Seuraa 

Moikka,

Tätiä ei ole näkynyt 9 viikkoon (tasan!), cerazette pillerit lopetettu 3,5 viikkoa sitten, negan testasin viimeksi eilen, soitin terkkarille ja koitin saada aikaa, että haluaisin keskustella asioista, mutta terkkari nauroi ja sanoi ettei tämmöisen asian " takia" aikaa anneta... höh, mitä sitten pitäisi tehdä, odotella vain?! Tuli kurja olo...

Kommentit (11)

...niin ei tainnu pari kuukautta riittää. Muistelen, että lopetin loppuvuodesta marras-joulukuussa ja siinä helmi-maaliskuussa tuli ensimmäiset kuukautiset, jotka muuttui aika nopeasti säännöllisiksi.

Googlettamalla löydät Terolutin valmistetiedot, mutta sen verran osaan sanoa, että ne sisältävät hormonia ja niiden tehtävänä on lyhentää pitkiä kiertoja ja tasoittaa epäsäännöllisiä kiertoja. Ne eivät vaikuta ovulaatioon. Minä söin Teroluteja 3kk:n kuurin, josta ensimmäisen kuurin heti, jotta saatiin menkat tulemaan ja seuraavissa kierroissa kp15.-24.päivinä. Eli kymmenen päivän kuureja 2tbl päivässä. Annostus on yksilöllinen, tosin yleensä kuuri kestää sen 10päivää. Minulla menkat alkoivat 3päivää viimeisen pillerin jälkeen, joka kerta. Sivuvaikutuksia en huomannut ja vuotoa oli normaalimäärä.

Terolutit vaikuttivat minulla siis ihan oikein, mutta riippuu tietenkin ihmisestä. Minulla jostain syystä on ongelmana, että lääkkeellisesti (e-pillerit, Terolutit) menkat tulevat ihan ajallaan ja seuraava kierto myös, mutta ilmeisesti, kun oman kropan pitäisi alkaa toimimaan ei se osaakaan. Tietysti tuo pco siihen varmasti vaikuttaa.

Tilanteeni on siis erilainen kuin sinun ja tosiaan voi kestää aikaa ennen kuin menkat tulevat säännöllisiksi pillereiden jälkeen. Mutta onhan se lasta haluavalle todella raastavaa odotella " turhaan" . Ja voithan ottaa sen gynen käynnin sillä ajatuksella, että käyt tarkistuttamassa onko kaikki kropassa ok, niin voit rauhallisin mielin aloittaa yrityksen! Löyty sieltä sitten mitä tahansa niin minulla se ainakin rauhoitti mieltä, kun tiesi mitä kropassa tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli mulla kävi pillereiden lopettamisen jälkeen niin, että ensin tuli luomusti yhdet menkat ja seuraavat jäi tulematta ja näin on käynyt ennenkin eli osasin jo varautua siihen. Soitin neuvolaan, mutta sielä sanottiin, että ei ole resursseja antaa aikaa tällaisen asian takia ja hänellä oli asiakas, joka oli tullut raskaaksi 120päivän kierrolla! Minä naurahdin vain ja ajattelin mielessä, että en varmasti jää odottamaan mitään 120päivän kiertoja! Soitin sitten suoraan toisen paikkakunnan yksityiselle lääkäriasemalla (meillä ei yksityistä gyneä ole) ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Sain sieltä asiantuntevaa apua ja kohtu sekä munasarjat ultrattiin, josta löytyikin pco-tyyppiset munasarjat ja syy pitkiin kiertoihin. Sain myös Terolut-kuurin menkkoja avittamaan. Nyt tilanne Terojen jälkeen sama eli menkat taas kadoksissa kuin myös ovulaatio ja taas ens viikolla uusi aika tulossa samalle gynelle.

Tarkoitus ei ole pelotella vain kertoa omat kokemukseni. Eli jos et saa apua kunnalliselta puolelta niin ei auta kuin mennä yksityiselle. Rahaahan siinä menee (käynti maksoi n.150¿, josta suurin osa meni ultraamisesta aiheutuviin kuluihin+lääkkeet apteekista), mutta KELA:lta saa muutaman kympin takaisin ja saa kunnolla apua!

Toivottavasti saat asiantuntevaa apua pian!

Hoyt

heips,

mukava kuulla tedän kokemuksia, en ole siis ainut tässä tilanteessa oleva. Kyllä se vaan niin on, että elämä on kamalaa ilman menkkoja (tosin jos olisi raskaana niin asia olisi toisin =)), ja joskus tullut valitettua miten kauheeta kun menkat just tulee kun on reissussa tms, mutta ikävä on jo =) Mieluisin vaihtoehto tietysti plussa, mutta kun ei...

Minä koitan vielä huomenna saada aikaa, jos ei terveyskeskukseen onnistu niin otan ajan yksityiseltä, maksoi mitä maksoi, mutta tälläin epätietoisuudessa ei ole kiva elää, ihanaa kun tänne voipi purkaa näitä ajatuksia, tosin suu käy koko ajan miehellekin, voi parkaa, ei ymmärrä menkoista mitään, tyynenä vain kuuntelee =)

Kyllä minä ajattelen, että ei tässä mitään ihmeellistä voi olla kun pillerit vasta lopetettu, mutta silti helpottahan se kun ammatti-ihminen katsoo tilannetta. Eikös 64 päivää kuulosta jo sellaiselta, että apua voisi kysellä?! Kiitos teile kaikille ja vaihdellaanhan taas ajatuksia!

Kannattaa ottaa suoraan yhteys omaanlääkäriin - todennäköisesti saat hormonit joilla kierto käynnistetään. Mutta aika vähän aikaa on kun lopetit pillerit - ehkä ne aattelee et pitäs oottaa vähän pitempään, et alkaako ne vai ei.

Mutta siis soittoa lääkärille suosittelen, etenkin siis jos vauvaa toivotte (niin kun oletan) ja siks pitää kierto saada käyntiin! :)

Muutama kuukausi, muistaaksen 3kk piti odotella kuukautisia ennen tutkimuksia. Onhan se toisaalta ymmärrettävää, että ei ihan heti anneta aikaa, kun ei kuitenkaan mistään hirveän vaarallisesta asiasta ole kyse. Jos siis on kyse ihan vaan hormonihäiriöistä, mutta eihän sitäkään toisaalta voi aina tietää mistä on kyse.

Miulla vuosia sitten Cerazettea syödessä oli kuukautiset kaikkea muuta kuin säännölliset (Cerazettehan on ns. minipilleri) ja mikäli oikein muistan, niin parissa kuukaudessa sen lopettamisesta muuttui säännöllisiksi. En ois vielä huolissaan.

jutuista monella huomannu, etta useasti suomessa toimitaan tuon odottelun kanssa etta pitais olla 60pv kuukautiset kateissa, ennenkuin jotain aletaan toimia? Eli kaks kuukautt, joten karsivallisyytta ystavaiseni!

-kanssasisar levinia kp53!-

meillä päin ei tarttenut olla kuin kp 40 paikkeilla kun neukkutäti jo kehotti tulemaan käymään viikon päästä ja hormoneilla käynnistämään kierto!että riippunee vähän paikasta,ilmeisesti?!

Hyvää huomenta!

levinia, mutta minullahan on menkat jo yli 60 päivää myöhässä, tänään tarkalleen 64 päivää, se on mielestäni paljon. Itsekin olen ajatellut, että mahdollisuus olisi joillain hormoneilla kohta kierto käynnistää, mutta enpä päässyt jutteleen! =( Juu, vauvaaikeethan tässä ovat =)

Kysyin terveyskeskuksesta myös, että jos voisin saada ajan lääkärilleni niin he sanoivat, että minulla ei tällä hetkellä ole omaa lääkäriä (uusi tulossa joskus ehkä!?). Aika toimivaa tämä terveydenhuolto!? Ei vaan, aina tähän asti kaikki toiminut hyvin ja en kyllä halua valittaa, kun ulkomailla olen nähnyt niin huonoa toimintaa. =9

Kyllä sen ymmärrän, että terkkareilla " kiireempiäkin" potilaita, asiakkaita, kuten jo odottavat, vastasyntyneet jne, mutta ei se kivalle tuntunut kun terkkari vain oikeasti nauroi ja sanoi " olethan tehnyt testin?" sanoin, että olen ja nega tuli. Ja hän sanoi " ei me tälläisen asian takia aikaa anneta." Koitan soittaa ensi viikolla uudestaan! vai?

Hohhoijaa, onneksi on viikonloppu =).kiia.:

Lainaus:

meillä päin ei tarttenut olla kuin kp 40 paikkeilla kun neukkutäti jo kehotti tulemaan käymään viikon päästä ja hormoneilla käynnistämään kierto!että riippunee vähän paikasta,ilmeisesti?!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat