Vierailija

Eihän nuo arvosta omaa työtään ollenkaan vaan tulevat jokaiseen mahdolliseen ketjuun kertomaan miten kamalaa ja kurjaa lapsilla siellä päivähoidossa on ja kuinka lapset kannattaisi hoitaa kotona työikäiseksi jotta niistä kasvaisi tasapainoisia.....

Ei sillä, kotona minä niitä olen enimmäkseen hoitanutkin mutta ihmetyttää, että joku ammattikunta voi arvostaa oman työnsä noin alas!

Sivut

Kommentit (42)

T. Toinen päiväkodin työntekijä, joka miettii alanvaihtoa

Lainaus:

* en ole koskaan tällä palstalla (enkä muuallakaan) toitottanut päiväkotien olevan huonoja paikkoja lapsille, MUTTA useimmiten kotihoito on parempaa pienille. Vaikka henkilökunta olisi kuinka motivoitunutta ja ammattitaitoista, kukin voi kuvitella tilanteen, jossa kaksi ihmistä toimittaa 12 vaippapöksyä ulkoilemaan. Tuohon tilanteeseen ei tietysti lasten kannalta vaikuttaisi millään tavalla se, että hoitajille/opettajille luvattaisiin 500€:n palkankorotus. Silti palkankorotus olisi tarpeen!

* ainakin meidän päiväkodissamme on useita tietokoneita, joilla pääsee nettiin. Kukaan ei kontrolloi tietokoneen käyttöä. Itse olen mm. tänään käynyt KAHVITAUOLLANI netissä lukemassa työsähköposteja ja omiani samalla. Mutta kuten jo moni mainitsi, myös lto:t voivat olla lomalla, äitiys-ja vanhempainvapaalla jne.

* mitä tulee varhaiskasvattajien työmotivaatioon, uskon sen taatusti vaihtelevan paljon. Omassa päiväkodissani suurin osa henkilökunnasta on kiinnostunut omasta työstään ja haluaa tehdä sen hyvin. Päiväkodeissahan työskentelee henkilökuntaa monilla eri ammattinimikkeillä ja vakansseilla. Kukaan ei todennäköisesti ole tyytyväinen palkkaansa,mutta ei siitä päivittäin valiteta, eikä se näy työn laadussa.

* oma tyytymättömyyteni palkkaan ja huonontuneisiin työoloihin (suurentuneet lapsiryhmät, työaikamuutokset jne.) on saanut minut hakeutumaan koulutukseen ja alanvaihtoon. Silti (väitän näin ja tämä on tietysti täysin subjektiivista) työntekoni ja motivaationi itse perustyöhön ei ole vuosien varrella muuttunut.

Jokatapauksessa usein mietin että onkohan meillä jotenkin poikkeuksellinen päiväkoti, koska hoitajat vaikuttavat motivoituneilta ja aidosti kiinnostuneilta lapsista, empaattisilta ja työstään pitäviltä. Päiväkoti on iso (n. 120 lasta) ja ryhmiä on paljon, omat kokemukseni kahdesta ryhmästä joista toinen on pienten ryhmä.

Itse arvostan lton ja lastenhoitajien työtä TODELLA paljon, he viettävät arkisin suurimman osan lasteni valveillaoloajasta heidän kanssaan, näin ollen koen että heillä on oma osansa lasteni elämässä. Meillä myös puhutaan hoitajista paljon kotona lasten taholta, kesälomalla tuli isommalla (3v) ihan ikävä. Toki äiti ja isä ovat ne kaikkein rakkaimmat ja tärkeimmät, mutta ovathan lastenhoitajat niitä "tärkeitä aikuisia" mummojen ja tätien ja kummien ja muiden ohella, eikös vain?

Ja jos joskus harvoin olenkin eri mieltä lastenhoitajien toiminnasta, en IKINÄ puhu tästä ääneen lasten kuullen. Uskoisin, että lasten viihtyvyyteen vaikuttaa myös se miten vanhemmat suhtautuvat heitä hoitaviin aikuisiin. Pienet korvat rekisteröivät yllättävän paljon...

Ja kyllä, ehdottomasti lisää palkkaa alalle! Vastuu on kuitenkin ihan mieletön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun kerran vaativat palkankorotusta?

Päivähoito tarvitsisi kokonaan rakenteellisen uudistuksen, jotta työskentelyolosuhteet saataisiin kuntoon.

Hän saattoi lapsen vapaapäivänä soittaa ja kysyä, että voiko lapsi tulla mukaan vaikkapa taidenäyttelyyn/ kahvilaan tms... otti lapsen mukaan kotiovelta kun oltiin matkanvarrella ja palautti samaan paikkaan. Oikeasti tykkäsi näistä lapsista. Ei merkannut tunteja "kun oli kerta itse pyytänyt". =DDD

Lainaus:

ensimmäinen hoitopaikka oli perhepäivähoito ja niin ihanaa ja työhönsä antautunutta ihmistä en ole tavannut. Meidän tyttö olisi halunnut jopa vapaapäivinä hoitoon ja välillä olikin. Hoitaja saattoi itse soittaa ja kysyä että eikö tyttö voisi tulla hoitoon kun hällä ei ole kuin yksi lapsi ja joutuisi muuten lähtemään päiväkotiin. Molemmat itkettiin kun paikkakunnalta muuton takia jouduttiin hoitopaikasta luopumaan.

ja teen työtä sydämellä, mutta kyllä palkkapäivänä välillä kirpaisee :/ Joku toinen saa kevyemmästä työstä puolet enemmän käteen kuin minä joka teen 10-tuntista päivää. Mutta en työstäni luovu! Lapset ovat ihania - omat ja vieraat :) Tämä työ ottaa paljon, mutta antaa vieläkin enemmän!

Hoitajat ja opetkin saattaa saada lapsia ja olla kotona hoitovapaalla/äitiyslomalla. Ihan oikeasti.

Ja mitä tietokoneisiin tulee, päiväkodeissa ei semmoisia työntekijöiden käytössä ole, paitsi korkeintaan jotain tekstinkäsittelyohjelmaa saa käyttää lasten juttujen dokumentointiin.

Ja miten lastentarhanopettajilla on jatkuvasti keskellä päivää aikaa istua koneella ja vastailla av:lla :O.

[/quote]

huono palkka ja heikko arvostus nakertavat hoitotyön laatua.

Olen itse sh ja voin todella allekirjoittaa väitteen.

Yleinen arvostus hoitohenkilökuntaa on täällä Suomessa tosi matala; työtä ei arvosteta, siitä ei makseta kunnon palkkaa eikä työtä suostuta kehittämään mihinkään suuntaan siten, että se auttaisi jaksamaan.

Kyllä moni arvostaa itse omaa työtään, mutta kun resurssit on vedetty äärimmilleen vuodesta toiseen, ei enää jaksa tehdä työtä niin hyvin kun pitäisi.

Sen vuoksi (liian) moni vaihtaakin alaa.

Kyseessä on pieni yksityinen päiväkoti Oulussa.

Monessa päiväkodissa kävin tutustumassa ennen kuin löysin tämän ihanan paikan. Suurin osa näkemistäni päiväkodeista oli semmoisia etten millään olisi voinut lapsiani sinne jättää.

Kyllä sen näkee hoitajista jo kaukaa pitävätkö he työstään. Ja jos pitävät niin silloin hoitavat lapset suurella sydämellä =)

Lainaus:

ihanat hoitajat :-) Näkee, että tekevät sydämellä työtään ja välittävät lapsista oikeasti. Ja Espoossa siis.

vähättelemättä kuitenkaan oman työnsä arvoa. Harvemmin opettajilta kuulee, että opettaisitte ne mukulanne kotona vaan niin tulisivat paremmin opetetuiksi kuin koulussa. Tai lääkäriltä, että katsokaa kotona netistä mikä lastanne vaivaa, tulee kumminkin parempi diagnoosi kuin täällä terveyskeskuksessa.

Pankkineideiltä on tosin kuultu, että maksaisitte ne laskunne kotona netin välityksellä ja niinpä he ovatkin hyvää vauhtia tekemässä itsensä tarpeettomiksi.

Lainaus:

kun kerran vaativat palkankorotusta?

Päivähoito tarvitsisi kokonaan rakenteellisen uudistuksen, jotta työskentelyolosuhteet saataisiin kuntoon.

...näin miten päiväkodin työntekijät olivat hylänneet alle vuoden ikäisen vauvan vauvakeinuun yksikseen tuulen mukana heilumaan ja itse kälättivät nurkan takana. Lapsella ei ollut mitään mahdollisuutta katsekontaktiin toisen ihmisen kanssa. Kukaan ei välittänyt.. kuka tahansa ohikulkija olisi voinut vaikka varastaa pienokaisen eikä kukaan olisi sitä voinut huomata ennen kuin vanhemmat olisivat tulleet lasta hakemaan. Surullista :(

minulla ei ole yhtä pitkää, yhtäjaksoista kokemusta kuin pvk:n lastenhoitajista ja lastentarhanopettajista eikä minkään muun ammattikunnan kohdalla kokemukseni ole olleet näin yhtäläiset. Ts. yleensä aina niitä pahantuulisia poikkeuksia löytyy, mutta lastentarhanopettajat/lastenhoitajat ovat lähes kaikki tällaisia työhönsä tyytymättömiä. Lapseni tarhassa oli vuosien mittaan eri ryhmissä toistakymmentä hoitajaa (olisiko kokemusta lähes 20:stä), ja vain kaksi heistä kaikkien vuosien aikana vaikutti ammattitaitoiselta ja motivoituneelta. Aika surullista, kun asiaa ajattelee.

Lainaus:

...näin miten päiväkodin työntekijät olivat hylänneet alle vuoden ikäisen vauvan vauvakeinuun yksikseen tuulen mukana heilumaan ja itse kälättivät nurkan takana. Lapsella ei ollut mitään mahdollisuutta katsekontaktiin toisen ihmisen kanssa. Kukaan ei välittänyt.. kuka tahansa ohikulkija olisi voinut vaikka varastaa pienokaisen eikä kukaan olisi sitä voinut huomata ennen kuin vanhemmat olisivat tulleet lasta hakemaan. Surullista :(

Espoon keskuksessa tällaista eilen.. lapsaressu haukotteli syvään ja näytti tosi väsyneeltä ja masentuneelta.

7

päivähoidossa parempi kuin kotona??? En ole edes täällä lukenut sellaista.

Vaan hyvä voi olla, parempi kuin yksin kotona vanhempien ollessa töissä.

Pointtihan onkin se, että nimimerkillä: "50- vuotta lastenhoitajana" ja "maailman paras lto" kirjoitellaan viestejä jonka mukaan päivähoidossa oleva lapsi on vähintääkin tuhoon tuomittu.

Joten edelleen ihmettelen miten päivähoidon henkilökunta voi arvostaa noin vähän työtään.

Olen itsekin koulutukseltani päivähoitaja tosin opiskelen toista alaa. En siksi etten pitänyt työstäni vaan siksi, että aikanaan laman aikana ei ollut alan töitä ja ajauduin toiselle alalle....

Lainaus:

Eihän nuo arvosta omaa työtään ollenkaan vaan tulevat jokaiseen mahdolliseen ketjuun kertomaan miten kamalaa ja kurjaa lapsilla siellä päivähoidossa on ja kuinka lapset kannattaisi hoitaa kotona työikäiseksi jotta niistä kasvaisi tasapainoisia.....

Ei sillä, kotona minä niitä olen enimmäkseen hoitanutkin mutta ihmetyttää, että joku ammattikunta voi arvostaa oman työnsä noin alas!

Ja miten lastentarhanopettajilla on jatkuvasti keskellä päivää aikaa istua koneella ja vastailla av:lla :O.

Lainaus:

ensimmäinen hoitopaikka oli perhepäivähoito ja niin ihanaa ja työhönsä antautunutta ihmistä en ole tavannut. Meidän tyttö olisi halunnut jopa vapaapäivinä hoitoon ja välillä olikin. Hoitaja saattoi itse soittaa ja kysyä että eikö tyttö voisi tulla hoitoon kun hällä ei ole kuin yksi lapsi ja joutuisi muuten lähtemään päiväkotiin. Molemmat itkettiin kun paikkakunnalta muuton takia jouduttiin hoitopaikasta luopumaan.

ja siitä pitäisi maksaa kunnon palkka. Mutta seurattuani pvk-toimintaa 6 vuotta (poika aloitti nyt koulun, joten pvk-vuodet ovat takana, ONNEKSI!), en rehellisyyden nimissä voi pitää suurinta osaa hoitajista mitenkään kovin ammattitaitoisina. Motivaatiota ei tunnu olevan nimeksikään, ja väsymys työhön ja lapsiin paistaa kauas. Kokemusteni perusteella lastenhoitajat/lastentarhanopettajat eivät yksinkertaisesti ANSAITSE saada yhtään enempää palkkaa, niin huonosti he työnsä tekevät.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat