Seuraa 

Jos sanon itseni vakituisesta paikasta irti joko äitiyslomalla tai hoitovapaalla paikkakunnan muutoksen vuoksi, joudunko karenssiin kun lähden hakemaan töitä? Eli saanko mistään mitään korvauksia? Entä irtisanomisaika, " kärsinkö" sen jo äitiysloman/hoitovapaan aikana?

Kommentit (8)

Irtisanouduin hoitovapaalla kun sain työtä lähempää kotoani (muutimme ollessani äitiyslomalla), siis kesken hoitovapaan lähdin uuteen työhön, eli jouduin myös perumaan hoitovapaata varten anomani virkavapaan.. tosin minulla oli kuukauden irtisanomisaika, ja virkavapaata jatkettiin sen ajan ,että voin mennä uuteen työhön. (toiselle paikakunnalle, vakituinen työ)

Eli mielenkiinto heräsi asiaan minullakin kun olen koko äitiysloman suunnitellut jättäväni nykyisen työni.

Onko siis niin, että karenssi kuluu äitiysloman aikana mutta ei hoitovapaan?

Voinko äitiyslomalla olla työnhakijana työkkärissä? (Mikäli karenssin kuluminen alkaa siitä kun ilmoittautuu hakijaksi.)

Jospa jollain olisi omakohtaista, varmaa tietoa asiasta.. Ennen kuin alan itse soittelemaan olisi kiva tietää.

Tinde

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että hain uutta työtä siis hoitovapaalla ollessani ja kun sen sain sitten irtisanouduin vanhasta, en siis ollut työttömänä työnhakija

Tuon karenssin ajankohdan selvitinkin toki jo etukäteen liiton lakimieheltä.

Siis todellakin olin edellisen työsuhteen lopun ja työttömäksi ilmoittautumisen välissä ilman virallista " statusta" ; en siis virallisesti työtön (koska en ollut työkkärissä ilmoittautunut) enkä enää hoitovapaallakaan, koska työsuhde oli jo loppunut. Kotihoidontukea toki sain normaalisti.

Nyttemmin olen kyllä taas jo töissä, mieleisessä sellaisessa :-)

Papu-2005:

Lainaus:

Pieni oikaisu, karenssi lähtee kulumaan siitä, kun ilmottautuu työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Hoitovapaa ei ole karenssiaikaa.

Tietysti voit olla kotona, mutta jos työpaikka löytyy, on sitten se vastaanotettava, taikka seuraa uusi karenssi.

Hoitovapaalla tai äitiyslomalla ollessa kannattaa irtisanoutua 4 kk ennen, kun sinulla on tarkoitus palata takaisin työelämään. Tällöin siis tulee 1 kk (yleensä ainakin pidemmissä työsuhteissa) irtisanoutumisaika + 3 kk karenssia, jonka jälkeen olet normaalisti oikeutettu esim. liiton päivärahaan. Vaikket heti irtisanouduttuasi ilmoittautuisi työttömäksi, karenssi lähtee juoksemaan heti siitä päivästä, jolloin työsuhde on päättynyt (eli heti irtisanoutumisajan jälkeen). Ja toki karenssiaikanakin saat kelan äitiyspäivärahaa tai kotihoidontukea ihan samaan tapaan kuin jos työsuhteesi jatkuisi. Oikeastaan siis äitiysloma tai hoitovapaa on todella hyvä ajankohta irtisanoutumiseen/työpaikan vaihtoon. Kokemusta on :-)

Voi olla, että vältyt karenssilta kokonaan, jos tilanteesi on se, että miehesi on saanut työn toiselta, kaukana sijaitsevalta paikkakunnalta. Nämä ovatkin sitten aina tapauskohtaisia juttuja, ja kannattaa hyvin perustella muutto/irtisanoutumistarve.

Pieni oikaisu, karenssi lähtee kulumaan siitä, kun ilmottautuu työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Hoitovapaa ei ole karenssiaikaa.

Tietysti voit olla kotona, mutta jos työpaikka löytyy, on sitten se vastaanotettava, taikka seuraa uusi karenssi.

Mutta siis tuo 3 kk karenssi omasta irtisanoutumisesta johtuen laskettiin ainakin minullaa suoraan työsuhteen päättymispäivästä, eikä se edellyttänyt työttömäksi ilmoittautumista samaan aikaan.

Hei,

itselläni sama tilanne ja kohta olen jäämässä hoitovapaalle mammalomalta. Muutettiin miehen töiden vuoksi yli 500 kilometriä ja sen takia ei yleensä HUOM! yleensä joudu karenssiin, jos irtisanoutuu vakkarityöstään. Soitin työkkäriin tästä asiasta ja jokainen tapaus katsotaan erikseen. Itse päätin tehdä niin, että irtisanoudun vasta sitten, kun löydän täältä uudelta alueelta työpaikan. On paljon helpompaa kuin pyöritellä papereita joka suuntaan.

Noista muista tukihommista ja mahdollisen karenssin poiskulumisesta en osaa sanoa. Kantsii tosiaan soittaa työkkäriin...saattaa olla apua taikka sitten ei. Riippuu miten asiantunteva tyyppi langan toisessa päässä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat