Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Laitetaanpa viikonlopulle ihan omapinonsa ja sitten vielä linkkiä eiliseen:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8407337&p=1&tmode=1&smode=1

Kommentit (14)

Tuntui hyvältä ajatukselta kommentoida ja jakaa kuulumisia. Tänään on tasan 30 viikkoa täynnä!

Tuntuu suurelta etapilta! Miten te muut olette mielessänne jakaneet raskauden? Itselläni suunnilleen näin: 1. osa on 0-13 vkoa (tai eka ultra), 2. osa on 13-22 vkoa (toka ultra), 3. osa on 22-30 vkoa (en tiedä miksi?!), neljäs osa on 30- äippäloman alku ja viimeinen osa on siitä synnytykseen. Oman " kalenterini" mukaan nyt olen jo hyvässä vaiheessa ;) ! Lisäksi suuri päivä on se 24 viikkoa, joka on " haamuraja" henkiinjäämiskamppailulle.

Viimeksi olen varmasti kirjoitellut pari viikkoa sitten, kun olin menossa sairaalaan sokerin takia. Olen ymmärtänyt, että meitä on monia, jotka kärsivät raskausajan diabeteksesta. Sairaalassa arvoni olivat todella hyvät: tiukka ruokavalio auttoi todella paljon. En tarvitse insuliinihoitoa. Parin viikon välein käyn omalla terveysasemalla labrassa tarkistuttamassa paastosokerin ja viikolla 37 on vielä seuranta sairaalassa. Siellä sairaalan tutkimuksissa todettiin myös, että vauva ei ole lainkaan liikaa kasvanut, oli hieman keskikäyrän alapuolella ultralla tehty painoarvio. Esikoinenkin oli melko " sopiva" synnytettävä, 3250 g. Katsotaan kuinka tämän kanssa käy.

Painonnousu. Tästä on ollut viime aikoina keskustelua. Jotkut ovat olleet huolestuneita liian suuresta painonnoususta. Itselläni loppui painonnousu kuin seinään, kun aloin tuolle raskausdiabetes-ruokavaliolle. Olen laihtunut pari kiloa ja posket on ihan kirjaimellisesti kaventuneet huomattavasti. Itselläni tämä on vain hyvä, koska liikakiloja on kertynyt ennen raskautta. Outoa laihtua raskausaikana... Lääkärit sanoivat, että kunhan ei tipu enempää kuin 7 kg, niin ihan hyvä. Ja proteiinin saamisesta olen tarkkana että vauva saa kaikkea mitä tarvitsee. Muun vauva taitaa ottaa joka tapauksessa, mutta ymmärsin että proteiinia pitää äidin syödä...

Joulu. Täytyy tunnustaa että olen todella henkeen ja vereen jouluihminen. Minulle sillä on myös ihan uskonnollinenkin merkitys, ja muutenkin se on lempijuhlani. Joululahjojen hankkimisen olen aloittanut jo kesällä (mies saisi kohtauksen jos tietäisi ;)), eilen juuri olin Sellossa ja nappasin pari hyvää lahjaa taas pukinkonttiin. Aiomme olla jouluna kotona lasten kanssa (käytän tuota monikkomuotoa ensimmäistä kertaa!!). Kun laskettu aika on jo 3. päivä, niin odotan meidän olevan kotona jouluna. Joulupäivänä ja Tapanina käymme valmiissa pöydissä siskon ja anopin luona. Esikoinen on myöskin ihan joulufani ja odottaa jo kovasti kuusta ja lahjoja ;) ja nyt kun saa avata pikkusiskon paketteja niin siitä vasta riemu syntyy...

Seksi. Hiljaista on ollut. Epäilen, että mies ei uskalla oikein kokeilla onneaan, kun pelkää että ei onnistu. Itsellä ei taas ole kiinnostusta juuri tällä hetkellä niin paljoa että viitsisi leikin aloittaa. Täytyy myöntää että supistelut vievät yli puolet ilosta. Heti jos alkaa hommiin, niin supistelut alkaa.... Ehtiihän sitä myöhemminkin :) !

Sairasloma. Monet ovat ilmeisesti jo saikulla. Itselläni loppui sairasloma viime tiistaina, jolloin kävin myös neuvolassa ja neuvolalääkärissä. Neuvolantäti (joka on maailman kivoin!) sanoi, ettei enää minulle töissäkäyntiä suosittele. Lääkäri sanoi, että voin mennä kokeilemaan, jos itse oikein haluan. Ja minähän halusin! Ensimmäinen päivä oli pitkä, mutta meni hyvin. Aloin jo innostua työnteosta. Toisen päivän jälkeen kunto " romahti" . Koko iltapäivän ja illan supisteli ja olin ihan poikki ja yöllä pohkeet kramppas... Perjantai meni sisulla ja nyt olen ilmoittanut, että jään taas saikulle. Lääkärille riittää, että itse ilmoitan että haluan jatkaa sairaslomaa. Soitin neuvolaan ja ilmoitin. Soitan vielä ma uudestaan ja kyselen sairasloman pituudesta (että tuleeko suosiolla äippäloman alkuun). Mitä te muut teette kotona kaiket päivät? Meillä on muutto 3 viikon päästä, joten ei viitsi täällä enää laittaa kaikkea kuntoon vauvaa varten. Laitan sitten siellä uudessa paikassa. Olen myynyt kaikkea ylimäärästä huuto.netissä. Siinä menee mukavasti aikaa ja on samalla hyödyllistä puuhaa...

Vaatteet. Ostin tällä viikolla vielä yhdet äitiyshousut. Muuten olen ajatellut pärjätä yhteensä neljillä housuilla ja omilla paidoillani. Laihduin ennen raskautta n. 10 kg, joten ne vanhat paidat mahduvat ISON mahan päälle vielä. Uskon, että näillä pärjään loppuun asti, kun painoa ei todennäköisesti tule enää lisää. Imetysliivit ostan vasta vauvan synnyttyä: viimeksi maidon noustua rintani kasvoivat niin paljon, että en uskalla ostaa valmiiksi.

Kiitos jos jaksoit lukea tämän lppuun! Hyvää vointia kaikille! t. Maituliini

Mikä mahtava päivä tänään, aurinko paistaa ja lämmintä on. Kerrassaan ihanaa...

Aattelinpa taas kirjoittaa kuulumisia, vaikka muutoin olen kova kirjottelemaan niin tänne kun pitäisi aloittaa on aikamoinen kynnys, mutta sitte kun pääsee vauhtii, tekstiä piisaa.

Liikkeistä Tänään alkoi 27rv ja pojun potkut tuntuu aina vaan mojovimmilta, liikkuu aikalailla. On kiva seurata sen liikkeitä kun löhöilee sohvalla. Sitä aaltoliikettä puolelta toiselle. Välillä tuntuu että tuleekos vatsan läpi. Vähän väliä nyrkkeillään ja jalkkista harrastetaan kai sitten =) mikäs sen hienonpaa.

Neuvolakäynnistä Viime keskiviikkona 20.päivä oli käynti. Terveydenhoitaja totesi että kaikki on niin hyvin kun olla ja voi. Sydänäänet oli hyvät, semmoset 145 löi, tasaseen tahtiin. Edelleen kuullostaa hassulta kun sitä kuuntelee =). Kyllä äidin suu venähtää joka kerta korviin asti. Hemoglobiinit, paineet ja muut olivat ok. Tasaseen tahtii poju kasvaa ja ilmoittelee olemassaolostaan.

Pari viikkoa ja sitte muutto uuteen asuntoon. Aina niin ihana pakkaaminen alkaa, no vielä kivempi tavaroitten purkaminen edessä :)

No menee sitte loppuaika mukavasti uutta kotia laitellessa. Eipä käy aika pitkäksi. Niin en ole varmaa kertonut että olen ihan kotosalla vaan, opiskelut päättyi keväällä enkä sen jälkee töitä hakenut. Päätin ottaa varman päälle näin raskaana ollessa. Tärkeintä oli saada opinnot päätökseen ja nyt voi hyvillä mielin odottaa vauvelin syntymää. Äitiysloma alkaa 16.11 jolloin lähtee äitiyspäiväraha rullaamaan. Ihan mukavasti sitä tulee kuitenki, eiköhän sillä pärjäile sitten.

Kysyisin onko täällä muita tulevia yh-äitejä. Itse taidan olla yksi muiden joukossa. Isi ei ihan vielä ole heltynyt. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia jos löytyy kanssasisar.

Jaahas kyllä sitä asiaa kertyi taas kumminkin.

Nyt päiväkahvien keittoon, mukavaa lauantaita =)

sonette ja poju 27+

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eilen en ehtinytkään pinoutumaan, torstaina tuli viimeinkin odotettu äitiyspakkaus ja eilisen ihastelin pakkauksen vaatteita (kieltämättä aika " poikaiset" väritykset) ja lajittelin vanhoista vaatteista pienet koot erikseen. Tallella on muutama 50- ja 56-senttinen vaate, ja voi ETTÄ ne näyttävät [size=1]pienenpieniltä[/size]! En vielä sentään ryhtynyt pesemään vaatteita, osa on vielä äitini luona varastossa ja haluaisin laittaa sitten kaiken kerralla kuntoon. Rintapumpun yms tykötarpeet jo pesin huolellisesti kaappiin suljettuihin pusseihin sterilointia odottamaan.

Onneksi sain viime yönä nukuttua vähän paremmin, olin varmaankin jo niin väsynyt, ettei lonkkien jomotuskaan saa heräämään... Tuska on kyllä ihan kauhea, ei esikoisesta ollut näin varhaisessa vaiheessa tällaisia lonkkakipuja :( Nyt vihloo välillä jo häpyliitostakin, en muista sen juurikaan särkeneen edellisessä raskaudessa. Kai se on niin, että raskaus raskaudelta tahtovat minulla ainakin nämä vaivat tulla pahemmiksi ja aikaisemmin, taitaapa lapsiluku jäädä kahteen :D

RINNAT saivat jonkun ihme kasvupyrähdyksen, heräsin eilen aamulla siihen, että rintoja jomotti ja ne olivat yön aikana kasvaneet ainakin yhden kuppikoon :O! Ääks, TÄLLAISTAKAAN en muista edellisestä raskaudesta, niin tuntuvat olevan olot ja voinnit nyt erilaisia. Nänneistä tihkuu jatkuvasti esimaitoa eli kolostrumia ja kuivunutta saa rapsutella jatkuvasti :P. Kutisee! Manteliöljy on auttanut jonkin verran.

Ja nyt taas pikku remppapuuhien pariin, öljysin juuri keittiön puutasot ja kaikenlaista puuhaa odottaa. Siivotakin pitää, tulee vieraita. Huomenna sienimetsään jos sää sallii, ihanaa!

Tinuri ja Itu rv 28+0 (Hui, enää 12 viikkoa täyteen neljäänkymppiin!)

Hei!

Olen itse viikoilla 28+ toisella raskaudella ja sama karsea kipu iski yhtäkkiä. Nimenomaan vain toiselle puolelle ja kurottaessa eteenpäin. Netistä löysin osuvan kuvauksen, mistä on kyse. Ehkä sama on sinullakin, eli juri tuo si-nivelen ja häpyliitoksen löystyminen raskaushormoneista johtuen. Tarkistin tänään asiaa myös neuvolasta ja fysioterapiasta ja nyt olen onnellinen tukivyön omistaja : )

Nuo linkissä olevat vinkit olivat minulle ainakin tosi hyödyllisiä, päivässä sain jalan taas kävelykuntoon. Pahimmillaan siis en pystynyt laittamaan sille painoa ollenkaan vaan raahasin perässä. Nostaminen (esikoinen 15 kg) on sitten kaikkein pahinta mitä voit tehdä...

Vilkaisepa olisko linkistä apua:

http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/pel...

Nii, olis mullakin tuohon suuntaan toiveita... Vaan yli on menny kaikki eli josko loppiaiseen mennessä olis keventynyt. Kuinka oot jaksanut? Itse en ole ehtinyt paljon ajatella masukkia, paitsi noin viis minuuttia illalla juur ennen sammumista... Joudutkos paljon hommaamaan tavaraa tulokkaalle vai ootko säästänyt? Meille tarvitaan kaukalo ja sitteri, muut pitäis löytyä. Itelle en kyllä ole viitsinyt ostaa mitään. Imetysliivit sitten joskus. Pitää mennä, ipanat tuli sisälle.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Torstainen iltavuoro sitten osoitti, että en ole oikein työkuntoinen. Hammasta purren selvisin loppuun ja kotiin lähtiessä päätin, että en enään halua tälläisiä itkuisia kotiinpaluita. Päivällä verenpaineet ovat olleet tosi nätit, mutta esim. torstai-iltana lukema oli 155/95.

Omalla työpaikkalääkärillä kävin ja kirjoitti viikon, koska ei ole hoitava lääkäri ja ei tiedä kohdunsuun tilannetta. On kuulemma jotain pehmenemistä havaittavissa, mutta voi johtua myös siitä, että en ole ensi synnyttäjä. Soitin neuvolaan ja keskiviikon lääkärintarkastus peruttiin. Näillä supistuksilla ei sisätutkimusta tehdä useasti. Tiistaina menen neuvolatädin juttusille ja kirjoittanee lomaa sitten.

Pomoni kanssa juttelin ja hän oli sitä mieltä, että hae sairaslomaa loman alkuun asti, työt ei ainakaan helpotu. Ihan mukava suhtautuminen, mutta olisin kyllä viihtynyt vielä vähän aikaa töissä, mutta täytyy laittaa asiat nyt tärkeysjärjestykseen.

Jotain aktiviteettia yritän lomapäiviksi kehittää, jottei liitoskipuinen rouva ihan romutu. Tänään yritin pikkulenkkiä pyörällä, ei tuntunut kauhean hyvälle, mutta paremmalta kuin kävely!

Kai joulusiivouksen voi alkoittaa jo syyskuussa? Ei ainakaan tule ahdistusta joulusiivouksen kanssa, vaikka meillä ei joulua vaatekaapeissa vietetäkään. ;)

Toisaalta ihanaa, kun kerrankin on aikaa valmistautua jouluun! Juuri miehelle sanoin, että joulua on vietettävä jo vähän etukäteen, etten jää mistään paitsi, jos satun jouluna olemaan sairaalassa.

Mutta jatketaan kuulumisilla neuvolakäynnin jälkeen tiistaina!

Kirsikka ja aarre vkolla 26+2

Taas on vierähtäny tovi jos toinenkin, kun oon viimeks kirjotellu, lukenu kyllä kaikki päivittäin;)

Muutama kommentti vanhoihin juttuihin, jotka satun viel muistamaan:

JOULUNVIETOSTA JA LAHJOISTA on ollu puhetta eli joulu menee meillä todennäköisesti isovanhemmilla (tai sairaalassa kun la 26.12.). Lahjoja en oo ehtiny/jaksanu/viittiny edes vielä ajatella, aina ne tuppaa jäämään viime tippaan ja sit juoksen joulun alla kaupasta toiseen paniikissa;) saa nähä miten nyt menee....

NUKKUMINEN luistaa meillä vielä ainaki hyvin. Illalla sänkyyn, kerran yössä vessa reissu ja samantien unessa uudestaan ja aamulla ylös, kun kello soi. Siinähän se, en liiemmin heräile (ainakan vielä *kop kop*) turhan usein yön aikana.

Mutta sit se inhottavin, joka on nyt alkanu vaivaamaan tällä viikolla eli hirvee kipu, joka iskee tonne ihan alaselkään tai paremminkin takapuoleen, ja yleensä vaan toiselle puolelle, siis vasempaan pakaraan. Keskiviikkona iski ensimmäisen kerran, kun nousin illalla sohvalta ja suunnittelun hampaiden pesulle menoa ja nukkumaan menoa. Hyvä et pääsin sohvalta ylös.... sattu ihan armottomasti ja kävely ja seisominenkin pelkästään jo sattu sillai vihlovasti. Siinä jäi iltapesut ja muut, suoraan vaan raahauduin sänkyyn. Siellä se sit helpotti jonkun verran, tuntu vielä mut ei enää sattunu samalla tavalla. Sen jälkeen nyt sit tuntunu enemmän ja vähemmän nää muutamat päivät. Eilen illalla sit taas tuntu enemmän, kun lakanoita vaihdoin sänkyyn. Ei pystyny yhtäkkiä enää kävelee tai edes seisomaan paikalla. Ei auttanu kun heittäytyä sänkyyn makoilemaan. Iltasin tuntuu et se on ollu nyt pahin. Onkos tää nyt sit jotain liitoskipuja vai lantion löystymistä..... vai mitähän mahtaa olla, jos joku osaa auttaa???

Muilta osin ei valittamista. Neuvolassa tiistaina kaikki oli kunnossa. Sykkeet 155-160, ainoo kohta jonka muistan numeroina, mutta muutkin kuulema ihan hyvin.

nani 26+4

Se sun selkäkipu on varmaan samaa mitä mullakin oli jo edellisessä odotuksessa. Se johtuu paikkojen löystymisestä si- nivelen välillä (rangan ja lonkan yläosan välillä) Mulla siihen auttaa lämmitetty jyvätyyny ja liikkuminen, kokeile !

Heippa vaan kaikki taas!

Mies lähtee yön yli reissuun huomenna ja joutuu ottamaan koneen mukaan, kääks! Onneksi on vain yhden (max 2) yötä reissussa, joten enköhän minä pärjää.

Tuuti taisi kysellä imetysliiveistä Turun seudulla. Itse olen ostanut esikoisen aikana Myllystä 2.krs Figura shopista, maksoi hiukan enemmän, mutta kestävät, kivan näköiset liivit sain aina ja lisäksi neuvoja ja apua hankinnassa. Suosittelen!

Vihlovasta kivusta vasemmassa pakarassa.... Itselläni tämä on aina merkki iskiashermon painaumasta. Tämä onkin vihuliainen vaiva, josta kärsin vain ja ainoastaan raskaana ollessani. Silloinkaan en onneksi koko ajan. Jos kohtu sattuu painamaan juuri " sopivasti" niin kipu on erittäin häiritsevä. Onneksi se on lieventynyt kun kohtu on kasvanut ja siirtynyt pois hermoa painamasta. Tämäkin voisi olla selitys äkilliseen kipuun...

Itselläni on jokin imetyshormooni herännyt eloon. Hikoilen jatkuvasti. Inhottavaa... Lisäksi epäilen vauvan olevan poikittain vatsassa ja se hieman vaivaa mieltä. Kuulun siihen porukkaan, joka enemmänkin kammoksuu leikkausta kuin synnytystä alakautta, joten toivoisin vauvan olevan jo nyt turvallisesti raivotarjonnassa, jotta alatiesynnytys onnistuisi mahdollisimman todennäköisesti.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja uusille tervetuloa... Suklaan himo vaivaa muuten meikäläistäkin...

Tiina 29+3

Kävin katsomassa tuolla muita keskusteluja. Huomasin että meillä on suklaapupun kans samanikäisiä nämä kolme ensimmäistä. Ja neljännenki La on joulukuussa. Itsellä on tosin semmonen olo ettei joulukuulle asti tarvitse odottaa. Kolme aikasempaa lasta ovat syntyneet ennen laskettua aikaa, kaksi tasan 2viikkoa ennen ja kolmas viikkoa ennen. Nyt sitten jännässä odotellaan joko marraskuun lopulla " poksahtaa " :D

hei vaan tähtöset. Tässä ennen nukkumaan menoa vielä nopeasti kuulumisia viikonlopulta, joka meni suunnitelmien mukaan.

HANKINTOJA VAUVALLE tein Bobon ystävämyynnissä. Siellä oli todella paljon ihanaa vaatetta ja kaikki puoleen hintaan. Sunnuntaina yks ystävä kävi vielä lisäaleostoksilla ja kuulemma tänäänkin siellä oli ollut paljon ostettavaa. Nyt on meidänkin prinsessaa odottamassa röyhelömekkoa ja toppahaalaria ja muuta ihanaa, ei niin välttämätöntä mutta niin suloista. (Voisin hipelöidä niitä vaatteita koko ajan...)

Mökillä ja golfaamassa sitten kului loppuviikko, ainiin ja mammajumpassa oli taas kivaa.

JOULUNLAPSI, millainen se RUOKAVALIO on jolla olet pitänyt diabeteslääkityksen loitolla? Saako sen ohjeet jostain? Itselläni vielä sokerirasitustesti edessä, mutta pelkään että meidän vauva kasvaa liikaa.

SONETTE ymmärsinkö oikein että olet yksinhuoltaja. Mitä tarkoitit ettei isi ole vielä heltynyt? Toivottavasti sinulla on muuten hyvät tukijoukot ja esim. Vauvelin isovanhemmat molemmilta puolilta valmiina auttamaan ja lähellä.

Huh huh mitenkähän jaksan ens viikon töissä, pitäis mennä jo nukkumaan että jaksaa kaiken. Pystyis vaan pitämään nuo hermot kurissa, ettei anna ruveta stressin nousemaan... Taidankin jo nyt katsoa läpi tulevan viikon jumpat ja valita sopivat, niin tulee sitten mentyä niihin ja lähdettyä töistä.

Hyvää yötä kaikille,

t.Heini ja minimyllertäjä rv 26

Minulla onkin piiiitkä väli tässä kirjoittamisessa, koska viimeksi taisin kirjoittaa tänne joskus kesällä.. Mutta jos se ei menoa haittaa, niin yritän nyt alkaa kirjoittamaan tänne vähän useammin;) Täällä elellään nyt viikkoja 27+6. Kaikki on tähän asti mennyt hyvin, ainoastaan väsymys on ollut jatkuvana vaivana. Olen nyt kuukauden ollut rautakuurilla, mutta eipä siitäkään ole ollut apua tuohon väsymykseen. Viime tiistaina olin neuvola-lääkärissä ja kaikki oli ok. Painoa oli tullut hiukan liikaa, mutta sekin johtuu siitä että on tuo liikunta jäänyt tosi vähälle. Tosin nyt viime päivinä mulle on iskenyt kauhea suklaanhimo! En normaalisti edes syö paljoa suklaata, mutta nyt sitä on ollut ihan pakko saada.

JOULUNVIETOSTA JA LAHJOISTA: Tykkään paljon joulusta ja koko joulunajasta, mutta nyt en ole ajatellut tehdä mitään ihmeellistä joulun suhteen. Sitä kun ei tiedä päättääkö vauva tulla ulos ennen joulua vaiko joulun jälkeen. Toivoisin kuitenkin saavani viettää joulun kotona, se olisi esikoisenkin kannalta parempi vaihtoehto.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat