Vierailija

romaninimi tai ulkomaalainen nimi? Täällä kaikki vähänkään poikkeavat nimet haukutaan. Minusta alkaa oikeasti tuntua että se on vain kateellisten panettelua ettei kukaan vaan anna lapselle kivaa nimeä kun oma mielikuvitus ei riitä kun Maijaan ja Mattiin

Sivut

Kommentit (29)

Nadjaa en antaisi Suomessa suomalaiselle lapselle. D-kirjain ei suju ihan noin vain, esim pohjanmaalla.

Pidän myös vähän naivina sitä, että vieraskieliseltä kuullstavia nimiä palvotaan ja pidetään " hienoina" .

Tekemällä tehdyt ja väännetyt nimet ovat pahinta.

KERTOISITKO KYMMENEN PARASTA TEKEMÄLLÄ TEHTYÄ NIMEÄ !

VÄÄNNETTYNÄ TAI ILMAN!

hahmolla. Ei liene suotavaa laittaa tänne yksittäisten ihmisten nimiä mutta nimestä tuli siis mallia " Uuno Turhapuro" . Ehkä se oli vanhempien mielestä hauskaa mutta miettisin kahteen kertaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapsena siihen ei kiinnittänyt huomiota, nuorena halusi samaistua muihin ja käytinkin silloin lempinimeä, jolla lukiokaverit mua edelleen kutsuu=) Nykyään olen ihan ylpeä nimestäni. Luulisin, että aika samaa rataa menee muidenkin erikoisten nimien haltijoiden ajatukset. Rasittavaa on se, että aina joutuu huomauttamaa nimen kirjoitusasusta, joka kuitenkin lausutaan samoin kuin kirjoitetaan, mutta kuulostaa hieman samanlaiselta kuin yksi yleisimmistä nimistä. Ennen oli sukunimikin erikoinen, mutta naimisiinmenon myötä se n tankkaaminen on jäänyty unholaan,.

Vierailija:

Lainaus:

vaan erikoisuudentavoittelu.

Ja vaikka joku tavoittelisikin erikoisuutta, niin so what? Oletko sinä liian tavis voidaksesi sulattaa erikoisuuden?

Kutsumanimeksi tulee Cisu!

Aivan eri kuin Kisu.

Vierailija:

Lainaus:

Saaga, Tuua, Inkaliina. Minusta kaikki hyvän maun nimiä toisin kuin esim Cisuliina.

Erikoinen nimi haittaa lasta TODELLA PALJON, kunnes on ohittanut murkkuiän ja aikuistuu oikeasti - eli joskus kolmannella vuosikymmenellä omasta erikoisesta nimestä tulee ensin hyväksyttävä ja sitten ylpeyden aihe. Ne ensimmäiset 21+ vuotta ovat tuskaa! Kiusaamista ja huonoja vitsejä koulukavereilta, huomautuksia ja kysymyksiä aikuisilta, kukaan ei kuule nimeäsi oikein eikä usko sitten kuulemaansa, aina joudut selittämään kumpi on etu- ja kumpi sukunimi (ellet sitten ole Virtanen tms.), ja aina joudut tavaamaan nimesi kaikenmaailman videovuokraamoissa, virastoissa, HKL:n toimistoissa, puhelimessa vaihteelle, missä nyt vaan tarvitsee nimensä kertoa. Koskaan et voi esitellä itseäsi yksinkertaisesti: " Olen Anna Virtanen." Sen sijaan esittelystä tulee aina kauhea souvi, jota jännität jo etukäteen kun pitää ensin selvittää mikä nimesi on ja miten se kirjoitetaan, selittää, mistä nimi tulee ja miksi olet sen saanut, sekä kuulla samat vanhat vitsit joita kuulit nimestäsi jo kouluaikana.

Erikoisesta nimestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Uskokaa pois!

(ps. Onneksi oma nimeni on sentään LYHYT, voi kiesus jos se olisi jotain Alisariidzarehtis...)

että ruotsalaiset/ruotsinkieliset ääntävät sanan toa tuua ja se tarkoittaa VESSAA. Jos nyt joku haluaa ristiä lapsensa Vessaksi niin siitä vaan, mutta minusta _se_ olisi lapselle ikävä nimivalinta.

Mainitsemasi nimet ovat ihan kauniita, ja esim. Tuuahan sopii hyvin suomalaiselle lapselle. Nadjaa en antaisi Suomessa suomalaiselle lapselle, mutta ymmärrän jos joku sen päätyy antamaan. D-kirjain ei suju ihan noin vain, esim pohjanmaalla.

Pidän myös vähän naivina sitä, että vieraskieliseltä kuullstavia nimiä palvotaan ja pidetään " hienoina" .

Tekemällä tehdyt ja väännetyt nimet ovat pahinta.

Vierailija:

Lainaus:

Saaga, Tuua, Inkaliina. Minusta kaikki hyvän maun nimiä toisin kuin esim Cisuliina.

Tai oli varsinkin omassa ikäluokassani. Olin kuullut jostakin tosi tosi vanhasta mummosta, jolla oli sama nimi, ja nyttemmin muutamasta pikkutytöstä. Kun olin lapsi tuli kuitenkin useammin vastaan ihmisiä, jotka eivät olleet moista nimeä kuulleetkaan ja joihinkin koulunkin papereihin ja jopa todistuksiin oli välillä merkittynä mun nimeni tilalle nimeäni vähän muistuttava tavallinen perusnimi. Myös tyttönimeni oli harvinainen, niin että sain kieltämättä selitellä nimeäni vähän joka paikassa.

En koskaan kokenut, että tästä olisi ollut

Lainaus:

mitään

haittaa. Olin ylpeä nimestäni, joka oli erikoinen ja jolla oli erityinen merkitys (mun nimeämiselläni oli erityinen tarina, jota vanhemmat kertoivat mulle jo lapsena). Joskus teininä saatoin kai teeskennellä ärsyyntynyttä, kun korjailin " tuhannetta kertaa" nimeen liittyvää virhettä, mutta oikeasti olin silloinkin salaa mielissäni.

Tietenkin on hyvä, etteivät Luciferit sun muut mene läpi, mutta oikeasti: ketä haittaisi, jos jonkun nimi olisi vaikkapa Zcessiga? Joudutaanhan sitä paljon yksinkertaisempiakin nimiä tavaamaan (Pia vs. Piia jne).

Samanlaisuusko sitten on parempi? Viisi Saria luokassa? Suomalaisia kalenterinimiä on vähän, osa niistä on jo tuttujen nimenä ja osa rumia. Ei siinä oikeasti ole paljon valinnanvaraa. Luulen että jokainen antaisi nimen kalenterista jos olisi tarpeeksi valinnanvaraa. Saahan vaattetkin ommella itse jos ei kaupasta löydy sopivaa ja se on suorastaan suotavaa!

Nimi on nelikirjaiminen ja täysin suomen äännejärjestelmän mukainen, eikä se merkitse mitään. MUTTA se eroaa vain yhden kirjaimen verran monista hyvin yleisistä nimistä. Aina kun sanon nimeni kysytään " mikä? mikä?" . Vain ulkomaalaiset kuulevat sen ensimmäisellä kerralla.

Pidän kyllä nimestäni. Päätin tosin että ne asiat, jotka voi hoitaa vain puhelimessa, hoidan toisella nimelläni (joka on " tavallinen" ). Näin päätin sen jälkeen, kun sähkösopimusta tehdessäni sain jankata nimeäni uudestaan ja uudestaan, selkeästi ja kirjain kirjaimelta ja silti sähkölaskussa lukee aivan merkillinen versio.

Itselläni on myöskin erikoinen nimi ja minulle se on tuonut pelkästään positiivisia asioita =) Nimi on heti jäänyt kaikille mieleen, esim. nuorempana tyypit muisti minun nimeni heti ja kaverini tuskastelivat kun heidän nimensä ei jäänyt niin hyvin mieleen.

Lapsena pidin itseäni erikoisempana kuin muita ihan vain nimeni takia ja tämä on nostattanut itsetuntoani hieman (mikä myöskin on vain positiivinen juttu, koska koulukiusaajat saivat kyllä itsetuntoni alas sitten myöhemmin).

Itse ainakin aion antaa lapselleni sellaisen nimen, joka ei ihan heti joka toisella ole. En siis mitään vaikeasti lausuttavaa tai sellaistakaan mikä kuulostaa vieraskieliseltä. Onhan kyseessä pieni uusi ihminen, joka ansaitsee nimen, joka on vain hänelle tarkoitettu ja kuvaa vain häntä =)

eikä niissä ole mitään pällisteltävää. Itse en oikein tykkää kaikista näistä Otava-Salama-muotinimistä, kun ne on jotenkin niin piinallisen muotinimiä, enkä ylipäätään siitä, että aina vauhkoonnutaan jostakin nimestä, minkä takia sennimisiä sitten on viisi samalla luokalla. Itse olen ikäluokkaa, jossa Sareja, Päivejä, Tiinoja, Jareja ja Juhia TODELLAKIN riitti.

Minun lapsillani on isotätiensä nimet ja ne eivät ole kaikkein yleisintä laatua, mutta kuitenkin sellaiset, ettei niitä joudu tavailemaankaan ja tää on musta ihan hyvä näin. Varsinkin kun sukunimemme on sitten vähän poikkeava ja se pitää joka tapauksessa tavata...

on ihan itse sen muuttanut vanhempana ja nimen omaan erikoisuuden tavoittelun takia. Mainostoimistoista löytyy usein ne kaameimmat itse keksityt nimiviritelmät, joilla yritetään vain erottua massasta.

...olemme saaneet paljon ihmettelyä osaksemme. Miksi näin? Miksei noin?

Nimet ovat meistä tyylikkäät, kauniit ja ihan parhaat lapsillemme. Kenelläkään ei ole tuntunut olevan vaikeuksia painaa niitä mieleensä. Lapsemme muistetaan aina nimeltä nopeasti. Kaimoja on, mutta ei ole vielä sattunut samoihin harrastuksiin/ryhmiin/luokkiin.

Kauniita nimiä on maailma pullollaan, mutta sellaisia, jotka olisin omillemme laittanut on tosi vähän. Kovat kriteerit ;-)

Erilaisuus ja erikoisuus on eri asia kuin erikoisuudentavoittelu.

Mielestäni erikoisuudentavoittelu nimissä on mautonta. Parempi yleinen ja kaunis nimi, kuin joku cisuliina.

Vierailija:

Lainaus:

Ja vaikka joku tavoittelisikin erikoisuutta, niin so what? Oletko sinä liian tavis voidaksesi sulattaa erikoisuuden?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat