Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pyöriikö täällä ketään muuta, jolla on todettu maksassa esim. FNH? Tai henkilöä, jolla on muuten tietoa aiheesta? Itselläni ko. muutos on ja nyt pohdin, vonko enää tulla raskaaksi. Tarkoitan, etten tiedä (kukaan lääkäri ei ole pystynyt suoraan sanomaan) olisiko uusi raskaus turvallinen minulle itselleni. Siitähän ei ole absoluuttista tietoa, kuinka fnh reagoi hormoneihin. Vauvakuume olisi kova, mutta toistaiseksi uskallus puuttuu.

Kommentit (15)

Mulla löytyi, kun loppuraskaudessa ultrattiin ylävatsa maksa-arvojen kohoamisen takia. Tosin tuo fnh ei ollut syynä arvojen kohoamiseen, se kun ei vaikuta maksan toimintaan.

Olen ymmärtänyt, että fnh:ta halutaan kontrolloida silloin tällöin, jos käytössä on e-pillerit tai muu hormonivalmiste taikka sitten on raskaana. Siitä kun ei tosiaan ole absoluuttista totuutta, kuinka hormonit sen kasvuun vaikuttavat.

Ehkä sun kannattaisi kysellä, josko jotain kontrollia tarvitsee. Mulle myös rtg-lääkäri sanoi, että tavallisella ultralla ei pysty erottamaan hemangioomaa ja fnh:ta toisistaan

ap jälleen

lähinnä se, että kookkaat muutokset voivat joskus aiheuttaa verenvuodon. Aiemmin oli vallassa käsitys, että e-pillerit ja raskaus voisivat aiheuttaa ja kasvattaa FNH-noduleita mutta viimeisimmissä tutkimuksissa hormonaalinen yhteys muutosten ilmaantumiseen ja kasvuun näyttää epätodennäköiseltä.

Vuotoriski assosioituu muutoksen kokoon, eli suuremmat muutokset todennäköisesti vuotavat herkemmin. Minkä kokoinen FNH sinulla on? Pienet ovat siis muutaman sentin kokoisia, isot jopa 10-20 cm halkaisijaltaan.

Luulisin, että voit harkita raskautta ja olet sitten vaan UÄ-seurannoissa muutoksen kasvun suhteen ja vähän tarkemmassa seurannassa mahd. vuoto-oireiden varalta, jos muutos on suuri tai selvästi kasvaa. Todennäköisesti vuotoriski on kuitenkin melko pieni. Kyseessä on kuitenkin aika yleinen löydös, joka useimmilla naisilla varmaan jää kokonaan diagnosoimattakin, koska yleensä on oireeton. Eli varmaankin Suomessakin kymmenet naiset ovat synnyttäneet ilman vuotokomplikaatioita, vaikka heillä onkin diagnosoimaton FNH.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paikallinen maksasolukon " villiintyminen" eli liikakasvu.

Mulla tavallisen ultraäänen perusteella vaihtoehdot oli joko hemangiooma tai fnh. Tietokonetutkimus sekä varjoainetehosteinen ultra paljastivat muutoksen olevan fnh.

ap

Kiitos tosiaan kommentistasi :) Juu, olenkin lukenut, että yhteys e-pillereiden ja estrogeenin vaikutuksesta fnh:n kasvuun on kyseenalainen. Katsontakanta minua hoitaneilla lääkäreillä tuntuu vaihtelevan ääripäästä toiseen. Yksi sanoi, että voi huoleti " raskautua" ja toinen taas vastusteli ajatusta.

FNH on minulla noin 6cm halkaisijaltaan, ei ole vuoteen kasvanut. Löytyi sattumalöydöksenä edellisen raskauden loppuvaiheessa. Eipä siis tiedä, kuinka kauan se siellä on köllötellyt.

Sitäkin olen miettinyt, mitä muutokselle pystyy sitten tekemään, jos alkaa kovasti kasvaa. Liekö leikkaus ainoa hoitokeino, vai pystyykö esim. embolisoimaan. Ymmärtääkseni fnh:llahan on oma valtimonsa. Kuolisiko se siis, jos valtimon pystyisi tukkimaan? Yökön pohdintoja ;)

mitä sinulla alun perin tutkittiin?

minulla etsittiin sappikiviä ultraäänellä. löytyi kiviä, ja ultraaja sanoi vielä, että " onko kukaan muuten ikinä kertonut sinulle, että sinulla on maksassa tällainen varjostuma" .

kyse oli päivystyspolikeikasta, ja asia on jäänyt silleen - pitäisiköhän ottaa yhteyttä terveyskeskukseen että pääsisi jatkotutkimuksiin? mielipiteitä?

terveisin se hemangioomaepäilty

Mulla todettu fnh hieman yli 3cm. Ultrattu kertaa 3, välissä kasvanut muutaman millin.

Mulle ainakin on lääkärit sanonut, että harvoin tästä haittaa on, mutta välillä ultrataan. Kukaan ei ole puhunut mulle koskaan mistään raskausajan komplikaatioista ja käytössä on e-pillerit, enkä ole huomannut niillä olevan ainakaa toistaiseks mitää vaikutusta tähän (tai ehkä se muutaman millimetrin lisäkasvu on niistä, en tiedä)

Tää on nyt vanha viestiketju, mutta saikohan alottaja lapsen fnh:sta huolimatta? :)

Voi hyvänen aika! Tällaista asiaa ei pidä kysellä näiltä maallikoilta iltapaäivälehden keskuiustelupalstoilta. Ota yhteys lääkäriisi, niin saat asiallista, tutkittua ja oikeaa tietoa asiasta. Nämä keskustelupalstojen auliisti "apuaan" tarjoavat eivät ole asiantuntijoita; osa on täysin huuhaaoppien kannattajia.

Vakavalla asialla ei ole syytä leikkiä - ota yhteys lääkäriin.

Minulta löytyi 5 FNH kasvainta 2006, jonka jälkeen olen saanut kaksi lasta. Suurin kasvaimista on ollut n.12cm * 6 cm, pienentyen siitä nykypvänä n.kolmanneksen.

Kuulema voivat kadota kokonaan itsestäänkin.

Kasvain on sen verraa kookoas, että aiheuttaa kipua. Ei PITÄISI vaikuttaa maksan toimintaan.

Uskallan olla eri mieltä.

Ainakin itselläni on esim. ajoittaista (yleensä öisin)vapinaa, heikotusta, hikoilua. Muita aiheuttajia on seulottu pois suuri litania.

Asun suurehkossa kaupungissa ja ainakin täällä kyseinen diagnoosi on lääkäreille lähes poikeuksetta vieras. Jopa erikoistuneelle.

Kuinka siis voivat väittää, ettei aiheuta muutoksia maksan toiminnassa?

Miksi sitten esim.seuraavat raskautta äitiplk kerran kuussa? Koska EIVÄT tiedä, miten tämä muutos todellisuudessa käyttäytyy.

Mutta ilmeisesti tähän kukaan kuollut ole.

Olipa kiva löytää tälläinen keskustelu. Itsellä FNH 11x9cm ja kasvanut pahasti maksan sisään. Löydettiin 11v sitten ja sitä seurattiin magneetilla 3 vuotta. Todettiin jatkuvan oksentelun seurauksella ja siitä otettiin koepala. Lääkäreille tuntuu todella olevan outo juttu!! Mut lähetettiin Helsinkiin maksaspesialistin jutuille koska olin nuori ja aika paniikissa. Hän ohjeisti olemaan raskausaikana varovainen, koska itsellä tuon oksentelun aiheuttivat e-pillerit, niiden lopettamisen jälkeen oireet katosivat. Sain täyskiellon kaikkiin hormoonituotteisiin enkä kyllä aio riskeeratakaan. Mutta nyt olen raskaana ja eka neuvola tulossa. Täytyy ottaa epikriisit matkaan jos pääsisi uä-seurantaan. Ja todella toivon ettei mun mokkula kasva, oon rintakehästä hoikka ja tuo iso mokkula painaa välillä niin että pitää muljauttaa kroppa eri asentoon. Ja itsellä se on lähellä sappitiehyitä jotka eivät kuulema saa mennä tukkoon.. ja jos kasvaa, menevät. Toivotaan että lääkärisetä auttaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat