Vierailija

Eli kävin kampaajalla (mies), ja olisin maksanut pankkikortilla. Kampaaja alkoi kemurrella ja selittää, että pankkikorttilaite on rikki, että pitäisi maksaa käteisellä. Ei ollut käteistä, joten kävelin sateessa muutaman korttelin verran automaatille ja takaisin. Maksoin käteisellä, ja kaveri pisti rahat taskuun, enkä saanut mitään kuittia. Aika ilmeisesti aikoi tehdä työn 'verottomasti'. Periaatteessa harmitti, tuli hieman hyväksikäytetty olo, mutta en ilennyt tehdä mitään ilmoitusta. Olisitko sinä tehnyt?

Kommentit (15)

ensinnäkään, et sinä tiedä, ilmoittaako se kuitenkin tulon verottajalle ja kirjanpitoon vai ei. Ylensä ne jotka ei aio ilmoittaa kaikkia tuloja tekee sen silloin kun asiakas muutenkin maksaa käteisellä eikä kysele kuittien perään. Jotainhan verottajalle on pakko ilmoittaa kuitenkin, joten on helpompi ilmoittaa semmoiset, joissa asiakas ei jää ihmettelemään. Todennäköisimmin se korttilaite on ihan oikeasti ollut rikki...

Sitäpaitsi monet noista pikkuyrittäjistä toimii niin kannattavuuden rajalla, että on kansantaloudelle parempi kun tekevät työnsä harmaana. Vaihtoehto ei nimittäin ole rehellinen läpinäkyvä veronmaksu vaan kortistoon ryhtyminen.

kampaajat sujauttavat osan töistään pimeästi. On kyllä rehellisäkin kampaajia olemassa jotka kiltisti lyövät kaikki koneelle, mutten itse ainakaan ala soimaamaan niitä jotka ohi kassan lyövät! On kampaajilla meinaan sen verran huono palkka, että sen vilpin heille suon! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kampaaja pisti rahan kassakonepöydän laatikkoon ja hymyili vinosti.

Tuskin näiden kampaamoiden taloudellista tilannetta sekään kohentaa, että tuollaisesta jää jotenkin valju olo eikä tee mieli mennä uudestaan.

ja tulemaan takaisin maksamaan olisin ehdottomasti VAATINUT kuitin ilman muuta ja odottanut niin kauan että sellaisen olisin saanut. Asiakasta ei noin kohdella.

Kuluttajalla on oikeus saada kuitti, mutta mikään laki ei säätele kuitin antamista. Ts. myyjän ei tarvitse sellaista automaattisesti antaa.

Olen ihmetellyt muutaman etnisen ravintolan toimintaa. Toisessa kassa on avoin laatikko, josta ei mitään kuitteja saa, vain vaihtorahan. Toisessa kassaa pidetään raollaan auki ja vain pankkikortilla maksaessa saa kuitin. Muuten vaihtoraha otetaan kassasta. Molemmat isoissa kauppakeskuksissa.

Mitä asiakas voi tehdä em. tilanteissa tarkistaakseen yrittäjien rehellisyyden? Itsekin mietin, etten halua olla jokin kyttääjää, on yhteiskunnan tehtävä valvoa yritystoiminnan laillisuutta. Toisaalta harmittaa rehellisten yrittäjien puolesta, jos muut vetävät välistä.

eikä anna koskaan kuittia. En tosin ole kuittia ikinä pyytänyt (mitä sillä tekisin). Kassakoneen tapainen hänellä kyllä on, mutta taitaa olla enempi vain rahojen säilytyslipas kun tarkemmin ajattelee..Tekeeköhän pimeästi? Hinnat ovat ainakin edulliset.

Tarkennan vielä, että olen siis sanut kuitin aina ennen muista kampaamoista, tässä kävin vain tämän yhden kerran.

Itse asiassa en muuten usko, että laite oli rikki, sen verran lipevä kaveri oli kyseessä, että pimeän työn tekeminen on minusta todennäköisempi vaihtoehto. Ja kovin vaivautuneen oloinen hän oli siinä selostaessaan, ettei pankkikortti kelpaa, että sellaisen valehtelun yksinkertaisesti tunnistaa tilanteessa.

Olen monesti asioinut pikku liikkeissä, joissa ei ole koko kassakonetta. Kuitin saa pyytämällä, silloin kirjoittavat sen käsin.

Kassakoneen pitäminen ei ole pakollista, mutta työpäivän jälkeen täytyisi yrittäjän kirjata tulot ja menot kirjanpitoon.

Tuli niin hämmentynyt olo, kun kaveri sujautti rahat vaan taskuun, etten yksinkertaisesti saanut siinä tilanteessa pyydetyksi kuittia. Totta kai olisi kannattanut, jälkiviisaasti itsekin niin ajattelen, mutta siinä tilanteessa tuli olo, että jos alan jotain kuittia tivaamaan, olen kuin mikäkin veropoliisi. Mutta tosiaan, sen verran pisti harmittamaan, että en mene sinne uudelleen. Kyseessä kampaamo/parturi Hgissä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat