Vierailija

Minulla niitä on ollut nyt kaksi viikkoa,päivittäin. Lääkäri otti ekg ja verikokeet. Eipä se lyönnin epätasaisuus siihen toki jäänyt kiinni, vaan nyt mun pitäisi sännätä terkkariin ekg:hen kun oireita tulee. Raskasta miettiä aina työpäivän aikana, että nytkö pitäis mennä..kestäiskö ne nyt niin kauan..

Onkohan tämä ihan normaalia että niitä tulee jokapäivä, lääkäri käski ottaa rauhallisesti. Olen raskaana eli otan kyllä ihan rauhallisesti!! Mutta pää ei tätä kohta kestä..

Kommentit (10)

Ihmettelin omalla kohdallani kun lääkäri ei tuntunut puuttuvan asiaan kunnolla, käski tosiaan ottamaan rauhallisesti ja käymään ekg:ssä kun siltä tuntuu. Veriarvoissa minulla oli suola-arvo alhainen, joka kuulemma lisää riskiä.

Olisi lääkäri edes selittänyt vähän enemmän, mutta jäi niin turvaton olo. Tuntui että kun en ole niihin nyt jo kuollut, ovat ne vaarattomia eli koita kestää:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista lasta odottaessani neuvolan th huomasi epäsäännöllisen ja hitaan pulssini. Otettiin ekg, verikokeita ja ultrattiin sydän. Löytyi pieni mitraaliläpän vuoto, jota nyt seurataan viiden vuoden välein. Ei lääkitystarvetta.

eli koko vuorokauden oli piuhat kotonakin. Ei haitannut olemista ollenkaan. Sitten saa viitteitä käsittääkseni, viakkei kunnon häiriötä tulisikaan.

Itse olen kärsinyt koko opiskeluajan stressiperäisestä muljahtelusta, joka pulssia tunnustellessa tuntuu aivan rytmihäiriöltä. Se on vaaratonta, mutta hyvin kiusallista, ja kun siitä huolestuu, adrenaliiniryöppy aiheuttaa lisää muljahduksia. Tärkeintä on rentoutua. Näitä mulla myös raskaudessa...

Erityisen pahana ne ovat ollet molemmissa raskauksissa. Siksipä kolmatta ei enää koskaan tule... Sain molemmissa raskauksissa lääkityksen rytmihäiriöihin, se kyllä auttoi aika lailla.

Mulla rytmihäiriöitä tutkittu EKG:llä, Holter-laitteella, joka laitetaan vuorokaudeksi sydämeen ja kannettavaksi saat pienen rekisteröintilaitteen. Lisäksi minulta otetaan tässä myöhemmin syksyllä sydämen ultraäänikuvat. Lääkitys on päällä edelleen, todennäköisesti loppuelämän. :(

Mulla on sydämessä toinen sinus-solmuke, joka häiritsee alkuperäisen toimintaa. Eli sydämessänni on kaksi kohtaa, jotka antavat sähköimpulssin sydämen sykkeelle. Haluaisin jatkossa poistattaa toisen solmukkeen sillä uudella hoidolla, joka tehdään muistaakseni reisivaltimon kautta jäädyttämällä.

Mulla stressi pahentaa oireita, samoin väsymys ja jännittäminen. Koetankin pitää huolta itsestäni.

Veikkaan, että rytmihäiriöiden esiintymiseen sinulla vaikuttaa se, mikä minullakin raskauksissa: lisääntynyt verimäärä. Eli sydän joutuu tekemään enemmän töitä lisääntyneen verimäärän pumppaamiseksi kehossa, ja sydämeni ei meinaa jaksaa hoitaa hommaansa. Minulla oli ainakin näin, ja lääkitys oli ainut, joka auttoi. Sain lääkeen, joka vähentää sydämen hapentarvetta, joten pumppausvoimaakin tarvitaan vähemmän. Toisaalta, oma suorityskyky laskee lääkkeen myötä, esim. liikuntasuorituksissa. Vaan enpä ole toisaalta huippu-urheilijakaan...

Tsemppiä! Itse olen elänyt vaivani kanssa kymmenen vuotta, ja lääkityksen avulla selviän ihan hyvin. Lääke pitää vaan olla aina varmuuden vuoksi mukana, jos syke pahasti heittelee, niin voin tarvittaessa ottaa eim. puolikkaan lisää.

varata aikaa neuvolalääkäriltä, jos hän ottaisi asian tosissaan,

kiitosvinkistä kun ajattelin ettei nyt voi käyttää mitään lääkettä..

vanha viestiketju mutta kirjoitan kuitenkin :) Rytmihäiriö oireet alkoivat raskausaikana viikolla 26. Tuli olo että taju lähtee ja pulssi häviää, tietysti säikähdin sitä ja tilanne vaan paheni. tunnissa kohtaus meni itsestään ohi (meiltä 50km lääkäriin) niin ei ekg laitteesee saatu mitään näkyvää enää perille päästyä. Nyt on lapsi jo 6viikkoa ja edelleen tulee tykytyksiä, eilen kohtaus tuli kun on vähän erimielisyyksiä suvun kanssa ristiäisten tiimoilta, mutta meni ohi kun rauhoittui. Propralia on määrätty, mutta vain puolikkaan olen syönyt, itseasiassa tänään. Holter tutkimukseen olen menissa kuukauden päästä. saa sitten nähdä mikä on tuomio. Mutta inhottaa on!! Ja inhottava olla lapsen kanssa kahdestaan kotona kun saa pelätä koska kohtaus tulee. Asiaa ei voi kuitenkaan kokonaan yrittää unohtaa, sillä pitää yrittää olla rentona eikä kiihtyä missään tilanteessa, muuten käy muljuamaan auttamatta :( en sitten tiedä jatkuvasta lääkityksestä, että pitäisikö se häiriöt poissa......

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat