Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minun vauvani syntyi keskosena. Tosin ihan hyvillä viikoilla, rv 34. Painoi syntyessään yli 2 kg. Ei hengitysongelmia, mutta kellastui ja syöminen aluksi vain nenämahaletkulla. N. 2 viikkoa vauva oli sairaalassa. Sitä tosin edelsi minun useiden, useiden viikkojen sairaalassa makaaminen ennenaikaista synnytystä estellen. Vauva pääsi pari viikkoa sitten kotiin ja voi nyt hyvin. Ikää on kuukausi ja painoa n. 2 900 g ja pituutta 47 cm. Hienosti on kasvanut ja kokoa hyvin.

Mutta tie tähän tilanteeseen on ollut aika vaikea. Minua ahdistaa, kun kertoessani kuulumisia kuukauden ikäisestä vauvastani, sanotaan: " Meidänkin vauva oli n. 3 kg syntyessään ja vain 49 cm pitkä. Hienosti teillä menee." jne. Vauva kasvaa hyvin ja olen siitä onnellinen. Mutta parin kuukauden sairaalajakso kaikkine epävarmuustekijöineen yhä ahdistaa... Ei ole sama, kuin olisi synnyttänyt pienen vauvan täysiaikaisena...

Kommentit (11)

Tuntui hirveältä silloin kun yritin jutella kavereille tai sukulaisille vauvan sairaudesta ja sain kuulla mm että tietävät miltä musta tuntuu kun heidänkin lapsellaan on maitoallergia, korvatulehduskierre tai mitä tahansa pientä. Siis siinä mielessä pientä että kuitenkin hoidettavissa tai sellaista että loppuelämään ei sanottavasti vaikuta. Mä en tajua että miksi ihmisille ei mene perille että kolmekiloinen vauva voi olla keskonen tai sitten ihan terve täysiaikainen vauva, riippuen ihan syntymäviikoista. Kaksi viikkoakin kun on pitkä aika silloin kun on kyseessä niin pienet ihmiset.

Tosin varmaan ne äidit joilta lapsi kuoli olisivat varmaan mielellään ottaneet mun lapsen sairaudet jos sen lapsen olisi saanut pitää, mäkin olisin mieluummin ottanut sen keskosen kuin sairaan vauvan ;)

Huoli lapsesta oli aluksi valtava. Monet yrittivät sanoa, että älä huolehdi se ei auta yhtään mitään. Elä niin kuin lapsi olisi terve. Nuo sanat ei siinä vaiheessa auttaneet yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoinen 4 vuotias tyttö, syntyi rv 26+1 (840g/31cm), toinen lapsemme poika 2v9kk syntyi 29+4 (1110/37cm) ja nyt tämä nuorimmainen tyttö, ikää " murusella" on 10vrk. Syntyi 24+4 (610g/29,5cm).

Eli keskosista on kokemusta täällä.

Kyllä vastaan on tullut, jos minkä laista ihmistä ja asiaa tässä matkan varrella.

Mutta kirjoitan paremmalla ajalla. Kysy jotain, jos jokin kiinnostaa.

Lähden juuri " murusen" luokse.

T:Mimmu ja pikkuset

eikä se helpota tippaakaan että joku tulee lässyttämään että ymmärtää meidän tilanteen kun heidän lapsellaan on sama vaiva. Kun vaarattomat sydänviat, allergiat ja korvatulehdukset on oikeasti kuitenkin pikkujuttuja. Mä voin aivan hyvin jutella ihmisten kanssa allergioista, sydänvioista, keskosuudesta tai muusta vastaavasta. Mutta en mene sanomaan keskosen äidille mitään fiksua tyylillä: meidänkin vauva painoi syntyessään kolme kiloa ja on ihan kunnossa. Mullakin kun on kolme tervettäkin lasta.

Mä en tiedä miltä tuntuu saada keskonen, tai menettää lapsi. Mutta mä tiedän kyllä miltä tuntuu katsoa lasta teholla hengityskoneessa, antaa ruokia nenämahaletkuun, kuunnella kun lääkäri selvittää henkiinjäämistilastoja... ja ne allergiat on oikeasti ihan eri asia ja pikkujuttuja. Tai sitten vaan mä olen ollut liikaa sairaalassa ja suhteellisuudentaju on pahasti kadonnut

Meilläkin vauva oli sairaalassa pitkään, useita kertoja ja aika monesti tuli kuuluta juuri noita vastaavia kommentteja tyylillä: meidän vauvakin oli sitä ja tätä. Meidän tapauksessa vaan ei ollut kyse lapsen koosta vaan lähinnä kommenteista joissa siis kerrottiin että heidän lapsella oli (vaaraton) sivuääni sydämessä jne.

.joka on tosin pieni ja luultavimmin sulkeutumassa..Miehen siskon lapsi odottaa aikaa ASD-aukon leikkaukseen... ja hyvän ystäväni lapselle ollaan laittamassa tahdistinta. Sydänlasten asiat ovat näitä kautta tuttuja. Mutta näitä pikku-sydänprobleemia ei voi verratakaan esim. yksikammioisten lasten ongelmiin.... VOIMIA!!! T. ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat