Vierailija

Pikkukakkonen syntymässä ensi keväänä ja elokuusta alkaen haluaisin viedä silloin 3 v poikani kerhoon. Lähellä ei kuitenkaan ole kun seurakunnan kerho, joka on 2 x vko n. 3 h kerrallaan. On kuitenkin hieman ristiriitaista viedä lapsi sinne laulamaan jeesuslauluja ym kun emme kuulu kirkkoon.

Sivut

Kommentit (24)

Vähän kuin tv-maksussa, seuraava maksaa sinunkin ostoksesi...

Sillä kirkollisverolla maksetaan lopulta aika vähän mitään julistuksellista toimintaa, mutta paljon lapsi-, perhe-, nuoriso- ja diakoniatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirkkoon kuuluvien lapsille päiväkerho on ilmainen, kirkkoon kuulumattomille maksaa. Reilu peli.

Ja kyllä meillä uskonto siellä näkyi - erityisesti joulun ja pääsiäisen aikaan. Pääsiäisen aikaan käytiin koko ristiinnaulitsemisepisodi läpi ja kolmevuotiaat siinä kuunteli silmät pyöreinä.

Kesällä ihmettelin kun seurakunnan merenrantapaikkaan tuli muutama muslimi grillaamaan..

Omat uimavuorot täytyy olla jne. mutta kiva merenrantapaikka onkin sitten ok tulla, vaikka toisen uskontokunnan paikka onkin

Tarvetta ei ole, koska täällä on myös kaupungin järjestämää kerhotoimintaa, joka aikataulutaan sopii meille paremmin. Olen kyllä kysellyt myös seurakunnan kerhotoiminnasta ja lapseni on toivotettu sinne tervetulleiksi, vaikka eivät kirkkoon kuulukaan. Myös kirkkosanomissa kerhoista ilmoitettaessa mainitaan erikseen, että myös seurakuntaan kuulumattomat pääsevät mukaan, joten jos kirkon kanta on tämä, veisin lapseni jos olisi tarvetta.

Sitä paitsi kirkolla ei olisi varaakaan kieltää kirkkoon kuulumattomia osallistumasta toimintaansa, jos se haluaa uusia jäseniä muutenkin kuin liittämällä seurakuntaan vauvoja. Itse en ainakaan ostaisi sikaa säkissä, jos harkitsisin johonkin uskonnolliseen yhteisöön liittymistä, vaan haluaisin olla ensin toiminnassa mukana nähdäkseni, onko se yhteisö juuri sitä mitä tarvitsen.

Mutta kun asuimme ulkomailla, käytin jatkuvasti suomalaisen kirkon palveluja. Lähinnä siksi, että siellä oli mahdollista tarjota lapselleni leikkikaveri, joka puhuu samaa kieltä hänen kanssaan.

Olen eronnut kirkosta vasta juuri ennen lapsen syntymää, eikä lasta ole kastettu. Lapsi on saanut oman annoksensa kristillisestä kasvatuksesta päiväkotiuransa aikana. En ole sitä pahakseni pistänyt, vaan lapsi on saanut olla mukana kaikissa pk:n tilaisuuksissa. Koulussa poika sai itse päättää ja hän valitsi elämänkatsomustiedon mielummin kuin uskonnon.

maksaa yksittäin esim. seurakunnan kerhosta lapselle.

Itse en periaatesyistä halua kirkkoon kuulua, ja koska en kuulu kirkkoon, ei minulta myöskään pyydetä kirkollisveroa. Hyvin voisin maksaa siitä, että lapsi ky seurakunnan kerhossa, mutta kun ovat ilmaisia palveluita, eivätkä rahaa huoli.

Lapseni käyvät MLL:n järjestämässä kerhossa.

Mutta jos ainoa kerho olisi seurakunnan, olisi kai pakko viedä lapsi sinne oppimaan ryhmässä toimimista ja saamaan leikkitovereita ettei ihan kylmiltään tarvitse eskariin viedä. Joka paikassa ei puistot ja naapurusto pursua kotihoidettuja 4-5-vuotiaita, joista saisi itse hankittua samanikäistä seuraa lapselleen.

Sinänsä kyllä ärsyttää, että kirkkoon kuulumattomat näin tekevät mutta yritän ajatella lapsen parasta....

Samoin ärsyttää ateistit jotka menevät kirkossa naimisiin, miksi pyytää Jumalan siunausta vaikkei edes usko Jumalaan. Toisaalta, hyvä että he näin tekevät mutta todellinen syy taitaa kuitenkin olla se, että häistä tulee kirkossa juhlallisemmat.

Jollain tapaa ärsyttää tällainen "hyväksikäyttö" mutta jos olisin fiksu, en ärsyyntyisi ollenkaan vaan olisin iloinen, että Jumala pääsee näin siunaamaan ateistien lapsia yhteisin rukouksin yms.

Jossa ei ole koskaan kuullut yhtään sanaa jeesuksesta tai jumalasta. Kun kävimme kerhossa tutustumassa, kysyimme ohjaajalta, että kuinka uskontopitoista toiminta on, hän vastasi että ei yhtään. Ohjaajat eivät ole uskovaisia, eikä heidän tehtävänsä ole uskonnosta opettaa, tapahtuma paikka ja järjestäjä vaan on seurakunta.

Hätä keinot keksii. Kyllä mulle olisi tärkeämpää se että 3 vee pääsee lapsiryhmään toimimaan kuin omat uskontokysymykset. Ei se 3 vee joka tapauksessa siitä mahdollisesta opetuksesta ymmärrä mitään vielä moneen vuoteen. Ja jos kerran kirkko hyväksyy että kaikki saa tulla, niin ei siinäkään ole ongelmaa.

käyttäisi palvelua, josta ei ole valmis maksamaan, mutta näkee siinä, että hänelle täysin ilmasessa palvelussa (lue: varastetussa, koska sitähän se on jos muut maksaa ja itse ei) saatettaisiin puhua hänen mielestään vähän väärästä aiheesta???

Lainaus:

Sillä rahalla maksaisi moneen kertaan kohtuulliset, muihin kerhoihin rinnastettavat kerhomaksut sekä kustantaisi papin häihin ja hautajaisiin.

Ja sinä et siis halua maksaa esim. diakoniatyötä, jossa autetaan mm. köyhiä lapsiperheitä?

Ajatuksiisi mahtuu minä, minä, minä ja minä?

Hyvää loppuelämää!

ennen kuin erosin viimein kirkosta, joten toistaiseksi kirkko on vahvasti saamapuolella. En mennyt naimisiin kirkossa enkä ole käyttänyt mitään muitakaan kirkon palveluja, joten sikäli en pitäisi sitä kovin moraalittomana että vastaavasti hyödyntäisin jotain kirkon palvelua nyt.

Mutta miten siihen suhtaudutaan niissä kerhoissa, jos sinne yrittää tuoda kirkkoon kuulumatonta lasta?

Eikä sinne tulisi ottaa kirkkoon kuulumattomien lapsia. Nythän nämä kirkkoon kuulumattomat ovat ryhmässä ylimääräisinä, kirkkoon kuuluvia otetaan ryhmä täyteen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat