Vierailija

En ole itse mikään matkusteluihminen, ei suuremmin sytytä. Mutta ymmärrän hyvin, että jos on paljon ylimääräistä rahaa, niin miksipä ei sitä voisi vaikka ulkomaanmatkaan käyttää. Mutta että velaksi, menee yli ymmärryksen. Onko tosiaan järkeä ottaa lainaa, että saa jotain sellaista, josta ei oikeastaan ole mitään hyötyä eikä tarvetta?

Sivut

Kommentit (52)

Olen kanssasi samaa mieltä noista käärinliinoista!

Mä en todellakaan ymmärrä sitä, miksi on jotenkin hienompaa olla pihi ja varakas kuin elää kun siihen on kerran annettu mahdollisuus? Mun tunnaribiisi on pitkään jo ollut se "annan toisten mä talletella suuret setelit". Ei mua kiinnosta alkaa säästämään rahaa aktiivisesti sen takia, että jos joskus kymmenen vuoden päästä jotain sattuu.

Olen itsekin ottanut opintolainaa noin 15 000 euroa ja voin käsi sydämellä sanoa, että matkusteluun ja iloiseen elämään siitä on mennyt 12 000 eli varsinaisesti en lainaa olisi tarvinnut, kun vanhempani rahoittivat opintojani kunnes menin töihin. Ja saan vieläkin tarvittaessa heiltä rahaa. Mutta ei mua toi laina sureta, kyllä mä sen saan pois maksettua. Ja olin varmasti iloisempi yliopisto-opiskelija kuin kaverini:D

Lainaus:

Meillä oli ihan tapana opiskeluaikoina nostaa opintolaina (piti ottaa silloin kerralla n. 10 000 mk) ja lähteä reissuun. Kalliiksihan se tuli ja oli aika suolaista maksella myöhemmin. Mutta nuorena haluttiiin mennä ja mentiin, ei todellakaan kaduta, oli ihan huippua.

Nykyisin säästellään ennen ja/tai jälkeen. Esim. halusimme olla kuukauden Italiassa emmekä ehtineet häiden takia säästää rahaa tarpeeksi. Matkustelimme osin velaksi, viikon vielä kauemmin, kun täällä oli niin kehnot kelit. Laskeskelimme kyllä, että pystymme Visat maksamaan takaisin.

Käärinliinassa ei ole taskuja.

ei tässä siitä ollu kyse vaan siitä, et joidenkin mielestä se että ottaa lainaa esimerkiksi taloa tai autoa varten on ylevämpää ku matkaa varten otettu laina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi pitää säästää jälkikäteen? Miksi etukäteissäästäminen on ainoa oikea tapa? Oletko koskaan miettinyt filosofisesti, miksi suomalaiset on niin tylsiä ja masentuneita, kun mitään hauskaa ja repäisevää ei voi koskaan tehdä?

--

miksi silti pitäisi matkustaa VELAKSI? Minä ainakin SÄÄSTÄN ETUKÄTEEN matkaa varten, niin ei tarvitse maksaa korkoja kellekään ja sitäpaitsi matkan arvo nousee henkisesti suuremmaksi, kun olen nähnyt vaivaa etukäteen sitä varten. Velaksi eläminen nyt vain on kertakaikkisen tyhmää.

[/quote]

Luottokortilla mekin kaikki maksellaan, mutta ei siksi, ettei tilillä olisi rahaa, vaan ihan siitä syystä, ettei tarvitse miettiä valuutanvaihtoa ja raahata käteistä. On siis ihan eri asia, kuin joku lainarahalla matkailu.

Lainaus:

Osan yksin, osan puolison, osan perheen kanssa. Ulkomailla käytän visaa, koska se on kätevä kortti: sillä voi sekä maksaa että nostaa automaatista rahaa (paikallista valuuttaa). Ennen minulla oli visa electron, mutta sillä ei saanut joka paikassa rahaa, joten vaihdoin luotolliseen visaan. En kuljeta mielelläni suuria summia käteistä mukanani ja monissa hotelleissa halutaan luottokortin numero jo sisään kirjoittautuessa. Jo vuosia sitten Yhdysvalloissa ilman luottokorttia matkustaminen oli hyvin hankalaa, jollei mahdotonta.

Lainaus:

Toki se on jokaisen oma asia, miten taloutensa hoitaa jne. Mutta mulle esimerkiksi ei ikinä tulisi mieleen ottaa jotain 200 000 asuntolainaa. Ei koskaan.

Se se vasta hullua onkin - yksi kanarian matka kuulostaa ihan järkevältä sen rinnalla :-D

t. 42

Osan yksin, osan puolison, osan perheen kanssa. Ulkomailla käytän visaa, koska se on kätevä kortti: sillä voi sekä maksaa että nostaa automaatista rahaa (paikallista valuuttaa). Ennen minulla oli visa electron, mutta sillä ei saanut joka paikassa rahaa, joten vaihdoin luotolliseen visaan. En kuljeta mielelläni suuria summia käteistä mukanani ja monissa hotelleissa halutaan luottokortin numero jo sisään kirjoittautuessa. Jo vuosia sitten Yhdysvalloissa ilman luottokorttia matkustaminen oli hyvin hankalaa, jollei mahdotonta.

huomattavasti, kun säästää etukäteen.

Meillä ei ole lainaa otettu kuin asuntolainaa, ja kumma kyllä, matkusteltu on ja muuta, eikä rahasta ole pulaa.

Lainaa ottavat ne, jotka eivät kykene suunnittelemaan elämäänsä puolta vuotta etukäteen, ja tekemään valintoja.

nimimerkillä otin opintolainaa vaan sen takia, että sain matkustella opiskeluaikana, kun siihen muuten ei olisi ollut varaa.

Viime reissussa höyläsin luottokorttia sen verran aktiivisesti, että makselen niitä varmaan vielä jouluna takas=( Mutta oli mukava reissu=)

Itse en ainakaan osaisi rentoutua ja nauttia matkasta, jos joutuisin sen vuoksi miettimään, millä selviämme erääntyvistä maksuista.

Eli meillä matkaillaan silloin kun on varaa (lue rahaa), jos on tiukkaa, ei oteta lainaa muita kuin aivan pakollisia (taloyhtiön rempat) varten.

tylsää ja säästeliästä kulttuuria! Miksi pitää aina olla järkevä ja varoissaan? Miksei voi repäistä joskus ja uskoa, että asiat järjestyy? En tietenkään tarkoita tarkoituksellista ylivelkaantumista vaan sitä, että uskaltaa elää joskus hetkessä ja etsien sen hetken parasta ratkaisua. Ei huomisen päälle voi elää, koska se voi kaikista suunnitelmista ja huolehtimisista huolimatta pettää. Jos jotain olen elämässäni oppinut, niin elämää pitää osata viettää myös nyt eikä sitten "joskus". Suomalaiset on just sen takia niin masentavia, että ollaan niin jalat maassa ja ei osata antaa anteeksi toisille ja itselleen.

että tekisin sitä velaksi.

Lainaa voisin ottaa sellaisiin tarpeisiin, jotka liittyvät välttämättömiin juttuihin kuten asumiseen tai liikkumiseen (remontti, auto). Erityisesti jos hankinta pienentää kuluja jatkossa (asumiskulut, polttoainekulut).

Esim. olemme hankkimassa takkaa. Laskimme että vaikka periaatteessa se toimii lisälämmönlähteenä, se ei "maksa itseään" niin selkeästi säästöinä muualla, että ottaisimme sen takia lainaa. Olemme siis säästäneet siihen.

Lainaus:

Onko tosiaan järkeä ottaa lainaa, että saa jotain sellaista, josta ei oikeastaan ole mitään hyötyä eikä tarvetta?

Monelle on matkustelusta paljonkin hyötyä ja tarvetta! saa nähdä maailmaa, kokea uusia asioita, rentoutua, irtautua arjesta... Jos saisin valita, niin matkustelisin koko ajan ympäri maailman.

Mutta ymmärrän kyllä kommenttisi jos et kerran matkustelusta pidä...

Voidaan siis kysyä, mitä järkeä on käydä velaksi elokuvissa, syödä velaksi karkkia joka ei ole mitenkään tarpeellista ihmiselle, ostaa velaksi muodinmukaisia vaatteita vaikka kaapissa on ehjiä vaatteita jo valmiiksikin...

Joka sentti jonka velallinen käyttää muuhun kuin velan maksuun on velalla ostettua, koska kaiken sen rahan voisi käyttää myös ylimääräisiin lainanlyhennyksiin.

En mä näe miksi olisi sen tyhmempää ostaa iloa tuottava lomamatka velaksi kuin mitä tahansa muuta iloa tuottavaa.

Lainaus:

Lainaus:

Mä en niin kauheasti näe siinä eroa laittaako kk 200 € sukanvarteen vai lyhentääkö sillä lainaa. Mä en keksi yhtään syytä miksi ei voisi nyt ostaa ensi kesän lomaa ja maksella sitä pois talven mittaan. Ihmiset rahoittakoon matkansa miten haluaavat :)

Laina MAKSAA. Sillä samalla 200/kk saa paljon enemmän jos sen säästää etukäteen (se jopa kasvaa korkoa säästöaikana muutaman prosentin vuodessa). Jos sillä lyhentää lainaa, samalla MAKSETAAN korkoa ja muita kuluja.

Sama matka tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos sen maksaa lainalla. Säästöaika on lyhyempi kuin lainan takaisnmaksuaika, jos kk-erä on sama. Siinä syy olla matkustamatta velaksi.

Matkailu on kivaa, ei siinä mitään.

Eiköhän matkansa lainalla maksajat tiedä sun mainitsemat asiat. Jos mä en näe maksutavalla kauheasti eroa niin ei se tee musta sen kummemmin provosoivaa ihmistä kuin yksinkertaistakaan. Muutama kymppi sinne tai tänne ei varmasti kaada kenenkään venettä.

Tyypillinen materialistinen maailmankuva, jossa ei ole pätkän vertaa mitään muuta arvoa kuin se, mitä voidaan käsin koskea. Kokemukset, rentoutuminen, yhdessäolo, ne vasta tärkeitä ovatkin elämässä. Materia ei tuo onnea vaan ihan joku muu. Siksi on käsittämätöntä, että autolaina voidaan ottaa ja se on jees, mutta matkaan ei voisi ottaa lainaa. Itse en mielellään ota kumpaankaan, mutta mielummin sitten siihen, mikä oikeasti tuo minulle enemmän.

ei ihme että suomalaisten itsemurhatilastot on niin korkeat kun niinkin tyhmään asiaan kuin raha suhtaudutaan näin tiukkapipoisesti.

Ottakaa mallia Italiasta! La dolce vita!

ilman että ottaa sitä varten velkaa. Mutta taidat itse kuulua siihen kärsimättömään hetimulletännekaikkinyt-rotuun, joka ei malta nähdä minkäänlaista vaivaa tai kuluttaa aikaa siihen että saisi jotain haluamaansa, kun sen kerran voi hankkia velaksikin.

Lainaus:

Miksi pitää säästää jälkikäteen? Miksi etukäteissäästäminen on ainoa oikea tapa? Oletko koskaan miettinyt filosofisesti, miksi suomalaiset on niin tylsiä ja masentuneita, kun mitään hauskaa ja repäisevää ei voi koskaan tehdä?

]

Kysymys ei kai ole ollut käyttörahoista paikan päällä vaan niiden, yleensä suurempien erien, kuten lentojen tai valmismatkan rahoituksesta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat