Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidän tyttö puhuu kyllä aika hyvin, mutta unohtaa toisinaan sanoja aika paljon ja sanoo " tommoinen" , " tota" tms. S ja R ei vaan tule vielä oikein joka sanassa, ja K-kirjainkin on hukassa, joskus T ja V ja M:kin.

Kissa, satu, mummo, maito, tutti, tulee oikein, mutta monasti puhe on yhtä vauvasössötystä ja käyttää itsestään omaa nimeään kolmannessa persoonassa... Milloinko puhuu " oikein" ? Vai onko meillä nyt puhekin jäänyt johonkin vauvavaiheeseen, kun pienempi sisarus on, ja sitä pitää matkia kaikessa. Osasi kyllä minusta puhua jossain vaiheessa paremminkin tuo 3v, mm. minä-muodossa jne, mutta nyt ei ...

Kommentit (5)

lapset puhuvat KESKIMÄÄRIN n. 3-sanan lauseita esim. ' tämä on minun' jne. mutta siis keskimäärin! vaihtelut ovat suuria!

meillä poika oppi puhumaan suurinpiirtein ennen kuin kävelemään. nyt 2v4kk ja puhuu jo lähes täydellisesti pitkiä virkkeitä sivulaiseilla. r-kirjain tulee joskus, joskus ei ja toki sanoissa ja sanamuodoissa on vielä virheitä, mutta siis meillä näin.

moni 3-vuotias ei puhua pukahda vielä juuri mitään ja sekin on normaalia.

sitruska ja muksut 2v4kk/2,5kk

3-vuotiaiden puheen taso on tosi vaihtelevaa. Osa puhuu tosi aikuismaisesti, kaikki äänteet ja pitkiä lauseita ja osa on ihan puhumattomia. Meillä vanhempi alkoi puhua edes jotain lähempänä neljää ja nuorempi nyt 3½v puhuu hyvää kieltä ja tarhankin mukaan harvinaisen hyvällä sanavarastolla. Äänteistä uupuu tosin vielä R, S ja vierasperäiset äänteet. R ja S olen saanut harjoitusohjeita, odottelen vaan hyvää aikaa ja pojan omaa mielenkiintoa asiaan. Kyllä mielestäni 3v.n puheesta pitäisi jo saada selvää lähes aina, joten ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä lähete puhetepautin konsultaatioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sanavarasto on aika laaja, kyselukausi menossa... Toki puhetta ymmärrämme me vanhemmat ja isoveli parhaiten, vauvamaisuutta on vielä ja välillä heittä vauva-unnukka-nunnukka -vaihteen päälle.

POika kertoilee esimerkiksi (mielikuvitus)kavereistaan, joitaka asuvat milloin missäkin. Jos pupu on kadoksissa, se on " heminaarihha" eli siis seminaarissa..." Minkä takii?" on yleisin kysymys.

Ärrä on niin vaikea, että se on vielä ällä, esimerkiksi Ritva on Liiva.

Kokonaisuutena muistelisin, että kuopus puhuu pidempiä lauseita kuin esikoinen samassa iässä ja sanavarasto juuri esikoisen ansiosta on ihan kiitettävä, ja liiankin laaja esim. " äippä on ihan pahka" .

Meilläkään poika ei sano ' minä' ,ja S ja R hakusessa,välillä S tulee joissain sanoissa oikein välillä ei ,riipppuu sanoista.

minusta kaikki vaikuttaa ihan normaalilta.Puhetta tulee kovasti hänellä,pitkiä lauseita ja heittoja. Eiköhän ne kaikki ajallaan osu kohdalleen.

Kysy neuvolasta jos mietityttää,mutta kuulostaa että teilläkin on ihan normaali meno.Tiedän joitain lapsia jotka vasta 3v on alkaneet kunnolla puhumaan.Yksilöllistä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat