Vierailija

Tyttömme on nyt 1v10kk ja on muutamia kertoja onnistunut tekemään kakkaa pottaan..pissaa harvemmin. Olen välillä yrittänyt istuttaa häntä useinkin päivän aikana siinä, mutta ei koskaan tunnu tulevan mitään juuri silloin... Viikolla tyttö on päivisin 5-6 tuntia hoidossa ja siellä siis jatkuvasti käytössä vaipat, en ole kysynyt ehtisivätkö he istuttaa potalla mutta epäilen että ei koska pieniä lapsia on aika paljon siellä.

Tyttö ei vielä tajua sanoa milloin kakka tulee, vaan sanoo vasta kun ne on jo housussa, pissistä ei ole koskaan sanonut mitään.

En muista ollenkaan miten esikoisen kanssa tämä lähti sujumaan (esikoinen 6v). Kannattaako pitää vaan tyttöä ilman housuja kotona ja pottaa keskellä olohuonetta ja kehottaa välillä aina istumaan siinä??? Vahinkoja varmasti tulee, sitä tuskin voi välttää, mutta jos oppisi menemään silloin potalle kun tuntuu siltä...

Miten teillä on opetettu? Ja minkä ikäisenä on alkanut onnistumaan?? =)

Kommentit (6)

Kun juttelen asiasta, niin jossain määrin ymmärtää, mitä haluan. Mutta äskenkin taas kakka oli vaipassa...:( Mä ajattelin, että kylmästi otan joku viikonloppu vaipat pois ja tulkoon lattioille. Jos viikonloppuna ei tule yhtään edistystä, palaamme taas vaippoihin maanantaina hoidossa. Jos taas homma etenee, niin pph on luvannut pitää vaipatta myös hoidossa. Uskon, että homma käy nopeasti, kun vaan muuten alkaa pääkoppa olemaan kypsä elämään ilman vaippoja.

Mun työhuonekaveri just kertoi, että he ottivat vain vaipat pois pojalta 2v3kk kesälomalla ja kahden ekan vahinkopäivän jälkeen alkoi potta kiinnostaa. Viikon päästä vahinkoja ei enää juurikaan sattunut.

Tunnistin lapsen kakka-viestin ja kakkoja sitten alettiin ihan ensimmäiseksi pottaan pyydystää. Sitten käytin pikkuhiljaa lähempänä vuoden ikää aina jokaisen ruokailun jälkeen potalla ja aina ennen nukkumaan menoa ja heti heräämisen jälkeen. (yleensä sitten heräämisen jälkeen aina juostiin vessaan, koska silloin se pissa tuli aina HETI)

Kesäaikaan sitten kun lapsi oli jo reilun vuoden ikäinen, pidettiin kotona päivät ilman vaippoja ja siivoiltiin vahinkoja. Lapsella oli kuitenkin yleensä housut jalassaan, eli kun vahinko tuli, tunsi itse että nyt se pissa tuli väärään paikkaan ja että märät housut on epämukavat.

Jossain vaiheessa lapsi alkoi käydä itse potalla tai ilmoittamaan että pissa tulee. Kuukautta myöhemmin totesin että yövaippa on jo viikon ollut joka yö ihan kuiva ja sitä ennenkin oli pitkään melko kuiva. Jätettiin se siis pois ja vuorattiin sänky paremmin vahinkojen varalta.

Sitten loppukesästä jätettiin lopullisesti kokonaan vaipat pois ja lapsi oli tuolloin 1v5kk. Tuon jälkeen onkin sattunut enää 2 käden sormilla laskettava määrä vahinkoja.

Kaikki on edennyt meillä hirveän luonnollisesti. Lapsi viesti niin selvästi tuosta kakkahädästään, että se oli helppo pyydystää pottaan ja kun lapsi joskus kuuli pissan lorisevan pottaan, hän vaan hoksasi heti että mikä siinä olikaan homman nimenä. Muistan aina kuinka hänen kasvoilleen tuli sellainen " AHAA" -ilme ja suu vääntyi leveään hymyyn ja lorina alkoi naurattaa. Aina kun pissasi/kakkasi pottaan, kehuttiin kovasti ja silloin kun vahinkoja tuli, niin peitettiin aina oma harmistus ja oltiin niinkuin mitään ei olisi sattunut. Lapsi joskus itse hätääntyi kovasti kun pissa tulikin matkalla potalle ja silloin tietenkin lohduteltiin ja sanottiin, että ei se mitään.

On myös käytetty samaan aikaan harjoittelun kanssa paljon kestovaippoja, jolloin myös tunsi märän vaipan selvemmin kuin kertiksillä, jotka imee kosteuden kokonaan itseensä.

Nyt lapsi on 2,5v ja on itse ylpeä siitä, kuinka osaa jo kiivetä pytylle pissalle jakkaran avulla :) Samoin ihmettelee valitettavasti ääneenkin sitä, kuinka joillain kavereilla on vaipat :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun tyttö oli 1v10kk, otin vaipan yksinkertaisesti pois kokonaan. Matot rullasin sivuun. Kaksi päivää tyttö pissaili miten sattui ja mihin sattui, jos en ennättänyt potan kanssa paikalle. Mutta kolmannesta päivästä alkaen alkoi tajuamaan mistä on kyse.

Kahden viikon harjoittelun jälkeen oli päiväkuva ja parin kuukauden jälkeen täyttäessään 2v oppi ihan itsestään yökuivaksi. Nyt ollaan siis oltu jo kaksi kuukautta myös ilman yövaippaa. Tyttö herää yöllä potalle, jos on pissahätä. Potta nostetaan yöksi sänkymme viereen.(Tyttö nukkuu siis vielä perhepedissä). Ainoastaan yksi vahinko on tullut yöllä.

Kaikki meni jotenkin helposti ja itsestään. Toki se kaksi ekaa päivää oli aika rasittavia.

Se toimii todella nopeasti. -olinkohan kolmonen-

Vierailija:

Lainaus:

Kun juttelen asiasta, niin jossain määrin ymmärtää, mitä haluan. Mutta äskenkin taas kakka oli vaipassa...:( Mä ajattelin, että kylmästi otan joku viikonloppu vaipat pois ja tulkoon lattioille. Jos viikonloppuna ei tule yhtään edistystä, palaamme taas vaippoihin maanantaina hoidossa. Jos taas homma etenee, niin pph on luvannut pitää vaipatta myös hoidossa. Uskon, että homma käy nopeasti, kun vaan muuten alkaa pääkoppa olemaan kypsä elämään ilman vaippoja.

Mun työhuonekaveri just kertoi, että he ottivat vain vaipat pois pojalta 2v3kk kesälomalla ja kahden ekan vahinkopäivän jälkeen alkoi potta kiinnostaa. Viikon päästä vahinkoja ei enää juurikaan sattunut.

Jonkin ajan kuluttua tuli osaksi aamurutiinia olla hetki potalla ja pisut sinne alkoi tulemaan. Päikkäreidenkin jälkeen piipahdettiin potalla ja pisut saatiin näin pottaan. Iltaruuan jälkeen alkoi tulla kakkakin ja lapsi ei enää vuoden vanhana suostunut vaippaan kakkaamaan.

Puolitoistavuotiaana voitiin jättää päivävaippa pois ja 2v on vaipat jätetty kokonaan.

Meillä vain sattui olemaan näin helppoa. Ei kannata pakottaa jos lapsi ei halua potalla istua. Meillä se pottailu tuli päivärutiineihin niin aikaisin että lapsi ei varmaan ole sen takia edes tajunnut koskaan taistella vastaan.

Jokainen on tietysti yksilö, joten kannattaa tarkkailla lapsen kiinnostusta asiaan.

Kerro hoitopaikassa, että kotona onnistuu silloin tällöin ja ehdota, voisiko myös hoitopaikassa kokeilla.

Paineita ei kannata asiaan ladata, kypsyys tulee, kun on tullakseen.

Säännölliset potatukset aamulla herätessä, ennen aamu-ulkoilua, ruuan jälkeen jne. on meillä toiminut. Toisten lasten malli on myös havaittu hyödylliseksi. Tosin kumpaankin vaaditaan jonkinlainen kiinnostus asiaan eli se kypsyys.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat