Seuraa 

Hei,

olen nyt jo raskauden loppusuoralla (rv34+6), ja minulla on ollut jo parin viikon ajan valtavasti harjoitussupistuksia. Ne eivät siis ole varsinaisesti kipeitä, mutta kyllähän se ilkeältä tuntuu, kun kohtu menee kivikovaksi vähän väliä. Näitä harjoitussupistuksia tulee siis kymmeniä päivittäin. Niitä tulee kävellessä, istuessa, maatessa, siis tekipä mitä tahansa.

Neuvolan täti sanoi, että ei niistä tarvitse välittää, kun vaan ovat kivuttomia. Neuvolan tätini on tosin usein antanut vääriä ohjeita (=ovat myöhemmin lääkärin tai kätilön kanssa keskustellessa osoittautuneet höpöjutuiksi), joten olisi kiva kuulla, mitä teille muille supistelijoille on asiasta kerrottu.

Kohdunsuuni tilannetta ei ole tsekattu viikkoihin, mutta onneksi vähän yli viikon päästä on viimeinen neuvolalääkäri.

Voivatko harjoitussupparit jo kypsyttää kohdunsuuta, vai pitääkö tuohon tarkoitukseen olla " oikeita" suppareita?

Kommentit (8)

Voin myös omalta osaltani kertoa, että ne oikeat ovat kyllä ihan erilaisia... Itse olin saikulla " pitkään" ennen la:ta suppareiden vuoksi, mutta toisella kerralla tiesin jo että ihan turhaa hötkyillä ja elin normaalisti supisteluista huolimatta ( runsaasti oli myös tälläkin kertaa), kun ne kuuluvat asiaan ja ne oikeat sattuu ihan eri lailla.

Mulla oli todella paljon supistuksia 1. raskaudessa.

Laskin niitä kerran töissä (koneen ääressä istumista ja kevyttä työtä)

Lopetin, kun en enää jaksanut pitää kirjanpitoa - suppareita tuli 15 minuutin välien. Karkeasti voi sanoa, että 60-80 vuorokaudessa.

Eivät onneksi pehmentäneet merkittävästi, mutta mut pistettiin saikulle kuukausi ennen äitiysloman alkua. Tenava syntyi 2 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Itse ajattelen tilannetta niin, että harvoin sitä kuitenkaan on nainen elämänsä aikana raskaana ja silloin täytyy pitää itsestään huolta. Fyysisesti ja henkisesti :)

Keskustelu lääkärin kanssa varmaankin rauhoittaa mieltä ja pyydä sairaslomaa, jos siltä tuntuu. Muista kuunnella itseäsi!

Kaikkea hyvää sulle ja masulle!

Piikala

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kivuttomuudesta EI VOI päätellä, avaavatko supistukset paikkoja vai eivät. Mulla " harjoitus" supistukset pehmensivät ekassa raskaudessa paikkoja niin, että vedet menivät rv 35+3 ja pieni tyttö syntyi. En ehtinyt viimeiseen lääkärintarkastukseen, joten en tiedä, milloin jotain alkoi tapahtua. Rv 27+4 paikat olivat vielä tiukasti kiinni. Ensimmäiset kivuliaat supistukset tunsin n. tunti vesien menosta ja ne sattuivat selässä.

Nyt odotan toista rv 29+5 ja supisteluun suhtaudutaan neuvolassa ihan eri tavalla. Neuvolassa ja Naistenklinikan kontrolleissa paikat ovat olleet kiinni, mutta tilannetta tarkkaillaan. Supistuksia ei kannata provosoida, mulla esim. kyykistely ja kumartelu saavat niitä aikaan herkästi. Otan vähän rauhallisemmin ja jos supistuksia alkaa tulla tiheämmin, juon pari lasillista vettä ja menen sohvalle lepäilemään. Sairauslomaa en halua, mutta teen välillä töitä kotona.

Edellisessä raskaudessa minulla oli paljon suppareita vkolta 20 lähtien ja koko ajan vakuuteltiin, ettei tee mitään, jos ei kivuliaita. Lopulta rv 22 kohdunsuu auki ja kalvot valuneet emättimeen. Rv 24 synnytys käynnistyi lopullisesti, jälleen kivuttomilla suppareilla. Supistuksia estävä tippa ei tehonnut ja varmuudeksi ultrattiin ja 4 cm oli auki. Eikä mitään kipuja. Kivut tuli vasta, kun supistukset hävisi ja laitettiin oksitosiini (tai mikä se nyt onkaan) ja supparit lähti käyntiin uudestaan.

Seuraavalla kerralla en kyllä todellakaan usko vakuutteluja siitä, että kivuttomat ei tee mitään. Mutta olihan toi meidän tilanne poikkeuksellinen, kun noin aikasin lähti aukeemaan. Oli muuten kaksosraskaus ja tällä perusteltiin suppareiden runsasta määrää.

Alkuperäiselle kuitenkin haluan todeta, että tossa vaiheessa niitä harjotussuppareita tulee varmasti ihan luonnollisesti enemmän. Lisäksi vauvahan on jo tosi hyvillä viikoilla, että vaikka synnytys käynnistyisi, niin ei ole sillä tavalla huolta vauvan selviämisestä.

Oli vaan pakko kommentoida tähän yleiseen uskomukseen, että kivuttomat ei voi avata. Kokemuksesta siis tiedän, että varmasti voi.

Laru

kivuttomuudesta sanotaan, koska kaikki on suhteellista. Itse tarkoitin, että ensimmäisellä kerralla olin paljon huolestuneempi ( ihan kyllä fiksua jäädäkin pois esim. töistä eikä riskeerata mitään) eikä supparit avanneet paikkoja, mutta tokalla kertaa paikat lyheni ym vaikkei mun mielestä olleet niin hirveen kivuliaita. Eli siis itselläni, kaikkihan on aina näissäkin asioissa kovin subejektiivista, kyllä olivat silti ihan lapsen leikkiä synnytyssupistuksiin verrattuna! varsinkin ekalla kerralla... Myös tietysti saman äidin raskaudet voi olla kovin erilaisia.

Jos niitä paljon tulee niin onhan se hyvä tarkistuttaa ja varsinkin jos itsestä siltä tuntuu! Itsellä sanottiin ensimmäisessä raskaudessa että jos yli kymmenen päivässä niin olisi hyvä tarkistaa ja sitten varsinkin jos tulee säännöllisesti tai alkavat kovenemaan!

Kyllä tuo vaan on " normaalia" ja hyväksikin. Kohtahan sinulla on neuvolalääkärikin ja silloin kohdunsuuntilanne tarkistetaan, joten sinuna olisin ihan rauhassa, jos tosiaankin ovat kivuttomia. Ikäviltähän supistukset tietysti tuntuvat, mutta ovat vaan harjoitusta tulevaan, sillä NE OIKEAT TUNTUVAT TODELLAKIN!!! Hyvää loppuodotusta Sinulle!

noit harjotus suppareita meinaa. oikeista ei oo mitään hajuukaan mut tänään päivän mittaan usein tullut tunne, nyt supistaa.. muutama ollut sellanen että vähän niinku sattuis. mut oudointa täs on se et en mä koe että maha tai kohtu kovettuis.. tuntuu vaan että supistais.. samoilla viikoilla mennään ku kysyjä. varmaan aika normaalia. huomenna voinki vastata terkkarin kysymykseen onko supistellut, kyllä on =)

ootellaan 34+3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat