Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

tällä palstalla vaahdotaan näistä rasvoista, joten kertokaa nyt asiasta tietävät miten vältän epäterveelliset kasvisrasvat!!! minkä nimisiä on nämä pahat kasvisrasvat ? onko ne tuoteselosteissa ? mitä on transrasva, onko se sama asia ? haluan faktaa kehiin kiitos.

Sivut

Kommentit (26)

Lihikset, ranskalaiset perunat ym sisältävät näitä, jos ne on paistettu kasvisrasvassa. Kasvisrasvan paisto-ominaisuuksia ja -kestävyyttä parannetaan kovettamalla sitä. Leivinmargariinit sama juttu.

Vajaa vuosi sitten päättyi tutkimus, jossa kahdelle ihmisapinaryhmälle syötettiin ruokaa, jossa oli tismalleen samat kalorimäärät. Toinen ryhmä sai ruoastaan transseja, toinen ei. Transseja saanut lauma lihoi, ja lihoi nimenomaan keskivartaloon. Toisen lauman paino pysyi ennallaan.



Tutkijat olivat ymmällään. Kalori ei ollutkaan kalori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kylmäpuristettu öljy, esim. rypsiöljy on terveellistä niin kauan kun sitä ei kuumenneta. Mutta annas olla kun laitat sitä paistinpannuun, siihen kehittyy haitallisia transrasvoja (jotka aiheuttavat syöpää).

Sama juttu paistomargariineilla, ruokakermoilla jne.

Pitäisi suosia öljyjä kuumentamattomina ja paistamiseen ihan ehtaa voita!

Eläinrasvoja on vaikea saada mistään nykypäivänä, voita paketissa saa. Silti ihmiset lihovat koko ajan ja kärsivät korkeasta kolesterolista, verenpaineesta ja 2-diabeteksesta koko ajan enemmän. Mistä voisi johtua? Eläinrasvan ja lihan kulutus on laskenut koko ajan.

jeesus ne terapeutit ei oikeasti taida lukea mitään tutkimuksia tai sitten ne ei ymmärrä niitä. Kerron asian nyt niin kuin se on mulle (biologi) kertonut.



Transrasvat EIVÄT ole tyydyttyneiksi muutettuja rasvoja, vaan kuumentamisella (ja metalleja katalyytteinä käyttäen) todellakin pilattuja rasvoja, luonnottomia. Elimistö ei pysty käyttämään näitä mutta kun ne kuitenkin muistuttavat luonnollisia rasvoja, ne vievät soluissa niiden terveellisten, luonnollisten rasvojen paikan.



SIKSI ne ovat epäterveellisiä: kaikkihan tietävät, että elimistön uusiutuminen ja terveenä pysyminen vaatii tietyn määrän mahdollisimman monipuolisia rasvoja. Hokasitko? Eli soluissa on tietty tila rasvalle, ja jos sen vie transsi, jota elimistö ei voi käyttää, elimistö ei saa rasvaa ollenkaan.



Rasvattomuus on taas tosi vaarallista monesta syystä mutt mm siksi, että suurin osa VITAMIINEISTA tarvitsee imeytyäkseen luonnollista rasvaa.



Voi ja kerma ovat luonnollisia rasvoja ja ihan jo sen takia 100% terveellisempiä kuin mikään kermankorvike tai margariini.



ps. Kaikki luonnonrasvat ovat sekoitteita, eli (kookosrasvaa lukuun ottamatta, muistaakseni) mikään rasva (ei voi, ei mikään) ole puhtaasti tyydytynyttä tai tyydyttämätöntä tms. Tiestittekö, että ylistetyn oliiviöljyn ja possunrasvan rasvahappoprofiilit (eli juuti nämä tyydyttymisjutut) ovat lähes identtiset?



Pistää miettimään, eikö vain.



Kyllä yksittäisiä tutkimuksia riittää, mutta yhdestä apinoilla tehdystä tutkimuksesta en hirveästi johtopäätöksiä tekisi. Etenkin jos en tiedä kuka sen on tehnyt tai rahoittanut.

Eikä tutkimuksen tekijä " Kylie Kavanagh, at Wake Forest University Baptist Medical Center in Winston-Salem, North Carolina, US" ihan heti saa minua vakuuttuneeksi. Ei kuulosta kovin korkeatasoiselta tutkimusinstituutiolta.

Kovetetut alunperin juoksevat kasvisrasvat ovat todella pitkäketjuisia jäykkiä rasvahappoja. Luonnon kovat rasvat ovat lyhytketjuisia. Tällä seikalla on vissi merkitys.

Suomessa niitä ei vain tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa tuolla nimellä. Mutta jos tuoteselostuksessa lukee kovetettuja kasvisrasvoja, tai kasvisrasvoja (osin kovetettu), tuote sisältää todennäköisesti transrasvoja.



Paljon transrasvoja on esim. kasvisrasvajäätelöissä ja kekseissä.

Vierailija:

Lainaus:


Kovetetut alunperin juoksevat kasvisrasvat ovat todella pitkäketjuisia jäykkiä rasvahappoja. Luonnon kovat rasvat ovat lyhytketjuisia. Tällä seikalla on vissi merkitys.




Kertoisitko vielä, että minkälainen merkitys sillä on ihan tarkalleen ottaen.



Kääk.

Karsin kovetettuja kasvisrasvoja ja vaihdoin nestemäiseen. Se on ihan helppoa, ostamalla sydänmerkittyjä tuotteita löytyy ne terveellisimmät rasvatkin.



Omasta ruokavaliosta löytyi niitä kovetettuja kasvisrasvoja leivontamargariinin muodossa eniten - leivon paljon itse. Kauhistuin ja vaihdoin leivontarasvan rasiamargariiniin ja rypsiöljyyn. Sekä-että tai joko-tai leivon nykyään noilla. Rypsiöljyllä leipoen tulee vähän hauraampia leivonnaisia, mutta ei se yleensä haittaa. Vaahdotettua ei ole saanut rypsiöljyä, joten vaahdotettavissa ohjeissa käytän sitä 80% rasiamargariinia.



Toinen juttu mitä karsin, olivat vaahdotettavat vispikerman korvikkeet. Olen vähentänyt niiden käyttöä esim. jälkiruoissa, mutta käytän kyllä niitä edelleen jonkin verran. Saatan kuitenkin ostaa ihan tavallista vispiKERMAA kasvirasva-vaahdotettavan sijaan, kun silloin tuntuu että jos molemmat kerran ovat yhtä epäterveellisiä, niin miksi ei joskus käyttäisi sitä aitoakin tavaraa.



Ostoksilla käydessä katson tarkkaan kaikki tuoteselosteet, ja esim. keksit jäävät armotta hyllyyn jos niissä on huonoja rasvoja. Valmisruoka-, keksi- jne. osastolla löytyy paljon näitä.



Mutta tuosta että transrasvat olisivat vielä pahempia rasvoja kuin tyydyttyneet eli eläinrasvat (sekä kookos- ja palmuöljy ja suklaan rasva, jotka ovat tyydyttyneitä kasvisrasvoja) olen itse eri mieltä, tai siis ravitsemusterapeutilla asti olen jutellut tästä rasva-asiasta ja hänkin sanoi että eivät ne ole epäterveellisempiä mutta kylläkin YHTÄ epäterveellisiä. Eli kun kasviöljy kovetetaan, siitä tulee tyydyttynyttä.

Politiikkaa on myös se, mitä tutkitaan. Politiikkaa on myös se, mihin tuloksiin ylipäätään voidaan päätyä. Rasvatutkumuksia kun usein rahoittaa lääketeollisuus, ja olishan se toki ikävää, jos kalliita diabeteslääkkeitä ei tarvittaisikaan vaan ihmiset opetettaisiin syömään oikein.



Kukin näkee mitä ja miten haluaa. Mun keskivartalopöhö on ainakin kadonnut uuden ravintotietoisuuden myötä, vaikka voita menee kuin ei koskaan ennen. Myös hdl on kohonnut ja on nyt suurempi kuin ldl. Tän ei tarvitse vakuuttaa ketään muuta kuin mua, mutta mä olen terveempi kuin koskaan ja kauniimpi. :)

Luonnollinen kasviperäinen rasva on aina öljymäistä, se on helppo muistisääntö.



Ja ikävä sanoa kaikille jäätelönystäville, mutta Mövenpickiä ja muutamaa niistä Aino-jäätelöistä lukuun ottamatta KAIKKI - siis todellakin KAIKKI jäätelöt sisältää nykyään kasvirasvaa eli transseja. Jopa Valion vaniljakermajäätelö, voi masennus.



Joku täällä arvelli että tämä " kohu" laantuu parin vuoden päästä haaleaksi muistoksi. Veikkaan täysin toisin päin: heti kun ruokateollisuus kehittää jonkun terveellisen/terveellisemmän tavan korvaamaan tuota kemiallista kovettamista, niin transsien vaarallisuudesta putkahtelee tutkimuksia kuin sieniä sateella.



Tehkää itsellenne ja lapsillenne valtava palvelus: lopettakaa niiden transsien syöminen kokonaan!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat