Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

minulla käynnistetään ensi viikon keksiviikkona. haluisin kokemuksia. millä viikoilla käynnistettiin ja miten synnytys eteni??

peetu 38+0

Kommentit (15)

minulla käynnistetään ahtaan lantion ja raskaus diabeteksen takia. jännittä kauheesti ku oon kuuluu aika paljon vaan negatiivista palautetta käynnistyksestä...saa nähä miten menee

ku jaksoitte vastaille. mua vähän pelottaa se just et jos synnytys pitkittyy kovin. 2 lasta jo ennestään , kummatkin tullut ihan luonnollisesti, ilman käynnistystä. minulla on kohdunsuu jo sentin auki ja kaulaa jäljellä 2 cm...en tiiä auttaako se sitten asiaa yhtään...mielellään kuulisin vielä lisää kokemuksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapsivettä lorahti vain vähän TI-aamuna. TI-iltana sain käskyn tulla näytille Kätilöopistolle. KE-aamuna päätettiin käynnistää (rv40+5) koska olin ravannut viikon välein Kättärillä viimeisen kuukauden korkeiden verenpaineiden, päänsäryn jne vuoksi. KE ei sitten tapahtunut mitään (pilleri kohdunsuulle 3 otteeseen) ja TO-aamuna ehkä 9 aikaan sitten mut siirrettiin synnytyssaliin tippaan jne, mutta koko päivän kärvisteltyäni siellä, paikat eivät auenneet, verenpaine oli edelleen huimissa lukemissa (sain verenpainelääkitystä synnytyssalissa), veden osittaisesta menosta oli jo 2 vrk ja vauvan sydämen syke kiihtyi.. Nämä kaikki saivat lääkärin päätymään leikkauksen tarpeellisuuteen (ei nukutettu) ja iltapäivällä klo 16.52 tyttömme näki masun ulkopuolisen elämän. Minä pääsin "heräämöstä" perhehuoneeseen toipumaan mutta tyttö joutui 30min iässä alkaneen narinan takia lastenosastolle hoivaan ensimmäiseksi yöksi. Sain tytön ensimmäistä kertaa syliini vasta PE klo 10 aikaan. Siitä lähtien on mennyt kaikki ok. Saako udella mistä syystä sinulla synnytys käynnistetään? Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Mammis + Oona 1v4kk

Minulla on kaksi lasta (2003 ja 2005) syntynyt käynnistyksellä, molemmat yliaikaisuuden vuoksi. Pillereitä on annettu suun kautta, esikoinen syntyi vasta kolmantena päivänä aloituksesta, mutta toinen lapsi syntyi jo samana päivänä.

Molemmat synnytykset ovat alkaneet lapsiveden menolla, ja olleet nopeita (eka 3 h ja toinen 1,5h), Supistukset ovat olleet rankkoja, mutta toisaalta normaaleista supistuksista ei ole kokemusta,

Käynnistyssynnytykset voivat olla hyvin erilaisia, mutta mulla menneet molemmat samaa rataa ja lopulta vauhdilla tulosta syntynyt -> Ihania hyväkuntoisia lapsia.

Nyt kolmas raskaus menossa ja näyttää siltä, että tämäkin päättyy käynnistykseen...

Tsemppiä sulle ja avoimin mielin synnyttämään =)

mimmikisu 40+4

lisään että toinen synnytys alkoi siis myös vesien menolla ja siitä kolmen tunnin päästä omat supistukset jotka siis laittaisin samaan syssyyn kun ekan synnytyksen käynnistämällä tehdyt=)

syynä raskausmyrkytysepäilyt, massiivinen turvotus, kohonnut verenpaine ja se, että lapsi ei näyttänyt loppuajana ultrien mukaan enää kasvavan. Lääkärin melko rajuhkon sisätutkimuksen jälkeen lähetettiin osastolle, jossa iltapäivällä laitettiin eka lääkemuru emättimeen. Supistukset alkoivat melko lailla heti, laantuivat iltaa kohti ja yöksi ei annettu uutta lääkettä, koska piti "synnyttää tai nukkua". Supistukset alkoivat uudelleen parin tunnin unien jälkeen puolen yön jälkeen ja jatkuivat yhtäjaksoisina mutta ei superkipeinä. Tyttö syntyi seuraavana yönä yhden aikoihin, joten mitenkään hirveän nopeasti ei edetty ja muistelen, että oksitosiinitippa laitettiin jossain välissä. Ehdin saada kaksi epiduraalia, vaikka sinnittelin mielestäni aika pitkään ilman.

Ihan hyvin siis meni käynnistys, tosin todennäköisesti synnytys olisi sitten vissiin käynnistynyt muutenkin, käynnistettiin siis rv 39+6 ja tyttö syntyi täpärästi rv 40+1 puolella. Mitään pahaa kokemusta ei jäänyt, tosin samaan aikaan oli osastolla käynnistyksessä muita, jotka lähtivät sitten viikonlopuksi vielä kotiin, kun mitään ei tapahtunut ajoittaisista supistuksista huolimatta. Eli kaikilla ei tosiaan lähde niin helposti käyntiin.

Saa tosiaan nähdä, miten käy tän toisen kanssa, nyt ainakin supistelee jo tässä vaiheessa niin, että tuntuu hassulta, jos käynnistämään tälläkin kertaa lähdetään... Tosin aikaa on la:han vielä reilut pari kk. :D

-Osse rv 28+2

Mulla käynnistettiin esikoisesta 9v sitten yliaikaisuuden takia. Menin Tyksiin PERJANTAINA 13. päivä. Aloitettiin samantien emättimeen laitettavalla tabletilla, seurauksena vain helvetilliset 24/7 supistukset mut ei muuta. Lauantaina laitettiin toinen, eikä vieläkään muuta, vauva ei edes laskeutunut. Sunnuntaina 15.8. lääkäri sit kierrollaan sanoi et nyt mennän samantien alas ( = synnytyssaliin). Laitettiin tippa 16.30. ja supparit vaan paheni, minkä en kuvitellut olevan edes mahdollista... Olin koko tuon reilut 2 vrk ollut nukkumatta ja syömättä kipujen takia. Lopulta jossain välissä puhkaistiin kalvot ja pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen klo 23.55. vauva autettiin pihdeillä ulos (painoa 4480g).

Tällä kertaa ei vauvaa päästetä yhtä isoksi, ja synnytys käynnistetään rv 38 jos kokoa 3500g tai yli. Oon kuullut et supparit on käynnistetyssä kovemmat, mut jos sillä vältyn yhtä pahoilta repeämiltä yms, niin kestän kyllä. Eppari tehtiin mut silti 3-4 asteen repeämät ja sulkijalihas liki poikki... Eli mun puolesta saa käynnistää jos voin tällä kertaa istua ennen kuin synnytyksestä on kulunut kuukausi...

Kyllä sen kestää kun vaan ottaa vastaan ja pyytää kivunlievitystä HETI kun siltä tuntuu. Mä en epäillyt hetkeäkään epiduraalin pyytämistä, mulla on vielä tosi alhainen kipukynnys, joten sekin vaikuttaa siihen miten kovina kivut avautumisvaiheessa kokee.

Onnea ja tsemppiä tulevaan.

Määitte & Mini08 rv tasan 32

Rv.39+0 illalla en tuntenut yhtään vauvan liikkeitä, ja kiireellä mentiin sairaalaan. Lapsivesi oli imeytynyt pois, joten vauva ei mahtunut liikkumaan. Vauva kuitenkin voi hyvin, joten nukuttiin yö ja aamulla (rv.39+1) laitettiin oksitosiini-tippa. Koko päivän olin tipassa, joka aiheutti suppareita, mutta ei saanut käynnistettyä synnytystä. Niinpä minut illalla siirrettiin osastolle. Sitä seuraavana päivänä (rv.39+2) laitettiin sekä aamupäivällä että iltapäivällä emättimeen cytotec-kapseleita, joista ei ollut mitään hyötyä. Sama toistui seuraavana päivänä (rv.39+3)... Sitten piti pitää taukopäivä (rv.39+4), koska elimistö kuulemma "turtuu" jotenkin niihin hormoneihin. Ja taas seuraavana ja sitä seuraavana päivänä (rv.39+5 & 39+6) cytotecit x2. Jonkin verran kapselit kai pehmittivät kuitenkin paikkoja, koska sitten lähdettiin saliin taas päiväksi (rv.40+0) oksitosiini-tippaan "kokeileen". Tuloksena supparit, mutta ei lähtenyt käynnistymään... Taas häntä koipien välissä takaisin osastolle. Seuraavana aamuna (rv.40+1) uudestaan saliin tippaan, ja samalla tuloksella kuin edellisenä päivänä... Sitten päättivät taas pitää taukopäivän (rv.40+2). Lopulta (rv.40+3) aamulla lääkäri sanoi, että yritetään vielä kerran tänään tipalla, ja jos yhtään ei etene, niin iltapäivällä leikataan. Eli menin taas oksitosiini-tippaan saliin... Tällä kertaa heti tipan alettua supparit alkoivat tosi kovina ja säännöllisinä! Ensimmäisestä sen päiväisestä supistuksesta n.8,5 tunnin kuluttua syntyi tyttö ihan normaalisti alakautta, ja ponnistusvaihe kesti n.20min... Minusta varsinainen synnytys eteni "kuin oppikirjasta"!

Koko ajan osastolla tietysti tarkkailtiin vauvan vointia sydänkäyrällä ja ultrattiinkin melkein joka päivä. Henkisesti ja fyysisestikin nämä kymmenen päivää olivat melkoisen raskaita... On kai aika yleistä, että käynnistely saattaa kestää useitakin päiviä, jos lähdetään liikkeelle hyvin epäkypsästä kohdunsuun tilanteesta. Minulla muistaakseni tulovaiheessa oli pari-kolme senttiä kaulaa jäljellä ja auki oli sormelle. Eli ei kannata tuudittautua, että keskiviikkona tai vielä torstainakaan syntyy, jos ei vielä ole yhtään auki!

Rv.40+5. Se kesti vain 3,5 tuntia, ja minusta tuntuu että se oli huomattavasti kipeämpi ja rajumpi, koska eteni niin vauhdilla. Eli tuosta käynnistyksestä ei ainakaan minulla tullut ihan kamalia suppareita.

Tai oikeastaan yksi =) Esikoinen käynnistettiin tableteilla alapäähän aamulla ja lähti ekasta lääkkeestä käyntiin, mutta syntyi vasta seuraavana päivänä 12 aikaan. Tätä edes auttoi se kun lääkäri oli edellisenä päivänä tehnyt sisätutkimuksen ja pieniä supistuksia siitä lähtien oli. ( viikkoja silloin 40).

Toinen synnytys yritettiin käynnistää samoin, mutta mitään ei tapahtunut 2 päivään. pääsin sitten viikonlopuksi kotiin ja lääkäri teki "lähtötarkastuksen" ja se sai aikaan oikeat supistukset kotona ja seuraavana iltana syntyi vauva ( 40+5).

Mulla siis vaikuttanut paljon tuo lähtötilanne eli esikoisesta jo vähän supisteli valmiiksi ja hyvät kokemukset käynnistyksestä jäi. Toisesta ei supistellut valmiiksi ja paikat ei olleet kypsät, kunnes sitten sisätutkimus sai synnytyksen käyntiin.

Mutta siis vastaus kysymykseesi, että hyvät kokemukset käynnistyksestä. Eipähän tarvinnu miettiä milloin pitää lähteä laitokselle =)

Tsemppiä, hyvin se menee!

Minulla käynnistettiin rv 37+4 kohonneiden napavirtausvastusten takia,koska istukka kalkkeutui ja poikamme ei saanut tarpeeksi ravintoa

Minulla käynnistettiin siis kalvot puhkasemalla ja siitä sitten odoteltiin supistuksia jotka alkoikin noin tunnin päästä puhkasusta(säännölliset siis)ja oksitosiinia sitten annettiin koventamaan supistuksia että saadaan alakerrassa jotain aikaseksi:)Ilokaasun avuin pärjäsin yli puolenvälin kunnes halusin spinaalipuudutuksen joka auttoi kovasti..itselläni jäi hyvät fiilikset,oli muuten kuin "luomusti" käynnistyvä synnytys mutta supistukset oli kovempia(minulla siis esikoinen syntyi rv 40+4 supistuksilla)niin ja synnytys kesti 5h 12min

zemppiä kovasti,kyllä kaikki hyvin menee!!

Heippa

Minulla synnytys käynnistettiin helmikuussa raskausmyrkytyksen takia.

Kroppani ei ollut vielä lähelläkään valmis synnytykseen kaulaa vielä 3 cm jäljellä ja eikä edes pehmentynyt ja lääkäri varoitteli , että menee varmasti kolme päivää ennen kun mitään alkaa tapahtua , mutta toisin kävi.

Eli aamulla noin 10 aikaan laitettiin pilleri kohdensuulle toka pilleri siinä klo 14 ja kolmas klo. 18 silloin samalla kätilä tutki ja totesi että kohdenkaulaa vielä 1,5 cm jäljellä.

Sitten alkoi tapahtua alkoi YKSI SUPISTUS joka ei koskaan loppunut !

Klo 19 pyysin kätilö katsomaan kun tuntui että joku puskee alapäässä.

Tutkittiin ja suu auki 3 cm ja sitten loput 7 cm aukesi 26 minuutissa ja siihen loppu vasta supistus.

Kätilö ei uskonut kun sanoin että nyt se tulee totesi vain että puhaltele kaikessa rauhassa.

Johon minä tokaisin en enää pysty NYT SE TULEE !!!

Ja niin tuli lapsi tuli vauhdilla sängylle siinä oli kätilöllä kiire vetää hanskoja käteen.

Mutta kaikki kuitenkin meni hyvin.

Synnytys käynnistettiin rv 38+6, koska lapsiveden määrä oli hälyttävästi vähentynyt. Torstaina kuulin, että synnytys käynnistetään seuraavana päivänä. Täytyy sanoa, että vähän rupes pumppu jyskyttämään jännityksestä siinä vaiheessa. Menin sitten perjantaina sairaalaan, jossa sain heti aamupäivällä cytotec-tabletin murusen emättimeen. En tarkkaan nyt muista, mutta taisin saada niitä silloin perjantaina ehkä kolmeen kertaan. Mitään ei alkanut tapahtua ennen kuin illalla myöhään alkoi supistukset. Kätilö antoi supistusten esto lääkettä, jotta saisin nukuttua yön (vähän hassua minusta). Estolääke auttoi muutaman tunnin, mutta kolmen-neljän aikaan yöllä heräsin kun supisteli niin kovin. Supistelut tuntuivat siinä vaiheessa jo kovilta, mutta yhdeksän aikaan aamulla laskettiin synnytyksen vasta varsinaisesti alkaneen. Kätilöt olivat vielä tosi pitkään sitä mieltä, että noinkohan se vauva nyt lauantainakaan syntyy. Itse olin ihan toista mieltä, sen verran kovia supistukset olivat. Ne eivät vaan alkuun saaneet kohdun suulla juuri mitään aikaiseksi. Kovasti tuputettiin vielä lounasta, mutta en todellakaan voinut kuvitellakaan syöväni. Oksennuskin tuli siinä jossain vaiheessa. Neljän aikaan iltapäivällä kätilö vasta tajusi, että no kyllä se taitaa kohta syntyä. Kohdun suu aukesi sitten lopulta ihan hetkessä. Sain epiduraalin klo 17.10 ja vauva syntyi 17.55. Ei hirveesti ehtinyt epiduraali auttamaan...

Käynnistetyksi synnytykseksi meni ilmeisesti aika hyvin, tosin voi olla, että supistukset olivat jossain vaiheessa vähän rajumpia kuin olisivat olleet ilman käynnistystä. Luulen, että ilman käynnistystä mulla olis kestänyt avautuminen tosi kauan.

Blomma rv 16+5 (toivottavasti tämä saa syntyä ihan omaan tahtiinsa)

Mulla eka synnytys käynnistettiin rv. 41+1. Vedet meni torstaina aamuyöllä kolmelta,mutta säännöllisiä supistuksia ei kuulunut. Illalla sain kankkuun piikin joka kätilön mukaan vois auttaa synnytyksen alkamiseen. Saikin aikaiseksi tunnin kaksi jo tuntuvia supistuksia jotka sitten käyrällä hiipuivat. Lopulta nukuin kahden unilääkkeen voimin kahdesta aamukahdeksaan. Perjantaina aamupäivällä lääkäri katsoi kohdunsuun joka oli 4 senttiä auki! Jee, eikun saliin ja tippa käteen. Säännölliset supistukset alkoi tunnin päästä klo.13 ja poika syntyi luomuna vähän viiden jälkeen. Nyt kolme synnyttäneenä sanoisin että vesien menon jälkeen (1. ja 2.) supistukset oli aikas samanlaisia . Toista ei käynnistetty. Kolmannessa vedet meni vasta ponnistaessa ja supistukset ikäänkuin varkain voimistuivat. Ei kuitenkaan samanlaisiksi (ihan) kuin edellisissä. Tiedä sitten onko käynnistyksellä ollut kipuihin merkitystä.Omasta kokemuksesta sanoisin että vesien meno ainakin vaikutti. Kaikki synnytykset mulla on myös olleet suht nopeita ,4,3 ja 3 tuntia. Kolmas lähti myös itekseen. Tsemppiä sulle koitokseen!

eikä mulla ole pahaa sanottavaa. En tosin tiedä mihin vertailla kun en ole ilman käynnistystä koskaan synnyttänyt, olen kuullut että supistukset ovat ärhäkämpiä käynnistys oksitosiini tipoilla kuin luonnolliset supistukset mutta kyllä nuo käynnistys supistuksetkin kestää... Noista sytotec-tableteista ja puikoista kohdunkaulan suulle ei ole mulla ollut yhtään mitään tehoa, ei enes supistuksia ja nyt viimeisestä niitä ei edes yritetty vaan samantien synnytyssalissa puhkaistiin kalvot ja annettiin oksitosiinitippoja. Synnytykset kestäneet ensimmäisesta 18 tuntia ja nyt tästä viimeisestä 14 tuntia joten ei ihan mahdottoman nopeasti ole mitään tapahtunut mutta kuitenkin , kun ilman käynnistystä ei mulla ole kyllä ollut mitään toivoa ... tai siltä ainakin tuntui kun ei supistuksia ja rv. jo 42+3 . Joten älä kauheasti jännitä (helppo nyt sanoa)

tSEMPPIÄ SYNNYTYKSEEN

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat