Seuraa 

Mä en ymmärrä miten ihmiset ostaa monta ja monta vaate kertaa ulkovaatteita ja monet kenkä parit. Ja HUOM minä en nälvi, haluan vaan tietää. jos joku ystävällisesti valottaisi tietämätöntä!

itselläni on 4.5v kaksospojat ja tähän mennessä joka talvi on ollut vaan yhdet talvikengät,

yksi toppapuku (nyt toista talvie lassie),

toinen puku lämpimille keleille on kirpparilta ostettu puku joka ei paukkupakkasia tartte pitää,

yksi hattu paukkupakkasille ja toinen lämpimille keleille ja

yhdet hyvät rukkaset ja lisäksi 1-2 huonommat.

Takkeja ei ole ikinä ollut kun en ole keksinyt käyttötarkoitusta niille. Ok, kauppaan vois laittaa ja mietinkin niiden ostamista tälle talvelle. Mutta... Uutena en halua ostaa niin vähälle käytölle jäävää vaatetta ja kirpparillakin hinnat ovat kovat. jotan taitaa jäädä ostamatta.

joten keskustellaanko tästä? Pärjääkä lapsi (äidit) vähemmällä lastenvaatteilla?

Sivut

Kommentit (47)

kaisastiina:

Lainaus:

Taisi se suomalainen tunnettu kateus taas nostaa päätään - kun ei meillä ole niin ei saisi olla muillakaan :)

Samoin tuo brassailijoiksi nimittely ei oikein sovi tälle palstalle, kun yleensä täällä keskustellaan sivistyneesti lastenvaatteista ja niiden hankinnoista - ilman toisten arvostelua!

En itse ajattele kenenkään olevan minun lasteni vaatteista tai omista hankinnoistani kateellinen (huoh!). Muutenkaan en osta tavaroita ajatellen, että " WAU! nyt on taas muut kateellisia..." Tosin en ajattele brassailevanikaan, jos lapseni on puettu kauniisti ja laadukkaasti (tai kun meillä on vaatteita selkeästi keskivertaista enemmän).

Tuo ekologisuus on kyllä asia , jota minunkin tulisi ajatella. Kerskakulutus ei välttämättä ole pahin ongelma tällä maapallolla, mutta... Olen kyllä yrittänyt pitää ostokseni suht kohtuullisina ja harrastan kierrätystä (vaatteet siirtyvät nuorimmalle, sisarusteni lapsille ja sukulaisille).

Ja lisäksi minut on kasvatettu olemaan säästeliäs, eli morkkishan se tulee aina liiasta rahantuhlauksesta :) Eli vaikka meillä onkin rahaa ostaa lapsille vaikka haalari jokaiselle päivälle, niin en koe sitä perheemme kannalta järkeväksi. Muiden ratkaisuihin en puutu, enkä niitä arvostele :)

Kun ilmat ovat " lampimat" talvellakin, niin ei tartte toppakenki (joululomalla Suomessa on lainassa serkkujen kengat - eika poikaraukka mienaa osata niilla kavella kun on tottunut kevyisiin kavelykenkiin!).

Toppahaalaria taalla kaytetaan vaan oikeestaan semmoisilla ihan pienilla (varmaan alle 2 vuotiailla), sitten on toppatakki. Hanskat, hattu ja kaulaliinakin saattavat olla tarpeen jos tulee oikein kylma (paikallisen mittakaavan mukaan). Kaulureita, alusmyssyja, rukkasia, jne. ei tarvita.

Meilla on nyt vain yksi takki varattuna, taytyy katsoa rupeeko tuntumaan silta etta tarttis myos toisen. Mutta eihan se esim. kuraannu, kun eihan taalla vieda lapsia ulos jos sataa, tai on kuraa ... ;-))

Housuja on sitten paljon, kujn joka paiva laitetaan puhtaat paivakotiin. Mutta nekin on vaan niita tavallisia, joilla ollaan sisallakin.

Kenkia on nyt varattu kahdet, lenkkarit ja kavylekengat, vaikka saattaa olla etta ostan jotkut vetta pitavat (kumisaappaat, tai jotkut nilkkurit) jos kuitenkin hullu suomalaisaiti antaisi lapsen kavella kostealla maan pinnalla.... ;-))

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä kolme haalaria, 2 tarhassa (eli siellä on aina varahaalari, koska käytössä ei ole kurahousuja) ja yksi sitten kotona " varahaalarina" .

Takkeja käytämme melko paljon, kun liikumme paljon autolla (ovat helppo pukea ja riisua (varsinkin autossa matkan ajaksi). Varmaan pärjättäisiin yhdellä takilla, mutta onhan se kiva että takki ja kengät sointuvat vaatteiden väriin =)

Eli meillä on kyllä ihan silkkaa turhamaisuutta vaatteiden määrä (etenkin takkien).

Lapsi _tarvitsee_ maksimissaan kaksi haalaria ja yhden takin. Sen enempää kukaan lapsi ei oikeasti tarvitse nykymaailmassa, kun on pesukoneet ja kotona sisällä kuivaa.

jos joku onnistuu yhdellä vaatekerralla pitämään lapsensa siistinä ja nätisti puettuna, niin olen kyllä jossain määrin kade, jos lapsi kuitenkin saa leikkiä ja peuhata ihan normaalisti. Voi vinkata minulle myös, mistä saa noita vaatteita, aina puhtaana pysyvinä!

Meillä on sellainen politiikka, että ulos kun lähdetään, lähdetään aina puhtaina. Ulkona saa peuhata, riehua ja sotkea miten haluaa (kun ulkoilemaan mennään) ja harvemmin sisään tullaan ihan samassa kunnossa.

Siksi muutama haalari pestäväksi ja suihkuteltavaksi ja " siistimpi" setti sitten kauppareissuja yms varten.

Kenkiä tuntuu että täällä etelässä ainakin saisi olla muutamaa mallia, meillä aina goret (jotka tosin melkein menee talven ykköskenkinä, joista harvoin muuhun vaihdetaan) ja talvikumpparit ja useimmiten vielä jotkut " turhat" kengät. Meidän kuumaverinen ei enää ole pakkaskenkiä tarvinnut..

a lapsuuden unelma tai ostettu jonkun etapin saavutettua - ja vaikka on älyttömän huono investointi - arvo laskee kun autokaupasta ajaa ulos ja rivakkaa tahtia sen jälkeenkin. :) Silti minusta ihmisillä on oikeus tehdä tuo ilman ylemmyydentuntoista moralisointia.

Niinkuin varmaan 15 haalarikin. Voihan sitä joku ihmetellä, mutta ajattelen, että mitäpä se minulle kuuluu - jääköön ostajan arvoitukseksi motiivi tuolle. Ekologinen paheksunta ehkä, mutta kukapa senkään suhteen on itse kovin puhdas pulmunen...

Meidän tytöllä on ollut yksi haalari per talvi, ostan tämän haalarin uutena. Viime talvena oli Reimatec, joka tosin kului aika pahannäköiseksi. : (

Lisäksi meillä on kauppakeskuksia ja lastenkonsertteja tms. varten yksi takki + housut yhdistelmä, jota sitten voi hätätilanteessa käyttää myös päiväkodissa, ulkoillessa jne... Tällainen hätätilanne on sellainen, että haalari ei esimerkiksi ehdi kuivua yön aikana. Nämä vaatteet hankin edullisesti Hennesiltä.

Minäkin pidän siitä, että lapsi on nätisti ja sävy sävyyn puettu, asusteet sävy sävyyn sitten, samoin kengät. Olen ostanut yhdet varsinaiset talvikengät, yleensä goret. Kaupungilla ja lämpimillä säillä toimivat sitten Timberlandin nahkanillkurit, jotka siis vuorettomina menevät myös syksyllä ja keväällä. Viime talvena tosin jouduin kylmyyden vuoksi ostamaan myös Kuomat. En pidä niiden ulkonäöstä, mutta olivat pakkasilla huiput!

ELi 1 HAALARI, YKSI TAKKI + HOUSUT. Toistaiseksi pärjätty hyvin. Pidän vaatteista, mutta en turhasta tavarasta.

Eli minulle ei koskaan ole tullut mieleenikään edes yrittää pärjätä lapsen kanssa vain yhdellä haalarilla. Muistan kuinka kaverini selitti lastemme ollessa vauvoja, että hänellä on jo 1 haalari, ei hän viitsi toista ostaa. Järkytyin siitä mutta sittemmin tajusin, että useimmilla ei ole kuin se 1 haalari. Meillä niitä oli parhaimmillaan 15. No noin paljoa ei tarvita todellakaan mutta kun harrastan paljon käytettynä ostelua ja jos halvalla saa niin ostan kyllä. Tällä hetkellä lapsella on (meillä vain 1 lapsi) talveksi n. 6 haalaria ja 8 toppatakkia sekä kahdet henkselihousut ja yhdet puolihousut. Keväthaalareita on 4 ja takkeja toinen mokoma ainakin ja housuja 3:t. Myyn pieneksi jääneet yleensä heti pois. Jos olisi toinen lapsi niitä voisi jonkun verran kierrättää mutta vain jos eivät olisi kuluneita. Ulkovaatteita on paljon koska:

- lapsi viettää kuitenkin tunteja parhaimmillaan ulkona päivän aikana joten haalarin täytyy olla kestävä ja aina ehjä+paksu

- ulkovaatteet näkyvät ulospäin myös joten siisti ja kulumaton haalari on kaunis kun taas yhdestä haalarista ihan väkisinkin tulee aika nopeasti kulunut ja se ohenee+vedenpitävyys heikkenee

-olen esteetikko enkä yksinkertaisesti jaksaisi katsoa samaa haalaria lapsen päällä koko kevättä/talvea.

-haalarissa ei koskaan mennä kauppaan, kylään tms. joten takkeja on oltava.

- aina ei viitsi haalaria pukea vaan joskus laitamme päiväkotiin takki-housuyhdistelmiä vaihtelun vuoksi

- koska haalareita ym. on paljon niin hattuja ja hanskojakin on paljon

- mulla on vakiostajat pieneksi jääneille

- lapsena kuljin itse karmeissa rytkyissä ja yhdessä haalarissa ja KÄRSIN siitä niin hirveästi, että kun vaan voin niin estän tämän kärsimyksen jatkumisen

Myös tietenkin sisävaatteita on paljon. Mekkoja todellakin on n. 50-60 ja hameita ehkä joku 20-30 kpl. Koskaan ei pueta samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin esim. Ja gollegepuvut ym. ovat kokonaan pannassa tässä perheessä. Että tämmöistä, meitä on niin erilaisia!

emmä tiedä, pitäisikö mennä ihan minimillä vain periaatteen vuoksi, jos ei muuten ole pakko?

Talvi on kuitenkin pitkä ja sää vaihtelee täällä Etelä-Suomessakin +5:sta -25:n, niin on kiva, että lapsillakin on sopivaa ulkovaatetusta ja kenkää kaikille keleille, kun kuitenkin säästä riippumatta haluavat ulos. Siksi meillä on goretexkenkää, nahkakenkää ja pakkaskenkää ja takkejakin on duffeleista untuvatakkeihin, toppahousut, jne.

lapsen ikä, onko kotihoidossa vai päivähoidossa ja vielä sekin, että missä päin asuu. Ja tietysti myös perheen ulkoilutavoilla on aika suuri merkitys. Toiset voi hyvin pärjätä yhdellä haalarilla koko talven, toisille varahaalari/toppa-asu on aika välttämätön. Ja kulutus on hyvinkin vaihtelevaa iästä riippuen. Tuskin yksikään lapsi kuitenkaan tarvitsee kuutta haalaria ja viittä takkia, mutta jos vanhemmat haluavat niitä ostella, niin mikäs siinä. Itsekin pidän lastenvaatteiden ostelusta, mutta budjetti on sen verran rajallinen, että tulee yleensä ostettua vain todella tarpeellinen varustus. Ja silti tuntuu aina olevan säilytystila vähissä.

Meillä on hankittu yhdet kunnon haalarit kummallekin lapselle, lisäksi varahaalarit löytyy myös. Vanhemmalle lapselle on toppatakkeja ja housuja on enemmänkin, sillä niitä on kierrätetty meille sukulaisilta. Kummallekin on kuitenkin siis yksi siistimpi takki, yksi haalari + varahaalari. Aiemmin pidin ns. hienostelutakkeja ihan turhina, mutta käytäntö opetti, että on paljon kätevämpää pukea kauppaan tai kirjastoon lähtiessä lapselle takki, jottei sitten heti ole kuuma paksussa haalarissa. Ja onhan se tarpeellinen myös juhliin lähtiessä.

Minä myös olen aina kummastellut/miettinyt näitä jotka ostavat monet erilaiset toppavaatteet sekä kengät lapsilleen.. Meillä poika 6v ja tyttö 1v10kk ja tähän asti ollaan oltu myös ihan minimimäärällä vaatetta ja kenkiäkin on ollut vain yhdet joka talvelle. Ensi talveksi pojalle olen nyt ostanut kaksiosaisen toppapuvun eskariin (viime talvena jo alesta) ja kotipuvuksi on vielä entinen lassie haalari, yhdet kengät on varattu.. meillä ne laitetaan uunin päälle kuivumaan jos kostuvat ja kuivuvat siinä nopsasti. Talvipipoa en ole vielä ostanut, mutta yksi riittänee... samoin paksuja rukkasia on yhdet paremmat ja yhdet huonommat, + uusi kauluri.

Tytölle on toppahaalari sekä yhdet kuomat. Pipoja on nyt kertynyt useampi kun sai mummolta ja kummilta myös yhdet.. =) Yhdet kosteussuojahanskat meinasin ostaa ja näillä varmaan pärjätäänkin. Viime talviset kypärämyssyt mahtuvat vielä.. Tytölle innostuin ostamaan huutiksesta nyt myös irtotakin, saa nähdä tosiaan tuleeko sitä miten paljon pidettyä...epäilen vähän ettei paljoa mutta en voinut vastustaa tällä kertaa kiusausta. =D

Niin ja meillä yleensä ostetaan ihan " tavis" merkkejä, ei mitään kalliita...koskaan en ole raaskinut ostaa mitään reimateciä, enkä oikeastaan katso sellaista tarpeelliseksikaan meillä... vanhat konstit toimivat hyvin eli siis kuivaaminen uunin päällä! =)

talveksi siis

villahaalari ( ostettu uutena)

2 kuomat ( viime vuoden jotka menee vielä ilman villasukkaa ja toiset jotka ostin käytettynä)

viimevuoden toppahaalari alesta ostettuna ja toinen samanlainen alesta kokoa isompana vaan.

viime vuoden talvihattuja on paksumpia kaksi, yksi kypärämyssy ( ohut puuvilla ja lisäksi vähän paksumpi kypärämyssy)

hanskat menee viimevuoden peukalopotit ja lisäksi on ostettu uudet motion wearin toppahanskat.

kenkiin ajattelin törsätä, viking goret on katsottuna ja odottaa palkka päivää perjantaina :D

kaksi osaisen toppapuvun ajattelin vielä ostaa. toppapuku joka meillä on, on tosi paksu/lämmin. eli pienemmille pakkasille haluaisin ostaa ohuemman. edullisesti kun löytyisi.

reimatecin välikausihaalari on ostettuna ja menee villahaalarin kera kyllä pitkälle syksyyn

itse en raaksi, eikä ole varaa oikeasti ostaa kauhean kalliita ja paljon.

no okei, viime keväänä törsäsin ja ostin reimatecin haalarin mutta en ole kyllä katunut ja varmasti ostan ensi keväänä myös sellaisen!

mielestäni hintansa väärti vaikka olikin öky hintainen!

Lisäksi 2-osaiset puvut kahdilla housuilla. Nämä ulkoilua varten, " hienostelu" yms. takit+housut ovat sitten erikseen.

Itse henkilökohtaisesti en pidä haalareista, käyttäisin mieluummin täysin 2-osaísia pukuja, mutta vielä se ei ole mahdollista (lapset 9kk ja 2,4v).

Finette:

Lainaus:

En edes usko, että yleensä esim. uuden Volvon Biliasta hankkiva perheenisä tai -äiti ostaa sitä brassatakseen, vaikka se maksaisikin 50.000¿ (tai työsuhdeautona verotusarvoa 1000¿/kk). Eiköhän hän sen osta, koska haluaa ko.auton!

Volvolla on aika vaikea brassailla, eiköhän ne brassailuautot ole ihan muun merkkisiä, superisoja Range Rovereita, Porsche Cayenneja tai MB GL:iä, mutta jos niitä Volvoja on 15 rivissä, niin kyllä normaalilla ihmisellä herää filosofinen kysymys: MIKSI? Minkä tarpeen tyydytykseen tarvitsee 15 samankaltaista hyödykettä? Sama haalareiden kanssa, miksi joku ostaa 15 haalaria yhdelle lapselle? Lapsen vaatettaminen ävy sävyyn ja aina kauniisti ei varmastikaan ole se perimmäinen syy, vaan joku paljon syvempi juttu on kyseessä.

Eiköhän anneta jokaisen itse ostaa niin paljon tai vähän lapselleen kuin itse haluaa. Ainakin tuossa yhdessä ketjussa vaan kyseltiin mitä on ostanut talveksi (toppapukua /takkia).

Kuten joku täällä jo aikaisemmin kirjoittaja kysyikin, että kuka aikuinen kulkee koko talven esim. yhdellä takilla?

Itsellänikin on laskettelutakki, pitkä ulsteri, lyhyempi ulsteri, untuvatakki jne. Miksei lapsellakin saisi olla useampia ulkovaatteita?

Itse en ainakaan omasta mielestäni ole brassaillut, jos kerroin että kuinka monta haalaria ja takkia meidän lapsilla on varattu talveksi. Mutta jos joku tuon on brassailuksi katsonut, niin sille en sitten voi mitään.

Taisi se suomalainen tunnettu kateus taas nostaa päätään - kun ei meillä ole niin ei saisi olla muillakaan :)

Lainaus:

Sen haluaisin tietää, että millaisissa asunnoissa asuvat ne, joilla on lapsia ja talvivaatteita 4 vaatekertaa ja yli. Miten olette ratkaisseet säilytysongelman? Meillä kotona on mielestäni ihan hyvin tilaa, naulakossakin, mutta silti tuntuu, että 2 talvivaatekertaa / lapsi on maksimi.

Tätä mietin minäkin. Me asutaan suht ahtaasti, 5 henkeä 110 neliössä ja kyllä eteinen on jo täysi kun siellä on kaikkien 2-3 ulkovaatteet per kausi. Mitenkään sinne ei, eikä muuallekaan taloon, mahtuisi 15 ulkovaatekertaa per lapsi!

Meillä talveksi on haalari ja takki+housut kaikilla lapsilla. Pojalle olen takkiin ostanut useammatkin housut. Kaikki nämä on kosteussuojattuja. Haalaria käytetään pääosin päiväkodissa ja pulkkamäessä, takki+housut yhdistelmää metsäretkillä, hiihtäessä, kaupoilla, tapahtumissa.

Mutta uskon, että pärjäisimme pelkällä yhdellä haalarillakin. Haalarit on reimatec+ pukuja ja viime talvenakaan ei koskaan ollut niin etteikö haalari olisi ollut kuiva ja käyttövalmis. Takki+housut on vaan minusta mukavammat autossa, kaupoilla (emme tosin tarvitse sellaisia kauppavaatteita kun esim pääkaupunkiseudun ostoskeskuksissa, täällä kun kaupat on kaikki erillään ja niiden välissä on ulkona kävelyä paljonkin), talvitapahtumissa...

mutta sailytystilaa eteisessa (ja ylipaataan) on aivan kamalan vahan. Siksi osa kaytossa olevista ulkovaatteista on kodinhoitohuoneen naulakossa. Kesalla talvivaatteet ovat ihan vaatekaapissa.

Sekin tietysti helpottaa suunnattomasti asiaa, etta lapsia on vain yksi. Etukateen olenkin jo pahkaillyt miten tulevaisuudessa oikein toimisi kun lapsia on kaksi. Silloin varmaan pitaa sailytystilan ja budjetin takia ostaa vain tarpeellinen maara ulkovaatteita.

LuruLude:

Lainaus:

Jossain ketjussa joku kertoi että 1-vuotiaalla oli useampi takki esimerkiksi, haalarien lisäksi. Aikamoista sanoisin... Brassailu on brassailua, minä kyllä olen ihan mieluusti ihan reaalisosialisti.

Mä en ole tosiaankaan sosialisti, mutta kerskakulutus (hassu vanha termi mutta kuvaava tilanteessa 15 haalaria per talvi per lapsi) on mielestäni kuitenkin aivan sairasta. Ja ei kai kenenkään elämäntehtävänä kuitenkaan ole kaikkien edullisten(kaan) käytettyjen haalarien haaliminen omiin kaappeihin lojumaan. Kierrätys on hyvä asia, ei keräily.

Brassailu on aina rasittavaa, ja mutta tämä määrillä brassailu lähinnä omituista.

Eli jokaiselle kolmesta lapsestamme on:

1 haalari

1 siisti takki

(Nuorimmille lisäksi myös siistit toppahousut).

Meillä ei ikinä pueta haalaria kaupungille, kyläilemään tms. Niitä matkoja varten on se siisti takki. Se päällä ei puolestaan mennä pihalle leikkimään :)

Meillä lapset eivät myöskään lähde kotoa likaisina! Paitsi että vaatteet vaihdetaan puhtaisiin aina tarvittaessa, katson myös että lapseni ovat aina puettuna värien ja tyylin mukaan hyvin. Tämän kyllä mietin myös jo hankintoja tehdessäni!

Kun hankin jotain, ostan aina ' parasta' . Mielestäni se on järkevintä ekologisesti, mutta myös perheelleni taloudellisesti. Kun hankin parasta, se on paitsi kestävää myös haluttua. Eli sen elinkaari jatkuu vielä meiltäkin eteenpäin. Itselleni on myös aivan sama, ostanko uutena vai käytettynä, kunhan on minulle mieluinen (=nätti) sekä hyvänlaatuinen ja siisti. Siksi teen hankintoja yhtä lailla parhaista lastenvaatekaupoista, ulkomaisista nettiputiikeista kuin huuto.netistäkin.

Palataan haalariin: Minulle hyvän haalarin tunnusmerkki on, että - paitsi se on kestävä - haluan sen myös näyttävän siistiltä. Siksi hankin haalarin, jota ei tarvitse joka päivä käytön jälkeen pestä, vaan pelkällä suihkuttamisellakin sen saa siistiksi. Ja kun sen pesee, se myös kuivuu yhdessä yössä (illalla koneeseen, aamulla päälle).

Mielestäni haalarin myös pitäisi kestää lapselta toiselle ja itse mieluiten hankin yhden haalarin, jonka on tarkoitus kiertää perheen sisällä lapselta toiselle. Tästä syystä en hanki ns. muotivärejä enkä mielelläni sukupuolisidonnaisia, vaan sellaisia jotka menisivät niin tytölle kuin pojallekin (tummansininen, kirkkaanpunainen, vaaleansininen ovatkin suosikkejani).

Meillä ei tosin ole vielä kokemusta, kuinka haalarimme kestävät kolmannen lapsen kohdalla pahimmassa kulutusiässä. Olen kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen viime talvena hankkimaani Reimatec+ -haalariin, jota vanhin on käyttänyt yhden kauden, ja jossa ei oikeastaan näy minkään näköisiä käytönjälkiä. Ja tummansininen alaosa on erittäin armelias, pukua ei tarvinnut pestäkään kuin muutaman kerran koko talven aikana, sillä puku pestiin vain kun yläosan vaaleammat kohdat likaantuivat :) Ja tällä puvulla siis leikittiin niin lätäköissä, laskettiin hiekkaista jäämäkeä kuin kiipeiltiin omenapuissakin...

Selvennökseksi tähän, että asumme siis loskaisella pääkaupunkiseudulla (jossa kyllä välillä pakkanenkin paukkuu, mutta harvemmin). Yritän olla ekologisesti ajatteleva äiti ja se on suurin vaikuttimeni, jonka vuoksi pyrin rajoittamaan shoppailuintoani. Olen pohjimmiltani täysin vaatefriikki ja täytyy myöntää, että joudun panemaan itselleni jäitä hattuun, kun näen ihania vaatteita. Minun kohdallani shoppailua onneksi hillitsee se, että rakastan merkkituotteita niin paljon, että jokaista ostosta on harkittava ainakin kaksi kertaa eikä kaikkiin ihanuuksiin ole varaa.

En kiellä, ettenkö olisi etenkin esikoisen kohdalla tehnyt paljonkin turhia hankintoja vain sen vuoksi, että löysin jotain ' niiiin ihanaaa, joka on aivan pakko saada...' . Ja vieläkin erehdyn välillä turhuuksiin.

Tein aikaisemmin paljon hankintoja myös perustellen itselleni, että täällä etelässähän tarvitaan eri säillä erilaisia vaatteita... (kuten joku aiempikin kirjoittaja mainitsi, että täällä etelässä tarvittaisiin monenlaisia ulkovaatteita). Tähän kuitenkin voin kokemuksesta jo todeta, että harva tarvitsee (toki joku voi tarvita, onhan tilanteet yksilöllisiä, esim. kuten joku kirjoitti liikuntapainotteisesta päiväkodista, varmasti siellä haalarikin joutuu erilaiselle kulutukselle kuin meidän päiväkodissa, jossa ulkoillaan normaalisti).

Minäkin hankin aikoinaan nelivuotiaalle tyttärelleni Ellen lakkatakin, koska se oli superihana. Ja ajattelin, että on kivempi mennä sateella kaupungille tyylikkäässä sadetakissa. No, sitä käytettiin tasan tarkkaan kaksi kertaa, sillä totesin sen olevan erittäin epäkäytännöllinen. Jos lähdemme kaupungille ja kesken kaiken alkaakin paistamaan aurinko, takki on todella hiostava... Samoin teetätin aikoinaan lapselle talveksi juhlavan villakangastakin (jäipä erittäin vähälle käytölle, sillä juuri sinä päivänä, kun oli juhlat ja sitä olisi tarvittu, satoi vettä!). Hankin myös Ticketin untuvatakin perustellen sillä, että lapsiparka on äitiinsä tullut palija (kuljenhan itsekin untuvatakissa heti, kun mittari menee nollan alapuolelle). Sitä takkia käytettiin kerran, lapsi itki, että siinä tulee kuuma... Nyt se roikkuu kaapissa, jos vaikka tulisi sisaruksilla käyttöön... Onneksi se on vaaleansininen ja erittäin ajattoman näköinen, joten joskus tulevaisuudessa saan sen varmasti myytyä hyvään hintaan ' kerran käytettynä' , kun meillä se on jäänyt kaikille pieneksi. Mutta tuntuu aika hölmöltä, että luonnonvaroja tuhlataan siihen, että sen ostaa sitten ' joku toinen yhtä hölmö kuin minä' .

Olen siis tullut siihen tulokseen, että etelässä talvellakin riittää yksi ainoa siisti takki, kunhan se on toppaa (silloin ei haittaa vaikka kastuisi ja alle saa paksumman villatakin kylmemmällä ilmalla). Minulle on erittäin tärkeätä, että se on myös todella tyylikäs - viime talvena jouduin tilaamaan ulkomailta, kun en löytänyt mieleistäni Suomesta. Ja vaikka takki olikin melko ohutta toppaa (tarkoitettu Keski-Euroopan talveen), se meni yllättäen hyvin jopa kovemmillakin pakkasilla, kun alle puettiin paksu villatakki. Eihän hienostelutakissa yleensä mennä ulos pitkiksi ajoiksi seisoskelemaan... Vaunuissa istuvien lasten kohdalla tilanne on tietysti toinen, heille pitää olla paitsi toppahousut myös lämmin takki (toisaalta myös lämmin makuupussi auttaa aika pitkälle).

Olen siis ihan kokemuksen kautta tullut siihen tulokseen, että yleensä ylimääräinen on paitsi tarpeetonta, se on myös täysin turhaa. Vaikka itsekin nautin etenkin pienen tytön vaatettamisesta (eli meilläkin on edelleen sisävaatetta enemmän kuin olisi oikeasti tarpeen), en voinut kuin itsekseni ihmetellä, kun eräs äiti puistossa kertoi minulle laskeneensa, että hänen tyttärensä vaatekaapissa roikkuu 50 mekkoa! Eniten oikeastaan ihmettelen, kenellä on niin valtava vaatekomero lapselle, että sinne mahtuu 50 mekkoa :) Pääkaupunkiseudulla, jossa asumisneliöt ovat tiukilla...

En ole pitkiin aikoihin tällä palstalla käynyt, mutta olen aika hämmästynyt, että palstan luonne tuntuu muuttuneen. Vaatteiden ja tarvikkeiden kestävyys tuntuu nykyisin olevan sivuseikka. Minusta ainakin nopealla silmäilyllä suurin osa keskusteluista on lähinnä kuvailua, mitä kaikkea ' meidän perheemme vaatekaapista löytyy' ... ja näköjään itsekin otan osaa keskusteluun :)

.. Ja itse kuulun tähän ryhmään. Rahaa menee lastenvaatteisiin ja kenkiin varmasti paljon keskivertoa enemmän, mutta tämä on harrastukseni ja uskallan sanoa, että olen ylpeä siitä, että lapseni on puettu kauniisti ja siististi. Ja se ei aina vaadi mielettömiä rahasummiakaan, jos viitseliäisyyttä ja halua löytyy.

Itse tosin olen mieltynyt ns. merkkivaatteisiin niin meillä aikuisilla kuin lapsillakin, ja niitä kun ei ihan ilmaiseksi saa - tosin jälleenmyyntiarvo on hyvä. En minäkään allekirjoita sitä, että lapsella tarvitsee olla järjetön määrä esim. juuri talvivaatteita - mutta suodaan se niille keille se mielihyvää tuottaa :). Meillä usein menty talvet kahdella haalarilla, toppatakilla ja ns. hienostelutakilla, kenkiä ollut 2-3. Tiedän hyvin, että vähemmälläkin pärjäisi, mutta kun ei ole pakko pärjätä, niin mielelläni näin teen.

Omaan käsitykseeni lasteni pukemisesta vaikuttaa varmasti paljon eteläisessä Euroopassa asutut vuodet, jossa oli äidin ylpeys kuinka nätisti puettuja omat lapset oli. Ja tuntui, että miehen pukeutuminen on kanssa vaimon työnnäyte.

Mutta kukin tyylillään - minä myönnän olevani turhamainen ;). Kerran täällä eletään!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat