Vierailija

Onko muita, joita lasten vaatteiden huoltaminen uuvuttaa ja kypsyttää? Meillä vain kaksi lasta ja silti tuntuu, että koko ajan saa olla läträämässä, pesemässä ja silittämässä, korjaamassa ja ostamassa. Varsinkin näin syksystä iskee epis, kun pitää alkaa haalia syksyn ja talven eskari- ja hoitovaatteita... Miten te muut jaksatte?

Sivut

Kommentit (23)

Ainakaan Helsingissä ei pahasti ollut tytöille mitään muuta kuin tunikoita ja legginsejä alessa. Ei ollut housuja, eikä ollut mitään neuletakkeja tms.

Mullakin on kyllä haalarit ja ulkovaatteet yms. mutta sisävaatteita ei näköjään ole tarpeeksi.

Samaten sitten kun alan käydä niitä jo varastoituja vaatteita oikeasti läpi, osa onkin pieniä/isoja, osassa on tahroja, jotka ei lähde jne. Eli loppujen lopuksi on kasa sekalaista jäljellä. Argh. Ehkä minusta vain tuntuu nyt siltä... Ei millään huvittaisi. Sorry, lakkaan valittamasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli ostan aleista tai muuten jo isompia kokoja (yhtä isompaa ainakin) lapsille, joten koskaan ei tule tilannetta että lapsille pitäisi kerralla ostaa koko syyspuvusto. Halvemmaksikin tuo tulee.

Meillä menee pesusta aina suoraan "paripuolten laatikkoon" pari sukkaa. Ja sitten kerran pari kuussa käydään se parittomien sukkien laatikko läpi, ja aina tulee monta paria sukkia. Itse asiassa lapsi tykkää tehdä sitä hommaa. On aina tosi tärkeänä vertailemassa sukkia ja bongaamassa pareja.

Meillä on tosi hoikat lapset, joille on vaikea löytää sopivia "alaosia". Mikään ei pysy ylhäällä. Inhoan housujen metsästämistä!

Sukat ovat tosiaan aina parittomia - ja pienemmälle ilmestyy kaikkialle sitkeitä tahroja... Isompi hukkaa ja rikkoo.

Ja minä en osaa tinkiä silittämisestä. Silitän t-paidatkin ja kaiken muunkin aina.

Ap

ja silti sitä pyykkiä kyllä riittää ihan omiksi tarpeiksi. Mies jo totesikin, että jos toinen lapsi saadaan, niin kuivari menee saman tien hankintaan, ja olen kyllä asiasta samaa mieltä. Ja kiitollinen, että mieskin asian huomasi, vaikka mä sen pyykkihuollon teenkin! Kuivari varmaan myös helpottaa vähän tuota silitys-/mankelointirumbaa, mä nimittäin silitän ja mankeloin omia pikkuhousujani ja rintsikoitani lukuunottamatta lähes kaiken... Vielä jaksan, välillä kypsyttää. Parittelulaatikon taidan ottaa meilläkin käyttöön, kiitokset hyvästä vinkistä!

Tunikaa ja legginsiä, ei mitään muuta missään. Joitakin puolihameita oli, mutta tajuttoman lyhyitä ja epäkäytännöllisiä - ja vyötäröltä niin leveitä, että tipahtavat.

Silitän omatkin t-paitani ja muut vaatteet. En osaa olla ryppyisissä, enkä lähettää lapsiakaan maailmalle silittämättömissä vaatteissa.

Ap

Meillä pyykkihuoltoa helpotti kuivausrumpu. Sitä ennen lähes fanaattisesti silitin kaikki lastenvaatteet alushousuja ja sukkia lukuunottamatta. Nyt kuivausrummussa kaappikuiva-plus -ohjelmalla trikoovaatteet vain venyttelen kuosiinsa ja viikkaan kaappeihin. Samalla käy tuo sukkien paritus :). Vauvan velour-vaatteista tulee kuin uusia kuivausrummun jäljiltä!

Olin ennen ajatellut, että kuivausrumpu on tarpeeton kone, mutta nyt en antaisi sitä pois mistään hinnasta. Toki pellavahousut ja paitikset pitää vieläkin silitettää, kuten liinat ja vuodevaatteet, mutta määrä on huomattavasti pienempi kuin aikana ennen kuivausrumpua.

Siis ihan perus Lindexiä ja H&M:ää hoitovaatteiksi, mutta niitä on paljon. Vaikkei pesisi pyykkiä viikkoon, puhtaita vaatteita on aina.

En silitä lasten hoitovaatteita, toppahaalareita on 2 (ei Reimoja, vaan halvempia 50-70 euron), joita sitten vaihdellaan pesutarpeen mukaan.

En stressaa, mutta pojan eriparisukkien metsästys raivostuttaa välillä. Löysin juuri viimeksi sukkalaatikosta 12 paritonta sukkaa, huoh.

Haalin kesällä seuraavan talven sisävaatteet alesta, sitten ostan marketeista tarpeen mukaan kauppareissuilla. Ja haalareita tms ostan paljon käytettynäkin. Joulun jälkeen sitten lisää.

Pyykkiä tulee iso koneellinen parissa päivässä, pesen ylensä viikolla pari kertaa iltarutiinien lomassa ja viikonloppuna mahdolliset lakanat tms ekstran. Kun oikoo hyvin, ei tarvitse silittää (meikäläisen kriteereillä).

Sukkien suhteen toimii sellainen parittelulatikko, johon parittomat tuupataan. Parin viikon välein tutkin ja parittelen ne, joista molemmat ovat ilmaantuneet laatikkoon. Jos joku sukka pyörii kuukausitolkulla yksinään, heitän sen roskiin (ja yleensä sen pari ilmaantuu heti seuraavasta koneellisesta...)

Kaappikuivalla ohjelmalla kuivaus sen jälkeen lakanoiden veto ja viikkaus ja sileää on. Jos silittää haluat niin silitä vain tyynyliinat.

Kuivausrumpu on kyllä ihan ehdoton pyyhkeille, velour-vaatteille yms. nukkapintaiselle. Välillä kyllä kuivaan edelleen froteepyyhkeet narulla kun haluan että hyllyssä on myös karkeita froteepyyhkeitä rumpukuivattujen pehmeiden lisäksi.

ap, hoikkien lasten merkkejä (housuja, joissa on kuminauhasäätö): Sucre D'Orge, 3 Pommes, Lego, Elle, Claire/Brubaker, Alphabet, MeToo

Löytyskö nettikaupoista?

Wauu...mahtavaa kun jaksat silittää!

Meillä ei ole kovin paljon vaatteita käytössä. Ostan hieman reiluja vaatteita sitä mukaa kuin niitä tulee eteen, esim. nyt olen ostanut alesta perusvaatetta ensi kesää silmällä pitäen. Pieneksi jääneet vaatteet siirrän heti syrjään (lähtevät serkuille), etteivät turhaan täytä hyllyjä. Tarhassa /eskarissa on hieman reilut vaatteet varavaatteina, mutta pärjäävät niillä, jos vahinkoja sattuu. Ulkoiluvaateita on kahdet: varavaatteet on serkkujen vanhoja, mutta vielä ihan siistejä.

Itse inhoan pyykkivuoria, joten pesen pyykit heti kun kone tulee täyteen. Jostain syystä meillä ei vielä parittomat sukat ole tullut ongelmaksi. Toisinaan joku sukka saattaa olla kateissa, mutta se löytyy yleensä pikapuolin jostain lahkeesta.

Ja en edes muista, koska olen silittänyt viimeksi. Muotoilen vaatteet ripustaessani ne kuivumaan ja viikkaan pinoihin suoraan narulta. Vaatteet pysyvät riittävän sileinä, kun hyllyjä ei tarvitse sulloa täyteen.

Eli meillä pyykihuolto toimii, kun ei ole liikaa vaatetta ja kaikelle löytyy oma paikkansa.

Meillä on lapset myös ihan riukuja eli housut putoavat aina. Molemmat juoksevatkin niin, että toinen käsi pitää housuja ylhäällä :-).

H&M:llä ainakin on hoikemmille tarkoitettuja housuja ja farkuissa ja samettihousuissa ainakin on siellä sisäpuolella ne kiristyskuminauhat. Ovat ihan ehdottomat meidän lapsille.

(eikä varmaan harvinainen...).

Sisävaatetta löysin mm. markettien aleista. Siis ihan peruskamaa: sukkia, suoria collegehousuja, farkkuja ja pitkähiahisia teepaitoja cittarista ja prismasta. Lisäksi henkkamaukalta ja taisi olla jotain Sokokseltakin. Meillä on leikki-ikäisiä poikia, oilisiko se erona?

lisäksi tilasin huutonetistä ison paketin. Oli tosi siistejä, silitettyjä ja muutenkin parempaa kuin oletin. Ja bonuksena tikkari paketissa, oli iso ilo nelivuotiaalle, eikä varman hetkauttanut lähettäjän budjettia suuremmin! Kiitos sinulle, jos tunnistit itsesi.

ja kakkonen saa serkun vanhoja jotka kelpaavat tosi hyvin. Kolmonen sitten taas käyttää niitä esikoisen vanhoja vaatteita että sitä uuden ostamista ei pahemmin ole. Ja tuota kaupassa kiertämistä ei ole kun olen itse kaupassa töissä ja silloin kun aikaa jää kierrän vaate osaston läpi.

Silitän ainoastaan juhlavaatteet. Kun laittaa vaatteet kuivamaan hyvän ravistuksen jälkeen ei pahemmin ryppyjä ole. Esikoisella 8v on toki vielä hakusessa tuo vaatteiden viikkaaminen omaan kaappiin jonka jälkeen eivät enää ole sileitä mutta eipä ole rypyt menoa haitanneet. Viime viikolla ompelin eriväriset (pun, sin, valk) pyykkipussit joihin lapset laittavat likaiset vaatteet jonka jälkeen minun on helpompi vain enää lämpötilan mukaan lajitella vaatteet koneeseen. Sukat on meilläkin ongelmana kun löytyy noita parittomia melkein joka koneellisesta. Pitää varmaan meidänkin alkaa niitä nipsuttamaan.

Sukkien suhteen toimii sellainen parittelulatikko, johon parittomat tuupataan. Parin viikon välein tutkin ja parittelen ne, joista molemmat ovat ilmaantuneet laatikkoon. Jos joku sukka pyörii kuukausitolkulla yksinään, heitän sen roskiin (ja yleensä sen pari ilmaantuu heti seuraavasta koneellisesta...)

[/quote]

Kannattaa katsoa marketeista ja kokeilla. Meillä on joka perheenjäsenelle oman väriset pidikkeet, niin ei tarvitse miettiä esim. kenen mustista sukista on kyse, vaan värikoodin mukaan pinoon vaan.

Meillä noissa nipsuissa tosiaan säilytetään, pestään ja rumpu- ti narukuivataan sukat. Vaan käytön ajaksi otetaan irti. ;)

Siis perus käyttövaatteita, tyyliin college-paitoja ja -housuja, t-paitoja, farkkuja ym. puuvillaisia vaatekappaleita...Kun ne ripustaa märkänä narulle suoraksi, ne eivät kovin ryttyisiä ole. Ja arkenahan niitä käytetään. Itselleni ei tulisi mieleenkään silittää mitään muuta kuin kangaspaidat ja muut siistimmät (juhla- ja kyläily-) vaatteet!

Ja vaatteita ostan paljon kerralla. Siis kauppaan/nettikirppikselle ja kaikki kauden tarpeellinen kerralla mukaan. Ei tarvitse juosta erikseen jokaisen kenkäparin, takin ja farkun perässä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat