Vierailija

Sivut

Kommentit (34)

Tarkoitan sitä, ettei ole pienten lasten yh tai muita rajoitteita. Opettajanhan varsinainen työaika on lyhyt ja työ on urakkaluonteista. Hommat tehdään: joskus menee myöhään, joskus pääsee yhdeltä kotiin.

Ja voihan opettaja näitä iltatapauksia (oikeasti on töitä, joista ei karata tuosta vaan) varten pitää yhden illan, jolloin ottaa heidän kaikki vastaan vuoronperään.

Vierailija:

Lainaus:

vaikka niistä ei opiskeluaikoina tiedetty mitään. Ja kyllä enimmäkseen vanhemmat pystyvät joustamaan, ja se joustamaton porukka ON vain murto-osa. Mutta se murto-osa tekee joskus homman tosi vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja järkkäsin lapselle yhdeksi illaksi lapsenvahdin. Ja kävin silloin yhtenä iltana nipun näitä keskusteluja. Tänä vuonna aion ilmoittaa jo ajoissa rehellisesti, että oman lapseni hoitojärjestelyjen vuoksi en voi keskustella klo 16 jälkeen. Sitten ei keskustella jos vanhemmat ei saa järkättyä, vaikka säälihän se tietysti on. Kukaanhan ei kuitenkaan maksa mitään iltalisiä mulle jos mä illat pitkät keskustelen (ja maksan lapsenvahdille).

yhtenä päivänä lukukauden aikana varautunut olemaan esim. klo 6-18. Ja mitä korvauksiin tulee, niin saattehan te kunnon kesälomat, joululomat yms.

vaan laittaa ne todelliset ammattilaiset tuossa asiassa asialle eli tiedottaa heitä omista epäilyistään/havannoistaan. Opettajalla tuskin on samoja valtuuksia kuin esim. sosiaalityöntekijällä.

Vierailija:

Lainaus:

Se on virkavelvollisuus, eikä sille voi vain kintaalla viitata.

jos ei päivä sovi, sitten ei keskustella

(eikä myöskään silloin, kun joku unohtaa sopimansa ajan... ja jos tulee paikalle 10min myöhässä, on lapsen asioihin aikaa vain se 5min)

Jos se aiheuttaa mylläkän sinun perheessäsi, mieti opettajaa! Hänellä se mylläkkä on aika moninkertainen sinuun verrattuna.

Edelleenkin, itse pystyn järjestämään oppilaitteni keskustelut illaksi eikä se minua haittaa. Ärsyttää vaan tuollaiset vanhemmat, jotka hokevat, että meidän perheelle ei käy tämä ja tämä jne. Opelle se vaiva on todellakin moninkertainen. Opellakin kun on usein perhe.

Minä en voi pitää keskusteluja myöhemmin koska mihin laitan sitten oman hoidossa olevan lapseni jonka isä on arviointikeskusteluviikkojen aikaan reissutöissä. Tätä eivät ainakaan viime vuotisen luokkani vanhemmat meinanneet tajuta, että opellakin on elämää...

näillä muutamalla vanhemmalla tarkoitan niitä, joita ei todellakaan kiinnosta koko keskustelu, ja aikaa sovitellaan viikkotolkulla, perutaan - yleensä ilman mitään syytä tai jätetään vain tulematta paikalle. Kaikki nämä sovitut kerrat ope on jo joustanut. Ja huom: suurin osa vanhemmista joustaa edelleen todella loistavasti! (Kannattaa huomata nämä positiivisetkin asiat)

En yleistä tai provosoi, mutta valitettavasti olen törmännyt todella koulukielteisiin vanhempiin, joille mikään järjestely ei kelpaa.

Aika: olen aineenopettaja, ja pidän omalle luokalleni vanhempainvartteja, en arviointikeskusteluja. Niissä siis ekalla kerralla tutustutaan ja käydään läpi erilaisia koulunkäyntiin liittyviä asioita, ja hyvä jos puoli tuntia riittää. Jos pidän kolme peräkkäin, seuraavista katoaa ote, sillä puuha on todella intensiivistä. Tämän kolmen (joskus kahdenkin) jälkeen alkaa mieleenpainamiskyky heiketä, sillä panostan todella siihen, että ajattelen syvällisemmin jokaisen oppilaani tilannetta.

Aikaa siis menee aika monta iltaa, iltapäivää, yksittäisiä tunteja keskellä päivää jne. Viime vuonna tämä rumba kesti nelisen viikkoa, muun työn ohessa melko raskasta aikaa.

Puhelimitse?

Edellisessä koulussa hoidin näitä paljon puhelimitse nimenomaan iltaistuntojen välttämiseksi, mutta nykyisessä sitä ei hyväksytä! Tämä ei siis ole open itsensä päätettävissä.

YT: haloo, sehän maksetaan kaikille, oli valvontaluokkaa tai ei (ja niihin y-tehtäviin menee se aika muutenkin). Ne aineenopet, jotka näitä keskusteluja käyvät, saavat luokanvalvojan korvauksen 1h/viikko koko vuoden, ja se aika menee tunnetusti jo poissaolojen setvimiseen.

Eikös se ole vanhempien asia järjestää itsensä paikalle silloin.

Mä en tajua tätä, kun omien lasten hyväksi ei olla valmiit tekemään yhtään mitään, vaan aina jonkun toisen pitäisi hoitaa homma sillai kun näille minä-itse-vanhemmille parhaiten sopii. En todellakaan tajua.

Ja lisäksi pääosa palveluista on myös ihan luonastunnilla kävelymatkan päässä, mutta ei todellakaan tuo koulu. Koulu on tunnin ajomatkan päässä siellä missä kotimmekin. Miehelläni on vielä pitempi matka.

Mullekin, jos olen päivällä poissa omilla asioille, niin se on tehtävä illalla takaisin. Onneksi ei tule hoitokuluja, kun on sitten tuo mies, joka katsoo lasten perään iltasella, mutta usein silloin joudutaan perumaan meno jonkun lapsen harrastuksiin. Tuollainen päiväsaikaan " piipahtaminen" aiheuttaa siis aika mylläkän meidän perheessä.

Itse olen pitänyt arviointikeskusteluja iltaisinkin ja ei niitä todellakaan yhdessä illassa vedetä. Keskustelut ovat sitä paitsi aika työläitä.

Tässä vaiheessa syksyä olen ollut 4 iltaa töissä ja yhden lauantaityöpäivän enkä ole vielä aloittanutkaan keskusteluja.

Pidän työstäni enkä valita iltatöistä, mutta ärsyttää, kun jotkut ihmiset todella luulevat, että opettajalla yhtenä iltana vuodessa töitä tms. Kaikki keskustelut, reissuvihkoon vastailu, vanhempien kanssa puhelimessa asiointi ym. kun kertaantuu sillä oppilaiden määrällä. Minulla pienet oppilaat (25 oppilaan luokka) ja asioin vanhempien kanssa todella paljon. Tästä tulee aika monta työtuntia kuukaudessa.

Työ ei minua haittaa, vaan ihmisten vähattelevä asenne.

Todennäköisesti ilmoitan työpaikalle olevani mukamas sairaana. Työmatkani on niin pitkät, että se open vartti keskellä päivää on mulle monta tuntia, jos käväisisin koululla virka-aikaan. Joten tuskin menisin koko päivänä töihin, koska koko päivä menisi siinä kuitenkin ihan vaan matkusteluun. Ja miinuksia kertyisi niin paljon, että pitäisi joku ilta niiden korvaamiseksi tehdä pitkää päivää ja tarvin siihen sitten lastenlikkaa. Käy turkasen kalliiksi.

Miksei muuten noita voisi hoitaa puhelimitse? Isommatkin pomot keskustelee tärkeämmistäkin asioista " videoneuvotteluin" (usein kuvaa ei ole, vain ääni). Ja jos se ope haluaa nähdä äidin naaman, niin voin lähettää valokuvan tai laittaa videoklipsin. :)

Varmasti jokainen vanhempi voi kerran vuodessa työstään siihen mahdollisuuden järjestää. Olen ennen luullut, että opettajille maksetaan ylityökorvauksia iltatapaamisista, mutta niin ei kuulemma olekaan.

vaikka niistä ei opiskeluaikoina tiedetty mitään. Ja kyllä enimmäkseen vanhemmat pystyvät joustamaan, ja se joustamaton porukka ON vain murto-osa. Mutta se murto-osa tekee joskus homman tosi vaikeaksi.

että kummasti saavat autonsa huoltoon, omat ja lasten hampaat hoidettua, lääkärissä käytyä jne. mutta se vartti esim. klo 15 on mahdoton järjestää... Ja tosiaan se vartti ei tarkoita varttia opettajalle vaan ope on valmistautunut keräämällä oppilaan tuotoksia ja miettinyt sanottavaansa ennen tapaamista, muutenhan vartti menee joutavaksi löpinäksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat