Seuraa 

Hei!

Olen todella väsynyt mieheni juomiseen... Olemme ollut kohta 9-vuotta yhdessä ja meillä on kaksi lasta. Mieheni juo joka viikonloppu. Minä itse en käytä alkoholia, kun 1 tai 2 vuodessa ja silloinkin juon 2-3 siideriä. Kukaan minun puolen sukulaisista ei tiedä asiasta mitään. Esitän aina onnellista! Mieheni sisko ja äiti ei välitä asiasta ja miehen kaverit juo myös joka viikonloppu! Nytkin mies lähti baariin. Kysyi minun mielipidettäni ja sanoin etten halua että lähtee ja lähti kuitenkin. Ja minä jäin sydän särkyneenä kotio. Onko muita saman kokeneita??

Kommentit (14)

Kiitos kovasti kaikille viesteistä! Meidän lapset on jo " isoja" 5v ja 7v. Haluan korjata vähän asiaa... mes ei lähde baariin kovin usein vaan juo kotona kavereiden kanssa. Eli siis minä katselen kun täällä rällästetään. Ja miehen kaverillakin on perhe. Mies on aina selvinpäin tosi ihana! On vaan niin kauhean vaikeeta yrittää lähteä tästä kaikesta pois ja jättää taakseen 9 vuoden elämä mikä ei ole aina niin helppoa ollut!

Lastenvahdin hommaaminen miehen krapuloita paikkaamaan nyt on ihan typerää.

Kyllä kait nyt aikuisen ihmisen pitäisi sitoutua perheeseen pyörittämään yhteistä elämää niin että kaikilla on hyvä olla.

Jokaviikkoinen kännääminen ei kuitenkaan ole normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se kannattaisi selvittää.

Todennäköisesti miehesi pitää juomistaan yksityisasianaan, mutta sitähän se ei perheellisellä ihmisellä ole koskaan. Mieti myös miksi juominen ärsyttää sinua ja mitä pitäisit kohtuullisena määränä. Vertaa näitä määriä esim. suurkuluttajan määriin... Samaten kannattaa ottaa selvää, mitä miehesi pitää kohtuullisena määränä. Entäpä paljonko teillä on varaa laittaa juomiseen?

Valitettavasti et voi päättää miehesi juomisesta, koska siitä voi päättää vain hän itse. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että sinun on katseltava tätä juomista vaan tässä pitäisi päästä kompromissiin. Miten on, siivoaako miehesi juomisensa jäljet? Jos ei niin ensimmäinen muutos on se, että mies kerää itse pullonsa jne ja siivoaa muutenkin jälkensä.

Kun mietit, miksi juominen ärsyttää niin kannattaa miettiä, onko juominen itse asiassa se asia joka ärsyttää, vai voiko kyseessä olla vaikka se, että juodessaan miehesi on kavereidensa kanssa eikä sinun kanssasi (=läheisyyden tarve, joka on ihan normaalia). Jos esimerkiksi tämä onkin se enemmän ärsyttävä asia niin sitä suuremmalla syyllä pitää keskustella.

En tiedä onko qp:n mies perseet olalle-tyylinen juopottelija, se on kyllä totta että monet miehet ryyppää viikonloppuisin mutta ei sitä tartte kattella. Ketään ei voi muuttaa ja aika myöhäistä 9 vuoden jälkeen sanoa, ettei tykkää toisen juomisesta jos on siihen asti sen sietänyt..

Mulle on yksikin känniördäys liikaa ja miehen kanssa tästä puhuttukin ja hän itse haluaa muuttaa juomatapojaan, eikä tänä vuonna ole ollutkaan päissään kuin kerran ja silloinkin lievemmin kuin ns. perus suomipoika.

Mua ei vaan nappaa sellanen pyöritään pitkin katuja tyyli ja tämän on mies alusta alkaen tiennyt, en pistänyt hynttyitä yhteen känniördääjän kanssa..

Kyllähän siinäkin riskinsä on mutta kai aika monet miehet tekee niin?! Miestäsi et kuitenkaan voi muuttaa mutta omaa oloasi voit helpottaa. Keskity itseesi ja yritä puhua miehelle jos saisit enemmän aikaa itsellesi. Esim jos miehesi menee ulos perjantaina niin voisit itse tehdä joitain lauantaina. Jos tämä ei onnistu koska miehellä on krapula niin palkkaa lastenhoitaja launtaiksi jotta voit tehdä jotain kivaa. Mista ainakin tuntuu et samoista asioista on turha tapella miesten kanssa koska lopulta ne ei enää edes kuuntele. Muutamalla omaa suhtautumista ja käytöstä voi mieskin muuttua. Minkä ikäinen miehesi on? miten teillä muuten menee suhteessa?

Minua ei haitta useikaan se että miehen kaverit on meillä. Mutta se kun aina pitää juoda eikö hauskaa voi pitää ilman alkoholia?? Ja sit kun mies on kännissä niin kaikki mikä ei mene hyvin on minun syytä. Ja sit seuraavana päivän ei voi kysyä mitään tai sanoa mitään. Lapsillekin mies äksyilee. Ja varsinkin tytölle aukoo päätään niinpä minä pidän tytön puolia varmaan liikakin....

En nyt osaa muuta oikein sanoa, kuin että voimia sinulle ja toisaalta voimia siihen, että muutat tilanteen omasta puolestasi. Laita miehesi (silloin kun hän on täysin selvinpäin) puun ja kuoren väliin. Sano suoraan, että et enää yhtään halua katsoa hänen juomistaan, etkä voi hyväksyä sitä. Miehesi päättää haluaako hän pitää juomisensa vai perheensä. Tiedän, ettei tämä olisi sinulle helppoa, mutta SINUN EI TARVITSE KESTÄÄ TUOLLAISTA ja ehkä suurimpana asiana näen sen, että lastesi ei tarvitse katsella juopottelevaa isäänsä. Eniten minua kuitenkin hirvitti se, ettet ole kertonut omille sukulaisille mitään. Hehän voisivat tukea ja auttaa sinua. Sinullahan on hirveä taakka harteillasi, jos et puhua asiasta kenenkään kanssa. Rohkaisenkin sinua puhumaan asiasta myös omille sukulaisillesi senkin uhalla, että koet häpeää. Toisaalta minusta miehesi sietäisi hävetä, sinun ei yhtään!!

johan vitsin murjaisit. Vai 90%:ssa perheitä kumpikaan ei kaljoittele? Mitenkä on sitten mahdollista, että vähintään 20% lapsista kasvaa todellisissa ongelmaperheissä, saati perheet, joissa samoja ongelmia on pienemmässä mittasuhteessa.

Lähtisin veikkaamaan toisinpäin. 10%:ssa perheistä kumpikaan ei kaljoittele. Meidän perheessä kumpikin juo muutaman kerran vuodessa ja kotona ei kaljoitella. Enkä sellaista katselisikaan.

EI ole normaalia, että joku ryyppää joka viikonloppu! Menevänä sinkkuna tottakai on itse kullakin ollut sellaisia kausia, mutta ei ole ok, että se jatkuu, kun perheeseen syntyy lapsi. Ehkä teidän pitäisi keskustella aiheesta kunnolla ja jonkun ulkopuolisen tukemana. Voisitko kysyä esim. neuvolasta ohjetta, mitä tehdä? Ottavat varmaan asian tosissaan ja tukevat sinua, kun olet napakasti puuttunut ongelmaa. Ehkä miehesi on jäänyt teiniasteelle kehityksessään tai ehkä hänelle on jo kehittynyt alkoholiongelma.

Mitään ei kyllä tapahdu, jos e itse ryhdy laittamaan juomiselle loppua. Älä jää miettimään, ei ole hyvä lapsenkaan kasvaa noin kosteissa merkeissä. Ja ihan oikeasti, tuollainen juominen ei ole yleistä. Jonkun tutkimuksen mukaan 10 % lapsista kokee vanhemman juovan häiritsevän paljon. Teidän perhe kuuluu vähemmistöön, yhdeksässä kymmenestä perheestä kumpikaan vanhempi ei kaljoittele!

Nanna1978:

Lainaus:

Nytkin mies lähti baariin. Kysyi minun mielipidettäni ja sanoin etten halua että lähtee ja lähti kuitenkin. Ja minä jäin sydän särkyneenä kotio.

Tuossa on minun mielestäni asian ydin. Onko viikonloppujuominen ongelma tai ei, en tiedä. Mutta se on surullista jos kumppani ei huomioi toisen tunteita ja toiveita. Ja jos miehellä mukamas on oikeasti hauskaa baarissa kun tietää että vaimo on surullisena kotona.... Olisiko ongelmia muuallakin kuin juomisessa? Oletko keskustellut miehesi kanssa asiasta tältä kannalta? Koitapa jaksaa.

En kyllä tiedä, mihin tutkimukseen palstailija viittaa... Suomessa kulutetaan suhteessa muihin maihin todella paljon alkoholia ja juomiskäyttäytyminen vetää vertoja monien muiden maiden juomakulttuureille. Suomessa juodaan nimenomaan päihtymistarkoituksessa, kun esim. muualla euroopassa juodaan jopa lounasaikaan viiniä tai olutta ruokajuomana. Tämä kulttuuri ei ole suomalaista juomakulttuuria, vaikka kulutus on huippulukemissa. On siis todella mielenkiintoinen tutkimus, joka väittää, ettei perheissä, joissa on lapsia, juosa humalahakuisesti...

Sitten ap:n viestiin. Tiedän tunteen kun juominen ärsyttää. Meillä isäntä ottaa perjantaisin pari kaljaa, joskus juo itsekseen jopa pullon punaviiniä. Se ei mieheni käyttäytymisessä juuri näy, painaa sen verran paljon, ettei pienet alkoholit muuta käyttäytymistä millään tavoin. Silti minua ärsyttää se parinkin kaljan ottaminen. Viikolla ei ota koskaan, eikä tuon perjantain oluen ottamisen pitäisi edes ärsyttää, mutta niin vain on. Baariin mies ei kyllä koskaan innostu onneksi lähtemään. Mietin vain mielessäni, että mitä miehesi baarireissuilta hakee? En tarkoita, että pitäisi olla heti joku bööna kainalossa, mutta vaikka meilläkään en ole tyytyväinen tilanteeseen, olisin kyllä tosi pahoillani, jos mieheni vielä lähtisi pois kotoa, perheensä luota. Yritä selvittää, miksi pitää lähteä pois edes kotoa. Jospa se siitä alkaisi se " raitistuminen" . Tsemppiä ja jaksamista. Elämä on koukeroista :)

aikuisten välisissä suhteissa on tietysti jokaisen oma asia, mutta silloin kun perheessä on lapsia asia ei ole vain puolisoiden välinen.

Itse olen kärsinyt koko ikäni - ja kärsin edelleen isäni " suomalaiskansallisesta viikonloppuisin perseet olalle" juopotteluista. Hän on ulospäin kunnollinen ja työssäkäyvä, mutta joka viikonloppuinen juominen on kyllä alkoholismia ainakin jos ei osaa muuta viikonloppuisin tehdä.

Jo hyvin pienet lapset vaistoavat aikuisen muuttuneen persoonallisuuden ja kokevat turvattomuutta. Lisäksi tulevat häpeä (kaikenölaisissa muodoissa), krapula aamujen pahan olon seuraukset jne. jne....

Järkyttävä tosiaan on tuo tutkimustulos, joka muistaakseni oli jopa 20-30% suomalaislapsista kärsii päihteiden (ja suomeksi sanottuna siis viinan) haitoista lähisuhteissaan.

Ajattele siis lapsiasi ensisijaisesti ja tee asialle jotain!

Siis mitä mies pakenee kotoaan? onko kenties onneton? vauvan syntymä stressaa? vastuu et pitäisi tienata? Haluaisiko kenties juoda kotona 2-3 kaljaa rauhassa ilman että siitä tulisi sanomista? ehkäpä siksi karkaa baariin. Syitä voi olla tosi monia, sitä me ei voida tietää. Painostamalla ja pakottamalla ei saada mitään hyvää aikaan aikuisten ihmisten kesken. Omasta mielestäni ei ole esim paljoa jos juo pullon viinä viikossa tai 6 olutta. Humalahakuinen juominen ja pari lasillista on ihan eri asia.

joku kysyi tarkempia tietoja mainitsemastani tutkimuksesta:

-vähemmistö juo enemmistön viinoista

-joka kymmes lapsi kasvaa päihdeprheessä, tutkimuksessa kyse oli lapsen omasta arviosta, että kärsiikö hän vanhemman juomisesta, uutisoinnissa korostettiin, että lapsi voi kärsiä jo pienestä määrästä, jota aikuinen pitää harmittomana hiprakkana, koska vanhemman käyttäytyminen ja persoona muuttuu vähästäkin juomisesta, vaikka aikuisen omasta mielestä tietysti pienestä määrästä vain iloiseksi

---

loppupätkä yhdestä kannanotosta, jossa jälkimmäiseen tutkimukseen viitataan. se on ollut näkyvästi esillä myös lehdissä, tv:ssä ja esim. teksti-tv:n uutisissa.

...

Verotusta kiristettävä

Järjestöt vaativat myös alkoholin verotuksen kiristämistä. Vuoden 2004 keväällä toteutettu väkevien alkoholijuomien veron alentaminen siirsi kulutusta miedoista juomista väkeviin. Samalla alkoholin kokonaiskulutus ja alkoholihaitat lisääntyivät. Noin joka kymmenes lapsi kasvaa kodissa, jossa liiallinen alkoholin käyttö aiheuttaa myös lapsille ongelmia ja haittaa.

Helsingissä 7. helmikuuta 2006

A-Kiltojen Liitto ry

Elämä On Parasta Huumetta ry

Elämäni Sankari ry

Elämäntapaliitto ry

Helsingin Kouluraittiuspiiri ry

Huumeitta ry

Irti Huumeista ry

Jyväskylän Seudun Päihdepalvelusäätiö rs

Koulutus Elämään-säätiö rs

Kriminaalihuollon tukisäätiö rs

Kristillinen Terveys- ja Raittiusjärjestö ry

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry

Naistenkartano ry

Non Fighting Generation ry

Nuorten Ystävät ry

Nykterhetsförbundet FSN-MHF rf

Omaiset mielenterveystyön tukena Satakunnan yhdistys ry.

Päihdelääketieteen yhdistys ry

Raittiuden Ystävät ry

Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry.

Suomen Punainen Risti

Suomen Sydänliitto ry

Suomen Valkonauhaliitto ry

Terveyden edistämisen keskus ry

Terveys-Hälsan ry

Vesaisten Keskusliitto ry

Lisätietoja:

Pääsihteeri Eeva Kuuskoski, puhelin 075 3245550, 040 5457956

Johtaja Georg Henrik Wrede, puhelin 075 3245616, 040 7192553

Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, puhelin 075 3245580, 040 5802393

-----

tässä sekä pätkiä toisesta kannanotosta (suomen ash):

Alkoholin käyttö arkipäiväistynyt ¿ väestö huolissaan kulutustasosta

Vuonna 2005 Suomessa kulutettiin alkoholia 10,6 litraa asukasta kohden. Määrä on noussut jatkuvasti viime vuosina, vuonna 1995 kokonaiskulutus oli 8,8 litraa. Alkoholin kulutus on jakautunut epätasaisesti: 20 % väestöstä juo 70 % kulutetusta alkoholista. Alkoholihaitat ovat selkeästi lisääntyneet.

Työelämässä olevista miehistä arvioidaan olevan jopa 15-20 % ja naisista 10 ¿ 15 % alkoholin suurkuluttajia. Suurkuluttajilla on riski tulla riippuvaiseksi alkoholista. Juomisen rajana pidetään miehillä viikossa 24, naisilla 16 annosta toistuvasti viikottain juotuna. Ns. riskikulutuksen rajasta on viime aikoina käyty paljon julkista keskustelua. Suurkuluttajaa uhkaa monet vakavat ongelmat, jotka näkyvät mm. sairauksina, kuolemina, väkivallantekoina ja lisääntyneinä lasten huostaanottoina.

Lähteet:

Terveyden edistämisen keskus ry. Suomalaisten alkoholiasenteet. 2006

Sosiaali- ja terveysministeriö. Alkoholiolot EU-Suomessa. Kulutus, haitat ja politiikan kehys 1990-2005. 2006

STTV, Stakes, Tilastokeskus. Tiedote 8.2.2006. Alkoholijuomien kulutus vuonna 2005.

Sisäasiainministeriön tiedote 27.01.2006. Poliisin kotihälytysten määrä kasvanut.

Tilastokeskuksen tiedote 17.1.2006. Murrot vähenivät selvästi vuonna 2005.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat