Seuraa 

Siis tarkoitus olis kysellä, että millä raskausviikolla aloititte laittelemaan vauvan huonetta/nurkkaa kuntoon. Eli siis sängyn ja hoitopöydän kokoaminen, vaatteiten ja vaunujen ostelu jne.

Minä olen nyt raskausviikolla 18+3 ja tänään kävin hakemassa hoitopöydän kellarista, että nyt voin sitten pikkuhiljaa pestä uusia (jo nyt ostettuja) ja esikoisen vanhoja vaatteita ja sitten laitella vauvan nurkan (meidän makurissa) kuntoon.

Sängyn ajattelin noin kuukauden päästä käydä kellarista hakemassa ja koota senkin.

Olenkohan minä ihan hullu, kun toimet näinkin pitkällä jo ovat?

karoli ja masupoju 18+3

Sivut

Kommentit (22)

yritän tosin saada ne kaikki kuntoon nyt lähimmäisen viikon,kahden aikana koska tuntuu välillä siltä että vauva vois syntyä koska tahansa...

musta olis ollut niin kiinnostavaa tietää, miten muilla. Mun mies pitää mua hulluna, koska nyt jo laitan paikat kuntoon, mutta itse ajattelen näin:

Mulla on laskettu aika helmikuussa, tosin keisarinleikkauksen takia vauva tulee syntymään n. 10 päivää aiemmin. Juuri sitä ennen on hirveä joulupuuhaileminen, ja kaikkihan tietää, miten paljon joulun " laittamisessa" tekemistä on. Sen vuoksi haluankin viimeistään marraskuussa kaíken olevan kunnossa, että adventtiaikana ei sitten paljon tarvii touhuta.

karoli ja masuasukki 18+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaatteita olen pessyt ja laittanut valmiiksi äitiyslomalle jäännistä alkaen, mutta vieläkään pinnasänkyä ei ole kasattu. Samoin vaunuja, turvakaukaloa ja muita tarvikkeita olemme hankkineet vasta lähellä äitiysloman alkua. Nyt laskettuun aikaan on 2 viikkoa, joten lähiaikoina pitänee tehdä loputkin hommat...

ikäeroa muksuille tulee noin 2,5v.

olen siirtänyt esikoisen vaatteet lastenhuoneen komeroon makkarin lipastosta.

ollaan laitettu lastenhuone muutenkin kuntoon, että pojan sänky voitaisiin pian siirtää sinne. vasta luovuttiin tutista, että odotellaan nukkumapaikan vaihtoa vielä kuukausi kenties.

mahtuu sitten pinnis aikanaan talvella makkariin.

olen pikkuhiljaa pessyt vauvanvaatteita varastosta lipastoon. ja tehnyt muutenkin inventaariota, että mitä on, ja mitä ehkä voisi hankkia.

ostin pienen toppapuvun, kokoa jotain 56. saa vauvan sitten turvakaukaloon kunnolla kiinni, kun ei ole pelkkää haalaria pursullaan koko kaukalo.

hankimme hiljattain tuplarattaat. hankinnan ajankohta oli kyllä omasta mielestänikin aika aikainen, mutta kun sattui tulemaan hemmetin hyvät käytetyt erittäin edullisesti vastaan, niin tartuttiin tilaisuuteen.

nutun, sukat, lapaset, housut jne olen neulonut.

hoitopöydän paikkaa pitäisi alkaa miettiä, kun se lkaappi-osa on jo aivan muussa käytössä ollut, ja makkarissakin on enemmän huonekaluja kuin esikoisen aikaan.

tarvitaankohan kenties toinen lipasto, että saadaan se hoitopöydän alkuperäinen siihen hoitopöytäkäyttöön, mahtuuko se yleensäkään kätevästi minnekään, ja onko se yleensäkään tarpeellinen sittenkään.

pikkuhiljaa laitellaan, ja tarpeellisia hankitaan.

viimetinkaan ei haluta jättää järjestelyjä, kun pojan pitänee ensin rauhassa tottua kaikkiin muutoksiin (nukkumiset ja turvaistuimen paikan vaihdos, jne.. ) ennen kuin se vauva sitten oikeasti tulee.

ja toisaalta, itse olin edellisessä raskaudessa niin väsynyt ja vaivainen loppuaikoina, (väsynyt olen kyllä ollut koko ajan) että ei viitsi tarkoituksella sinne senkään tähden jättää suurempia juttuja.

onneksi melkein kaikkea on jo. pinnasängyn patja, pinnasuoja ja hoitoalusta olisi kai varsinaisella puutelistalla ainoastaan.

-ennis- rv18+5

...mutta isoimmat hankinnat (kaukalo, rattaiden tilaus) taidettiin tehdä jo n. 2-3 kk ennen laskettua aikaa, jolloin lastentarvikeliikkeissä oli alennusmyynnit. Intoa ja aikaa valmisteluihin oli silloin iiihan eri tavalla, silitin harsot ja viikkailin vaatteita väreittäin, heh. Vaatteet ja pinnasänky taisivat olla valmiina siinä rv 35-36, kun " eihän sitä koskaan tiedä" . Tyttö syntyi rv 41+5 eli kyllä siinä ehti jo naputella sormia pöytään vähän aikaa ilman mitään valmisteltavaa.

Nyt ollaan taas rv 35+ eikä juuri mikään ole varsinaisesti valmiina ensi viikonloppuna tapahtuvan muuton takia. Tuplarattaat haettiin pari viikkoa sitten, kaukalo on vielä lainassa kaverilla joka lupasi tuoda sen viimeistään laitokselle. Vauvan vaatteet ovat kyllä puhtaina äitiyspakkauksen laatikossa, lakanoita olen hieman silittänyt yms. Uudessa asunnossa on sitten kiva laittaa kaikki valmiiksi, ostaa pieniä vaippoja ja tutteja yms. Nyt pidän peukkuja että ehditään muuttaa ennen vauvan syntymää, mutta enköhän istu taas maha pystyssä valmiissa kämpässä odottelemassa vielä marraskuussa (l.a. 26.10).

mut nyt muutaman viimeisimmän raskauden, niinkuin tämänkin seitsemännen, aikana olen laittanut n. rv 33-35 välillä vähitellen kaiken kuntoon. Sillä ajatuksella että jos vauva sattuu syntymään rv 35 tienoilla, niin voi olla että hän pääsee kotiin samaan aikaan kuin minäkin. JOs vauva syntyy aiemmin, ehdin laittaa vaatteet ja muut valmiiksi sillä aikaa kun hän on keskolassa. Ei siinä nyt ajallisesti niin paljon mene aikaa vaikka silitän ja pesen kaikki vaatteet ja muut tykötarpeet. Ehtisin siis tehdä sen vaikka aamuisin jos olisin iltapäivät vauvan luona sairaalassa.... mulla on ollu vähän uhkaa et vauva aikois syntyä ennen aikojaan.

Nyt mulla tuli 35 viikkoa täyteen tänä viikonloppuna ja perjantaina katsoin viimeiset jutut valmiiksi. Tosin en laittanu vielä lakanoita sänkyyn pölyyntymään, mut muuten on kaikki valmiina. Turvaistuimen kangas, kaikki vaatteet yms pesty ja sairaalasta haku vaatteet etsitty valmiiksi.

aikas aikasin oon laitellut kaikkea.

Tästä toisesta aikaisemmin kun ensimmäisestä ja hyvä että ajoissa laitoin kun nyt on täynnä rv34 ja oon ollu jo kuukauden levossa.

Lääkäri siis kielsi tekemästä yhtään mitään kun pikkuinen kovasti tahtoisi jo mailmaan =) siispä olis jäänyt laittamatta jos en olis hössöttäny ja se kuuluu asiaan...

Eihän siinä ole mitään hölmöä että on niin onnellinen vauvastaan että haluaa valmistautua ajoissa ja kunnolla pikkuihmettä varten...

Raskausviikot 31+4 ja laittamiset menneillään. Noin kuukauden sisällä haluaisin kyllä kaikki kuntoon, tavoite siis suunnilleen, että viikolla 35-36 olisi hoitopöydät paikoillaan ja pinnasängyt koottu yms. Saa nähdä miten toteutuu, kun on tuo yhden huoneen remontti meillä pahasti kesken ja mies vielä 2 viikkoa työreissulla ulkomailla...

Me saatiin esikoiselle tavaroita (esim. vaunut) aika paljon siskoltani, joka asuu 600km päässä, joten ne olivat hyvissä ajoin meillä. Muuten olin aika myöhäisessä eli aloittelin esim. pesemään vaatteita vasta viikko sen jälkeen kun äp-loma alkoi. Sänky kasattiin muistaakseni rv 38 ja sain kaiken just valmiiksi, kun poika syntyi rv39+. Nyt odottelen toista rv 10+5 ja tekis mieli jo nyt laitella ;)

T:Milja

jos laittais vauvalle kamat sit ku pääsee muuttaa, tai sit ku tullaan kotiin. tässä ootellaan muuttoa vielä. vaatteet on lipastossa mut pinniksen ja hoitopöydän saa kyllä kasattua nopsaa sit kun tarvii. vähän kurjaa, oishan se kiva et paikat on todella kunnossa jo kun vauva saapuu kotiin.. mut aina ei voi voittaa.

ootellaan 34+3

En tosin vielä ole juurikaan mitään konkreettista tehnyt, mutta suunnitelmissa on aloittaa jo nyt raivaamaan tilaa vauvan tavaroille (meillä on toistaiseksi kerrostalokaksio, esikoinen tulossa). Pikkuhiljaa aletaan varmasti meilläkin tehdä hankintoja.

Tämä siksi, että nyt tuntuu energiaa riittävän ja teen parhaillani diplomityötä töissä. Koska muutenkin varmasti pahin stressi sen osalta sijoittuu loppuraskauteen, on kiva kun on kaikki jo muuten valmiina.

[quote]

Kesis, rv 12+2

Mä oon aina laittanu aika myöhän kaiken valmiiksi. Esikoisen aikaan joulu-tammikuussa, kun la oli helmikuun alkupuolella. Seuraavalle melkein kaikki oli valmiina, kun tuli niin pienellä ikäerolla. Kolmoselle laitoin marraskuussa suurimman osan ja loput joulu-tammikuun vaihteessa, la oli tammikuun alkupuolella. Nyt la on marraskuun lopussa ja muutto on edessä marraskuun alussa, joten siinä vaiheessa kun muutetaan, laitan vauvan tavarat valmiiksi.

Esikoinen syntyi rv 35 helmikuussa 2003. Tammikuussa olin ostanut kuomurattaat ja alesta vähän vaatteita, sillä tiesimme vauvan olevan poika. Vauvan ollessa vielä sairaalassa (yht. 2,5 vk) minä kaahailin pitkin Kehä I:ä ja hankin loppuja tarvikkeita. Pinnasänkykin taidettiin ostaa vasta silloin. Olin ajatellut, että sitten äitiyslomalla ollessa ehtii tehdä kaikkea, pah!

Ehdin olla kaksi kokonaista päivää äitiyslomalla, kun kolmantena lähdin sairaalaan ja neljäntenä poika syntyi.

Nyt on menossa rv 28. Sen verran olemme valmistautuneet, että pojan vauva-ajan vaatteet tuotiin isovanhempien luota säilytyksestä meille. Mies (!) lajitteli niitä koon mukaan sopiviin pinoihin. Mitään muuta emme ole tehneet enkä tiedä, missä vaiheessa aion ryhtyä toimenpiteisiin. :-)

Oikeastaan ainoa hankintakin, mikä täytyy tehdä, on sitteri. Kaikki muut tarvikkeet löytyvät. JOS tämä tulokas on tyttö, käyn sitten tammialeissa ostamassa tyttövauvan vaatteita.

Yleensä kyllä säädän ja teen kaiken valmiiksi ja olen joka paikassa etuajassa, mutta tässä asiassa en. Ihan ihmettelen itseäni.

Kieltämättä kaiken valmiiksi laittaminen jo rv 18 kuulostaa aikaiselta, mutta mikäpäs siinä, jos niin haluaa tehdä. Eihän se ole muilta poissa. Meitä on niin moneen junaan tässä(kin) asiassa. ;-)

Esikoiselle pistin paikat kuntoon ajoissa eli rv 30 ja kuopukselle vasta rv 36 (poika syntyikin 36+, joten tiukille meni!). En halua esim. pedata vauvansänkyä etukäteen ettei pölyynny, sama juttu kaikkien muidenkin juttujen kanssa.

Mun lempinimi on joskus kouluaikoina ollut " Vilma-Viimetippa" , joka tais tulla siitä, etten ikinä hötkyillyt minkään asian kanssa. Kouluun tulin viime minuutilla - en siis myöhässä, mutten liian aikaisinkaan. Tästä luonteenpiirteestä johtuen, en ole kiirehtinyt vauva-asioissakaan... Kiireisempi ja perusteellisemmin valmistautuva menettelee toisin ja ei kait siitäkään mitään haittaa ole.

Esikoista odottaessani olin juuri muuttanut mieheni opiskelupaikkakunnalle, josta en saanut koulutusta vastaavaa työtä eli aikaa oli ruhtinaallisesti. Taisin laittaa vauvalle kaiken valmiiksi jo 2kk ennen laskettua aikaa. Toista, samoin kuin kolmatta odottaessani olin tiukasti työelämässä ja aloittelin vauvavalmistelut n. rvko 38. Hyvin olen ehtinyt, kaikki ovat syntyneet l.a:n jälkeen.

Nyt rvk 34 (tasan), sair.lomalla (supistusten takia) ja valmistelut menossa siinä vaiheessa, että käyn kaikkien poikien vaatekomeroita läpi - pienet varastoon ja sopivaa tilalle. Samalla kuopuksen (2v.) vaatteet siirtyvät uuteen paikkaan ja vauva perii hänen laatikostonsa. Varmaankin ensi viikolla alkaa vauvan vaatteiden peseminen. Sitten vois laittaa sairaalakassia valmiiksi... Ja ehkäpä sitä seuraavalla laitetaan pinnasänky paikoilleen, jne. No panic!

MaryMa

Mutta maltoin odottaa kuitenkin ensin ekaan ultraan, että näki onko mitään vauvaa edes tulossa..

No, vauvalla olikin niskaturvotusta ja käytiin lapsivesipunktiossa. Tuntui, että raskaus oli pysähdyksissä siihen asti, että saatiin tulokset tutkimuksesta ja vasta sen jälkeen uskalsin alkaa kunnolla odottaa!

Eli nyt rv 20 alan laitella tavaroita esim. hoitopöytä kasattiin, vauvansänky haettiin kotiin ja pesin pari potkupukua, mitä oli säästössä.

Myöhemmin syksyllä ajattelin käydä vaunukaupoilla ja hommata muut tarvikkeet ja vaatteet.

Kaikki hankinnat on tehty mutta muutto parin viikon päästä edessä ja sitten laitetaan kaikki paikoilleen samalla. Laskettuaika 22.12.

Nyt viikkoja 27+3

Esikoiselle oli kaikki valmiina n. 2kk ennen laskettua aikaa. Tälle kakkoselle olen alkanut rv 33 jälkeen tekemään valmisteluja, vielä varmaan menee viikkoja ennen kuin ihan kaikki on valmiina. Eipä ole mitään kiirettä ja onpa tekemistä viimeisille viikoille!

Marrastoive rv 35+1

noin 1,5 kuukautta ennen esikoisen syntymää. Olin aivan varma et syntyy ennen laskettua aikaa, mutta ylihän se meni 5 päivää. Jäin äippälomalle 1,5 kk ennen laskettua aikaa. Silloin oli aikaa ja energiaa laitella niitä valmiiksi pikkuhiljaa. Ostelin kaikkia tarvittavia tavaroita jne. pitkin koko raskauden ajan. Eipähän sitten tullut kertasummaksi niin paljoa ja eikä tarvinnut yhtenä päivänä ravata kaupassa hiki hatussa ostelemassa kaikkea... Ajattelin tehdä niin myös nytkin. :)

Esikoinen tulossa, joten mitään ei ollut valmiina. Muutimme uuteen asuntoon rv 20, sitä ennen olin ostanut muutaman vaatekappaleen, ja sen jälkeen aloin pikku hiljaa haalia muuta tavaraa. Amme saatiin asunnon mukana. :)

Vaunut hankittiin käytettyinä jossain rv 24 tienoilla, turvakaukalo vähän myöhemmin, vauvan vaatteita olen ostellut pikku hiljaa (kesän aleista suht paljon) ja kestovaippakauppoja tehnyt netin kautta, ja pessyt hankintoja sitä mukaa kun niitä on tullut tehtyä. Viimeisenä saatiin pinnasänky kuukausi sitten ja sen mukana miehen perheeltä vaatteita ja leluja.

Äitiysloman aikana olen lähinnä ommellut jotain lakanoita vähän pienemmiksi ja ajattelin vielä tehdä pinnansuojukset sänkyyn. Nyt on muuten valmista ja on jo tietty aikakin, kun mennään rv 38.

Ihan hirveästi ei olla ostettu " ylimääräistä" tavaraa, kun ei ole kokemusta siitä, mitä oikeasti tarvitsee. Tai siis ei kai niitä välttämättömiä ole kuin turvakaukalo ja sen verran vaatteita, että vauva pysyy lämpimänä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat