Seuraa 

Eli miten tuon nyt muotoilis.. Au paireja on varmaan yhdellä sun toisella ollut, mutta ovatko he olleet aina " laillisia" , eli joista maksetaan sos. maksut ym? Vai voisiko harkita esim sukulaistytön ottamista au pairiksi, jolle maksaisi siis vain sen taskurahan.. Eli mitähän kauheuksia siitä voisi seurata.. ???

t: pihi melilea... :)

Kommentit (18)

eikös ainakin minun ymmärtääksi (tosin aivokapasiteetti voi valua äidinmaidon mukana parempaan käyttöön ;-) tuossa linkissäsi sanota juuri että taskuraha on veronalaista tuloa, nuo rajoitteet koskevat vain työnantajan sos.turvamaksua ja sairvakuutusmaksua, josta jälkimmäisestä ei paljon iloa ole, kun suomessa auppari ei mielestäni ole oikeutettu terveydenhoitoon (ellei ole eu-kansalainen)??,:

LAINAUS Ulkomailta Suomeen tulevan verotus 1.1.2006

AU-pair-työntekijät

Ulkomailta tulevan au-pair-työntekijän saama _taskuraha on veronalaista_ palkkatuloa. Jos työansio on

alle 940¿/kk tai työaika alle 18t/ viikko, Suomessa ei makseta työntajan sosiaaliturvamaksua eikä

vakuutetun sairausvakuutusmaksua.

Erityisen mielenkiintoista oli tuo tieto aupparin käsittelystä ranskassa! No siellä ainakin kehtaisin kiertää systeemejä, ei liene niin pilkun päälle... SUomessa voisi olla että maksaisin kiltisti, mutta täällä ruotsissa täytyy vedota että en nyt oikein ymmärrä tai ymmärsin ihan väärin :-)

fedjasetä:

Lainaus:

Etana:

Lainaus:

Jäi vielä kirjoittamatta että siis ei tarvi maksaa sosiaaliturvamakusua, mutta sehän on vain muutama %. Eläkemaksu pitää maksaa ja se on jotain 20% verotettavasta tulosta johons siis sisältyy myös laskennallinen ruoka ja majoitus joista siis tulee yhteensä taskurahan kanssa se 600 ¿ / kk. Lisäksi AU PAIRILLE tämä on verotettavaa tuloa, joten hän joutuu maksamaan verot ja se vero maksetaan tuosta kokonais tulosta eli au Pair maksaa valtiolle veroa noin 600 ¿ kertaa 20% eli 120 e. Ja jos Au Pairin saa taskurahaa sen noin 250¿ ja maksaa siitä pois verot, ei hänelle jää käteen kuin 130¿. Ja Au Pairille pitää jäädä käteen se vähintään 250¿, jolloin taskuraha pitää korottaa noin 400 euroon, jotta au pairille jää käteen se 250¿ verojen jälkeen. Tämä tietenkin nostaa myös eläkemaksua... Eli rahalliset kokonaiskustannukset ovat perheelle noin 560 ¿, josta valtio saa siis eri muodoissa noin 300 ¿ (eläke ja verot) ja au pairille ja noin 260 e. Olen itse tuon ruljanssin käynyt yhden au pairin kanssa läpi, joten tiedän että noin se menee...

Anteeksi, että väitän vastaan, mutta ei kyllä pitäisi näin mennä verohallinnon 1.1.2006 antaman asetuksen mukaan, joka koskee au pair-työntekijää. Katso edellä lähettämäni linkki.

periaatteessa joutuu maksamaan kaikki maksut eläkkemaksuista lähtien, toisin sitten voi saada takaisin rahaa kotitalousvähennyksen kautta.

Mutta olen myös saanut yhdeltä veroviraston tyypiltä vastauksen että jos voidaan kuitenkin katsoa että Au Pair on kulttuurivaihdossa eikä työsuhteessa niin silloin ei tarvi maksella mitään, paitsi tietenkin se taskuraha. Itse olen luonnollisesti noudattanut tätä tulkintaa :-)

Meillä ei au pairilla ole hoidettavana alle kouluikäisiä lapsia kuin poikkeustapauksissa ja pääasia on puhua lapsille saksaa ja olla kotosalla kun ala-aste ikäinen lapsi tulee kotiin koulusta...

Mutta siis suomessaskin " Verottajan" kanta riippuu ihan siltä keltä kysyy verotoimistossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sillä tietoni ovat keväältä 2005. Tosin tuossa laittamastasi linkistä löysyin tietoa vaon sotu ja sava maksujen maksujen maksamisesta (tais siis ettei niitä tarvitse maksaa). Mutta en en löytänyt kohtaa jossa sanotaan ettei Au Pair olisi verovelvollinen. Ehkä luin sen vain huonosti :-)

meillä ollut kolme au pairia. Virallisuudeksi riittää että jos au pair oleskelee yli kolme kuukautta niin hänet täytyy ilmottaa esim täällä Saksassa bürgerbürossa. Au pairista ei tarvi maksaa sosiaalimaksuja eikä hänen palkastaan mene veroa koska se ei ole palkka vaan taskuraha. Olemme ottaneet au paireillemme virallisen au pair -vakuutuksen, maksaa 10 euroa kuussa ja korvaa mm jos au pairimme hajottaisi auton tai kattokruunun (mitä meillä ei kylläkään ole), sen lisäksi korvaa jos au pair pitää vaikka lentokoneella kuljettaa kotimaahan (vakava sairastuminen/kuolemantapaus). Au pairin on otettava mukaansa Suomesta kelasta saatava kans. väl. sairausvakuutuskortti (vastaa vanhaa E111-lomaketta). Sillä au pair saa Saksassa kaikki mahdolliset lääkärihoidot.

Olemme siis laittameet mol.fi:n sivuille ilmotuksen että etsimme au pairia ja hakemuksia on sadellut pilvin pimein.

perhe on velvollinen maksamaan tytön verot&sosturvamaksut&työnantajamaksut joihin huomioidaan etuina ruoka ja asuminen, verotusarvo taitaa olla 400e tiennolla.

Ruotsin verosysteemistä en tiedä tarkkaan, muuta kuin sen että ei täällä taida olla kuin kourallinen virallisia au paireja :-) Kielikurssi tosiaan kuuluu " diiliin" mutta minusta sen verran voi noudattaa virallista linjaa ja au pair kin saa ikään kuin lisää palkkaa.

Ehkä on joku muukin eu-maa joka verottaa, mutta epäilen...

melilea:

Lainaus:

sos.turvamaksuja. Lisäksi pitää todistettavasti ilmoittaa kielikurssille, joka sekin maksaa useimmiten mannaita.. Eli helposti au pairin " taskuraha" tuplaantuu. Näitä maksuja siis olisin halunnut kiertää.

sos.turvamaksuja. Lisäksi pitää todistettavasti ilmoittaa kielikurssille, joka sekin maksaa useimmiten mannaita.. Eli helposti au pairin " taskuraha" tuplaantuu. Näitä maksuja siis olisin halunnut kiertää.

Meilla on ollut ja ihan hyvia kokemuksia. Mutta koska seka perhe etta tytto ei saa jarjeston tukea, taytyy olla tosiaan hyvin selvilla mitka on tyton odotukset, ja mita perhe aikoo tytolla teettaa. Eli kaikki mahdoton ja mahdollinen kannattaa kayda lapi, myos miten toimitte jos tytto itse haluaa lahtea kotiin ennen aikojaan tai jos itse haluatte lahettaa hanet takaisin.

Au pair ei edes saa palkkaa vaan nimenomaan taskurahan. Toisekseen eikö Suomessakin saa vuodessa tienata 6000 euroa ilman että pitää veroja maksaa? Korjatkaa jos olen ihan väärässä.

Au pair ei ole isantaperheessa työssa, vaan asuu siella perheenjasenena, joka auttaa kotitöissa ja lastenhoidossa ja saa taskurahaa. Kannattaa katsoa netista esim au pair world- sivustoa, sielta löytyy varsin hyvat perusohjeet au pairin suhteen.

kent:

Lainaus:

Au pair ei edes saa palkkaa vaan nimenomaan taskurahan. Toisekseen eikö Suomessakin saa vuodessa tienata 6000 euroa ilman että pitää veroja maksaa? Korjatkaa jos olen ihan väärässä.

Minusta olet oikeassa. Au pair ja lastenhoitajan palkkaaminenhan ovat nimenomaan kaksi eri asiaa.

Ap:lle sanoisin, että kunhan olette samaa mieltä au pairin kanssa asioista ja miten toimitaan ristiriita-, keskeytys- ym. tilanteissa niin ei siinä sen kummempaa. Muistatte vain, että au pairin viihtyminen ja oma aika ja esim. kilen oppiminenkin ovat tärkeitä asioita ja perheen vastuulla eritoten, jos au pair otetaan ilman järjestöjen järjestämää ohjelmaa.

Minusta mietit nyt vähän liikaa ... vakuutusasia on tärkeä ja se, että terveydenhoito pelaa, mutta jos vielä EU-alueelle olet au pairia ottamassa niin en tiedä kannattaako nyt murehtia mitään vero- ym maksuasioita. Et toimi väärin, jos maksat au pairille taskurahaa ja pidät huolta muutenkin.

kun se on alle 2135 e/vuosi, markka-aikaanhan se oli muistaakseni 9000mk=1500eur. summa ylittyy helposti kun au pairilla suomessa huomioidaan asumis&ruokaedut, eli verot lasketaan taskuraha+edut=summasta eli n650e/kk. Au pair tosin saa käteen sen n. 280e/kk mikä siis on suiositus palkka.

Suomi ja ruotsi eivät siis ole ratifioineet sitä sopimusta jossa taskuraha on taskurahaa vaan katsovat sen olevan palkkaa...

kent:

Lainaus:

Etana:

Lainaus:

Jäi vielä kirjoittamatta että siis ei tarvi maksaa sosiaaliturvamakusua, mutta sehän on vain muutama %. Eläkemaksu pitää maksaa ja se on jotain 20% verotettavasta tulosta johons siis sisältyy myös laskennallinen ruoka ja majoitus joista siis tulee yhteensä taskurahan kanssa se 600 ¿ / kk. Lisäksi AU PAIRILLE tämä on verotettavaa tuloa, joten hän joutuu maksamaan verot ja se vero maksetaan tuosta kokonais tulosta eli au Pair maksaa valtiolle veroa noin 600 ¿ kertaa 20% eli 120 e. Ja jos Au Pairin saa taskurahaa sen noin 250¿ ja maksaa siitä pois verot, ei hänelle jää käteen kuin 130¿. Ja Au Pairille pitää jäädä käteen se vähintään 250¿, jolloin taskuraha pitää korottaa noin 400 euroon, jotta au pairille jää käteen se 250¿ verojen jälkeen. Tämä tietenkin nostaa myös eläkemaksua... Eli rahalliset kokonaiskustannukset ovat perheelle noin 560 ¿, josta valtio saa siis eri muodoissa noin 300 ¿ (eläke ja verot) ja au pairille ja noin 260 e. Olen itse tuon ruljanssin käynyt yhden au pairin kanssa läpi, joten tiedän että noin se menee...

Anteeksi, että väitän vastaan, mutta ei kyllä pitäisi näin mennä verohallinnon 1.1.2006 antaman asetuksen mukaan, joka koskee au pair-työntekijää. Katso edellä lähettämäni linkki.

leppäkerttunen:

Lainaus:

kun se on alle 2135 e/vuosi, markka-aikaanhan se oli muistaakseni 9000mk=1500eur. summa ylittyy helposti kun au pairilla suomessa huomioidaan asumis&ruokaedut, eli verot lasketaan taskuraha+edut=summasta eli n650e/kk. Au pair tosin saa käteen sen n. 280e/kk mikä siis on suiositus palkka.

Suomi ja ruotsi eivät siis ole ratifioineet sitä sopimusta jossa taskuraha on taskurahaa vaan katsovat sen olevan palkkaa...

kent:

Lainaus:

Verottajan sivuilla koskien SUOMEA ja au pairin ottamista sinne on, että jos au pairin työansio on alle 940 euroa kuukaudessa tai työaika alle 18 tuntia viikossa ei sosiaalimaksuja tai veroa peritä. On siis kyllä enemmän mitä taskurahaa ja etuja saa olla kuin tuo 2135 e/ vuosi !!!!!!

Tähän au pairien idea juuri perustuu verrattuna lasten hoitajan palkkaamiseen.

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2487;72358#search=%22au%20pair...

Itse olin aikoinani ai pairina, ja muistelin että perhe juuri tuon maksun takia hieman huijasi, ja ilmoitti että tein töitä jotain 3h / päivä, ja palkkana oli siis ainoastaan asunto ja ruoka, ja silti heidän piti jotain sosiaaliturva maksuja tuosta asunnon ja ruuan oletetusta arvosta maksaa.. No, siitä on jo aikaa, joten otin siis selvää au-pair järjestön kautta, ja joltain au-pair opas sivuilta sain myös saman tiedon, että virallisesti palkka (siis taskuraha) 30h viikkotyöstä 233-280 eur joista kaikki sos maksut olisi jotain yli 400 euroa, mutta joista pitäisi maksaa vain työnantajan osuus 178 euroa. Lisäksi todistettavasti ilmoittaa ranskantunneille, ja hankkia kulukulippu yleisiin kulkuvälineisiin.. Ja mitään hoitoavustuksia ei voi caf:lta (vastaa kelaa) anoa. Eli AUTS, alkaa olla aika hintaista!

Eli jospa sittenkin " pimeänä" . Ja jos laitan Suomessa ilmoituksen, niin eipä minun kannata varmaan koko asiaa mainita ennen kuin yhteydenottojen yhteydessä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat