Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko teidän pk:ssa näin. Tällä viikolla tädit monesti valittanut, kun lapsi sanoo, että " en jaksa" kun pitäisi ulkovaatteet riisua. Mielestäni on jotenkin kohtuutonta vaatia 2v:ltä, että hänen pitää riisua. Meillä ei ole muita lapsia, joten miten teillä muilla on?

Syödäkin pitää itse hoidossa, mutta meidän lapsi ei sitäkään aina haluaisi tehdä, ja siitä saamme kuulla valituksia.

Tädit muuten todella mukavia, nämä asiat vaan mietityttävät. Toisdaalta olemme kyllä tehneet paljon lapsen puolesta asioita, joten pitäisikö hänen nämä tehdäkin?

Lapsi siis hiukan yli 2v.

Sivut

Kommentit (29)

nuorempi lapsi osaa riisua housut ja ne ehkä laittaa jalkaankin

haalarin oppi pukemaan noin 2,5v ja riisumaan sen

apua tarvitsee vielä kolme vuotiaanakin

eli liikaa vaativat tarhassa jos puke ja riisua ihan itse tarvitsee

syödä kyllä pitäisi jo 2v ihan itse jo 1v osaa sen

eli eikun kovasti lasta kehumaan se innostaa harjoittelemaan ja löysiä vaatteita jotta onnistuu paremmin

Hän pukee kyllä vielä 3 vuotiaatkin, jos he sitä tarvitsevatkin, eikä painosta vanhempia asiasta. Minusta hän on hyvä hoitaja, ja lapsemme on mennyt aina mieluusti hoitoon, vaikka muuten onkin oikein voimakastahtoinen, ja mielipiteensä voimallisesti ilmaiseva.

Lapsemme saa saappaat itse jalkaan sekä lippiksen/helpon hatun päähän. Alushousut saa pois, mutta esim. collegehousuja ei vielä. Hatun ja käsineet saa pois, ei paljon muuta. Ei ole pätkääkään kiinnostunut opettelemaan pukemista.

On varmasti normaali: on täysin kuiva, puhuu sujuvasti pitkiä lauseita, syö ja juo itse jne. Joku täällä sanoi, että 2v ei ole normaali, jos ei ole kiinnostunut pukemisesta :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se onkin eriasia vaatiiko palvelua vai yrittääkö edes. Jos ap,n lapsi ei viitsi edes yrittää niin varmasti tulee sanomista hoitajilta. 2v ei pidä kokonaan suoriutua noista vaateasioista,mutta korkea aika aloittaa se opettelu. Syönti taas kyllä kuuluu 2v omatoimisuuteen.

Ymmärrän toki että päiväkodissa hoitajien työn helpottamiseksi lapsen on opittava aikaisin itsenäiseksi. Meillä esikoinen ei vielä kolmevuotiaanakaan osannut pukea paitaa itse (lapsella tosin iso pää, ja minunkin on välillä vaikeaa saada hänelle paitaa päälle, koska kaula-aukot ovat niin ahtaita). Neuvolassa tästä tuli noottia, mutta en ottanut paineita. Lapselle tuli sitten ihan oma kiinnostus pukemiseen ja oppi parin kuukauden sisällä pukemaan itse, halusikin tehdä sen ihan itse. Eikä tästä ollut minkäänlaista haittaa lapsen kehitykselle, parempi vain kun ei ole tarvinnut lasta väkisin pukemiseen pakottaa. Ja kaksivuotias on vielä niin pieni, että surettaa liiallinen itsenäisyyden vaatiminen.

Kuulostaa siltä, että te todella itse olette aihettaneet tilanteen. Kannattaa rohkaista ja antaa lapsen tehdä itse. Pukeutuminen sujuu, miten sujuu, mutta kyllä 2 v osaa jo paljon ja pukeutua itsekin. Ja syödä nyt ainakin pitäisi jo osata!

Ihmettelen kun lastemme hoitopaikassa oletettiin että alle 2-vuotias riisuisi ulkovaatteensa itse. Onko se ihan normaali käytäntö ja mitkä perustelut sille ovat.

Niin pienihän kaipaa vielä tosi paljon sylittelyä ja hellyyttä ja sitä saisi näppärästi hoitotädeiltä samalla kun ulkovaatteita puetaan ja riisutaan.

Ymmärrän, että opetetaan omatoimiseksi, mutta noinkin pientä???

meidän vähän yli 2v aloitti päiväkodin juuri ja olenkin ihmetellyt miksi tädit ihailevat aina hänen omatoimisuuttaan mm. vessassa, ruokapöydässä, pukiessa ja riisuessa.

Mielestäni ei ole edes erityisen näppärä touhuissaan, isosisko nyt 4v oli paljon varhaisempi lintu noissa hommissa. Isoveli 6v taas ei... että yksilöllistä kai

Pukeminen ja riisuminen on toinen juttu. Tietysti tulee kannustaa oppimaan taidot, mutta jokainen kehittyy niin omassa tahdissaan, ja pukemisen taito on aikasta vaativa. Kyllä 2-vuotias tarvitsee vielä apua pukemiseen!

Eli siis hoitajia harmittaa ja ihmetyttää lapsen " en jaksa" (= en viitsi)-asenne.

Syömisen oletetaan sujuvan. Ei välttämättä niin kauhean siististi, mutta kumminkin ;)

Meidän poika meni 2 v. 4 kk:n iässä päivähoitoon. Osasi syödä, riisua ulkovaatteet ja käydä vessassa, mutta ei pukea. Kukaan ei siitä kyllä moittinut. Kotona ollaan nämä opeteltu. Toki lasta voi joskus syöttää, jos haluaa. Minä usein otan pojan syliin ja syötän hänelle iltapuuron. Se on joskus mukavaa. Mutta ehkäpä päiväkoti ei ole oikea paikka alkaa syöttämään lasta, jonka pitäisi jo siihen itse pystyä hyvin.

osaa monta asiaa, mutta silti pukemisessa, riisumisessa ja syömisessä haluaa usein apua. Riisua osaa täysin itse, samoin osaa kyllä syödä ja pukeminenkin sujuu jotenkin (paidan hihat tuottaa vielä ongelmia), mutta vaikka nämä taidot onkin hallussa, haluaa silti apua joskus. Minusta alle kolmevuotiasta pitää auttaa, jos apua pyytää.

Normaali, terve 2 vuotias osaa varmasti syödä itse, riisua ja osin jo pukeakin vaikka tarvii vielä siinä apua. Päiväkodissa voidaan auttaa siinä missä kotonakin, mutta jos lapsen asenne on, että tehkööt muut mun puolesta niin ihan ok, että edes päiväkodissa laitetaan opettelemaan näitä taitoja itse, jos vanhemmat ei viitsi opettaa...

itse kasvatustieteiden maisterina olen juuri tämän ketjun keskustelujen aiheenkin huomioiden halunnut pitää alpseni kotihoidossa. Yhteiskuntamme suosii valitettavasti lapsen kehtiyksen kannalta aivan liian aikaista itsenäistämistä ja tätä toimintamallia päiväkoditkin hanakasti ylläpitävät. On kohtuutonta että kaksivuotiaan tulisi pukeutua/riisuutua itsenäisesti... Ei 2-vuotias ole laiska muiden pompottelia, jos ei halua itse pukea/riisua. Hän ei vain ole vielä valmis moiseen!!

Ja syömisestä... Toki kaksivuotiaat useimmiten osaavat syödä itse, mutta ovat vielä hyvin alttiita ympäristön virikkeille ja saattavatkin unohtaa syömisen kokonaan. Mielestäni paras tapa on antaa taaperolle oma lusikka ja aikuiselle oma, jolla sitten välillä lappaa sitä ruokaa oikeasti perille asti sinne pieneen suuhun:)

Päiväkodeissa on paljon hyvää, mutta pienille lapsille päiväkodin maailma on turhan armoton.

Lasta ei vain ole kiinnostanut riisuminen/pukeminen. Ihan viimeisen parin viikon ajan on yrittänyt opetella vetoketjun avaamista (ei onnistu takista, kun ei saa auki asti). Lakin osaa ottaa pois päästä, ellei ole nauhallinen versio. Kumisaappaat saa pois jalasta - yleensä. Lenkkareita ei. Housuja tai puseroita ei osaa riisua.

Pukea osaa vielä vähemmän: Jotkin housut saa melkein jalkaan, mutta takapuolen yli ei osaa housuja vetää, sinne ne jää roikkumaan vaipan alle (joo hui kauhistus, meidän 2v2kk käyttää vielä vaippaa - pottaan on tullut tasan kaksi pissaa). Joskus puserosta menee pää kaula-aukosta läpi, mutta kädet ei löydy hihoihin. Sukat on ihan mysteeri.

Samaan aikaan pojan 1kk nuorempi serkku-tyttö vetää ite kaikki vaatteet päältään ja pukee melkein kaiken ite. On jo neljä-viisi kuukautta tehnyt näin. Meidänkin esikoinen oppi alle kaksivuotiaana pukemaan ja riisumaan. Ja luulin olevani erikoisen hyvä äiti, ku osasin sen opetta ;) No ei vaiskaan, lapsi vain oli näppärämpi kuin tämä kuopus.

Mitä taas syömiseen tulee, poika on osannut syödä jo vaikka kuinka kauan ja kohtuullisen siististi. Oppi itse lapioimaan ruoan naamariin jo tosi pienenä. Hyväruokanen mies.

Ja ei, emme tee kaikkea lapsen puolesta, mutta emme myöskään pakota opetteleen asioita, ennen kuin kiinnostus ja valmius lapselta itseltään löytyy.

edellisen kanssa! Lapset kyllä oppivat pukemaan ja syömään ja pyyhkimään pyllyn ihan omassa tahdissaan, ihan varmasti ennen kouluikää. Ei ole mitään pompottamista jos 2-vuotias ei osaa pukea! Tarhantädit haluavat päästä helpommalla...

Pukeminen ja riisuminen opetellaan pikkuhiljaa toki osalta ei vielä onnistu. Päiväkodissa oppivat omatoimisiksi pukemisessa kun katsovat muilta mallia. Kaikki yrittää ensin itse ja ihan pienimpiä autetaan.

Jokusen kerta näin tuota touhua kun kävin hakemassa lapsia uloslähdön aikaan hoidosta. Tietyt lapset toistuvasti temppuilivat asian kanssa vaikka taito hanskassa ja ikää enemmän kuin kaksi.

Helposti tulee kotona puettua ja riisuttua vaikka lapsi selvityisi itse noista hommista.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat