Seuraa 

Hei,

onko teillä muilla loppuraskaudessa ollut käsien oireilua? Itse herään monta kertaa yössä siihen, että kädet ja sormet ovat tosi kipeät ja arat, ja pitää ryhtyä sormia verryttelemään ja jumppaamaan. Käsissä ei myöskään ole ollenkaan voimaa - purkkeja ei saa auki yms. Ja kädet ovat usein puuduksissa myös.

Nyt tää käsien särkeminen on jo ihan jatkuvaa. Neuvolan täti ei tähänkään asiaan osaa sanoa mitään - muutenkin on aika tyly tyyppi...

Onko joku saanut apua tällaiseen vaivaan? Kertokaa ihmeessä!

Kommentit (13)

Oli jo esikoista odottaessa ja on nyt taas kun odottelen toista rv 35+1. Turvotuksestahan tämä johtuu, eli sikäli " tyypillinen" raskausvaiva. Toisilla jostain syystä oireilee näin pahasti.

Itse olen yrittänyt juoda mahdollisimman paljon ja syödä esim. ananasta, jonka pitäisi poistaa nestettä. Vaan ei oikein meinaa auttaa mikään. Itselläni liikunta ei enää onnistu, jalatkin on niin turvoksissa että kävely sinänsä jo sattuu, lisäksi selkä laittaa vastaan, liitoskivut vaikeuttaa ja supistelutkin häiritsee... Että sikäli aika minimissä liikkuminen, toki yritän aina joka päivä vähän köpötellä ja kotonakin tehdä muuta kuin vain maata sohvalla.

Esikoisen kanssa pahin meni ohi sitten heti synnytyksen jälkeen, vaikka kaikki turvotus laskikin vasta pari kuukautta synnytyksestä.

Mulla arvauskeskuslääkäri laittoi lähetteen reumapolille (senkka oli vähän koholla, mutta niinhän se on aina raskaana ollessa), josta se oli käännetty sitten äitiyspolille, ihan niin kuin itsekin arvelinkin siinä käyvän. Sisätautilääkärillä kävin ja hän totesi että jännetuppitulehduksesta on kyse. Sain kipeisiin sormiin saman tien kortisoonipiikit, ja muutaman päivän päästä sormet oli jo suht ok.

Nlatäti vaan tuumasi jälkeen päin, että mukava kuulla että raskausaikanakin tällaisia hoidetaan. (???!!?) Että silleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei kuullosta kivalta sanoa, että mukavaa, kun löytyy kohtalotovereita, mutta tarkoitan vaan sitä, että on hyvä kuulla, että apuakin voisi tähän vaivaan löytyä. Itselläni oireet alkoivat joskus jo heinäkuulla silloin tällöin, mutta nyt viimeisen kuukauden ajan olo on vain pahentunut. Puutumista minulla ei ole paljonkaan ollut, mutta sormien nivelkipua, turvotusta, rannekipua ja juuri tuota voimattomuutta käsissä on. Ja yöt on ihan hirveitä, kun herää käsien kipuiluun. Aamulla ei uskalla ottaa painavaa lasia käteen ettei lipsahda lattialle.

Neuvolasta lähettivät reumatesteihin ym., mutta mitään ei löytynyt. Äitiyspolilla sanoivat vaan, että kuuluu asiaan joillain odottajilla. Ohjeena oli vain suolan vähentäminen. Itse olen yrittänyt juoda paljon ja käydä edes sen puolisen tuntia päivässä kävelemässä - tunti ei enää onnistu ilman vessataukoa ja vatsan " rentouttamista" . Täytynee kokeilla tuota lymfaa vielä tässä ihan lähiaikoina.

Kiitos vinkeistä ja jaksamista kaikille samasta vaivasta kärsiville!

-Amy, rv 35+3

Kyseessä on edellisen vastaajan mainitsema rannekanavan oireyhtymä. Kudoksiin kertyvä neste, eli turvotus, painaa käsivarsien ja ranteen hermoja. Raskaana olevien oireet helpottavat synnytyksen jälkeen, mutta muilla, joilla on sama vaiva, joutuvat hakemaan apua leikkaushoidosta.

Itse kärsin samasta vaivasta suurimman osan odotusajasta, eli raskauden viisi viimeistä kuukautta. Oli välillä aika tuskaa, enkä pystynyt aina nukkumaan öitä kunnolla kun käsiä ja sormia särki niin.

Suolan käyttö kannattaa minimoida, koska suola kerää nestettä elimistöön. Itse löysin erinomaisen avun lymfa-hieronnasta. Kävin kahteen otteeseen 3-5 kerran sarjan lymfassa, joka pistää aineenvaihdunnan liikkeelle. Turvotusta minulla oli lymfasta huolimatta, mutta se vei, ainakin minulta, kivun käsistä, mikä olikin se tärkein asia.

Suosittelen lymfaa! Se on hyvin kevyttä (enemmänkin sivelyä kuin hierontaa), mutta siitä voi olla apua vielä ihan raskauden loppuaikanakin.

Itselläni ainakaan runsaskaan juominen, ananaksen syöminen tai mikään muukaan EI auta turvotukseen...

Olen nyt menossa ekaa kertaa keskiviikkona LYMFAAN, katsotaan josko siitä olisi apua :)

Kylmässä vedessä olen jalkoja pitänyt ja se hieman helpottaa sekä niiden koholla pitäminen....

kaikkea sitä joutuukin kestämään !! No, tää on oikeestaan ainoa ikävä vaiva mikä mulla on koko raskausaikana ollut, että en valita sinänsä...

T. Je_Ni taas..

Itselläni oli edellisessä raskaudessa sama, kävin vasta synnytyksen jälkeen osteopaatilla, auttoi kunhan tajuttiin, että vika oli ranteessa ei hartioissa... Olisi pitänyt mennä jo odotus aikana, kun vauvan hoito ei ollut kovin herkkua kun kädet oli puutuneet ym ja kunnon imetysasentoa ei löytynyt.

saarimar 31+2

minulle nimittäin neuvolatäti viimeksi sanoi, että ei ole normaalia eikä yleistä eikä antanut mitään diagnoosia tai ohjeita! Olin jo huolissani, että mikä ihme käsiä vaivaa, koska en saa banaania avattua aamuisin, niin paljon käsiin sattuu.

Täytyy varmaan vielä lisätä tuota kävelyä, sillä on vaan liitoskipuja lisäävä vaikutus, joten loppuraskaus taitaa olla jaettu kolmeen osaan: syö - lepää - liiku (+ neljäntenä käy vessassa...)

Mutta kiitos tietäville neuvoista!

-Osse rv 33+4

Minulla todettiin juuri loppuraskaudesta tuommoinen rannekanavaoireyhtymä (hienompikin nimi on, mutten muista). Sen oireena on tavanomaisesti se, että kädestä puutuu keskisormi, nimetön ja pikkurilli, mikään ei pysynyt käsissä ja nimenomaan yöllä särki ja piti nostaa käsi ylös. Ärsyttävä vaiva! Siinä siis jotenkin turvotus aiheuttaa ahtauman ranteeseen ja se painaa hermoon. Pitäisi mennä ohi heti synnytyksen jälkeen, mulla jo sairaalassa.

Voit koittaa helpottaa oloa kylmäkääreellä ennen nukkumaan menoa ja lastoittaa kipeän käden ranteen tönköksi.

Ainoa valoisa puoli jutussa oli, että verikokeiden otto ei tuntunut! ;)

Tsemppiä loppumetreille!

Deux ja poika 7 kk

Kärsin myös ensinmäisen raskauden aikana samasta ongelmasta ja nukkuminen oli todella huonoa kun käsiä särki niin paljon. Minulle lääkäri käski pitää 2 kertaa viikossa hedelmäpäivän, mutta en pystynyt tulemaan toimeen vaan hedelmillä. Sitten neuvottiin laittamaan korkeat tyynyt käsien alle ja se taisi hieman helpottaa. Ainoa keino millä pääsin eroon ongelmasta oli liikunta. Kävelin päivässä reilun tunnin reippaasti, vaikka välillä pysähtyen kun vatsaan koski. Jo viikossa pääsin vaivoista kokonaan eroon, eli ilmeisesti neste lähti kiertämään ja olo todellakin muuttui. Suosittelen lämpimästi pientä liikkumista, minulla tehoi kävely. Nyt jo olen varautumassa samaan ongelmaan ja olen päättänyt liikkua koko raskauden niin jos vaikka vaiva jäisi pois, tiedä sitä sitten vielä. Aurinkoisia raskauspäiviä:) pikkukakkonen rv 10+0

Itsellä tää vaiva on ollut nyt noin 2 kk ja yöt ovat täyttä TUSKAA!!!! Aluksi tätä oli vain öisin tosiaan....sormet neulustelivat ja puutuivat ja vasen käsi oli pahempi ja siitäkin lähinnä nimetön ja keskisormi.

Pikkuhiljaa se levisi sitten muihin sormiin ja myös toiseen käteen ja tällä hetkellä KOKO ajan ovat puutuneita molempien käsien keskisormi, nimetön ja etusormi. Lisäksi oikea peukalo alkaa " naksumaan" , kun menen maaten ja viime yönä huomasin samaa toisessakin peukalossa.

Ensin vaivaan auttoi, että roikotti kättään (sormia) alaspäin sängyn laidan yli ja puutuminen helpotti. Nyt ei auta sekään! On PAKKO nousta yölläkin ylös ja menee noin puoli tuntia, kunnes voin mennä YRITTÄMÄÄN unen päästä kiinni. Sormia SATTUU, POLTTAA ja SÄRKEE aivan mielettömästi!

Kylmästä on jonkin verran apua ollut. Olen ihan kylmäkalleja pidellyt sängyssä käsissäni, tunto menee sen verran, ettei kipua tunnu! Samoin kylmägeelipussi on ollut kaverina sängyssä. Polttavaan tunteeseen auttaa kylmän veden alla käsien pitäminen, mutta enää sekään ei tunnu kovin miellyttävältä, koska sormia ei pelkästään polta vaan myös särkee :(

AINOA apu on tällä hetkellä RANNETUET ja koska Fysioterapiasta niitä mulle ei annettu pyynnöistä huolimatta, niin mulla on nyt kaksi yötä ollut käsissä RULLALUISTELIJAN RANNESUOJAT ja olen ihan onneni kukkuloilla, koska olen saanut NUKUTTUA!!! Vain vessareissut ovat herättäneet-luksusta :) Kyllähän noita sormia puuduttaa ja neulustaa, mutta tämä on vähäistä siihen särkyyn verrattuna.

Kipulääkkeitä olen koittanut myöskin (Panadol), mutta siitä ei ole mitään apua.

Kävin lääkärillä, joka sanoi, että tämä vaiva johtuu turvotuksesta, joka on rannekanavassa. Siellä sitten hermo joutuu tuon turvotuksen vuoksi puristuksiin. Ihan järkeen käypää, eikö? Ja tosiaan hermosäryltä tämä tuntuu. Tiettyjä liikkeitä kun tekee käsillä niin ihan napsahtaa sormissa ja tulee sellanen " sähköiskumainen" tunne.

Lääkäri sanoi, että LÄHES kaikilla tämä vaiva menee ohi synnytyksen jälkeen. Luojan kiitos siihen ei itsellä ole enää montaa päivää (toivottavasti!!) Tosin siihen voi mennä kaksikin kuukautta synnytyksen jälkeen, mutta toivoa paremmasta tosiaan on luvassa:)

Mikäli käy niin, että vaiva ei mene ohitse niin joudun EMG-kuvaukseen ja " viimeinen" hoitokeino on sitten leikkaus, jossa ranteet " avataan" ..hui, kuulostaapa hurjalta :( No, itse uskon vaivan helpottavan vauvan synnyttyä.

Huomasin tämän vaivan alkaneen samalla kuin aloin huomata turvotusta myös jaloissa ja sitä on ollutkin aika lailla :(

Kehottaisin sua koittamaan ensisijassa niitä rannetukia ja tosiaan nuo rullaluistelijan tuet ovat TOSI tukevat ja hyvät :) Kyllä yöllä nauru pääsi, kun istuin vessassa ne tuet käsissä, mutta mitäpä sitä EI tekisi...?!

Vaiva on TODELLA ikävä ja olen valvonut ja itkenyt monta yötä sen vuoksi...Väsyttäisi todella paljon, mutta kun ei PYSTY nukkumaan:(

Olen huomannut, että kaikki missä joutuu käyttämään puristusotetta, on tosi huonoksi. Menee ihan tunnottomaksi kädet. Näitä juttuja on mm. imurointi, hiusten kuivaaminen, meikkaaminen....yms. Lisäksi tämä tietokoneella kirjottaminen on ihan myrkkyä, että sitäkin voisi vähentää...mutta minkäs teet, kun koukussa ollaan :(

Tärkeintä olisi pitää ranteita NEUTRAALISSA asennossa ja kaikki vääntely ja venyttäminen jne. pahentavat ainakin itselläni asiaa.

Toivottavasti sulla ei vaiva tule yhtä pahaksi kuin mulla-en toivo sitä pahimmalle vihamiehellenikään:(

Niin...sen piti vielä sanoa, että aamuisin sormet ovat todella turvoksissa ja jäykät..ei käsiä saa kunnolla nyrkkiin, mutta onneks tuo sentään helpottaa päivän mittaan!!!!

TSEMPPIÄ KOVASTI!!!!!!

T. Je_Ni 39+1

P.s Joillain oli annettu kortisonipistoksia raskausaikana ja ne olivat auttaneet-itselleni niistä ei puhuttu yhtikäs mitään-sanottiin vaan, että ei tähän nyt oikeestaan mitään apuja ole....että näin ne käytännöt vaihtelevat :(

Ranteen lastoittamista yöksi (tai vaikka rullaluistelurannesuojat käteen) kannattaa kokeilla, ja yksi ortopedi sanoi että Voltaren-tms geeliä voi kokeilla laittaa ranteisiin säännöllisesti. Mä en oo edes raskaana (ainakaan vielä) mutta mulla on muuten vaan molemmilla puolilla sama vaiva, ei onneks vielä niin pahana kuin teillä. Leikkaukseen en haluais mutta pelottaa kyllä mitä näille tassuille käy jos onnistun raskautua... Nyt jo on koko ajan näpit puuduksissa.

Vaatikaa ne kortisonipiikit,  itsellä auttoi. Raivostuttavaa kun ei näihin vaivoihin ottauduta vaikka apua pitäisi saada.  Rannekipu on yhtä helvettiä kun ei saa nukuttua kipujen vuoksi.Itse kärsin ko.vaivasta lähes alusta lähtien,  mitään et voi oikein tehdä. Vielä olisi muutama viikko.  Lymfaa ja liikuntaa sekä ehdottomasti rannetuet sekä kylmähoitoa.

Ananas aiheutti käden puutumisen

Vasemman käden puutumisen ja ananaksen syömisen olen huomannut liittyvän yhteen.

Oikeasta ananaksesta olin leikannut noin 1,5 cm siivun, siistinyt sen ja tehnyt siitä smoothien muiden hedelmien kera päivittäin.

Ananas on vahva hedelmä. Saa suupieletkin kipeäksi. Ananaksessa on eräs aine, jota nimeä en nyt muista/googlaa jonka liika saamisesta on haittaa.

Olin syönyt ananasta päivittäin sen kehon nestettä poistavan vaikutuksen takia. Mutta kun aloin saada epämääräisiä kipuja/puutumisia lopetin ananaksen syönnin kokeeksi. Se auttoi. Olin varmaan syönyt liikaa ananasta.

Useamman viikon jälkeen söin kokeeksi siivun ananasta. Vasen käteni puuttui. Ikävä kyllä joudun heittämään lopun ananaksen roskiin. Onko puutumisessa kyse allergiasta vai mistä mutta ananasta en enää syö.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat