Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (23)

Jos olet opiskellut alaa jossa on matalat palkat tai huono työllistyminen eikä sinua työnteko muuten kun omalla alalla kiinosta, sitten se on paljon. Sen sijaan jos tiedät että joka tapauksessa työllistyt vaikka et omalta alalta töitä löytyy sinulle aina, ja palkka tulee olemaan sellainen että pystyt lyhentämään sen, niin ei ole paljon.

Ja tietenkin kysymys kuuluu myös, että miten paljon opiskelua sulla on vielä edessä.

Vierailija:

Lainaus:

miten ihmeessä tuollaisesta selviää...työn saanti kuitenkaan ei ole 100% varmaa!??? =O mitä järkeä?????

Ja miksi tuosta ei selviäisi?

Ottaa ihmiset sitä paitsi huomattavasti järjettömimpiä asuntolainoja tänä päivänä.

Ei tietenkään ole mitään takuita että töitä saa, mutta ei niitä töitä ainakaan koskaan saa ellei kouluttaudu kunnolla. Useimiten opisekelut lisäävät mahdollisuutta työllistyä.

Joskus on järkevämpää opiskella nopeasti ja ottaa vaikka opintolainaa ja sitten valmistua ja mennä töihin, sen sijaan että kitkuttelee vuosia työn ja opintojen välillä valmistumatta koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen kahden lapsen yh ja lainaa lyhentelen joka kuukausi. Paljon en pysty lyhentämään kun tulot on 412e/kk, mutta pakko maksaa kun joskus on sitä ottanut.

Minulla on pieniä lapsia ja en halunnut tehdä töitäkään loputonta määrää opiskeun ohella, koska pitäähän niiden lastenkin kanssa olla.

Minua ei haittaa, vaikka menisi 10 vuotta maksamiseen. Ottaa ne ihmiset älyttömimpiinkin asioihin lainaa.

Kun valmistuu ja menee työelämään niin usien menotkin kasvaa ainakin ton 500¿/kk. Tulee ajankohtaiseksi oma tai ainakin isompi asunto, vakuutuksia ym.

Onhan se paljon mutta on se elämää helpottanutkin niin paljon että mielellään sen maksaa takasin! Oon ajatellu pienissä erissä maksella niin ei mee talous liian tiukoille. Esim. 100 euroo kuussa, ainaki alkuun...

jos oot opiskellut kovapalkkaselle alalle niin nopeastihan tuon maksaa pois. Jso tulosi jäävät alle 2000¿ menee jo kauan maksaa jos ei kaikkea meinaa lainaan pistää.

Opintolaina on mun mielestä tarkotus olla suhteessa tuleviin (realistisesti oletettuihin) tuloihin niin että sen saa muutamassa vuodessa maksettua.

itsellä oli himpan yli 10000¿ keväällä alotin maksun ja tarkotus ois tän vuoden loppuun saada vähintään 4000¿ pienemmäks.

Mä en ymmärrä niitä oikeissa töissä olevia jolla ois mistä maksaa mutta silti lyhentävät 30¿/kk.

Tulot oli käteen ennen opiskelua 1300 euroa ja opiskelun jälkeen 1800 euroa. Opiskellessa kuukausitulot lainoineen oli 700 euroa kuussa. Eli, kun menin töihin tulot nousivat reilulla tonnilla.

Ja entiseen palkkaan verrattuna saan siis 500 kuussa enemmän. Ja ei kait se reilu vuosi enää hetkauta suuntaan tai toiseen.

Kun valmistut ja pääset töihin ja on tuollainen laina. Sit pitäisi ostaa auto ja asunto ym. ym. lisää lainaa. Pahimmassa tapauksessa jää loukkoon kunnan kerrostaloon kun on jo luottoja niin paljon et ei saa tarpeeksi asuntolainaa!

T: Ei opintolainoja, kaksi käteisellä ostettua autoa ja OKT helsingissä (lainaa alle 100 000¿).

Töitä tekemällä pärjää kyllä!

Opiskelin ensin toista alaa, ja vaihdoin sitten tähän. Opintotukikuukaudet ei riitä koko ajaksi, ja on varmaan pakko nostaa opintotukea hieman säästöön, että pystyn sitten opiskelemaan, kun tukea ei enää saa. Toistaiseksi mulla ei ole lainaa siis senttiäkään.

ap

Vierailija:

Lainaus:

Kun valmistut ja pääset töihin ja on tuollainen laina. Sit pitäisi ostaa auto ja asunto ym. ym. lisää lainaa. Pahimmassa tapauksessa jää loukkoon kunnan kerrostaloon kun on jo luottoja niin paljon et ei saa tarpeeksi asuntolainaa!

T: Ei opintolainoja, kaksi käteisellä ostettua autoa ja OKT helsingissä (lainaa alle 100 000¿).

Töitä tekemällä pärjää kyllä!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat