana 1v

Pöpöjä vilisee kaikkialla, eniten varmaan ovissa, hissinnappuloissa ja kaiteissa, ja ties missä. Kun lapsi liikkuu, nii kyllä se syö ja kokeilee ja maistaa ihan kaikkea, hiekasta lähtien. Ja lapsen kuuluukin sairastaa jotain flunssia ja vatsatauteja lapsena.

Syöttötuoleissakin on ties mitä mönjää usein ravintoloissa, ja julkisten tilojen potissa.. ja päiväkodeista puhumattakaan. Perussiisteys, kuten kosteuspyyhkeet käsin yms. putsaukseen ja ennen ruokailua käsien pesua ja sen sellaista, niin kyllä sillä pärjää. Leluja kyllä saa maistaa.

Se raja sentään meilläkin, että ei syö samalla lusikalla tai samasta pullosta kaverin kanssa. Leluja kyllä välillä suoraan toisen suusta laitetaan omaan suuhun, mutta minkäs teet. Etkä voi pullottaakaan lastasi kunnes hän täyttää x vuotta. Ja sittenkin hän sairastaisi kerralla ne sata tautia kuitenkin, kun ei olisi vastustuskykyä yhtään kertynyt.

Musta ei kyllä 11kk vanahlle voi kamalasti sanoa ei:täkään. Lapset kun tuossa iässä viel tosiaan laittaa kaikkea suuhunsa.

Liian tarka musta ei kannata olla. Kyllähän pväkodeissa ym lapset leikkivät samoilla leluilla ja ne sen kummemmin ole sairastelleet (jos siis siitä kyse). Vastustuskykyä se musta tekee.

Ja ainahan voit lelut huuhdella puhtaiksi toisten lasten lekkimisen jäljiltä?

Tuskin kuitenkaan pehmoleluja leikkivät?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat