Vierailija

..kahden lapsen välillä? Työkaverini ihmettelevät, että niiiinkö pienellä ikäerolla saan toisen lapsen !??

Sivut

Kommentit (28)

Mutta siis kyse oli vain FYYSISESTÄ puolesta, ei niinkään sisarusten välisestä ikäerosta sinänsä. Eli pienihän tuo ikäero on, mutta sehän on sitten makuasia, onko se silti sopiva. Kaikissa ikäeroissa kun on aina puolensa ja puolensa, kuin myös lasten lukumäärässä ylipäätänsäkin.

Itse en osaisi ajatella uutta vauvaa ennen kuin edellinen olisi vähän isompi (ainakin selkeästi puhuva taapero jo). Toisille pieni ikäero taas tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta esim. " kerran se vaan kirpasee" -ajatuksella ;)

Minun lapsillani on 1v. 10 kk. ikäeroa, ja sain kyllä neuvolassa ja sairaalassa kommentteja lasteni pienestä ikäerosta. Ei tuo ikäero välttämättä harvinainen ole, mutta se on totta, että tuolla ikäerolla esikoinenkin on vielä pieni vauvan syntyessä, ja tarvitsee vielä paljon huomiota. Kyllä minusta on välillä tuntunut, että minulla on kaksi sylivauvaa, vaikka esikoiseni onkin ihan normaali ja normaalin omatoiminen ikäisekseen.

Meillä tuo ikäero oli toivottu, mutta kuten minulle neuvolassakin muistutettiin, esikoinen ei vauvan synnyttyä muutu yhtään sen isommaksi kuin hän oli sitä ennen. Kannattaa jo etukäteen suunnitella asiat niin, että myös isommalle lapselle järjestyy kahdenkeskistä aikaa ja huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä on oma kokemus. Toisen kasvaessa tajuaa, että 1v9kk on vielä tosi pieni. Esikoista piti sen ikäisenä jo niiiin isona, valheellista.

On tuossa ikäerossa hyvätkin puolet, niitä on itse aisassa enemmän loppujen lopuksi.

Ja nyt ainakin tiedän että se on huomattavasti helpomapaa kaikille kun ikäeroa on 3 vuotta.

Mutta toisaalta tuo max. 2 vuoden ikäero tekee lapsista läheisempiä kun kaveritkin voivat olla yhteisiä ja kulkevat samassa porukassa.

Kaikella on puolensa :-).

Meillä siis lapsilla 1 v 4kk ikäeroa (eivät ole enää ihan pieniä), enkä ole ollut missään vaiheessa mitenkään " rikki" fyysisesti enkä henkisesti. Ihan oikeasti, naisen keho on luotu synnyttämistä varten - ei nyt todellakaan esim. 2 lasta pienellä ikäerolla ole mikään ylivoimainen suoritus edellyttäen että perusterveys, ravinto jne. asiat ovat kunnossa.

Lisäksi meillä ei ainkaan ole valvoskeltu öitä erityisemmin; esikoinen alkoi nukkua yöt heräämättä 5 kk iässä, ja myös kuopus ollut aina hyvä nukkumaan. Jos uniongelmia olisi ollut, niihinkin on apua ja ratkaisuja olemassa.

Lisäksi meillä kiinnitettiin ihan tietoisesti ekstrahuomita esikoiseen kuopuksen syntyessa (kahdenkeskistä aikaa vanhempien kanssa jne.), ei taatusti ole mitenkään alettu pitää " isona" tms.

Sen sijaan meillä lapset ovat todella sosiaalisia ja toiset huomioon ottavia, mitä ei aina voi sanoa hemmotelluista ainokaisista tai " isoista" esikoisista.

Mitenkähän ihmeessä entisaikoina olleenkaan kasvoi normaaleja ihmisiä isoissa sisarussarjoissa, jos esim. 2 lasta pienellä ikäerolla on kertakaikkiaan väärin ja lapsille turmiollista ;-) Järki hoi.. Toki on vanhempia, joiden kannattaisi jättää lapset ihan kokonaankin tekemättä, mutta tämä onkin sitten jo ihan toinen tarina..

-----

Vierailija:

Lainaus:

Äidille fyysisesti rankkaa vuosikausia olla raskaana ja imettää tauotta.

ei paljon tule taukoa yövalvomisiin, moneen vuoteen.

Esikoiselle todella rankkaa, kun aletaan pitää isona jo taaperoiässä.

Mutta eihän elämän päätarkoitus olekaan päästä helpolla, vai?

Outoa on, jos tuota EI pidä pienenä ikäerona. Silloin herää kysymys, onko aikomuskaan hoitaa hommaa kunnolla, ts. antaa esikoisenkin olla pikkulapsi.

itse odotan toista lastani, esikoinen täyttää 2v. juuri ennen laskettua aikaa. juurikaan tätä pienempi ikäero ei olisi ollut mahdollinen, mulla ehti tulla ennen raskautta vain kahdet menkat.

en tiedä mihin tuota ikäeroa nyt kannattaisi verrata, mutta meillä siis olisi ollut mahdollista mun tulla aiemmin raskaaksi.

Esikoinen on ollut n. vuoden kun olet alkanut odottaa kuopusta... ja kyl vuoden ikäinen on viel aika pieni.....

Mielestäni jossain 2,5 vuoden tienoil voi sanoa, et ei ole enään " pieni" ikäero

juuri sen suhteen, että leikkivät paljon yhdessä ja jutut ja maailma on vielä kovin sama.

Kyllä se esikoinenkin saa huomiota ja saa olla vauva, vaikka toinen tulisikin. Ei se minusta mikään ongelma ole!

Itselläni on omaan siskoon ikäeroa viisi vuotta ja koko ajan ollaan eletty ihan eri maailmoissa, samaa sanoo ystävä, jonka lapsilla ikäeroa neljä vuotta.

Olen tosi tyytyväinen omaan tilanteeseemme.

Mun lapsilla ikäeroa 1v8kk eikä ole tuntunut missään vaiheessa LIIAN pieneltä, vaan juuri sopivalta. Kai riippunee paljon siitä, onko ikäero toivottu, miten vanhemmat osaa ottaa huomioon molemmat lapset ja onko perhetilanne muutenkin onnellinen ja sopusoinnussa.

Mun lapset on nyt 3v ja 4v8kk ja tosi hyvä ikäero on kyllä, vain hyvää sanottavaa. Enkä osaa kuvitella ikinä olevamme siinä tilanteessa, että esim esikoinen kritisoisi kun ei " ole saanut olla pieni" - siis vaikka ei sanallisesti kritisoisikaan mutta edes käytöksellään.

Mutta kuten sanottua, vanhempien asenne ja se miten otetaan molemmat lapset huomiin, se ratkaisee kyllä kaiken.

Että eri mieltä tuosta:

Vierailija:

Lainaus:

Minusta alla 2 vuotta sisarusten välillä on pieni ikäero. Alle 2-vuotias on vielä todella pieni alkamaan isosisarukseksi.

pieni. Ei jakseta kumpaakin lasta kunnolla hoitaa ja kappas, johan se esikoinen " niiiin kovasti kaipaa virikkeitä ja ikäistensä seuraa" ja päätyy 7-17 tarhaan. Että sopii iskän työaikatauluihin, kun äiskälle ois liian rankkaa vauvan kanssa kuskailla.

Tai sitten äitylille iskee se kuuluisa " masennus" . Kun ei millään kukaan vois tietenkään etukäteen arvata, että kahdessa alle 2- vuotiaassa on aika paljon työtä.

No joo, kaikki nyt hommaa lapsensa miten tykkää. Mutta nykyään tosta lapsijutusta on tullut ihme statusasia. Pitää hommata pienellä ikäerolla vähintään kolme lasta - jaksoi tai ei. Ja useimmat ei oikeasti jaksa, mutta mitäs sen on väliä. Tärkeintä on olla muodikas. Koska nythän julkkiksetkin pukkaa vähintään 3-4 mukulaa pienellä ikäerolla, että pääsee kaikkiin naisten lehtiin hehkuttelemaan.

lasten ikäero 2 v ja leikkivät koko ajan yhdessä. itse saan paljon enemmän " istua rauhassa" kuin esikoisen ollessa ihan pieni, koska silloin lapsella ei ollut muita leikkikavereita kotona kuin isä ja äiti.

minullakin on isosisko johon ikäeroa on lähes 6 vuotta, ei mitään yhteistä!

Meillä pieni ikäero 1v1kk ja kaksi tyttötrioa on syntynyt niin että toisessa pienimmän ja isoimman ikäero on 2v8kk ja toisessa triossa pinimmän ja vanhimman ikäero on 2v5kk.

Vierailija:

[quote]

Meillä siis lapsilla 1 v 4kk ikäeroa (eivät ole enää ihan pieniä), enkä ole ollut missään vaiheessa mitenkään " rikki" fyysisesti enkä henkisesti. Ihan oikeasti, naisen keho on luotu synnyttämistä varten - ei nyt todellakaan esim. 2 lasta pienellä ikäerolla ole mikään ylivoimainen suoritus edellyttäen että perusterveys, ravinto jne. asiat ovat kunnossa.

Lisäksi meillä ei ainkaan ole valvoskeltu öitä erityisemmin; esikoinen alkoi nukkua yöt heräämättä 5 kk iässä, ja myös kuopus ollut aina hyvä nukkumaan. Jos uniongelmia olisi ollut, niihinkin on apua ja ratkaisuja olemassa.

Lisäksi meillä kiinnitettiin ihan tietoisesti ekstrahuomita esikoiseen kuopuksen syntyessa (kahdenkeskistä aikaa vanhempien kanssa jne.), ei taatusti ole mitenkään alettu pitää " isona" tms.

Sen sijaan meillä lapset ovat todella sosiaalisia ja toiset huomioon ottavia, mitä ei aina voi sanoa hemmotelluista ainokaisista tai " isoista" esikoisista.

Mitenkähän ihmeessä entisaikoina olleenkaan kasvoi normaaleja ihmisiä isoissa sisarussarjoissa, jos esim. 2 lasta pienellä ikäerolla on kertakaikkiaan väärin ja lapsille turmiollista ;-) Järki hoi.. Toki on vanhempia, joiden kannattaisi jättää lapset ihan kokonaankin tekemättä, mutta tämä onkin sitten jo ihan toinen tarina..

*****Kiva kun teillä on mennyt noin. Mutta kyllä minäkin tiedän, mistä puhun: neljään vuoteen ei ole tässä taloudessa nukuttu yötä läpi. Eikä niihin uniongelmiin aina ole ratkaisua, paitsi odottaa parempia aikoja. Moni yritys vain pahentaa asiaa.

Etukäteen ei kukaan voi sanoa, tuleeko kakkosesta helppo lapsi. Jos ei tule, niin rankka aika on luvassa. Silti en mitenkään KADU pientä (noin 2v) ikäeroa. Sanona vaan, että se on PIENI ikäero... Ehkä myöskään sanonut pienen ikäeron olevan turmiollista. Vain rankkaa, ainakin esikoiselle.

Ja tuosta ennen vanhaan -jutusta: ennen vanhaan lapsia hoidettiin siihen tyyliin, että iso osa kuoli, eikä siinä ollut mitään kummallista. Nykyään on vähän toinen tyyli. Eikä kaikista kasvanutkaan kovin normaalia aikuista, jos oikein asiaa miettii... melko äkkiväärää porukkaa ovat monet vanhukset.

19

Taitaa olla ikuisuusaihe... Meillä lasten ikäerot ovat 7v. ja 4v. ja juuri sopiva meidän perheelle. toki jos jaksat kahden uhmiksen kanssa niin mikäs siinä.... Itselleni ei sopisi...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat