Vierailija

Eli ihmisistä joille lastenvaatteet/ omien lasten pukeminen on jo lähellä harrastusta. Rahaa käytetään tolkuttomasti, aikaa samoin ja etsitään vaikka toiselta puolelta maapalloa juuri oikeat asusteet talvihaalariin tai ostavat perheen kaikille lapsille kaikki vaatteet uutena ( edes sisaruksille ei kierrätetä) tms.

Olenko ainoa, joka on sitä mieltä että vaikka rahaa olisi tolkuttomasti, niin vaatteisiin ylipanostaminen on jo älytöntä; ottaisivat vaikka kummilapsia kehitysmaista tai perustaisivat säätiöt auttamaan vähävaraisia/ lastenkotilapsia tai vaikka sairaita lapsia vähävaraisissa perheissä?

Sivut

Kommentit (73)

kalliita lasten merkkivaatteita myynnissä pilvin pimein, useimpia käytetty vain muutamia kertoja, ja myy vaatteita pois, vaikka pikkusisarus kasvamassa, ilmeisesti samat vaatteet eivät käy nuoremmalle.

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsille pitää ostaa paljon todellisia merkkivaatteita, jotka maksavat todella paljon. Eli mikä siinä on ideana?

Minulla olisi varaa pukea lapset kalleimpiin merkkeihin, mutta en näe siinä mitään järkeä. Juuri viime viikolla katselin esikoiselle paitaa, joka olisi maksanut 70 euroa - en ostanut. Samaisella 70 eurolla ostin lapselle 4 espritin paitaa :) En olisi yhtään sen onnellisempi jos lapsi istuisi päivällispöydässä kenzon paita päällä - eikä se lapsen olotilaakaan muuttaisi.

Ei kuitenkaan osaa hoitaa ja huoltaa vaatteita, vaan lasten vaatteet ovat aina ryppyisiä ja tahraisia, t-paidat venyneitä jne.

Lapset näyttävät huonommin puetuilta kuin omani, vaikka käytän omieni vaatteisiin rahaa luultavasti noin kymmenesosan siitä mitä hän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ostan käytännössä kaikki lasten uudet vaatteet ulkomailta: työmatkoilta ja muilta matkoilta siksi että valikoimat ovat isommat ja siten saan lapsille yksilöllisiä vaatteita. Talvivaatteet ostan Suomesta ja niissä satsaan laatuun. Talvivaatteitakin lapsilla on vähintään kaksi ulkovaatekertaa. Lapsilla on runsaasti vaatteita ja kaikki poikkeuksetta merkkivaatteita. Toisaalta ostan myös kirppikseltä vaatteita myös itselleni, mutta ainoastaan (huippu)merkkejä.

saa sitten hävetä olemustaan ja kärsiä komplekseistaan opinnoissa ja työpaikoilla. Kyllä asiallinen ja siisti pukeutuminen on myös asia, joka pitää ihmiselle opettaa jo kasvatusvaiheessa.

Jos jollain on moiseen aikaa ja rahaa, niin siitä vaan. Itse en jaksaisi. Meillä ostetaan paljon vaatteita lapsille, mutta ihan vaan ohimennessä, muiden ostosten lomassa ostelen, jos sattuu jotain kivaa eteen.

Meillä on lapsilla paljon vaatteita, merkillisä ja merkittömiä - mutta ne on ostettu ihan käyttöä varten. Kiva minustakin on pukea lapseni kauniisti, mutta en siihen kyllä aikaani käytä - rahaa saattaa mennä keskivertoa enemmän...

meillä kaksi lasta eikä 200 euroa kuussa ole edes paljon lastenvaatteisiin. Itse en uskalla edes laskea paljonko niihin menee, mutta varmaan tuplasti.

Ja kyllä lapseni ovat kotihoidossa, eivätkä " kärsi" merkkivaatteissaan. Heitä ei myöskään ole puettu " miniaikuisiksi"

mutta turha tästä on jankata, koska perheiden tilanteet ovat niin erilaiset.

Kun minulla aikanaan opiskelu loppuu ja toivottavasti työpaikka löytyy, perheen tulot kasvavat kertaheitolla reilulla kahdellatonnilla/kk.

Sitten voikin jo vaikka säästää sen lapsilisän lapsen tilille, mutta ei tällä hetkellä. Meidän perheessä lapsilisäpäivä on odotettu päivä, pääsee kauppaan ostamaan ruokaa. Uskon, että monessa muussakin suomalaisessa perheessä näin on, vaikka ei teidän tuttavapiiriin näin köyhiä olekaan sattunut.

a) panostamme miehen kanssa pukeutumiseen, joten panostamme myös lapsiemme vaatteisiin

b) meillä on varaa. tottahan se on, että tämä on huono sijoitusmuoto, jos ostaa 50cm 100 euron vauvanvaatteen, ei laps sitä kauaa kerkeä koon puolesta pitämään ja kun vaatteita on paljon, niin käyttökerta voi jäädä minimiin. eikä kirpparilla sellasesta vaatteesta viitsi 3 euroa enempää pyytää, tosin huutiksessa/ebayssa se vaatteen hinta saattaa nousta jopa 80 euroon. mutta ne on vain vaatteita, saman rahan voisi käyttää huonomminkin.

c) kiinnostaa muoti, vaatteet, tyylit, yhdisteleminen. tavallaan se on harrastus, joka just meidän perheelle sopiva.

d) miehen kanssa olemme esteetikkoja ja tämän vuoksi myös kiinnitetään huomio myös lastenvaatteisiin

e) meillä on kummilapsia kehitysmaissa ja annamme paljon rahaa vuosittain hyväntekeväisyyteen. säätiötä emme ole perustaneet, ei ole tullut kyllä mieleenkään ikinä, koska eikö niitä ole jo aika paljon. pitää laittaa harkintaan se säätiö, kunhan keksis mistä aiheesta.

f) ostetaan kyllä paljon outleteista, alennusmyynneistä, tehtaanmyymälöistä tms. ebaysta/huutonetistä/kirppareilta uudenveroisia tai rytkyjä joita voi kustomoida. osa ostetaan/saadaan ystäviltä/sukulaisilta. joten sikäli saa paljon edullisestikin

g) kaikki meidän vaatteet kierrätetään. omille lapsille ei kierrätetä. mutta annetaan hyväntekeväisyyteen/ystäville tai myydään kirpparilla lähes ilmaiseksi tai laitetaan huutonettiin/ebayhin

h) mulle on ihan sama mitä vaatteita muissa lapsiperheissä käytetään.

i) merkkivaatteet ovat yleensä laadukkaampia, hyvin leikattuja, istuvampia, hyvistä materiaaleista, hienoja yksityiskohtia. kenties myös persoonallisia, ajattomia ja klassikoita.

j) meillä ei brassailla vaatteilla. mielummin ostetaan lapsilla vaatteita joissa ei ole näkyviä logoja tai ainakaan kissan kokoisilla kirjaimia vaatteen merkistä.

k) lapset saavat olla lapsia, vaikka heillä onkin merkkivaatteita ja mitä vain yhdistelmiä/tyylejä päällä. ei meitä haittaa vaikka kiipeilevät puissa kenzon mekossa tai burberryn housuissa (ei ruudulliset) ja niihin tulee reikiä, ihan sama vaikka kierivät niillä vaatteissa ruohikossa tai syövät mustikoita ´hienoissa vaatteissa´. ne on vain vaatteita. vaatteita voi paikkalla ja korjata. tahroja voi poistaa tahranpoistoaineella. kustomoinnilla saa reikiä/tahroja piiloon.

l) meillä käytetään pienilläkin lapsilla esim farkkuja. kun farkutkin ovat nykyään hyvän tuntuset päällä, eikä purista/kiristä mistään. ainakin näissä meidän laadukkaissa merkkivaatteissa on oikeesti mukavan tuntuisia ja oloisia vaatteita, joiden kanssa pienen on hyvä liikkua ja puuhata.

m) olen kotiäiti, joten lapset eivät esittele vaatteitaan esim tarhassa. tosin ollaan liikkuvainen perhe ja aina melkein menossa. on mukavaa kun on paljon vaatteita, tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivia.

n) meidän lapset (5v 1kk ja 2v 9kk) ovat hyvin kiinnostuneet vaatteista, esikoinen varsinkin todella innostunut vaatteista ja kaikesta mitä siihen aiheeseen liittyy. kaupssakin tietää mitä tahtoo ja mikä hänelle sopii.

o) meistä on kiva, ettei lapset ole toistensa klooneja. esim meillä ei käytetä reimateccejä/kuoma kenkiä, koska niitä on niin monella. en pidä siitä, että luokalla on 8 jennaa ja kaikilla samanlaiset punaiset kuomat ja reimatecit.

p) emme ole pinnallisia, kyllä meidän elämään muutakin mahtuu kuin lastenvaatteet.

Joku pitää tärkeänä sitä, että vaate on " hyvää" tai " kallista" merkkiä tai ainakin uusi ja kaupasta ostettu.

Itse en jaksa kierrellä tavarataloissa, eikä meillä päin ole mitään kivoja pikku putiikkeja, niin kuin ehkä suuremmissa kaupungeissa.

Siksi ostankin lähes kaikki lastenvaatteet kirppareilta. Löytöjä on kiva tehdä, tosin viime vuosina kirpparihinnat ovat karanneet käsistä.

Minulle ei ole mikään itseisarvo se, että lapsillani täytyy olla uudet vaatteet, eikä varsinkaan merkkivaatteet. Mutta jos kirpparilta edullisesti joku merkkivaate löytyy, toki sen ostan.

Mutta aina parempi, jos löytyy jokin kiva ei-merkkivaate, vaikka jonkun itse ompelema. Silloin vaate on persoonallinen.

Paras ostos, minkä olen kirpparilla tehnyt, oli ihana violetti ulkoiluhaalari parilla eurolla, jonkun itse ompelema. Kiva väritys pojallekin, ei sitä iänikuista harmaata, mustaa ja sinistä. Voi kun itse osaisi ommella! Silloin olisin todellinen lastenvaatefriikki!

itse aloin tuota miettimään, että vaikkei merkkivaatteita ostaisikaan niin helposti tuo summe menee.

uskon että tuon verran kuluttaa suurin osa lastenvaatteisiin, siis ihan ne ei-friikitkin.

kovin montaa burberrya kun tuolla summalla ei saa.

näkee näitä lapsia, jotka selvästikin puetaan vanhempien maun ja viimeisimmän muodin mukaisesti kuin miniaikuisiksi.

Ihan pienet, alle vuoden ikäiset ovat pitkiä päiviä hoidossa kalliissa merkkivaatteissaan, ja vanhemmat töissä tienaamassa, että saadaan taas ostettua uutta, uutta, uutta.

Itse en käytä alkoholia ollenkaan, en osta itselleni vaatteita tai juuri mitään muutakaan. Olen ennen panostanut itseeni ja ollut ns. vaatefriikki omista vaatteistani, nyt kun en sitä tee niin tykkään ostaa omalle lapselleni kauniita, hauskoja ja erilaisia vaatteita juu ja joskus ihan muusta maasta, mutta se on minun tapani ja voisin todellakin käyttää näitä rahoja johonkin huonompaankin tarkoitukseen.

Itse kyllä käytän kirppisvaatteita ja huutonetistä ostettuja lapsellani mutta vain tietyn merkkisiä. Eniten käytämme elleä ja sitä ostetaan uutenakin. kenzot ostetaan käytettynä, samoin burberryt. Legoa ostetaan uutena vaikka se ei nyt ihan lempparimerkki olekaan. Olen erittäin hintatietoinen ja tiedän mitä mikäkin maksaa missäkin. Tilaan merkkivaatteita ulkomailta paljon koska ne ovat halvempia. En kuitenkaan ole mitenkään rikas ja siksi en viitsi ostaa 100 euron mekkoa uutena. Maksan uudesta vaatteesta (sisävaatteesta) korkeintaan 50 euroa, useimmiten alle 30. Vaatteita on meillä todella paljon ja esim. haalareita samaa kokoa kautta kohti n. 5-10 kappaletta, samoin takkeja ja housuja. Nyt jo huomaan, että edellistalven haalarit alkaa jo kyllästyttämään silmää ja tekis mieli myydä ne mutta käytetään nyt vielä kun mahtuvat. Uusiakin onneksi kuitenkin on. Meillä on (kiitos miehen) viime talvena kuomat mutta tänä talvena ei tule koska kaikilla on kuomat. Ostinkin jos kavatin nahkasaappaat jotka käyvät ikirumien kuomien tilalla. Reimatecia käytämme kyllä, ei niitä niin paljon ole ja noita haalarimerkkejä on kuitenkin aika vähän joten jotakin on valittava. Lassieta emme käytä koska se on halpismerkki. Joskus jos on oikein kaunis puku saatan tehdä poikkeuksen ja ostaa halvemmankin. Tiettyjä vaatemerkkejä emme käytä ollenkaan kuten kidskids,alley,ciraf ja kaikki tarjoustalomerkit sillä en halua, että lapsemme edustaa halpismerkkejä pukeutumisessaan. Paitsi että merkkivaatteet ovat laadukkaampia niin ennenkaikkea ne ovat persoonallisempia! En halua, että lapsellamme on samanlaiset vaatteet kun kaikilla muilla. Lapsemme valitsee jo itsekin vaatteitaan mutta en vie häntä mihinkään anttilaan ostoksille. Tai no, espritin vaatteita voi kyllä käyttää. Käytämme tosin myös lindexin bamsevaatteita sekä h&m:n nalle puh- ym. kuviovaatteita jos kuvat ovat hillittyjä ja siistejä. H&M:n tarjousrytkyjä/nimettömiä emme käytä. Laatu noissa edellä mainituissa on hyvä paitsi kuivausrummussa noissa bamsevaatteissa käpristyy se kuva! Loppujen lopuksi aika laidasta laitaan siis vaatteet kelpaavat mutta merkkivaatteiden hamstraaminen on mulle lähes päivittäinen harrastus. Rahaa menee paljon mutta tekemällä hyviä löytöjä säästää satoja euroja. Bongailen myös itselleni merkkivaatteita mutta ison ahterini vuoksi monet merkit ovat minulle liian pieniä. Paidat ja neuleet menevät ja eniten on espritiä, hilfigeriä, jackpotia, mexxiä ym.

Itse tuhlaan järjettömiä summia vaatteisiin ja myönnän olevani lastenvaatefriikki. Panostan myös omiin vaatteisiini. Harrastan muutakin kuin lastenvaatteita. Itse teen töitä sairaanhoitajana, vaikka minulla ei rahallisesti olisi pakollista tehdä töitä. Autan hädässä olevia, huomioin ympärillä olevat ihmiset... En juo, en polta... Teen vapaaehtoistyötä ja annan lapseni vaatteita eteenpäin niitä tarvitseville... En yritysten, enkä keräyksien kautta, kun suurin osa rahoista menee organisaation pyörittämiseen! Hui ja olenpa paha ihminen kun haluan pukea lapseni kauniisti!

meilläkin koko perhe kulkee merkkivaatteissa koska tykkään niistä eikä meidän tarvitse sen takia tinkiä mistään. Ja kyllä minä nautin siitä että lapseni ovat kauniisti puettuja ja ilo äidin silmälle :)

Mutta kieltämättä joskus kun lukee tuota vaatteet ja tarvikkeet -palstaa niin tulee jotenkin surullinen olo, tuntuu että siellä on ihmisiä jotka eivät ehdi tekemään mitään muuta kuin etsimään sitä oikean väristä pipoa tai mekkoa. Tai itse en ainakaan käsitä miten pienten lasten äidillä voi riittää aikaa selata jotain kaikenmaailman nettikauppoja sekä oikeita kauppoja etsien just sitä tiettyä okranväriä mitä ei nyt mistään löydy. Tulee jotenkin sellainen mielikuva että elämä on varmaan muuten aika tyhjää.

kaikilla lapsiperheillä EI yksinkertaisesti ole varaa noudattaa listaasi, vaan vaatteet on pakko hankkia käytettyinä esim. SPR:n kierrätyskeskuksista tai sitten saadaan tuttavaperheiltä lainaan. Näin esimerkiksi meillä. Ja monilla muillakin opiskelevilla vanhemmilla.

Itse olen kyllä ajatellut olevani jonkilainen friikki kun meillä on hirveästi lastenvaatetta. Ja aina kaikki kehuvat kun meidän lapset on niin hyvin puettu. Vaatteet hankin silti kirpputoreilta, huutonetistä. Rahaa ei ole mutta aikaa panostaa. Saa halvallakin hyvää.

Kierrätän parhaimmat vaatteet omilla. Muut myyn edelleen tai annan kavereiden lapsille.

ehkei asia nyt kuitenkaan ole rinnastettavissa :) Auto, asuinpaikka jne vaikuttavat oleellisesti elämänlaatuun jo käytännön tasolla, merkkivaate vaikuttaa korkeintaan mielikuvien ja ajatusten tasolla. Eli sikäli eivät ole vertailukelpoisia.

Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että designvaatteiden ja " kohtuu" hintaisten merkkivaatteiden välillä ei ole käytännössä oleellisia eroja, mitkä vaikuttaisivat lapsen elämänlaatuun tai mukavuuteen - siinä puhutaan ainoastaan mielikuvista.

talvihaalarit 100e

goret 60e

pakkaskengät 60e

talvihanskat 20e

talvihattu, kauluri, lapaset, sukkia n.50e

villapuku 40e

varatakit,- housut, -hanskat yms. talveksi n. 100e

vk-puku 100e

sadevaatteet 30e

sisävaatteita n.300e

vk-kengät 40e

kesäkenkiä 2 pr yht. 80e

tässä todella suppea lista ja hintaa tulee jo about 1000e. tähän kun lisätään kaikki mitä unohdin, niin eiköhän siitä tule yhden lapsen osuudeksi ainakin se 100e kuukaudessa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat